Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025326 kertaa)

Kesäkuu 03, 2013, 22:20:11 ip
Vastaus #1170

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vedin kuuden millin pultin alumiinikierteeseen (kytkin) 15 Nm kireyteen ja se tuntui hyvältä. Öljynputsarin mutterin kiristin 30 Nm kireyteen ja se tuntui hyvältä. Siinä mielessä 190 Nm kansipultteihin tuntuu sopivalta arvolta. Vertailun vuoksi aluvanteet kiristetään about 110...120 Nm.
Siinä koneessa on mm. venttiilikoneiston momentit 8,5-10 Nm ja pultit on 6 millisiä.Tosiaan mun kirjassa "lukee" tuo 18-20Nm.Tai itseasiassa se on senverran vanha opus että ilmoitettu kg-cm.Ja vanhan nyrkkisäännön mukaan kilot aina jaetaan n. kymmenellä kun muutetaan nykymittaan.Todellinen kerroin on jotain 0,98 jolloinka esim 10 kg-cm vastaa 0,98 Nm.
Tosiaan vanteita on monenlaisia mutta kyllä ne 80 Nm alkaa ja hyvinkin 120 Nm voi olla maximi.Vaan nuo Hondan kannenpultit on mitä on-eikä muuten tuollaiset tiivisteetkäään kestäisi sitä lähes 200Nm.Jossain dieselissä ilman tiivistettä on toinen juttu ;)
Korjatkaa ihmeessä jos oon ihan sekaisin.On toki täysin mahdollista helteisen päivän ja saunan jälkeen ;D

Kesäkuu 03, 2013, 22:41:41 ip
Vastaus #1171

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vedin kuuden millin pultin alumiinikierteeseen (kytkin) 15 Nm kireyteen ja se tuntui hyvältä. Öljynputsarin mutterin kiristin 30 Nm kireyteen ja se tuntui hyvältä. Siinä mielessä 190 Nm kansipultteihin tuntuu sopivalta arvolta. Vertailun vuoksi aluvanteet kiristetään about 110...120 Nm.
Siinä koneessa on mm. venttiilikoneiston momentit 8,5-10 Nm ja pultit on 6 millisiä.Tosiaan mun kirjassa "lukee" tuo 18-20Nm.Tai itseasiassa se on senverran vanha opus että ilmoitettu kg-cm.Ja vanhan nyrkkisäännön mukaan kilot aina jaetaan n. kymmenellä kun muutetaan nykymittaan.Todellinen kerroin on jotain 0,98 jolloinka esim 10 kg-cm vastaa 0,98 Nm.
Tosiaan vanteita on monenlaisia mutta kyllä ne 80 Nm alkaa ja hyvinkin 120 Nm voi olla maximi.Vaan nuo Hondan kannenpultit on mitä on-eikä muuten tuollaiset tiivisteetkäään kestäisi sitä lähes 200Nm.Jossain dieselissä ilman tiivistettä on toinen juttu ;)
Korjatkaa ihmeessä jos oon ihan sekaisin.On toki täysin mahdollista helteisen päivän ja saunan jälkeen ;D
Luin Clymerin kirjaa hetken aikaa ja päädyin siihen, etten koske enää mihinkään pulttiin tai mutteriin ennen kuin olen varmistanut oikeat momentit. Kirjassa on esitetty momentteja sekä m-kg että cm-kg -yksiköillä ja nyt pitää ottaa laskutikku esiin. Minulla on ollut tähän saakka se käsitys, että kansipultit kiristetään TODELLA kireälle.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Kesäkuu 04, 2013, 19:27:08 ip
Vastaus #1172

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkastin kansipulttien kireydet. Säädin momentin 20 Nm:iin ja ennen kiristämistä pyöritin muttereita sen verran, että ne liikkuivat vapaasti. Vuotopuolen pultit eivät olleet riittävän kireällä. Etupään vasemmalta laskien toista pulttia kiristäessä se antoi myöden ja lopulta oli todettava, että joko pultin alapään kierre tai lohkossa oleva kierre oli pettänyt. Avasin sen jälkeen kaikki pultit niin, että ei jäänyt epätasaista puristusta. En taida jaksaa ruveta kesällä avaamaan konetta, vaan keskityn neljäpätkään. Hieman harmittaa...

Kesäkuu 04, 2013, 23:14:17 ip
Vastaus #1173

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Senttikilossa (parempi kuin lb-ft eli naula jalassa :laugh:) on "kilopondi" (9,81N) voiman yksikkönä ja vipuvarren pituus on sentteinä, joka on 0,01m. Outo yksikkö, mutta 100cm-kg on vanha kunnon kilopondimetri eli kpm.

Jos en aivan hakoteillä ole niin 100cmkg olisi 9,81Nm. Ei nyt ole laskinta kädessä niin en saa laskettua sitä ohjekirjan arvoa mutta olisko se jotain 18-19Nm.

Ja ei niiden kannenpulttien ihan kerpeleen tiukassa kuulu olla, siellähän on tiiviste välissä ;) Kannenpultit venyvät siinä kun puristuksissa olevat osat, eli Hondan tapauksessa melkoinen nippu alumiinia, turpoavat koneen lämmetessä.

EDIT Hannuhan se taas kerkisi vastaamaan :) Mutta ikäänkuin vahvistuksena olen samaa mieltä joten vaikka insinööritiede ei demokratiaa olekaan, lienemme kuitenkin koko lailla oikeassa ;)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2013, 23:16:00 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 05, 2013, 08:06:07 ap
Vastaus #1174

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
. Etupään vasemmalta laskien toista pulttia kiristäessä se antoi myöden ja lopulta oli todettava, että joko pultin alapään kierre tai lohkossa oleva kierre oli pettänyt. Avasin sen jälkeen kaikki pultit niin, että ei jäänyt epätasaista puristusta. En taida jaksaa ruveta kesällä avaamaan konetta, vaan keskityn neljäpätkään. Hieman harmittaa...
Komppaan täysin-ei varmasti ole minkäänlaista intoa juuri nyt keskittyä siihen enempää.Toisaaalta kyllä siitä vielä kone tulee aikanaan,ja olethan kumminkin jo satsannut moniin uusiin osiin joten lähtökohta on aika hyvä sitten kun sen aika koittaa.
Eikä noita kahden eri kierteen pettämistä olisi kuitenkaan voinut ennakoida silloin kun kone vielä oli auki.Siis,mikäli nyt yhtään oikein muistan-eikös sulla ollut se melkoisen atomeina?

Joten turha kenenkään tulla sanomaan että "olihan hyvä harjoituskappale" ;)
Se vaan ettei taida olla CB450 topiccia ;D

Kesäkuu 05, 2013, 18:51:27 ip
Vastaus #1175

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Komppaan täysin-ei varmasti ole minkäänlaista intoa juuri nyt keskittyä siihen enempää.Toisaaalta kyllä siitä vielä kone tulee aikanaan,ja olethan kumminkin jo satsannut moniin uusiin osiin joten lähtökohta on aika hyvä sitten kun sen aika koittaa.
Eikä noita kahden eri kierteen pettämistä olisi kuitenkaan voinut ennakoida silloin kun kone vielä oli auki.Siis,mikäli nyt yhtään oikein muistan-eikös sulla ollut se melkoisen atomeina?

Joten turha kenenkään tulla sanomaan että "olihan hyvä harjoituskappale" ;)
Se vaan ettei taida olla CB450 topiccia ;D
Harkitsin koneen avaamista viime talvena, mutta rohkeuden puutteessa jätin sen kuitenkin tekemättä. Kytkin- ja öljypumppuremppa ovat sen jälkeen lisänneet taitoja ja laskeneet rimaa. Nyt kuitenkin pitää tämä kesä keskittyä neljäpätkään ja voisihan sen CB450-topicinkin perustaa :)

Kesäkuu 06, 2013, 19:43:32 ip
Vastaus #1176

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Etupään vasemmalta laskien toista pulttia kiristäessä se antoi myöden ja lopulta oli todettava, että joko pultin alapään kierre tai lohkossa oleva kierre oli pettänyt.
Ajelin tänään ja tarkkailin vuotoa,kyllä se samaan kohtaan tulee kuin sinulla.Vaikka mulla vuotaa nokka-akselin tiiviste.Laitoin vielä patentin kiireessä eli pienen putken kärkikopan alareunasta keruusäiliöön mutta putken kiinnitys vuotaa vielä juuresta.
Niin tuli ajellessa mieleen että jospa sullakin on joku edellinen seppä kiristellyt kannenpulttia liikaa kiintoavaimella,siinä uskossa että tiiviste välissä vuotaa.Ja äkkiä sitä vääntää vaikka 40-50 Nm ja kierre on voinut siinä vaiheessa jo alustavasti korkata.Todellinen vuoto on saattanut kuitenkin olla stefa koska se noissa ilmeisesti jossain vaiheessa antaa periksi..

Kesäkuu 06, 2013, 19:54:15 ip
Vastaus #1177

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etupään vasemmalta laskien toista pulttia kiristäessä se antoi myöden ja lopulta oli todettava, että joko pultin alapään kierre tai lohkossa oleva kierre oli pettänyt.
Ajelin tänään ja tarkkailin vuotoa,kyllä se samaan kohtaan tulee kuin sinulla.Vaikka mulla vuotaa nokka-akselin tiiviste.Laitoin vielä patentin kiireessä eli pienen putken kärkikopan alareunasta keruusäiliöön mutta putken kiinnitys vuotaa vielä juuresta.
Niin tuli ajellessa mieleen että jospa sullakin on joku edellinen seppä kiristellyt kannenpulttia liikaa kiintoavaimella,siinä uskossa että tiiviste välissä vuotaa.Ja äkkiä sitä vääntää vaikka 40-50 Nm ja kierre on voinut siinä vaiheessa jo alustavasti korkata.Todellinen vuoto on saattanut kuitenkin olla stefa koska se noissa ilmeisesti jossain vaiheessa antaa periksi..
Paljon mahdollista, että noin on käynyt. En vain viitsisi aloittaa koneremppaa kesällä. Kokosin tänään neljäpätkän etujarrun, mutta nestejarruista ymmärtämättömänä en saanut sitä vielä ilmattua. Ensi viikko on vielä töitä. Jos käytän illat tehokkaasti, saan pyörän ajokuntoon loman alkuun mennessä.

Kesäkuu 06, 2013, 20:17:43 ip
Vastaus #1178

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Pesin tänään ilmansuodattimet ja öljysin-mutta hieman liikaa.Piti lähteä reissuun mutta eipä kiertänyt kunnolla edes 3000 joten piti samantien palata varikolle.Olen tehny saman virheen jokunen vuosi sitten.Uusi pesu emulgaattorin ja kuuman veden kanssa auttoi.Ei jäänyt aikaa öljytä uudelleen ja pesin tarkoituksella "puoliksi"eli punaista öljyä jäi vielä-ehkä sopivasti.

Tässä vaan taas huomattin että on tuo pirun tarkka siitä suodattimen virtausvastuksesta.En tiedä kummin päin se tekee-nouseeko neula liikaa vai liian vähän jos virtausvastus on liian iso.Liekö kukaan tutkinut..'

Mites Arilla kävi-aikoinaan kyselit ostaako tuollaiset vapaavirtaus tötsät vai paperiset?

Kesäkuu 06, 2013, 20:26:09 ip
Vastaus #1179

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pesin tänään ilmansuodattimet ja öljysin-mutta hieman liikaa.Piti lähteä reissuun mutta eipä kiertänyt kunnolla edes 3000 joten piti samantien palata varikolle.Olen tehny saman virheen jokunen vuosi sitten.Uusi pesu emulgaattorin ja kuuman veden kanssa auttoi.Ei jäänyt aikaa öljytä uudelleen ja pesin tarkoituksella "puoliksi"eli punaista öljyä jäi vielä-ehkä sopivasti.

Tässä vaan taas huomattin että on tuo pirun tarkka siitä suodattimen virtausvastuksesta.En tiedä kummin päin se tekee-nouseeko neula liikaa vai liian vähän jos virtausvastus on liian iso.Liekö kukaan tutkinut..'

Mites Arilla kävi-aikoinaan kyselit ostaako tuollaiset vapaavirtaus tötsät vai paperiset?
Neljäpätkään tuli hankittua vaahtomuovitötsät ja aion kokeilla niitä muutaman päivän sisään. Öljyt on hankittu. Kaasareihin ajattelin vaihtaa uudet osat ja tiivisteet ennen koekäyttöä. Neljäpätkä odottaa tällä hetkellä enää äänenvaimentimien kannattimia. Tilasin sellaiset eilen eBaystä ja ne tulevat toivottavasti viikon sisään. Ostin sairaan kalliit David Silverin vaimentimet, mutta pyörässä ei ollut alkuperäisiä kannattimia mukana. Kolmepätkään minulla on uudet alkuperäiset suodattimet. P.S. Hyvin sinä Hannu muistat kyselyni, monasti paremmin kuin minä itse :)

Kesäkuu 06, 2013, 20:50:20 ip
Vastaus #1180

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Neljäpätkä odottaa tällä hetkellä enää äänenvaimentimien kannattimia. Tilasin sellaiset eilen eBaystä ja ne tulevat toivottavasti viikon sisään. Ostin sairaan kalliit David Silverin vaimentimet, mutta pyörässä ei ollut alkuperäisiä kannattimia mukana.
Tulis nyt sitten aika sukkelaan-tai saat ripustaa pöntöt rautalangalla tilapäisesti että pääsee suhaamaan ;)
Taitas olla kumminkin kallis paukku jos putois tielle..
Minulla kerran putos molemmat vaimentinet autosta katsastusaseman nosturin rampille ajaessa.Ne oli ihan uudet sellaiset pitkulaiset kuin moottoripyörissä ja ilmeisesti hieman löysällä pannat,Vai olikohan ne vaan jesarilla joka sitten lämmöstä suli ;D

Varmaan tiedätkin että täällähän yksi jäsen myi paljon Cb350 tavaraa,ja oli pari settiä vaimentimiakin,,Minä kylläkin huomasin ilmoituksen vasta äskettäin.Ja niin-siinähän taisi ilmetä pientä halkaisija eroa alkukäyrän kinnityksessä 350/450.Ja uusi on aina uusi.

Toivotaan nyt että muuten onnistus se homma,on sulla vielä kaasarijumppakin edessä mutta taitaa olla se osasto jo harjoiteltu :)

Kesäkuu 06, 2013, 20:56:28 ip
Vastaus #1181

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Neljäpätkä odottaa tällä hetkellä enää äänenvaimentimien kannattimia. Tilasin sellaiset eilen eBaystä ja ne tulevat toivottavasti viikon sisään. Ostin sairaan kalliit David Silverin vaimentimet, mutta pyörässä ei ollut alkuperäisiä kannattimia mukana.
Tulis nyt sitten aika sukkelaan-tai saat ripustaa pöntöt rautalangalla tilapäisesti että pääsee suhaamaan ;)
Taitas olla kumminkin kallis paukku jos putois tielle..
Minulla kerran putos molemmat vaimentinet autosta katsastusaseman nosturin rampille ajaessa.Ne oli ihan uudet sellaiset pitkulaiset kuin moottoripyörissä ja ilmeisesti hieman löysällä pannat,Vai olikohan ne vaan jesarilla joka sitten lämmöstä suli ;D

Varmaan tiedätkin että täällähän yksi jäsen myi paljon Cb350 tavaraa,ja oli pari settiä vaimentimiakin,,Minä kylläkin huomasin ilmoituksen vasta äskettäin.Ja niin-siinähän taisi ilmetä pientä halkaisija eroa alkukäyrän kinnityksessä 350/450.Ja uusi on aina uusi.

Toivotaan nyt että muuten onnistus se homma,on sulla vielä kaasarijumppakin edessä mutta taitaa olla se osasto jo harjoiteltu :)
Olen aika huonosti seurannut myynti-ilmoituksia ja toisaalta aika moni tarvitsemani osa on ollut sellainen, että kannattaa hankkia uusi. Kaasarijumppa tuli harjoiteltua viime kesänä eli siinä ei ole mitään uutta :) Yksi iso operaatio neljäpätkän kanssa on etupään yläkolmion ja etulyhdyn toisen kannakkeen vaihto. Pitää tukea runko moottorin etupuolelta hyvin, ettei rungon paino väännä alakolmiota väärään.

Kesäkuu 06, 2013, 21:18:55 ip
Vastaus #1182

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Yksi iso operaatio neljäpätkän kanssa on etupään yläkolmion ja etulyhdyn toisen kannakkeen vaihto. Pitää tukea runko moottorin etupuolelta hyvin, ettei rungon paino väännä alakolmiota väärään.
Minä vaihdoin stefat keulaan niin että pyörä roikkui tallin kurkihirrestä tai jostain parrusta vinssin päässä.Kai sullakin kurkihirsi talosta löytyy ;)
Vissiin ymmärsin kyllä väärin-eikö tuossa hommassa kannata nostaa koko keulaa ilmaan? Siis rungon yläputkesta.

Kesäkuu 06, 2013, 21:33:37 ip
Vastaus #1183

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yksi iso operaatio neljäpätkän kanssa on etupään yläkolmion ja etulyhdyn toisen kannakkeen vaihto. Pitää tukea runko moottorin etupuolelta hyvin, ettei rungon paino väännä alakolmiota väärään.
Minä vaihdoin stefat keulaan niin että pyörä roikkui tallin kurkihirrestä tai jostain parrusta vinssin päässä.Kai sullakin kurkihirsi talosta löytyy ;)
Vissiin ymmärsin kyllä väärin-eikö tuossa hommassa kannata nostaa koko keulaa ilmaan? Siis rungon yläputkesta.
Ajattelin asian niin, että etupäähän ei saa yläkolmion irroituksen aikana kohdistua sen enempää painamista kuin roikotusta. Moottorin etupään kohdalle laitettu tunkki ja sillä kohottaminen juuri sen verran, että etupyörä ei irtoa maasta, olisi sopivin tilanne.

Kesäkuu 07, 2013, 09:52:23 ap
Vastaus #1184

Mikko haapala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkohan kenelläkään antaa vinkkiä tai ohjeita etuvanteen korjaamiseksi. Pystysuunnassa näyttää olevan heittoa venttiilin kohdalla, joka ajossa tuntuu pomppimisena.

Saako tuosta pinnoja kiristämällä/löysäämällä peliä, vaiko onko edessä uuden vanteen osto?