Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4510910 kertaa)

Heinäkuu 17, 2014, 22:04:44 ip
Vastaus #4395

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Hajettiin uus projekti talliin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 18, 2014, 06:24:49 ap
Vastaus #4396

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli eilissäpäivänä moottoripyöräkortti hommattua. Iltasella kävin iiseetä sivuvaunun kanssa ajamassa, ja lystiähän se oli. Ainakin melkein. Vaihteistoremonttia pääsee vielä tekemään. Kolmosta ei meinaa löytyä, mutta sieltä jäi kasatessa yksi prikka uupumaan niin se vaan on nyt laitettava paikalleen. Maahantuontikatsastukseen joudun kuitenkin tällaisenaan ajamaan. Ei ehdi laatikkoa avaamaan ennen sitä. Ihan mukavasti IC kuitenkin kulki muutoin, ja mukavahan sillä oli päästä parkkipaikkaa pidemälle ajelemaan. Kaunis savupilvi sitä näyttää seuraavan ja ihmiset hymyilevät kohdatessa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 18, 2014, 14:38:16 ip
Vastaus #4397

Harri Kauranen

• Vieras
Poikkesin tuola kavereiden tallilla,semmonen entisen tehtaan alakerta.Sielä on useempi kaveri kimpassa ja on autoja ja moottoripyöriä aika määrä.Sielä oli yksi vanha,seitkytluvun alun speedway pyörä.Kuulemma pitäis olla tikissä,mutta on viimeks ollu bensaa tankissa 78-79 aikoihin.Aika peli se oli sekin.Sit sielä oli muakin kiinnostava emw jostain kolkytluvulta.Mä kyllä vähän lämpesin.Oli sielä skodakin sieltä kolkytluvulta ja useempi camaro ja pontiakki.Harrastekamaa oli siis paljon.

Heinäkuu 18, 2014, 17:26:09 ip
Vastaus #4398

Ismo Hakamäki

• Vieras
Tämä on jo eilistä, mutta kun täällä ei nuo vuorokaudenajat ole niinkää rytmiä määrittelevät, niin menköön.

Siis eilennä, kun olin jallittamassa isoa, kuulin väylälle kun emäntä karjaisi kotiäänellä, että "TÄNNE!". Sitten kuului jotain piipittävämpää ääntä (vieraamme). Olin juuri päässyt lähtemään vuorollani ja edennyt muutaman satametrisen alavirtaan. no eihän iinä auttanut kuin kuuliaiseti kokka vaahdoten soutaa mökkirantaamme, jossa muistin, että olihan mulla moottorikin....
Teputtelin pikavauhtia mökille frouvalle ilmottautumaan lakki kädessä. No eipä hätää, koirat vaan oli karanneet, käsky ei ollutkaan minulle ::)

No vaan olihan mulla oikea syykin käydä mökillä. Aikaisemmista vuosista poiketen päätin tänä vuonna laittaa lohensoudun uusiin puihin, perusteellisesti. Opettelen uuden uistinsolmun!!! Etsin netistä vaihtoehtoja ja päädyin ns. "rapalasolmuun" aikaisemmin käyttämäni kiristyvän liukusolmun sijaan. Laitoin Nilsun ja Emman uimaan uusin konstein, hyvältä tuntui...
Lähtöpaikalta noin satametriä, montunpäällä kosahti, Emmaa vietiin niin vaudilla, että en pystynyt myötävirtaan soutamaan perässä. Rullasta loppui siima (250m, 40 kg punottua), koitin siinä vavalla taiteilla sopivasti löysiä ja kelata siimaa varastoon. No sehän ei tyhjälle puolalle alkanut kerääntymään vaan reservi oli nolla. Mainittakoon, että Mitchell-kelassa poka oli ollut niin piukalla kun uskalsin monofil-peruketta (0,45mm) ajatellen kiristää. Lopulta siima löystyi ja ajattelin, että peruke petti, mutta kelattuani siiman, huomasin että "rapala"-solmu oli antautunut.

Tulin siis mökille tarkastamaan solmun rakenteen uudelleen netistä. No tuo viimeinen hännän pujoitus oli jäänyt tekemättä...
Kun yleensä kalamiehet valehtelee saalispainot ja varsinkin nuo karanneet, niin sanotaan nyt tällä vuodesta -77 alkaneella Teno kokemuksella, että kala oli n. 22kg! Vähentelette siittä liiottelulisät ja muut oman maun mukaan.

ps. lisää sormisuolaa antoi veneisäntä, kun kerroin hänelle puhelimella kuulumisia: "voi vi..u, teitkö tuollasen mokan?!?....anteeksi, en tarkoittanut....

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 18, 2014, 18:10:52 ip
Vastaus #4399

sami mäkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • elämä on !
Ei muuten toimi punotussa nuo monofiilin solmut, luistavat auki !

Heinäkuu 18, 2014, 18:22:00 ip
Vastaus #4400

Ismo Hakamäki

• Vieras
Monofil-peruke on. Huomasin jo aikaiemmin, että solmun teko punottuun on hankalaa...

Heinäkuu 18, 2014, 19:56:14 ip
Vastaus #4401

sami mäkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • elämä on !
Itse käyttänyt punotussa palomar solmua, helppo ja pitää varmasti.

Heinäkuu 18, 2014, 21:11:41 ip
Vastaus #4402

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...Sit sielä oli muakin kiinnostava emw jostain kolkytluvulta.Mä kyllä vähän lämpesin.
...

Taisi olla 50-luvun vehkeitä, EMW merkkiä ei ole ollut 30-luvulla. Tehdas on kylläkin ollut Eisenachissa, mutta valmistetut ajoneuvot ovat olleet BMW merkkisiä.

Heinäkuu 18, 2014, 21:25:45 ip
Vastaus #4403

Harri Kauranen

• Vieras
EMW:stä muuton tuli BMW nelkytluvulla.

Heinäkuu 18, 2014, 21:52:47 ip
Vastaus #4404

Ismo Hakamäki

• Vieras
Just toisinpäin, ja vasta 50-luvulla... BMW Eisenach muuttui EMW:ksi
Mulla on originaali käyttäjän manuaali BMW Eisenach vuodelta 1952, K/V/4/59-3 (329).

Heinäkuu 18, 2014, 22:00:00 ip
Vastaus #4405

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
EMW:stä muuton tuli BMW nelkytluvulla.

Saattaahan se olla, että EMW on BMW:n itäinen sivujuonne, joka sai alkunsa toisen maailmansodan jälkeen. Se oli jotain 20-luvun alkupuolta, kun BMW kopioi engelsmanneilta boxer-moottorin ja vuoden parin päästä käänsi sen runkoon pitkittäin, laittoi yksilevyisen kuivan kytkimen, vaihdelaatikon ja kardaani-toisiovedon moottorin perään.

Tällä mallilla se on sitten ollut vuoteen 2013 saakka, jolloin rakennetta muutettiin.

Toisin sannoin kommunistit kopioivat BMW:n pyörän ja auton.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2014, 22:09:15 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Heinäkuu 18, 2014, 22:42:33 ip
Vastaus #4406

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

No vaan olihan mulla oikea syykin käydä mökillä. Aikaisemmista vuosista poiketen päätin tänä vuonna laittaa lohensoudun uusiin puihin, perusteellisesti. Opettelen uuden uistinsolmun!!! Etsin netistä vaihtoehtoja ja päädyin ns. "rapalasolmuun" aikaisemmin käyttämäni kiristyvän liukusolmun sijaan. Laitoin Nilsun ja Emman uimaan uusin konstein, hyvältä tuntui...
Lähtöpaikalta noin satametriä, montunpäällä kosahti, Emmaa vietiin niin vaudilla, että en pystynyt myötävirtaan soutamaan perässä. Rullasta loppui siima (250m, 40 kg punottua), koitin siinä vavalla taiteilla sopivasti löysiä ja kelata siimaa varastoon. No sehän ei tyhjälle puolalle alkanut kerääntymään vaan reservi oli nolla. Mainittakoon, että Mitchell-kelassa poka oli ollut niin piukalla kun uskalsin monofil-peruketta (0,45mm) ajatellen kiristää. Lopulta siima löystyi ja ajattelin, että peruke petti, mutta kelattuani siiman, huomasin että "rapala"-solmu oli antautunut.

Voi hitsin pimpulat! Ymmärrän kyllä tuskan ja hammasten kiristyksen, kun the kala karkaa.

Tuo kuitusiima on sellaista, että se ei tahdo kestää perinteisiä siimasolmuja. Liukastakin tuo punottu on, mutta auttaa aika paljon, jos laittaa puolan pohjalle vähän tavallista siimaa, ja liittää kuitusiiman siihen. Koitappa huvikses tehdä tavallinen siimasolmu punottuun ja nykäise kädellä. Mulla ainakin menee napsahtaen 0,12 mm punottu (vetolujuus jotain 5-6 kg) poikki. Mää oon käyttänyt kuvan mukaista rautalangasta väännettyä koukkua, jolla siiman saa liitettyä uisteeseen ilman solmua. Siimaan tehdään vain lenkki ja pyöritetään sitä muutaman kerran rautalankahässäkän ympäri. Pitää ja kestää. Berkley not a knot on nimi tuolle hässäkälle. Siitäkin tuo on hyvä, että sillä saa liitettyä uisteen nopeasti siiman, jos pitää katkaista sotku pois siimasta.

Jos haluaa käyttää solmua, niin Palomar taitaa olla paras kuitusiimalle.

Kahden pytyn loukussa.

Heinäkuu 18, 2014, 23:41:12 ip
Vastaus #4407

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla on vähän infoa siitä miten tuo nimi muuttui 50-luvulla:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eisenacher_Motorenwerk

On tuolla EMW nimellä nähtävästi tehty jotain autoja aikaisemminkin:

http://www.autowiki.fi/index.php/EMW

//Frank

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2014, 23:46:35 ip kirjoittanut Frank Nylund »

Heinäkuu 19, 2014, 01:31:19 ap
Vastaus #4408

Arto Juntunen

• Vieras
Kävin Veskissä.
Siis Viron Saaremaan Kuressaaren tuulimyllyaiheisessa ravintolassa.
Hieno paikka!

-aju-

Heinäkuu 19, 2014, 08:59:40 ap
Vastaus #4409

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen oli IC:n rekisteröintikatsastus. Sain itäpyöräharrastukseen tuntumaa, kun pyörä sammui muutaman sata metriä ennen konttoria. Työnsin sen perille. Viisitoista-kaksikymmentä minuuttia meni IC:n tarkastuksessa, mutta paperiasiat olivat sitten isompi juttu. Virkaintoinen katsastusviranomainen teki töitä koko kalliin hinnan (214e) edestä.

IC on Virosta tuotu, ja sen mukana tulivat neuvostoliittolaiset paperit. Katsastusmies selvitteli pyörän historiaa puolisentoista tuntia. Taisipa jopa soitella Viron päähän ja kysellä onko vehje ollut siellä rekisterissä neuvostoajan jälkeen. Jos olisi ollut, niin ilmeisesti minulla olevat dokumentit eivät olisi riittäneet rekisteröintiin. Hyvin siinä lopulta kävi ja nyt on katsastus hoidettu pois alta.

Ja lataushan se IC:ssä mättää. Nyt on akku ladattu ja tänään hakemaan pyörää konttorin pihasta. Olen kyllä mittaillut että lataa kun kaasua vääntää, mutta eihän tuommoisella tule korkeilla kierroksilla ajettua ja niinpä latinki jää ajossa tapahtumatta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.