Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 3617117 kertaa)

Kesäkuu 10, 2009, 11:01:38 ap
Vastaus #315

MattiSiipola

• Vieras
Tämä ei oo metsälöytö, mutta siinä olis kumminkin pari kuvaa. Sama merkki kuin tuo edellinen
80 luvun puolesta välistä asti lepäillyt samassa asennossa.

Kesäkuu 10, 2009, 12:03:54 ip
Vastaus #316

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tämän nyt kaikki tunnistaa, turha edes arvuutella merkkiä. Vuosimallista en ole varma, isolla takalasilla jo vaikka vinkkarivilkut ja paavinnenä rekisterikilvenvalo. Saattaisi olla ehkä 54-56?

Pääsetkö tarkistaan valmistenumeron, niin mää kaivan arkistoista vuosimallin?

Ei onnistu, auto meni paaliin.

Harmi kun meni paaliin. Noi pikkuikkunakorit ovat melkoisen harvinaisia ja haluttuja. Mun tietääkseni aika monissa eurooppalaisissa autoissa 57 oli viimeinen vuosimalli "semafooreille", olisiko tullut joku lakimuutos silloin? Jenkeissähän luovuttiin vinkkareista jo aiemmin. Eli jos tossa oli vinkkarit niin sanoisin että 56 tai vanhempi. Joskus olen nähnyt kuplia joissa oli vinkkarin paikalle keskitolppaan asennettu iso oranssi vilkku, onkohan se jälkiasennus vai joku "välimalli"?

Muuten, noita kaksois- ja ovaalitakalasisia kuplia muutettiin tuolle "modernille" takalasille jälkikäteenkin, oli oikein muutossarjoja, olen sellaisen mainoksen nähnyt. Nykyään taitaa muutokset mennä enempi toisin päin, niin ne ajat muuttuu... Vaikka kyllä minusta vähän hoopolle näyttää ovaalilasi isoikkunaisessa korissa. Kuplassahan on ollut ainakin kolmea eri kokoista tuulilasia, 4 erilaista takalasia ja sivuikkunoitakin ainakin kahta eri kokoa.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 10, 2009, 12:24:24 ip
Vastaus #317

Kari Vähäkainu

• Vieras
Kuplan omistaja olis (ainakin väitti niin) antanut auton ilmaiseksi minulle jos ei olis ehtinyt paalauttaa. Olisi sen saanut ainakin myytyä osina.

Eräästä kaksiosaisella takalasilla olevasta metsäraatokuplasta oli katon takaosa kadonnut mystisesti... Joku lienee talvella mennyt kelkalla agregaatin ja rälläkän kans ja silpassut takalasin ympäristöineen vaks.

Kesäkuu 10, 2009, 12:25:46 ip
Vastaus #318

Kari Vähäkainu

• Vieras
Vaihteeksi pienempää (raato)kalustoa:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 10, 2009, 13:17:05 ip
Vastaus #319

Kari Vähäkainu

• Vieras
Fiude:

Kesäkuu 10, 2009, 14:53:49 ip
Vastaus #320

heikki.vaari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vanhempi Asiantuntija
Lainaus
Eräästä kaksiosaisella takalasilla olevasta metsäraatokuplasta oli katon takaosa kadonnut mystisesti... Joku lienee talvella mennyt kelkalla agregaatin ja rälläkän kans ja silpassut takalasin ympäristöineen vaks.

Ja nykyaikana kun on noita akkukäyttösiä puukkosahoja..... :police:

Kesäkuu 10, 2009, 14:56:46 ip
Vastaus #321

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep, 58 tai 59. Iso takalasi tuli '58, '59 tuli painonappiovenkahvat ja '60 suuntavilkut.

Eikös toi takalasi vaihtunut jo syksyllä -57?

Vuosimalli, ei valmistusvuosi. Kesälomien (elokuu) jälkeen yleensä alettiin tehdä tulevan vuoden malleja. Ainakin Euroopassa.

Tämän nyt kaikki tunnistaa, turha edes arvuutella merkkiä. Vuosimallista en ole varma, isolla takalasilla jo vaikka vinkkarivilkut ja paavinnenä rekisterikilvenvalo. Saattaisi olla ehkä 54-56?

Harmi kun meni paaliin. Noi pikkuikkunakorit ovat melkoisen harvinaisia ja haluttuja. Mun tietääkseni aika monissa eurooppalaisissa autoissa 57 oli viimeinen vuosimalli "semafooreille", olisiko tullut joku lakimuutos silloin? Jenkeissähän luovuttiin vinkkareista jo aiemmin. Eli jos tossa oli vinkkarit niin sanoisin että 56 tai vanhempi. Joskus olen nähnyt kuplia joissa oli vinkkarin paikalle keskitolppaan asennettu iso oranssi vilkku, onkohan se jälkiasennus vai joku "välimalli"?

Muuten, noita kaksois- ja ovaalitakalasisia kuplia muutettiin tuolle "modernille" takalasille jälkikäteenkin, oli oikein muutossarjoja, olen sellaisen mainoksen nähnyt. Nykyään taitaa muutokset mennä enempi toisin päin, niin ne ajat muuttuu... Vaikka kyllä minusta vähän hoopolle näyttää ovaalilasi isoikkunaisessa korissa. Kuplassahan on ollut ainakin kolmea eri kokoista tuulilasia, 4 erilaista takalasia ja sivuikkunoitakin ainakin kahta eri kokoa.

Suuntaviitta/vilkkuasian kerroin jo tuolla aiemmin. Ainakaan mun viiskasin (iso takalasi, vipumalliset ovenkahvat) kanssa ei ollut ongelmia katsastuksessa, kun poistin ne rumat jälkiasennusvilkut ja laitoin suuntaviitat takaisin. Se oli joko '81 tai '82.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Kesäkuu 10, 2009, 15:45:24 ip
Vastaus #322

Kari Vähäkainu

• Vieras
Lisää metsäryönää. En tiedä mikä prätkä kyseessä, ehkä joku itäblokin tuote. MZ? Kertokoon ken tietää.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2009, 18:44:15 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Kesäkuu 10, 2009, 15:46:50 ip
Vastaus #323

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tämän tunnistin. Tekniikka volkkarilta, runko made in Finland, etuhaarukka ehkä jostain japsista.

Kesäkuu 10, 2009, 20:23:50 ip
Vastaus #324

Kalevi Sundqvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen Nro: 3603
Moro Kari

Sanosimpa tosta prätkän raadosta, että on:

ZiD K-55 Kovrov

jostain 1956 tai niiltä main

Tässä vertailukuvaa...

K-55 on DKW RT 125 jälkeläisiä miltei suoraan alenevassa polvessa,
mitä ny veli venäättäläinen siinä välis värä raiskas...

Ja retuutti Hans-Jürgenit siperianrataa itään.

Kallu
Den Glada Gamla...

ps. Ihan nätti ja sopusuhtanen pikkurilla. Jos minä olisin sinä,
ottasin talteen. Noiden harrastajia alkaa pikkuhiljaa tuleen lisää.
Tuppaa vaan oleen niin karseessa kunnossa ne vähät mitä viä löytyy.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2009, 20:27:16 ip kirjoittanut Kalevi Sundqvist »
email: kalevi.sundqvist@gmail.com

Kesäkuu 10, 2009, 20:56:03 ip
Vastaus #325

Henry(Peto50)Luoma-aho

• Vieras
Jep, 58 tai 59. Iso takalasi tuli '58, '59 tuli painonappiovenkahvat ja '60 suuntavilkut.

Eikös toi takalasi vaihtunut jo syksyllä -57?

Vuosimalli, ei valmistusvuosi. Kesälomien (elokuu) jälkeen yleensä alettiin tehdä tulevan vuoden malleja. Ainakin Euroopassa.

Suuntaviitta/vilkkuasian kerroin jo tuolla aiemmin. Ainakaan mun viiskasin (iso takalasi, vipumalliset ovenkahvat) kanssa ei ollut ongelmia katsastuksessa, kun poistin ne rumat jälkiasennusvilkut ja laitoin suuntaviitat takaisin. Se oli joko '81 tai '82.

Kun sää Hannu tunnut noista Kuplista tietävän, niin minäs vuonna tuli myötäpäivään pyörivä nopeusmittari?

Kesäkuu 10, 2009, 21:21:25 ip
Vastaus #326

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää niistä enää mitään muista, siitä on varttisata vuotta, kun mää myin viimeisen maantiesyylän pois.
Mutta, tarkoitatko meidän myötäpäivään, vaiko abojen myötäpäivään?
Oletan, että kyllä. En varmasti tiedä. Kojelauta vaihtui pariin kertaan, se jälkimmäinen se ei ollut (mulla kun oli '57 ja '58 ja pari "uudempaa"). Muistaakseni edellinen muutos oli '52 aikana. Sanotaan sitten syksy '52.
Paitti että ei se mittari mihinkään pyörinyt...
      www.hannukolm.com

Kesäkuu 10, 2009, 21:23:47 ip
Vastaus #327

Tomi Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä uunituoreita kuvia, tunti sitten otettuja. Meni autontunnistus pahoin pieleen; luulin ensimmäistä sivulta katsoen Mitsubishi Galantiksi, toisen päällä olevaa Ford Cortinaksi, alla olevaa Opel Rekordiksi ja tuntematonta valkoista Toyota Corollaksi kunnes huomasin sen takamoottoriseksi. Kaikki olivatkin Vauxhalleja paitsi takatuuppari jota en tunnistanut...

Kesäkuu 10, 2009, 21:29:30 ip
Vastaus #328

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei kai se ole mikään vika, jos on liian nuori? Ettei tunnista Fiat 850:stä.
      www.hannukolm.com

Kesäkuu 10, 2009, 21:39:57 ip
Vastaus #329

Tomi Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No peeveli! Viime syksynä näin museokilvissä olevan 850:nen. Kyllä Viiatti kangasteli mielessä takavalojen pohjien perusteella...