Kirjoittaja Aihe: Ajomopo  (Luettu 379103 kertaa)

Huhtikuu 18, 2013, 13:25:53 ip
Vastaus #300

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
Jos nyt sitten hiuksia ruvetaan halkomaan, niin Trafin sivulta lainatun tekstin mukaan: "Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n tai mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä." Asiasta seuraa se että, jos ajoneuvo on aikaisemmin mainituin keinoin doupattu niin moottoripyörällähän se ajo on ajettu eikä mopolla. Se on kai moottoripyöräpuolella rautaperse-ajo se vastaava suoritus.  ::)
taitaa olla 90% tunturi super sporteista, dxistä, tigereista, breakeistä, trialeista ym moottori pyöriä kun
 38,5mm = 50,03 kuutiosenttimetriä.., mäkin ajan moottori pyörällä ::)

Minä taidan olla suur-rikollinen, paikallaan tällähetkellä  40mm porattu vakiosylinteri eli 54cc, nurkissa noita samassa koossa olevia pyttyjä pyörii, yks vakiopyttykin jopa on ihan siis 38mm tasan reikäleipä.

juu, mutta harvemmin on 38mm pytyt huippukunnossa..,  :'(
tässä jarille ja muille matikan tunnilla laskettua,
sylinterin halk,  tilavuus
38,0                    49,0        vakio
38,25                  49,5        1 ylikoko
38,5                    50,03      2 -
39,0                    51,4        3-
39,5                    52,7        4-
40,0                    54,0        5-       
40,5                    55,4        6-   MAX PORAUS (ei oo isompaa elkoo vz 50 n4 myllyyn)
41,0                    56,8
41,5                    58,2
42,0                    59,6
42,5                    61,0
43,0                    62,4
43,5                    63,9        AUTISA JPC 65cc  vakio
44,0                    65,4                                                 mäntä kelpais...,
44,5                    66,9
45,0                    68,4        SAKSAN 70cc TARVIKE PYTYT (puch shop ym,)
45,5                    69,9
46,0                    71,5        AUTISA JPC 65cc MAX PORAUS
46,5                    73,0
47,0                    74,6        AUTISA JPC 75cc vakio, metrakit vakio,  ostan männän jos löytyy...,
47,5                    76,2                                                                  samoin....,
48,0                    77,8cc     AUTISA JPC 75cc MAX PORAUS              samoin...,

Huhtikuu 18, 2013, 13:48:18 ip
Vastaus #301

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
se on siinä ja siinä, et kestääkö pannun helma 40,5 porausta. Itse pitäs 6,5 hp viilata 1 pannu ja poruuttaa ku pääsi kiertarin alapää hajoomaan ja tietty leipas ja oli vasta porattu ja männitetty.  soliferian poijillahan on kätevät laskurit, rissalaskuri ja kuutiotilavuuskin.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 18, 2013, 15:05:27 ip
Vastaus #302

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
No niin nyt aletaan puhumaan asiaa elikkä vakio mopolla turha yrittää nuita pitkiä matkoja???Oikeat pappa mopot kuniaan vai kuinka ;D
Eikös se Mikko tiijä että näillä "pumpuliperseajoilla" ja pappamopoilla ei joo mitään tekemistä keskenään? No, sen verta että voi ne ajaa pappamopollakin mutta myös uudella skootterilla. Vai oottko alkanu taas "eteläsuomalaisen terviisipoijaksi"?

Huhtikuu 18, 2013, 19:46:29 ip
Vastaus #303

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
se on siinä ja siinä, et kestääkö pannun helma 40,5 porausta. Itse pitäs 6,5 hp viilata 1 pannu ja poruuttaa ku pääsi kiertarin alapää hajoomaan ja tietty leipas ja oli vasta porattu ja männitetty.  soliferian poijillahan on kätevät laskurit, rissalaskuri ja kuutiotilavuuskin.
otan osaa, mulla tuo isoin elko hyllyssä ja sille 40 pytty porattavana jonka aukot viilataan vääntö painoiteiseksi, tulisi kiinni dx:ään siksi aikaa että saa vakion porattua, poraukset menee kesälle kun ei koulun takia kerkeä moottori hiomolla käymään aukiolo aikana :(
ala helman ulkohalkaisijahan on jotain 42-43mm? ei jää paljon seinämää, ei tohdi helmaa viilata ylösvirtauskanavien kohdalta tehon kaipuussa :'(
olis puch saanut tehdä lohkot ja pytyn helmat isommiksi samoin kytkimen laittaa samalla ensiöakselinpäähän järeämpänä..,

No niin nyt aletaan puhumaan asiaa elikkä vakio mopolla turha yrittää nuita pitkiä matkoja???Oikeat pappa mopot kuniaan vai kuinka ;D
Eikös se Mikko tiijä että näillä "pumpuliperseajoilla" ja pappamopoilla ei joo mitään tekemistä keskenään? No, sen verta että voi ne ajaa pappamopollakin mutta myös uudella skootterilla. Vai oottko alkanu taas "eteläsuomalaisen terviisipoijaksi"?
en usko että kovin moni ajaa rautaperse ajoja nykymopoilla kun eivät kestä mitään esim, 2011 kaveri osti uuden veroisen derbin vm 2010 ajettu vakiona 1500km ajoi tällä 6kk 8500km kohdalla kalahti kone, kiertokanki, pytty, mäntä, kaikki laakerit paskana mopo oli merkki huollettu ja ainoastaan kurit otettu pois 7500km kohdalla(kulki60), kaikki tarkisettiin vikaa ei löytynyt, nesteet öljyt 2-tahti öljyn pumppu sekoitin systeemi kunnossa, niin ja nämä ovat äärimmäisen epämukavia ajaa pitkää matkaa (yli 10km) ei ihme että olen ainut paikkakuntalainen (karia lukuun ottamatta) joka ajanut yli 100km päivän aikana kun ei ole nuorisolla 80 luvun mopoja muutakuin kolme suzuki pv:tä.......,
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2013, 19:52:38 ip kirjoittanut lassi paavola »

Huhtikuu 18, 2013, 20:19:40 ip
Vastaus #304

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alahelma tosiaan on muistaakseni 43mm. Pikkusen pisti ketuttamaan kun ylämäkeen piti vähän luisua heittää tuntsalla tietysti, kone repäs jumiin, sitten kyllä liikku, puristuksia ei ollu, en tietty käynnistelly. sitten pytty ja mäntä pois, uutta tilalle, kone käynnistyy ja heti sammuu, kokeilen kiertaria, väljä kun mikä.. No ei mahda mitään, nyt on toinen kone käytössä, jossa kampuran kiilaura korjattu kemiallisella metallilla, näkee miten kauan pelaa.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Huhtikuu 18, 2013, 20:30:45 ip
Vastaus #305

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
en usko että kovin moni ajaa rautaperse ajoja nykymopoilla kun eivät kestä mitään esim, 2011 kaveri osti uuden veroisen derbin vm 2010 ajettu vakiona 1500km ajoi tällä 6kk 8500km kohdalla kalahti kone, kiertokanki, pytty, mäntä, kaikki laakerit paskana mopo oli merkki huollettu ja ainoastaan kurit otettu pois 7500km kohdalla(kulki60), kaikki tarkisettiin vikaa ei löytynyt, nesteet öljyt 2-tahti öljyn pumppu sekoitin systeemi kunnossa, niin ja nämä ovat äärimmäisen epämukavia ajaa pitkää matkaa (yli 10km) ei ihme että olen ainut paikkakuntalainen (karia lukuun ottamatta) joka ajanut yli 100km päivän aikana kun ei ole nuorisolla 80 luvun mopoja muutakuin kolme suzuki pv:tä.......,
Ootko sinä se kaveri joka tavattiin viime kesänä kun ajeltiin Kaustisella Eijan huoltoporukassa?

Huhtikuu 18, 2013, 20:53:35 ip
Vastaus #306

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Osapuilleen kasassa....
Nyt onkin ilmeentynyt uusi huolenaihe, nykypensa 98 ja kakstahti öljy,
ne mopot eivät siis kulje yhtä herkästi eivätkä tahdo tavoittaa huippunopeuttaan.

Käynnistelin ja koeajoin viittä eri peliä ja kaikissa pääsuutin karstassa, ovat olleet ajamatta syyskuun
loppupuolelta saakka. Joissain jopa niinkin pahasti että tulpan väri ajon jälkeen vaalenee huomattavasti.

Tollasella poranterä sarjalla olen niitä aukonut, terät lähtee 0.2mm vitosen välein 1.2mm asti.
Kustanti kokonaiset 3.80e

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2013, 21:03:19 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Huhtikuu 18, 2013, 21:47:33 ip
Vastaus #307

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Älähän nyt jauha p*skaa! Nykymopoissa esim. Derbissä on erittäin hyvät ajo-ominaisuudet verrattuna johonkin pappatunaan. Niillähän ajelee niin pitkiä matkoja kuin huvittaa. Itellä on ajomopona -07 derbi ja toiminut erittäin hyvin ja kestää matka-ajoa. Solikalla ajellessakin piti olla 1,5kg työkaluja repussa että selvisi kotiin asti. Kun nykymopoja huoltaa niin ne mihinkään hajoa. Tuoreöljyvoitelupumpun olen ottanut pois varmuuden vuoksi koska se on ainut asia mikä näissä yleensä noin 20kmt kilometrin kohdalla hajoaa. Oletko muka ajanut pitkää matkaa tälläisellä mopolla ja mikä siitä tekee niin epämukavan??
[/quote]

soliferit on asia erikseen, en ole derbillä ajanut enempää yhtämatkaa kuin 15km ja oli todellakin mitään sanomaton ajokokemus ja perse tuli kipeäksi jo sillä matkalla, tunturilla(dx) vasta vähän yli 200km kohdilla UUDELLA PENKILLÄ, olen dx:llä ajanut 300km päivä reissuja (urku auki +28c ) no problem 8) koneen alakertaa ei ole avattu kertaakaan pytty on kerran porattu edellisen omistajan toimesta itse olen ajanut 9500km tällä mopolla kesät talvet ainoat "hajonneet" osat ovat olleet magneetonpuolen stefa ja kaasarin kumikärkinen neula jotka rupesivat vanhuuttaan vähän falskaamaan, mopo ollut aiemmin kauppa kulkineena vanhalla papalla vuoteen 2001 ja sen jälkeen rallikuskilla oulaisissa postilaatikolla käyntiä varten ja minulla 2009 ajokortin saanin jälkeisenä keväänä 2011 ajossa. toki nuo derbit ym, ovat tukevampia mutta myös raskaampia käsitellä, koneessakin on tuplasti järeämmät laakerit ja kytkimet mutta eivät siittä huolimatta kestä tuplaten verrattuna tunturiin ::)

Huhtikuu 19, 2013, 06:11:29 ap
Vastaus #308

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuulkaas nyt poijaat. Taitaa tämäkin olla hyvin pitkälti makuasia, itse olen ajanut muutamalla tigerillä, papalla, gileralla, pösöllä, peeveellä ja monella muulla mopedilla. pitää myöntää että pitkässä matkassa pösö on paras ajo-ominaisuuksiltaan ja kerran on jäänyt silleen kylille että ei oo ajamalla takasin päässyt. pappa muuten kiva vekotin, mutta ei jaksanut kulkea alla, iskarit jäykemmät kun selkä ulkona nukutun yön jälkeen, runko löysempi kun.. Mutta edelleenkin nämä on makuasioita. Ehkä paras kaikista millä olen ajanut on tuo oma tiger, koska sillä olen ajanut eniten, mutta se on taas jättänyt tielle pikkusen useemmin kun kerran.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Huhtikuu 19, 2013, 09:15:30 ap
Vastaus #309

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ootko sinä se kaveri joka tavattiin viime kesänä kun ajeltiin Kaustisella Eijan huoltoporukassa?

kaustisen nesteellä karin kanssa jos oli niin kyllä, huvittais itsekkin ajaa mutta kun ei ihan viittisi itse yksin ajaa 1000km,

niin ja makuasioistahan ei voi kiistellä, olen tigerilla jonkun vajaa 100km kun on mopoja vaihdeltu reissuilla ja tykkäsin ihan hyvin pehmeästä ja mukavasta ajosta, ainoa ongelma oli minulle se pieni peltinen jarrupoljin joka on minulla aina hukassa kun olen dx:än tottunut, onko jari sun pösö skootteri vai semmonen derbi näköne? skootterilla on helppo ajaa mutta ajo&pito ominaisuudet ei riitä ympäri vuotiseen ajoon.., ja tämä kin on vain makuasia,

Huhtikuu 19, 2013, 09:21:20 ap
Vastaus #310

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
niin ja nyky "bensa" 98 sisältää jopa 5% etanoolia mikä on liuotin ja pesee öljyt laakereista (tämä on fakta)
sen takia en osta sitä halvinta moottorisahan 2-tahti öljyä vaan punaista mobilia 8e/L ja sitäkin teen 3,5% seoksen

Huhtikuu 19, 2013, 09:44:26 ap
Vastaus #311

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
skootterilla on helppo ajaa mutta ajo&pito ominaisuudet ei riitä ympäri vuotiseen ajoon.., ja tämä kin on vain makuasia,

Noh noh, eipä nyt hullutella. Itsellä skuutteri oli nimen omaan talvikulkineena. Eipä parempaa ole, matala painopiste, sähköstartti, hyvät valot, kahvalämppärit, ei kaksitahdin hajua vaatteissa jne. Ja onpa vielä sellainen kaikkien pelkäämä laaduton kiinalainen. Ei vammoja tai vikoja (paitsi pari rengasrikkoa) kahden talven työmatkoilla. Ja ennen kuin kukaan pääsee pätemään, työmatka on 15 kilometriä Keski-Suomen mäkisillä maanteillä, haja-asutusalueelta kaupunkiin, välillä ilman kunnollista tienhoitoa. Ja olen 188cm pitkä ja roteva, hyvin mahtuu tuohon jakkaralle.

Huhtikuu 19, 2013, 15:25:57 ip
Vastaus #312

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
kaustisen nesteellä karin kanssa jos oli niin kyllä, huvittais itsekkin ajaa mutta kun ei ihan viittisi itse yksin ajaa 1000km,
No totta on että yksin ajaminen lisää haasteita. Eli tässä jutussa lienet sinäkin Karin lisäksi? http://www.papparazzit.net/Eijan1500/index.html

Huhtikuu 19, 2013, 15:47:49 ip
Vastaus #313

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No totta on että yksin ajaminen lisää haasteita. Eli tässä jutussa lienet sinäkin Karin lisäksi? http://www.papparazzit.net/Eijan1500/index.html
juu,
on tullu kyllä karsee ilme tohon yhteen kuvaan kun häikäisi aurinko siittä ikkunasta, :P

niin voipi olla etten minä osaa skootterilla ajella, mutta väitän kuitenkin että tunturi dx nokian speed hakkapeliitat nastarenkailla on parempi talvella kuin skootteri ;D kukin omalla tyylillään 8) mäkin haluan kahvalämpärit kun ei tahdo olla sellaisia hanskoja joilla pärjäis 50km/h vauhdissa -27,6 asteen pakkasella ::)  varsinkaan 30km matkaa...,
tuossa kuvaa ikaalisten reissulta kun porukat meni autolla lomalle minä menin edeltä mopolla  :laugh:
yhdessä kuvassa pakkasta - 27,6   8 polkaisulla käyntiin kylmemmällä ei halpahallin kypärällä kykene ::)
kuvaa tarkemmin katsova huomaa missä kokoontumisissa on tullut käytyä 8)

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2013, 16:30:29 ip kirjoittanut lassi paavola »

Huhtikuu 19, 2013, 16:43:04 ip
Vastaus #314

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ja pari lisää,
oulaisista 2011 ei ole kuvia mutta piips järven ympäri ajo 2011 löytyy you tubesta, kokko trefenin kuvia en löydä enää tältä koneelta, mutta tarrat on mopossa ja 125cc luokan pitkänmatkan kakkos-sijan pysti hyllyllä, kyyjärvelläkin on tullukäytyä samoin tuurissa ja pietarsaaressa ::)