Tämä on filmikuvauksen ikävä puoli: Kovin innoissani ja ajatuksella kuvasin pari rullaa satakakskymppistä Riuttalan talonpoikaismuseolla. Eilen kehitin ja huomasin, että ainakin toinen on lähes käyttökelvoton - ovat kehittyneett toispuoleisesti. Samoin kävi edellisen filmin kanssa, mutta tällöin arvelin että filmissä on vika. Taitaa olla kehitteessä tai kehittäjässä ongelma. Vaihdoin HC110:een, jonka vakuutettiin säilyvän piiitkään. Sain siis purkin, jonka päiväys on jo mennyt. Toinen vaihtoehto voi olla, että siirappinen kehite pitäisi sekoittaa veteen eri tavalla. Nyt olen sen suoraan sotkenut 20 asteiseen. Ehkä olisi fiksumpaa tehdä ensin hyllyseos (stock), ja siitä jatkaa aina tarpeen tullen.
Oli miten oli, en enää uskalla tuon pullon kehitettä käyttää. Se on vain palattava toistaiseksi Rodinaliin, josta en niin erityisesti pidä, mutta jonka kanssa olen oppinut elämään ja joka on sinänsä ihan hyvä peruskehite. Ei vain ole esteettisesti aivan sitä jälkeä mitä tahtoisin, mutta toisaalta keskikoolla kuvatessa mennee paremmin kuin kolmeviitosessa.
Eipähän tässä voi kuin itseään syyttää, mutta kyllä harmittaa. En noita viitsi pimiössä alkaa turaamaan, liian kova pala minun taidoille, mutta digitaalisena noista ihan hyvää jälkeä vielä saa. Onneksi en kehittänyt vielä sitä ortokromaattista jossa on muutama prätkäkuva joita odotan innolla.
Olisiko mahdollista että filmi ei ole ollut kokonaan kehitteessä. Eli spiraali ei ole aivan purkin pohjalla tai sitten kehitettä on liian vähän.
Jos kehite on "viallista", luulisi kehitysvirheen olevan koko filmialalla.
Kyllä se filmi oli kokonaan siellä, ja kehitettä 20% enemmän kuin tarvittava vähimmäismäärä. Olen miettinyt asiaa ja kallistunut siihen, että huuhtelu on ehkä huonosti tehty. Olen nyt käyttänyt sellaista hanasta kehityspurkille tulevaa letkua ja luottanut siihen ehkä liikaa. Aiemmin olen ollut perusteellisempi, mutta tuon letkun saannin jälkeen tosiaan olen vain valuttanut vettä, en hölskytellyt raivoisasti välillä. Kun olen tutkiskellut negaa niin siinä on sumuisuutta joka hiukan taittaa violettiin.
Huuhtelu tuskin on virheellinen.
Negan pitäisi olla jo kiinnityksen jälkeen "kirkas" vaikka sitä ei olisi valotettu tai kehitetty.
On tämä sitten huikan arvoituksellinen.
Kehitin kaksi filmiä. Toinen on selvästi huonompi kuin toinen. Paremmassa on vain hiukan eroa reunojen ja keskiosan välillä, niin vähän kuitenkin ettei siitä käytännössä mitään haittaa ole. Toisessa taas on pahaa sumuisuutta noin 3/4 filmin leveydestä. Äsken tuumailin ja järkeilin ja päädyin siihen, että sumuinen puoli on tainnut olla kehityspurkissa ylempänä.
Kumpikin filmi on kuvattu samana päivänä, samalla kameralla ja säilytetty tämän jälkeen samalla lailla. Toinen on tosin hiukan yli päiväyksensä, toisella oli vielä toista vuotta aikaa jäljellä. T-Maxia kumpikin kuitenkin. Kehitin kaksi filmiä. Kumpaankin sekoitin uuden kehitteen samalla suhteella ja samalla tavalla. Purkin hämmennys samalla tavalla kummallakin filmillä. Katsoinpa siinä samalla Lovejoytä Yle Areenasta kummankin filmin kohdalla, tosin eri jaksoa mutta sillä ei taida olla merkitystä. Keskeyte ja sitten kiinnite. Kiinnitys yhtä kauan kummallakin. Pesu n. 8 minuuttia ja loppuhuuhde. Paitsi että toisen filmin kohdalla laitoin vahingossa pesun jälkeen kiinnitteet purkkiin. Huomasin virheeni, kaadoin ne pois ja pesin jälleen 8 minuuttia. Sitten loppuhuuhde. Tämä filmi on siis se selvästi parempi.
Ero oli siis tuossa kiinnitteen kanssa käyneessä virheessä. Lisäksi filmit olivat eri tuotantoerästä.
Kehitysrutiinissa on monikin asia muuttunut:
1. eri kehitettä
2. sain tuon letkun joka vedetään hanasta kehityspurkin suppilon pohjalle. Tämän seurauksena huuhtelu on saattanut muuttua vähemmän perusteelliseksi
3. uusi asunto. Olen nyt rullannut filmit spiraalille vessassa, jonka ovi vuotaa hiukan valoa, mutta olen sen lisäksi vetänyt suihkuverhot ympärille ja tehnyt homman ison nahkatakin alla. Voi olla, että jostain on kuitenkin vuotanut hiukan valoa sumustamaan filmi. Ei se siellä nahkatakin alla tahdo kokonaan pysyä koko aikaa.
Ei pitäisi koskaan muuttaa kuin yksi asia kerrallaan.