Kirjoittaja Aihe: Entisajan valokuvauksesta.  (Luettu 345226 kertaa)

Elokuu 27, 2014, 10:02:38 ap
Vastaus #420

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Minä tilasin Nikoniin M42 sovittimen Kyklooppia varten Honkongilaisesta nettikaupasta. Kallis ei ollu, mutta kesti tulo niin kauvan, että meni pahin kuvvaushinku ohi siinä ootellessa.

Mää voin Pauli lainata sulle sen kykloopin jos haluat valovoimaa syyskuvvauksiin. :) Se on siitäkin hyvä kylmäkuvvauslinssi, että tulee kivasti lämpyä kun sitä kantelee. :) Eikä oo turhaan liikkuvia osia niinku aukon säätöjä ja semmosia.

Vähän heikosti saanu muutenki kuvvailtua vilmikameroilla. Eniten ehkä keskikokoYashicoilla ja muuan vilmi Exaktalla. Siitä tulikin mieleen, että pitäs saaha vietyä rullat kehitykseen.

Melko rofessionaalinen kommentti tuo filimiajanloppumiskommentti valokuvvausliikkeen ukolta. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Elokuu 27, 2014, 10:39:26 ap
Vastaus #421

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen nyt katsellut vaihtoehtoja ja tuumaillut että Kiev 88 se vasta kiintoisa kapistus olisi. Kaikista varoitteluista huolimatta. Paljonko noista kannattaa pulittaa? Ei kellään satu olemaan ylimääräisenä?
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 27, 2014, 11:07:00 ap
Vastaus #422

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saksan ebayssa mahtas olla hinta määriteltynä.

Ite oon keskittyny pykälää halvempiin laatikoihin. Mukavahan se tietenkin ois joku rolleikin olla tai joku muu hieno, mutta kun silimää ei oo, niin sitä ei oo. Ees siirtyminen tikipokkarista tikijärjestelmään ei tehny minusta yhtään parempaa kuvvaajaa. Siitä on parikymmentätuhatta tojistetta jossain tuolla konneen kovalevyllä.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Elokuu 27, 2014, 12:09:44 ip
Vastaus #423

antero mäkelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen nyt katsellut vaihtoehtoja ja tuumaillut että Kiev 88 se vasta kiintoisa kapistus olisi. Kaikista varoitteluista huolimatta. Paljonko noista kannattaa pulittaa? Ei kellään satu olemaan ylimääräisenä?

Minulla oli joskus -80 luvun alkupuoliskolla Kiev 80, jonka ostin uutena. Suljin hajosi melko pian, mikä tietysti korjattiin takuuseen.
Filmikaseteissa filmi ei tahtonut kulkea suoraan, vaan hakeutui vastaanottopuolan toiseen reunaan ja filmi taittui sekä murtui reunastaan.. Ruutujen väli suureni filmin loppua kohti. Hyvin väljillä toleransseilla ja suurpiirteisesti valmistettu, kuten varmaan lähes kaikki neuvostokamerat.
Objektiivit puolestaan olivat oikein hyviä.

Kyllä minäkin kehottaisin suhtautumaan varauksella noihin laitteisiin, jos tarkoituksena on ostaa luotettava ja hyvin toimiva kamera kuvaamista varten.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2014, 12:13:09 ip kirjoittanut antero mäkelä »

Elokuu 27, 2014, 12:42:00 ip
Vastaus #424

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä tilasin Nikoniin M42 sovittimen Kyklooppia varten Honkongilaisesta nettikaupasta. Kallis ei ollu, mutta kesti tulo niin kauvan, että meni pahin kuvvaushinku ohi siinä ootellessa.

Mää voin Pauli lainata sulle sen kykloopin jos haluat valovoimaa syyskuvvauksiin. :) Se on siitäkin hyvä kylmäkuvvauslinssi, että tulee kivasti lämpyä kun sitä kantelee. :) Eikä oo turhaan liikkuvia osia niinku aukon säätöjä ja semmosia.

Niin se taannoin Koljosta löytynyt sotilasputki? Sitähänä vois olla jännä kokeilla! Laitamma korvantaakse...

Mukavaa puuhastelua se on rullavehkeelläkin kuvata, vaikka halvemmallakin - mulla Yashica A.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Elokuu 27, 2014, 16:16:31 ip
Vastaus #425

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli näistä vanhemmista kameroista mieleen, että jos jollakin on mielenkiintoa tommoseen vanhempaan yashican filmikameraan niin ois tommonen EE malli minkä aikonaan ostin koristeeksi kirjahyllyyn, sittemmin on pitäny jemmata piiloon ku ei kuulemma enää mahtunu sisustukseen. Enpä oo testannu toimivuutta filmin kanssa, äkkiseltään muuten vaikuttas toimivan mutta suljin ajat vähä tuntuu tahmaavan.

Ois tuolla laatikon pohjalla vielä yks tamronin adapt-all 2 linssi minkä käyttö on jääny vähälle..
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Elokuu 27, 2014, 18:25:29 ip
Vastaus #426

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro. Tommi, eipä näkynyt CX:ää Veteraanissa!

Ihan kaiken varalta: minkälainen Adaptall sulla olis? Mulla on nimittäin niihin Mamiya- ja M42-sovitteet....

Elokuu 27, 2014, 21:13:41 ip
Vastaus #427

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro! Ei näkyny veteraaneissa ku lupasin ittelleni lähtee festivaaleille samaan aikaan ku oli veteraani, ens vuonna ois tarkotus sinne änkeytyy.

Tuo adaptall ois näköjään mallia 28A eli 28-135mm aukoilla 4-4.5
Tuossa on nyt kiinni kiinan mallia oleva nikonin sovite millä on tullukki testailtua ja toimivaksi oon todennu. Ei vaan oo sitä käyttöä ollu kun pari kertaa ja en usko että ois lisääntymässäkään käyttö joten etiäpäinhän tuo joutas.

Honda CX-500 1981

Elokuu 27, 2014, 21:54:56 ip
Vastaus #428

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos tiedosta! Menee sen verran päällekkäin nuo omat polttovälit, etten nyt tarjousta Tamronista jätä. Siinäpä olisi jollekin oiva putki!

Elokuu 28, 2014, 09:49:32 ap
Vastaus #429

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koitin mulkoilla ebaysta hintaluokkaa, mutta eihän siellä justiin samanlaista ollut. Pitää siksi varovasti tievustella, että missä hintahaarukassa pyöritään ja että käviskö sovitin D80:aan? Ois se vähän monipuolisempi kuin 28-55.

Elokuu 28, 2014, 10:32:59 ap
Vastaus #430

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oisinko minä uhrannu jotain noin 40 yhteensä linssiin ja adapteriin. Mulla tuo adapteri toimi D60 ja  D90 joten eiköhän se toimi D80 kanssa.  Voin minä siitä luopua helpostikin omakustannehintaankin.

Honda CX-500 1981

Elokuu 28, 2014, 10:44:58 ap
Vastaus #431

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävipä somasti, kun sattuukin justiin olemaan melkolailla tuon verran lompsassa kahisevaa ja vielä jokunen pikkuraha etutaskussa. Eiköpä tehtäne kauppa-akti, niinkuin se muuan huutokauppaukko asian ilmasee.

Elokuu 28, 2014, 16:37:40 ip
Vastaus #432

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tehhäämpä vaan. Minäpä heittelen yvtä niin sovitaan yksityiskohista.

Honda CX-500 1981

Syyskuu 01, 2014, 09:45:14 ap
Vastaus #433

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin siinä joskus tahtoo käydä. Ensin on mielessä hommata alle satasen budjetilla kaksisilmäinen kamera, mutta nälkä kasvaa kun tuumailee eri vaihtoehtoja. Päätin että IC:ssä on ihan riittämiin neuvosto-tekniikan haastetta ainakin toistaiseksi ja niinpä luovuin ajatuksesta ostaa Kiev 88. Nyt on hankinnan alaisena Mamiya RB67. Hyväksi ja luotettavaksi ovat niitä kehuneet, ja IC:n sivuvaunussa on ihan hyvin tilaa isommallekin vekottimelle. Ei siinä etteikö vetreän nuorenmiehen selkä kestäisi repussakin kätevästi kulkevaa kuvauslaitetta. Suhteellisen edullista optiikkaakin noihin on tarjolla, ja kuvausvalmiita settejä ilman mitään tilpehöörejä voi saada suhteellisen pienelläkin rahakasalla.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Syyskuu 01, 2014, 12:30:27 ip
Vastaus #434

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Näin siinä joskus tahtoo käydä. Ensin on mielessä hommata alle satasen budjetilla kaksisilmäinen kamera, mutta nälkä kasvaa kun tuumailee eri vaihtoehtoja. Päätin että IC:ssä on ihan riittämiin neuvosto-tekniikan haastetta ainakin toistaiseksi ja niinpä luovuin ajatuksesta ostaa Kiev 88. Nyt on hankinnan alaisena Mamiya RB67. Hyväksi ja luotettavaksi ovat niitä kehuneet, ja IC:n sivuvaunussa on ihan hyvin tilaa isommallekin vekottimelle. Ei siinä etteikö vetreän nuorenmiehen selkä kestäisi repussakin kätevästi kulkevaa kuvauslaitetta. Suhteellisen edullista optiikkaakin noihin on tarjolla, ja kuvausvalmiita settejä ilman mitään tilpehöörejä voi saada suhteellisen pienelläkin rahakasalla.

Tenhusen Antero kanniskelee pitkin mettiä 8X10 tuumasta palkkikameraa. Kun on kuulemma niin näppärä näppäilykamera.