Kirjoittaja Aihe: LUMITILANNE TÄNÄÄN  (Luettu 361171 kertaa)

Helmikuu 19, 2022, 21:53:09 ip
Vastaus #870

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
FB tarjosi 19.02.2020 valokuvaa.
Jaan sen teidänkin iloksi.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 19, 2022, 22:23:03 ip
Vastaus #871

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tallin katolle oli jo kertynyt paikoin puolisen metriä tiukkaa lunta ja aloin uudella
Ranch v2 pro 9m lumenpudottimella maasta käsin kattoa tyhjentämään.

Täytyy sanoa jotta täysi susi koko laite, alumiinivarsi taipui niin paljon että hyvä kun saa
laitteen katon reunalle. Ylätuet vääntyivät kun oli pari metriä saanut lykittyä ja
alumiinilevy kääntyi kattoa kohti. Kyllä ne enimmät lumet sai alas, mutta työlästä oli.
Täytyy vahvistaa tuet josko sitten alkaisi toimimaan.

Pari vuotta sitten tein itse alumiinipellistä lumenpudottimen ja se toimi huomattavasti paremmin.
Täytynee ottaa taas vanha käyttöön jos vielä paljon lisää kertyy tuota valkoista mannaa katolle.

Ranch v2 pro 9m ei jatkoon!
Eipä juuri parempi ole tuokaan laite, jolla vedellään lumet alas pikku siivu kerrallaan. Pari talvea sitten ostin ja nyt kun alkaa olla tarvetta niin eikö kolmannella vedolla jo se muovinen osa hajonnut, jatkettava alumiinivarsi vääntyi pilalle, eli "lykkäsi lysmää". Eikä lumi edes ole kovaa! Kaikkea paskaa sitä köyhälle saadaan myytyä.
Itse tein aikoinaan  netistä kopsatun mallin mukaan toimivan pudottimen mutta se jäi maalimalle het eka keikalleen.

Helmikuu 20, 2022, 10:59:57 ap
Vastaus #872

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tallin katolle oli jo kertynyt paikoin puolisen metriä tiukkaa lunta ja aloin uudella

Täytyy sanoa jotta täysi susi koko laite, alumiinivarsi taipui niin paljon että hyvä kun saa
laitteen katon reunalle. Ylätuet vääntyivät kun oli pari metriä saanut lykittyä ja
alumiinilevy kääntyi kattoa kohti. Kyllä ne enimmät lumet sai alas, mutta työlästä oli.

Pari vuotta sitten tein itse alumiinipellistä lumenpudottimen ja se toimi huomattavasti paremmin.
Täytynee ottaa taas vanha käyttöön jos vielä paljon lisää kertyy tuota valkoista mannaa katolle.

Eipä juuri parempi ole tuokaan laite, jolla vedellään lumet alas pikku siivu kerrallaan. Pari talvea sitten ostin ja nyt kun alkaa olla tarvetta niin eikö kolmannella vedolla jo se muovinen osa hajonnut, jatkettava alumiinivarsi vääntyi pilalle, eli "lykkäsi lysmää". Eikä lumi edes ole kovaa! Kaikkea paskaa sitä köyhälle saadaan myytyä.
Itse tein aikoinaan  netistä kopsatun mallin mukaan toimivan pudottimen mutta se jäi maalimalle het eka keikalleen.

Kävikö sille kuin naapurin ukon nahkatakille Lenigradissa-
eli nu...n jo ekana iltana?

Vai vaihdoitko rahaan?

t. Markku

Helmikuu 20, 2022, 11:30:34 ap
Vastaus #873

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Keskimääräsesti omakotitaloissa katolta lunta puottelevat aiheuttavat pelkkää harmia.  Katto kestää lumensa, mutta tiilet ei sitä tallojaa, joka astuu väärään kohtaan.  Ja huovat ei kestä ees noita allaalta käytettäviä härpättimiä.  Lumet sullaa sekä katolta että pihalta ennen juhannusta ihan omia aikojaan, tai melkein voin luvata, että ennen vappua.  Tästä totuudesta huolimatta tullee silti itekin katolle vilkuiltua, mutta en oo vielä sortunut sinne menemään, enkä ees uhoamaan.

Väärin mitotetut katot, ja kaikki missä on jänneväli huomattavasti yli kymmenen metriä, ovat jossain määrin eri asia.  Hallit, tuotantorakennukset ja sellaset.  Ja ne jossain vaiheessa pöhköpäitten suunnittelemat tasakatot.  Omakotitalo Suomeen pitäs tehä niin, että melko jyrkkäkulmanen harjakatto, ei yhtään ainutta ylimäärästä siipee tai pyrstöö, vaan selvät lappeet, ja kaikki kulkuaukot päädyissä.  Ja peltikatto, eikä varmasti ainottakkaan ikkunaa tai kulkureikää siellä katolla.  Lumet tullee itestään alas, eikä niitä tarvi lingota ei kolata siitä mihinkään.  Talo sen verran mäellä, että sulamisveet mennee itestään muualle kuin talon alle kaikilta puolilta.  Mutta hitto kun ei kerkee ite kaikkea tekemään...

jv

Helmikuu 20, 2022, 11:33:49 ap
Vastaus #874

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Sitä olen useasti ihmetellyt että helevettiäkö semmoisia taloja edes rakennetaan jotka a) eivät osaa itse pudottaa lumia katolta, tai b) kestä lumikuormaa?

Jyrkkä kattokulma, ulko-oven yllä lippa tai sitten se ovi päädyssä, ja riittävän korkea sokkeli, niin ei tartte ”uskaltaa” yhtään mitään. Minen ole katolle kiivennyt lumien takia, enkä kiipeä. Tiilikatto, ei varsinaisia lumiesteitä, kulma ehkä 1:1,5 tai sinnepäin. Jyrkkä lape kestää kuormaakin paremmin, sen lisäksi että lumet helpommin putoavat. Meillä ei kyllä yleensä putoa, vaan sulavat sinne.

Edellinen talo oli rintamamiesmallia, peltikatto, hyvin tiputti lumensa kun hetken piti suojakeliä. Koskaan ei kantavuus epäilyttänyt.

Kai se syy on jossain rakennus- tai kaavamääräyksissä? Vai pelkkää muotiako se on, että on tehty ja edelleen tehdään liian loivia lappeita?

Edit. Jaa, Jaakko se jo kerkis nuo samat asiat toteamaan :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 20, 2022, 11:49:59 ap
Vastaus #875

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä olen useasti ihmetellyt että helevettiäkö semmoisia taloja edes rakennetaan jotka a) eivät osaa itse pudottaa lumia katolta, tai b) kestä lumikuormaa?

Tai vielä pahempaa.
kuka hullu semmoisen talon ostaa...

T: Reilu 200 neliöö pulpettikattoa...

Helmikuu 20, 2022, 11:56:29 ap
Vastaus #876

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie oon joutunut 20 vuoden aikana ehkä reilu 10 kertaa puottamaan lumia katolta.
Laiska kun olen, niin lunta on jätetty reilu parin metrin siivu sivuille ja yläreunaan, piippujen ja kattoikkunoiden / luukkujen kohdalle on myös jäänyt lumikaulus. Joten eihän sitä kolattavaa jää kuin reilu 100 neliöö.

Toinen mikä tasakattitalon katolla kannattaa tehdä, on ottaa ihan siitä räystään reunalta vajaan puolen metrin siivu aivan puhtaaksi, niin sulamisvedet pääsee paremmin sinne räystäskouruun ja ränniä pitkin oikeaan paikkaan.
Muuten se vesi tursuaa joka paikasta ja maahan tippunut vesi jäätyy sellaiseksi liukkaaksi kummuksi. 

Helmikuu 20, 2022, 12:57:54 ip
Vastaus #877

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Tai vielä pahempaa.
kuka hullu semmoisen talon ostaa...

T: Reilu 200 neliöö pulpettikattoa...

Onhan se tietysti hankala tehdä muu kuin tasakatto tai loiva lape jos haluaa paljon neliöitä yhteen tasoon :) Itsellä käynyt lähinnä tuuri näissä omissa valinnoissa, ei oo ostovaiheessa mietitty lumiasioita ollenkaan. Mutta kun muuten vaan haluttiin puolitoistakerroksinen talo, niin niissä väkisinkin meinaa olla harjakatto ja vieläpä aika kohtuullisella kulmalla.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 20, 2022, 18:47:31 ip
Vastaus #878

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomiseksi ja tiistaiksi luvattu 25cm lunta reippaalla tuulella :o >:(

Helmikuu 20, 2022, 20:10:12 ip
Vastaus #879

jari elo

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kävikö sille kuin naapurin ukon nahkatakille Lenigradissa-
eli nu...n jo ekana iltana?

Vai vaihdoitko rahaan?

t. Markku

Eipä tullut suoraan kaupasta ostettua niin ei ollut palautusoikeutta.
Tein varrelle tukevammat kiinnikkeet ja tallat alumiinilooraan niin nyt toimii.

Helmikuu 20, 2022, 22:57:30 ip
Vastaus #880

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
1988 kun rakensin niin laskettava lumikuorma oli täällä varsinais suomessa 150 kg/m2 olisiko ollu lapissa 250 kg/m2

Helmikuu 20, 2022, 23:15:17 ip
Vastaus #881

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli 15 senttiä vettä, ja Lapissa 25 senttiä vettä.  Mutta kuinka paljon on lumi kevyempää?  Keväällä, kun lumi kylmenee öisin, ja aamulla auringon noustessa ilma lämpenee nopeasti, imee lumi itseensä ilmasta kosteutta lisää koko ajan.  Vaikka lunta sulaa koko ajan katolta, eikä uutta sada, lumen massa silti kasvaa katolla.  Pitäskö sittenkin mennä tyhjentämään?  Vai laittasko vaimon sinne?

Helmikuu 21, 2022, 06:33:36 ap
Vastaus #882

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ei pijä kenenkään männä ihan ite, eikä varsinkaa laettoo vaemoosakkaa tiputtelemaan kattolumija, sillä jos niin tyhmästi mänettellöö ni sillon ei ou oekeotettu suamaan siitä kotitallousvähennystä. :-\
-pena-

Helmikuu 21, 2022, 16:54:54 ip
Vastaus #883

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eerolla on varmaan tietoa Suonteen tilanteesta.  Meillä tuossa Luonterilla on jonninverran paksulti lunta, mutta sitten sen lumen ja jään välissä on runsas kerros ihan silkkaa vettä.  Tuonne ketturepotulien kuvauspaikalle mennee jäätiet, ni eilen oli laittaneet puomit etteen ja "Anttola, satamasi saimaassa" -facebookkisivustolla oli auraajalta viesti, että hää nosti kädet pystyyn; ei saa ennää auratuks, on niin paljon vettä jäällä, kohvalunta ja reikiä.  En oo tuolla kelkkareitillä käyny, mikä siellä on tilanne, ja voip olla, että kelkalla hangen päällä pyssyy.  Kävellen siellä ei pääse oikein mitenkään, on sekä lunta että vettä niin paksulti jäällä.  Laduntekijä jo viikkoja sitten luovutti, ei pääse lana perässä kelkalla, eikä vetteen tuu hyviä latuja.  Meijän rouva on joutunu siirtämään hiihtosa Anttolanhovin hotellivierailleen tekemille laduille.

Facebookkiryhmän nimestä tuli mieleen tuo kylän slogan, siis "Anttola, satamasi Saimaalla".  Piirsin siitä kerran kuvan tuosta sloganista, enempi kesäsen, mistä sellasetkii tietävät sloganin, ketkä ei ossaa lukkee.  Laitan tähän sen kuvan, en oo varma onko ollut jo ennemminkin.  Laitan kuitenkin.

Helmikuu 22, 2022, 08:27:24 ap
Vastaus #884

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas on sitä kivaa ainakin 30 cm. Rupee kohta kypsymään. Ei voi mitään tehdä kun ensin pitää lumityöt tehdä.
Millaisi kokemuksia on lumilingosta. Mitä pitäisi huomioida jos hankkis sellaisen