Kirjoittaja Aihe: Entisajan valokuvauksesta.  (Luettu 345175 kertaa)

Tammikuu 01, 2022, 11:46:04 ap
Vastaus #780

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys Martti, ja hyvää alkanutta vuotta!

Olipas mukava lukea kuulumisiasi!  Yhden pyynnönkin esitän:  Voisitkos laittaa tänne kuvan tai kuvia tuosta "uudesta" kamerastasi?  Ei tuollaiset laitteet minua itselle hommattaviksi tosin kiinnosta, mutta ihan muuten vain!  Vaikka IC:n vieressä, tai muun mittatikun, että koostakin pääsee kärryille?  Ei tällä kiirettä ole, mutta jos ehdit ja jaksat joskus.

Oma valokuvausharrastukseni on edelleen vahvasti hengissä, tosin pääkamera juuri joulun alla vaihtui uuteen, eli aika erilaisella näkökulmalla mennään sikäli...

Jaakko L.

EDIT.  Minun kamerassani on edelleen kennon koko 18 x 13,5.  Siis millejä, m43:lla edelleen mennään.  Martin uutukaisessa siis vastaava koko 30 x 30.  Ja senttejä.  Toisella piirretään postimerkkejä, toisella A3-ruutuja...

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2022, 11:50:35 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 09, 2022, 16:00:18 ip
Vastaus #781

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaikenlaista sitä tapahtuu.

Itse en ymmärrä, mitä lisäarvoa filmikameralla kuvaaminen tuo digitaalikameraan verrattuna.
Minusta asia on juuri toisin päin.
Ota kuva ja odota kaksi viikkoa, että saat tietää miten kuva onnistui.
Ota kuusitoista kuvaa, valkkaa paras ja lähetä kuvatiedosto linkin kautta sinne samaan paikkaan kuin se filmirulla.

Mutta ajaahan ihmiset jostain käsittämättömästä syystä vanhoilla moottoripyörilläkin...

Filmille valokuvaamisesta on tullut ilmiö. Monin paikoin filmit ovat loppu ja myös kertakäyttökameroiden menekki on korkealla.
Puomisto näkee filmikuviensa eteen vaivaa. Hän ostaa filmin, ottaa kuvat ja odottaa filmirullan täyttymistä. Seuraavaksi hän menee kehittämään rullan, ja skannaa paperikuvat sitten itse digitaaliseen muotoon.
https://yle.fi/uutiset/3-12522367
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 09, 2022, 16:09:36 ip
Vastaus #782

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sattuneesta syystä seurailen muutamaa valokuvaajien keskustelupalstaa.  Aina silloin tällöin riehahtaa keskustelu siitä, kuinka paljon parempia filmikuvat ovat.  Varsinkin, jos kehittää omassa kylppärissä... Ne kuvat tietysti sitten skannataan jollain vehkeellä ja konstilla digitaalisiksi, kun ei niitä muuten saa esille sinne palstalle, mutta kyllä niistä näkee, että filmikuvia ovat, ja paljon parempia.  Puusilmäisetkin näkee, että filmikuvia ovat, kun ovat niin roimasti yliväritettyjä, karkeita, rakeisia, epätarkkoja, luonnottomia... mutta niissä on "se jokin"!

Itte miettiny, että harrastajavalokuvaajan paras kamera ois sellanen, että sillä otettas kuva, sitten se kuva siirtys vaivattomasti tietsikkaan, missä sitten yks ilta tai yö istuttas sitä kuvaa ruuvaamassa tuhannella säätönapilla.  Ja kun se saatas valmiiks, se säilys katsottavana siinä tietsikassa kaks seuraavaa päivää, minkä jälkeen se häviäis itestään viemästä tilaa kovoilta, ja omasta nupista.  Kun ei sitä kuvaa kuitenkaan sen koommin tuu kukaan kattomaan, eikä kaipaamaan...

Pääasia, että keskustelua käydään, ja mielipiteitä on.

Heinäkuu 12, 2022, 23:17:25 ip
Vastaus #783

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tälleen valokuvaamista ihan vakavasti harrastavana ja pääosin filmille kuvaavana suhtaudun asiaan kahtalaisesti. Toisaalta filmille saa kyllä mahottoman hyvää jälkeä. Kinokoko ei kuitenkaan ole minun mieleen niin kovasti, vaan keski- ja isoformaatti. Vaan kylläpähän tuo tikikin on aivan pirun kovaa laadultaan. Miettii vaikka jotain kännykkäkameroitakin. Hyvässä valossa aivan käsittämätön laatu vehkeen kokoon nähden. Sitten taas kun katsoo tuota minun ison kameran (18x24cm kokoista) negaa ja sen pinnakkaisvedosta, niin sen äärellä taas saa ihmetellä vähän eri tavalla sitä käsittämätöntä laatua. Kyse on enemmän siitä, että tiki ja filmi tekee erilaista jälkeä. (Käyttötarkoituksesta riippuen) niiden järjestykseen laittaminen on aika epäolennaista. Minun hommiin nuo filmivehkeet istuu paremmin, osin kuvanlaadun, osin muiden seikkojen vuoksi.

Vaan toinen vähintään yhtä olennainen juttu on minusta se kuvaamisen tilanne. Usein sanotaan, että kun filmillä on kuvia rajoitetusti, niin jokaiseen kuvaan laitetaan ajatusta ja hyviä kuvia tulee enemmän. En nyt tiedä pitääkö tuo aivan kaikissa tilanteissa paikkaansa. Kyllä niitä paskoja ruutuja tulee syystä tai toisesta kuvattua kortille ja filmille kummallekin. Mutta on siinä kuitenkin totuutta taustalla. Etenkin ison kameran kanssa homma on sen verta iso rojekti, että tänään eukkokullan kanssa puhuessa mainitsin ottaneeni tänään kuvan. Kun jo parikymmenkiloisen kameran roudaamiseen tuvasta etuovelle menee monta minuuttia ja asetteluun, sommitteluun, tarkentamiseen, valon mittaamiseen, optiikan säätöön, sulkimen asetteluun jne. menee helposti vartti, niin voisi kuvitella että siinä hommassa olisi sen verran ajatusta, että lopputuloskin olisi ihan tolkullinen. Vaan ei se ihan näin tunnu aina menevän. Jos tuo tänään otettu sellainen on, niin laitan tänne tuossa jonain päivänä. Kunhan joutaa ensin kehittämään, sitten vedostamaan pinnakkaisen ja vielä skannaamaan.

Ison kameran kanssa kohteessa puuhasteleminen on vaan pirun hienoa touhua. Ja jos asiaa ajatellaan filosofisemmin, niin kyllä (alkeellisen) filmikameran kanssa suuntaudutaan vähän eri tavalla maailmaan. Valoa arvioidaan eri tavalla ja tekeminen on luonteeltaan rauhallisempaa. Tai sitten käy kuten tänään, eli kun huomaa hyvän valon, niin pitää lähteä juoksujalkaa lataamaan kasettia, kantaa kamera paikalle, hakea valotusmittari kameralaukusta ja niin edespäin. Mutta siinä kuvaamistapahtumassa on vaan jotain erityistä. Digikuvaaminen on jäänyt minulla vähiin, koska siinä en koe samalla tavalla innostusta. Vähän kuin penskana tykkäsin ajella mummolassa mieluummin polkutraktorilla kuin leikkiä ratsastusta puuhevosen selässä. Ihminen tuntuu suuntautuvan siihen suuntaan mikä häntä kiinnostaa. On myös niitä, jotka pyrkivät elämään järkevästi eivätkä silleen, että on kivaa. Niinkin voi elää, mutta en tiedä onko se järkevää. Muut toki löytävät hommasta eri piirteitä kuin minä. Eiköhän monelle ole kyse siitä, että filmikuvauksen ympärillä on kivaa sosiaalista pöhinää.

Valokuvauksesta syntyy lopputuote. Tämän tuotoksen laatua käytetään yleensä kuvaamisen perusteena ja sille arvon antavana. Sillä myös perustellaan usein filmikuvaamista, mutta minusta tuntuu, että se on usein itsensä huijaamista. Oikeasti kyse on vaan siitä, että filmille kuvataan, koska se on kivaa puuhastelua. Ei valokuvausta ole pakko ajatella kuvaan johtavana toimintana, vaan kuvaa voi pitää tavallaan vain sivuseikkana. Vähän kuin kesäisellä prätkäajelulla on oikeastaan aika yhdentekevää, missä se kuppi kahvia käydään juomassa. Kunhan sinne vie kelvot ajoreitit. Maratoonia ei jätetä juoksematta siksi, että päätepisteessä ei satu olemaan joku motonet tai hammaslääkäriaika justiin sinä päivänä. Eikä sinne vuorellekaan kiivetä siksi, että siellä huipulla olisi joku juttu mikä pitää käydä tekemässä. Eikä luontokuvaaja istu tuntitolkulla vesisateessa vain saadakseen kuvan jostain mistä lie hirvestä. Jos vain tarvittaisiin kuva hirvestä, se saataisiin helpoiten Googlen kuvahaulla. Ja luultavasti se olisi parempi kuin se, minkä itse saa aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2022, 23:27:45 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.