Kirjoittaja Aihe: Missä foorumilaiset on intin käyneet.....?  (Luettu 83319 kertaa)

Helmikuu 24, 2017, 22:54:23 ip
Vastaus #165

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko tuolloin varastossa vielä Suomi kp:tä?  Muistan lukeneeni,että Kyproksella rauhan turvaajat joi muutakin kuin vettä.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Helmikuu 24, 2017, 23:20:26 ip
Vastaus #166

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ronkainen oli iso mies vaan mustilainen oli yrittänyt ryöstää hänen aseliikettä puukon kanssa.
Tämäpä oli tempaissut ruosteisen miekan pöydän alta ja tökännyt mannea vatsaan ja sanonut: ruvetaanko hippasille.
Oli mannelle tullut kiire Itäväylän suuntaan.
Olihan sinne liikkeeseen kerran murtauduttu ja viety pistooleja. Viisaita rosvoja kun kauppasivat asemalla ensimmäistä
asetta siviilipukuiselle poliisille. Poliisi oli ollut juonessa ja halunnut enemmänkin pistooleja. Konnat jäi kiinni ja kaikki aseet saatiin takaisin.

L&K.

Helmikuu 24, 2017, 23:28:30 ip
Vastaus #167

Erkki Myllymäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko tuolloin varastossa vielä Suomi kp:tä?  Muistan lukeneeni,että Kyproksella rauhan turvaajat joi muutakin kuin vettä.

1964-65 vesi oli Kyproksella harvinaista ,ainakin juotavaksi kelpaava.Kerran sain hamstrattua pari pullollista ja laitoin ne aliupseeri messin jääkaappiin jäähtyy kun olkona oli vähän lämpimän puolella,niin paari mestari heitti ne pihalle ja sanoi että täällä ei juoda vettä kun on saatavila viskiä ja napoleon konjakkia,se siitä veden juonnista.

Helmikuu 24, 2017, 23:28:45 ip
Vastaus #168

esko m järvinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Asekoulun aikana, siis syksyllä -81 peruskorjasimme harjoitustyönä kevytasekursilla KP31:ä. Miksiköhän ja mihin tarkoituksee?
Santahaminan korjaamon vatastossa oli aseen osia vaikka mitä. Muistiini jäi erityisesti Lahtipistoolin osat, kokosin varaosista ajankuluksi yhden, jonka sitten purin ja laitoin osat takasin paikoilleen. Lisäksi siellä oli neuvostorynkyn osia ja vanhemman suomalaisen aseteollisuuden tuotteita mm, 20mm PST kivääriin, sekä osia muihin omiin ja muiden maiden valmisteisiin. Tuosta on tosin aikaa yli 35 vuotta.
Esko J

Helmikuu 24, 2017, 23:41:32 ip
Vastaus #169

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Ei ne aenakaa jokapäeväsessä käätössä ennee 70-luvun alussa ollu, sen aekasista luolavarastojen tilanteesta en ossoo sannoo, kun ei ne sinne minuva piästäneet. Kerran olin Vaahterusvuorella vartijossa, ja sillonnii saen kiertee sen aluveen vuan piikkilanka-aejan ulukopuolta.

Aenakii yks aeka hyvä tuttu sano että Kyproksella rauhoo turvoomassa ollessaan hän oppi juomaan, ja sitä se on siitä lähtiin osannu kyllä aeka kiitettävästi tehäkkii. Nyt siltä alakaa jo pettee kunto, viimesen parin vuojen aejjan se on juopotellu jo aeka kohtuullisesti.
-pena-

Helmikuu 25, 2017, 08:23:29 ap
Vastaus #170

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
On niitä Suomi KP:ja ollu pitkäänki varastossa. Olin viikon komennuksella Oulaisissa -93 ja tuon viikon aikana kuskattin Raaheen sulattoon tuhansia pystykorvia, Suomi KP:ja ja Emmoja. Meni kait siinä sivussa muutama kuorma polokupyöriäki.

Samana vuonna tuhottiin Oulussa vanahoja Suomi KP:n patruunavarastoja, elikkäs komppanian miehet riviin järjesty 150 m ampumaratalle. Joka jannulle KP kouraan ja putket punaseksi.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 25, 2017, 11:38:01 ap
Vastaus #171

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
302 408...Minun suojeluskuntakiväärin nummero...Huono muisti,tieto on 41 vuotta pysynyt lerppulevyllä...Lieneeköhän hengissä enää mun rakas
Ukko-Pekkani...

Helmikuu 25, 2017, 12:08:02 ip
Vastaus #172

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
silloin 78 parolassa T54 ja T55 vaunuissa oli AK47:a aseina miehistölle, lippaassa ei ollu tetsari lenkkiä että niitä ei saanut sotkea, leirejä varten kuitattiin pistoolit myöskin asentajana sain oman, kavereilla oli lahti pistooleja mutta mulla oli luger parabellum, piipun päällä oli kotka siivet levellään pallo jaloissa ja pallossa eräs tunnus sekä stanssattuna vuosiluku 1941 miten lie ajautunut suomen armeijalle, käytiin me niillä ampumassakin

Helmikuu 25, 2017, 13:08:52 ip
Vastaus #173

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
"Eräs tunnus"...Tirsk...Suomen Ilmavoimien kansallisuustunnus ennen Pariisin rauhansopimusta mutta lappeellaan,oletan...

Helmikuu 25, 2017, 15:31:50 ip
Vastaus #174

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Eräs tunnus"...Tirsk...Suomen Ilmavoimien kansallisuustunnus ennen Pariisin rauhansopimusta mutta lappeellaan,oletan...

niinpä

Helmikuu 25, 2017, 19:17:18 ip
Vastaus #175

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Santahaminassa ilmoittautuminen aseseppänä KadK päivystäjälle. Majotus KadK:n esikuntakomppaniassa ja toimipaikka Santahaminan korjaamon kevytaseverstaalla sotilasmestarin alaisena.
T Esko J

Tuttu paikka, jos aiempia luit.
  Mulla lähin esimies oli silloinen kersantti Koskinen. Aseseppä, joka oli intin jälkeen jäänyt virkaan, tosin -76.
 KadkEk;n päällikkönä Peikko Ventti, eli sananmuunnoksena täysmulkku. Ihan oikeesti.
 Esikuntakomppania asui 2-kerroksista "pienkerrostaloa" siinä koulun ja urheilukentän kupeessa. Kahvila sillan vieressä aika lähellä.
 Väpänä YK joukoissa palvellut Valkeapää. Oikea sotilas mielestäni. Huusi harvoin, mutta aiheesta.
 Sama mies joka ihmetteli, että miksei Nikkasella näy milloin vala on tehty.
 Helmikuun kymmenes sitten jaossa sanoi, että pakko tähän nyt jotain laittaa ja jotain laittoi. Valalla en ollut.
 Ei sinne ikävä ole kertaakaan ollut, mutta kivahan näitä on muistella.

Oliko mitään yhteistä ?

Tuttuja miehiä, Risto ja Pena.

Helmikuu 25, 2017, 19:25:12 ip
Vastaus #176

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Morjesta
Komppanian päällikkönä oli kapteeni Frakrman, jotain yhteyttä nyrkkeilyyn, iso ja karheaääninen. Vääpelinä oli uskoakseni sama kaveri kuin sinunkin aikanasi, tumma vanhemman polven kapiainen, mistaakseni silloin sotilasmestari. Meillä majoitus oli alakerrassa toimistoa vastapäätä.
Korjaamolla esimiehenäni oli kavei, hänkin sotilasmestari,nimi tosin unohtunut, omisti sivutoimenssn omankin ase verstaan, hänkin asiallinen kaveri. Antoi mm. lentoa eräälle HJK:n sen aikaiselle pelaajalle joka oli suojatyössä korjaamolla, kavei kun tuli käskyttämään ja tehoilemaa kantahenkilökuntaan kuuluvana samoilla arvomerkeillä varustetulle varusmiehelle asiassa josta hänellä ei ollut ammattitaitoa eikä tietoa.
Nyttemmin Santahaminen korjaamo joka oli vanha vesilentokonehalli on purettu.
T Esko J

Kalevi R. Häh, miksi halli olisi purettu kun tiloista on pulaa?

Helmikuu 25, 2017, 20:47:02 ip
Vastaus #177

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Jäipi sanomat paikat 1977 Upinniemessä missä syksyllä kunnon miehet kävi ennen aamuherätystä uimassa, sitten ylivääpeli niin humalassa ettei tukematta pysynyt pystyssä koitti lukea päiväkäskyä ja aloitti aina uudestaan alusta kunnes joku uskalsi ottaa sen pois ja luki. Valan jälkeen pääsin sieltä paskasta pois ja passissa lukee et olin siirtotykkimies 3 vko, ainut velvollisuus oli ruokailu. Tykkimies joka ei koskaan ampunut tykillä, fillarilla ajoin kyllä piipun alta. Vaasan rannikkotykistössä sitten loppu lusmuiltu, omalla ajalla iltaisin käytiin ampumaradalla, tupa kaveri oli asevarikolla ja kysyi saako omilla paukuilla ampua armeijan pyssyssyllä. Hänellä on oma rynkky nyt vain itselataava, kenenkä kanssa menossa niin tykkimies Eklundin kanssa jolla myös ase lupia. Asia oli sillä selvä, paukkeen piti loppua 21.00. Ei mulle jäänyt yhdestäkään simputuksesta pahaa mieltä, lähettinä ku olin ja iltakeikat oli hakea upseerikerholta viinaa niin tuli istuttua usein everstiluunnasti alespäin eikä kuivin suin. Ihmisiähän nekin oli ja lomahakemuksiin haettiin puolto kun esikunna vääpeli oli pois. EV Rutanen kun puolsi hakemusta niin ei patterin juoppo luti voinut kuin hyväksyä, joku lähetti oli aina paikalla ja vanhat opetti et kannattaa aamulla hakea helsinginsanomat armeijan postilokerosta ja Rutasen postiluukkuun laittaa, ei kuulunut meidän tehtäviin mutta kannatti. Hänen oveensa kun koputti ja kertoi tilanteen niin lappu kädessä kasarmille, niin lähetin laukkua ei saanut tarkistaa kukaan ja palveluspuku oli ns. lomapuku. Ihan hukkaan meni mun kohdalla tämä koulutus.