Kirjoittaja Aihe: Entisajan valokuvauksesta.  (Luettu 345261 kertaa)

Syyskuu 01, 2014, 15:20:19 ip
Vastaus #435

antero mäkelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin siinä joskus tahtoo käydä. Ensin on mielessä hommata alle satasen budjetilla kaksisilmäinen kamera, mutta nälkä kasvaa kun tuumailee eri vaihtoehtoja. Päätin että IC:ssä on ihan riittämiin neuvosto-tekniikan haastetta ainakin toistaiseksi ja niinpä luovuin ajatuksesta ostaa Kiev 88. Nyt on hankinnan alaisena Mamiya RB67. Hyväksi ja luotettavaksi ovat niitä kehuneet, ja IC:n sivuvaunussa on ihan hyvin tilaa isommallekin vekottimelle. Ei siinä etteikö vetreän nuorenmiehen selkä kestäisi repussakin kätevästi kulkevaa kuvauslaitetta. Suhteellisen edullista optiikkaakin noihin on tarjolla, ja kuvausvalmiita settejä ilman mitään tilpehöörejä voi saada suhteellisen pienelläkin rahakasalla.

RB67 on varmaankin hyvä, ainakin itse tykkään. Melko painava ja isohan se on.
Kääntyvä perä on oivallinen.

Syyskuu 02, 2014, 12:06:50 ip
Vastaus #436

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mamiya RB 67 Professional S (127mm f/3,8 optiikalla) tilattu Japanista saakka. Tarjontaa siellä päin riittää, ja hinnat ovat selkeästi edullisemmat. Hiukan Euroopan hintatasoa alhaisemmaksi asettui, vaikka joutuu postituksen, tullin ja veron pulittamaan. Lupailivat että kamera saapuu reilussa viikossa. Toinen juttu on sitten tullin kanssa puljaaminen, sehän tässä hommassa saattaa runsaastikin päänvaivaa aiheuttaa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Syyskuu 02, 2014, 12:27:31 ip
Vastaus #437

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun olen japanista tilannut niin tottakai tavara menny tulliterminaalin josta sitten tulee ilmoitus että sinun pitää mennä johonkin lähimpään tullin sivukonttorin selvittämään mitä paketti sisältää ja mitä maksoi, olen tulostanut paypalista sen sivun missä tavaran maksu näkyy ja ainakin multa ovat vain ottaneet alvin jotain 23-24 % kokonaisummasta missä postikulut mukana, ei tullimaksua ole tullut ainakaan multa missä tavaran hinta oli noin 100€  Tuosta on voinut seurata postin kulkua japanista https://www.post.japanpost.jp/int/service/index_en.html
Tällä japsimyyjällä harvinaisen laadukasta tavaraa  http://www.ebay.com/sch/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ssn=sk_photo&rt=nc&ajxpg=1
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2014, 12:57:12 ip kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 03, 2014, 09:17:04 ap
Vastaus #438

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Oisinko minä uhrannu jotain noin 40 yhteensä linssiin ja adapteriin. Mulla tuo adapteri toimi D60 ja  D90 joten eiköhän se toimi D80 kanssa.  Voin minä siitä luopua helpostikin omakustannehintaankin.

Passasihan se adapteri tietenkin kun sama pajonettihan niissä vissiin on ja mittään sähkökontakteja ei tartte. Senverran kerkesin kokkeilla, että ihan kirkkaasti siitä valo tuntus läpi tulevan. Vieläkun D80 ossais mitata valon linssin läpi ja säätää ees ajan. Mikäköhän siinos, ettei manuaalilinssin läpi voi (osata) mitata valotusta?
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 03, 2014, 13:26:55 ip
Vastaus #439

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oisinko minä uhrannu jotain noin 40 yhteensä linssiin ja adapteriin. Mulla tuo adapteri toimi D60 ja  D90 joten eiköhän se toimi D80 kanssa.  Voin minä siitä luopua helpostikin omakustannehintaankin.

Passasihan se adapteri tietenkin kun sama pajonettihan niissä vissiin on ja mittään sähkökontakteja ei tartte. Senverran kerkesin kokkeilla, että ihan kirkkaasti siitä valo tuntus läpi tulevan. Vieläkun D80 ossais mitata valon linssin läpi ja säätää ees ajan. Mikäköhän siinos, ettei manuaalilinssin läpi voi (osata) mitata valotusta?
Nikonin harrasteliarungoissa ei toimi valotusautomatikka näillä vanhoilla manuaali AI-AIs laseilla paitti näillä kaalliinmilla semipro ja pro runkoilla. Että pakko panna kiekko sinne M kohalle ja koittaa sovittaa suljinaika ja aukko sopivaksi ja katsoa takanäytöltä että valotus on ok. Olis ehkä Nikoninkin kannattanut modernisoida tystin tota 50 luvulta olevaa F pajonettia niinkuin Canoni teki -87 kun muutti FD pajonetin täysin elekrtrooniseen EF kiinnitykseen, nyt toimii kaikilla canonin rungoilla valotusautomatiikka vaikka kuvaisit vaikka millä tahansa merkkisellä optiikalla, himmenin pitää tottakai säätää käsin mutta ainakin valotusautomatiikka toimii.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2014, 13:53:03 ip kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 03, 2014, 13:44:51 ip
Vastaus #440

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, ei siinä senkummempaa ongelmaa ole, joutuu vaan manuaalisesti haarukoimaan ja saattaa mennä noppeimmat tilanteet ohi siinä sääjellessä. :)

Liekkö muissa alottelijajärkkäreissä sama homma? Tällähän D80:lla ei saa otettua videuakaan.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 03, 2014, 13:58:48 ip
Vastaus #441

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, ei siinä senkummempaa ongelmaa ole, joutuu vaan manuaalisesti haarukoimaan ja saattaa mennä noppeimmat tilanteet ohi siinä sääjellessä. :)

Liekkö muissa alottelijajärkkäreissä sama homma? Tällähän D80:lla ei saa otettua videuakaan.
Vaiha Canoniin niin toi Tamronikin toimii niinkuin haluaisit tai sitten sun pakko vaihtaa kallinpaan Nikoniin. Voi olla että se runkossa D200 toimii ? ja se ei nyt niin kallis ole enää.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2014, 14:01:13 ip kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 03, 2014, 16:43:33 ip
Vastaus #442

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä että oot tyytyväinen linssiin.

Mulla on nyt käytössä tommonen nikonin. Semi-pro (tai no ainansa) järkkäri mallia D90 ja siinäkään ei toimi sen valon mittaus. Pitäs vissiin olla kamerassa erillinen mittari kun ne taitaa yleensä olla linsseissä.
Perse eellä puuhun oon yleensä menny valotuksessa. Tuo nikonin kamera näyttää siinä etsimessä semmosen palluran ku linssissä on tarkka piste. Sinänsä aika hyödytön ominaisuus.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Syyskuu 03, 2014, 19:16:05 ip
Vastaus #443

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Nikonin digijärkkärissä että toimis aika automatti vanhoilla AI-AIS laseilla "aukon esivalinta objektiivissä ja se että kamera valitsee automaattisesti ajan" niin siinä digijärkkärissä pitää olla se vipu rungon pajonetin yläosassa,  katso se ensinmäinen kuva linkistä missä punainen rengas  https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3434 edit. Ei taida D200 olla sitä vipua,,, voi olla että vain näissä täyskennoisissa sitä on ? Ainakin yhellä tutulla jolla on D700 niin se valotti automattisesti mun yhellä vanhalla nikkor ai 35mm kakkulalla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2014, 19:26:02 ip kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 03, 2014, 19:56:54 ip
Vastaus #444

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nopeasti  ku koitin selvitellä niin löyty tämmönen hieno taulukko:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm#dslr

Aika tyhjentävä sinänsä. olin just aikomassa sanoa, että onkelma on siinä ettei tunnista sitä mikä aukko on.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Syyskuu 03, 2014, 20:24:09 ip
Vastaus #445

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttääs olevan  tuossa 5 aps-c kennokokojen järkkäriä + ne vanhat d1 ja d2 missä sama kennokoko  jossa on se vipusysteemi ja kyllä d200 on mukana.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2014, 20:27:33 ip kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 15, 2014, 12:24:32 ip
Vastaus #446

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollain piirti Tommin entinen linssi Ylitornion Rousuvaaralla(kohan se oli). Vähän opettelua tuon syväterävyyen kans, ei oo Ellin nokka terävä.

Syyskuu 16, 2014, 11:52:33 ap
Vastaus #447

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mamiya on ollut talossa jo viikonlopun yli. Tiivisteet piti korjata ja sulkimessa oli alkuun hiukan viivettä, mutta ahkeraa laukomista niin viive hävisi. Yksi koefilmi tuli kuvattua lähinnä naapurin Nortonista ja omasta IC:stä, ja sulkimen ajat näyttäisivät täsmäävän. Pimiöön en ole vielä joutanut tai skannerin äärelle päässyt.

Tämmöinen kaunistus se on, kuvassa myös Pentax K1000 ja kinofilmi vertailun vuoksi.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Syyskuu 16, 2014, 12:51:29 ip
Vastaus #448

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollain piirti Tommin entinen linssi Ylitornion Rousuvaaralla(kohan se oli). Vähän opettelua tuon syväterävyyen kans, ei oo Ellin nokka terävä.

Miellyttävä bokeh (vai mikä bukee se nyt oli). Huippuvalot kimaltelee mukavasti taustalla :)
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 21, 2014, 20:59:30 ip
Vastaus #449

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaveri toi lahajaksi Olympus OM-2N:n ja siihen Zuiko 35-105mm sekä Canon A-1 rungon.

Harmi, että ovat romuja. :(