Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025064 kertaa)

Elokuu 23, 2012, 16:05:31 ip
Vastaus #930

Samuli Maliniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei. Tuossa kokeilin uudelleen kasattua konetta ensi kertaa käyntiin ja lähtihän se.. Tuli mieleen että kannattaisi varmaan tarkistaa varmuuden vuoksi kannen voitelu. Otin venttiilin tarkastustulpan irti ja venttiilikoneisto oli kyllä öljyinen mutta minkäänlaista öljypintaa ei näy.. Onko tämä normaalia? Kone oli alle viisi minuuttia käynnissä. Miten kannen voitelu "oikeaoppisesti" tarkastetaan?

Elokuu 23, 2012, 18:46:29 ip
Vastaus #931

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei. Tuossa kokeilin uudelleen kasattua konetta ensi kertaa käyntiin ja lähtihän se.. Tuli mieleen että kannattaisi varmaan tarkistaa varmuuden vuoksi kannen voitelu. Otin venttiilin tarkastustulpan irti ja venttiilikoneisto oli kyllä öljyinen mutta minkäänlaista öljypintaa ei näy.. Onko tämä normaalia? Kone oli alle viisi minuuttia käynnissä. Miten kannen voitelu "oikeaoppisesti" tarkastetaan?

Vasta tämän kesän omaa konetta ruuvailleena ja täältä foorumista oppia hakeneena uskallan neuvoa seuraavaa: konetta vasemmalta puolelta katsottaessa kärkikopasta oikealle yläviistoon näkyy sylinterinkannessa kuusimillisen ruuvin kymppimillinen kanta. Koneen käydessä ruuvi avataan ja mikäli sieltä alkaa tulla öljyä, voitelu toimii. Itsellä kävi niin, että reiästä meni kierre ja se pitää hoitaa talven aikana kuntoon. Joissain aikaisemmissa kirjoituksissa on käsitelty samaa asiaa.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 23, 2012, 23:46:56 ip
Vastaus #932

Samuli Maliniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Elokuu 27, 2012, 19:33:23 ip
Vastaus #933

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannentiiviste tai joku muu paikka siinä lähellä vuotaa öljyä. Kannattaako koko kone purkaa eli avata sylinterien alapäitä myöten ja vaihtaa tiivisteet? Mitä keinoja on selvittää esim. kampiakselin runkolaakerien kunto? Onnistuuko se kampiakselin päistä kokeilemalla? Löytyykö ko. laakereita ja kiertokangen laakereita jostain? Voivatko laakerit olla kuluneita, jos ne on entisöinnin yhteydessä uusittu ja koneella on ajettu 10 000 kilometriä? Olisiko parempi vain kiristää pultit, jotka ovat saattaneet löystyä tärinästä?

Elokuu 28, 2012, 19:10:43 ip
Vastaus #934

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
voihan sitä kokeilla kiristellä pultteja ja muttereita... Yleensä, kun vuoto alkanut, se kiristely ei välttämättä
enää siinä vaiheessa auta..Itse vahtaisin kaikki tiivisteet suosiolla..
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Elokuu 28, 2012, 21:04:39 ip
Vastaus #935

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
voihan sitä kokeilla kiristellä pultteja ja muttereita... Yleensä, kun vuoto alkanut, se kiristely ei välttämättä
enää siinä vaiheessa auta..Itse vahtaisin kaikki tiivisteet suosiolla..

Avaaminen houkuttelee, mutta kun sieltä voi paljastua yllättäviä asioita... Soitin eilen pyöräni entisöijälle ja hän muisteli (vuonna 2000) avanneensa koneen sylinterien alapintaa myöten, uusineensa männänrenkaat ja nokkaketjun ja vaihtaneensa nokka-akselin käytettyyn. Laakerit ovat siis todennäköisesti alkuperäiset. Kone resonoi siihen malliin useilla kierrosalueilla, että välyksiä löytyy. Nyt pitää vain kerätä rohkeutta ennen kuin hyppää tuntemattomaan :)

Elokuu 28, 2012, 21:32:39 ip
Vastaus #936

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattaahan se olla, että yllättävää löytyy... Rahan menoa tietää, ehkä ja siihen kannattaa varautua...
Tän ikäset koneet on loppuun ajettuja jollei ole remontteja tehty... Ja joskus se on edessä...Väistämättä..
Mitä nopeemmin, sen parempi, varsinkin varaosien suhteen... Kampiakseli ja yläkerta on niitä herkkiä kohtia..
Ja kun koneen palasiksi pistää, saa kaikki paikat putsattua.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Elokuu 28, 2012, 21:56:47 ip
Vastaus #937

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattaahan se olla, että yllättävää löytyy... Rahan menoa tietää, ehkä ja siihen kannattaa varautua...
Tän ikäset koneet on loppuun ajettuja jollei ole remontteja tehty... Ja joskus se on edessä...Väistämättä..
Mitä nopeemmin, sen parempi, varsinkin varaosien suhteen... Kampiakseli ja yläkerta on niitä herkkiä kohtia..
Ja kun koneen palasiksi pistää, saa kaikki paikat putsattua.

Ymmärrän moottoreista vain sen mitä olen lukenut ja muilta kuullut, mutta uskoisin alakerran olleen jatkuvassa öljykylvyssä ja sen myötä paremmassa kunnossa. Yläkerta noissa koneissa taitaa jäädä huonommalle voitelulle ja sitä kautta kulumaa tulee enemmän. Minulla on 0,5 mm ylikoon männät hankittuna eli sen puolesta asia on jo aluillaan. Venttiilinnostimien ja niiden akseleiden hinta on CMSNL:llä n. 300 euroa. Siihen sitten vielä työt päälle. Eniten pelottaa kiertokangen laakerien vaihto. Se on sellainen palapeli, että kaikkia osia ei välttämättä löydy. Itse saan kyllä koneen irti ja pestyä, mutta avaaminen ja kokoaminen pitää jättää ammattilaisille. Olen joka tapauksessa valmis satsaamaan pitääkseni pyörän ajokunnossa vielä kymmenen vuoden päästä.

Syyskuu 02, 2012, 11:01:59 ap
Vastaus #938

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ymmärrän moottoreista vain sen mitä olen lukenut ja muilta kuullut, mutta uskoisin alakerran olleen jatkuvassa öljykylvyssä ja sen myötä paremmassa kunnossa. Yläkerta noissa koneissa taitaa jäädä huonommalle voitelulle ja sitä kautta kulumaa tulee enemmän.

Enpä tiedä,kyllähän moottoriöljy on siellä öljypohjassa ja pumppu työntää sitä kanavia pitkin laakereille,eli ei se kampiakseli sen paremmin taida olla "kylvyssä" ;) Ja kun käytetään hyvälaatuista öljyä,jää siitä aina vahva ja pitkäkestoinen kalvo laakeripinnoille edellisen ajokerran jälkeen.Jonkin aikaa siis voi nokka-akselin liukulaakerit hyvin toimia ilman uutta öljyä-kunnes se sinne ylös ehtii nousta.

Mitäs sulla on kilsoja nyt siinä vehkeessä?
Omassani on jotain alle 65000.En tiedä onko vielä alkuperäisillä laakereilla.Kone oli kyllä avattu kun sen sain mutta en tiedä mitä siihen oli laitettu ja olen nyt 3. omistaja.Olen uusinut ainoastaan sylinterit,männät(ylikokoon),jakopään kulutusosat enkä pysty sanomaan että tuossa olis mitään normaalista poikkeavia resonointeja millään kierrosaluleella.

Syyskuu 02, 2012, 11:23:09 ap
Vastaus #939

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ymmärrän moottoreista vain sen mitä olen lukenut ja muilta kuullut, mutta uskoisin alakerran olleen jatkuvassa öljykylvyssä ja sen myötä paremmassa kunnossa. Yläkerta noissa koneissa taitaa jäädä huonommalle voitelulle ja sitä kautta kulumaa tulee enemmän.

Enpä tiedä,kyllähän moottoriöljy on siellä öljypohjassa ja pumppu työntää sitä kanavia pitkin laakereille,eli ei se kampiakseli sen paremmin taida olla "kylvyssä" ;) Ja kun käytetään hyvälaatuista öljyä,jää siitä aina vahva ja pitkäkestoinen kalvo laakeripinnoille edellisen ajokerran jälkeen.Jonkin aikaa siis voi nokka-akselin liukulaakerit hyvin toimia ilman uutta öljyä-kunnes se sinne ylös ehtii nousta.

Mitäs sulla on kilsoja nyt siinä vehkeessä?
Omassani on jotain alle 65000.En tiedä onko vielä alkuperäisillä laakereilla.Kone oli kyllä avattu kun sen sain mutta en tiedä mitä siihen oli laitettu ja olen nyt 3. omistaja.Olen uusinut ainoastaan sylinterit,männät(ylikokoon),jakopään kulutusosat enkä pysty sanomaan että tuossa olis mitään normaalista poikkeavia resonointeja millään kierrosaluleella.

Ajetuista kilometreistä ei ole mitään tietoa. Entisöinnin jälkeen matkamittari on lakannut toimimasta 500 km jälkeen. Entisöijä muisteli, että oli vaihtanut koneeseen nokkaketjun ja männänrenkaat. Olen valmis porauttamaan sylinterit ja uusimaan männät, mutta alakerran laakerien uusiminen alkkaa tuntua ylivoimaiselta toimenpiteeltä jo niiden saatavuuden vuoksi. Vaihtotarve selviää tietenkin vasta konetta avatessa. Joka tapauksessa tiivisteet on uusittava sylinterien alapäästä ylöspäin.

Syyskuu 23, 2012, 17:45:53 ip
Vastaus #940

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uutta kysymystä pukkaa. Sytytyksen säädön yhteydessä selvisi, että öljyvuoto on nokka-akselin juuressa. Onko yleensäkään mahdollista vaihtaa eturattaan akselin, kytkimen tapin, vaihdepolkimen akselin ja nokka-akselin stefat ilman koneen purkamista? Minulla on sellainen muistikuva jostain 30 vuoden takaa, että stefat on aina vaihdettava sisäkautta...

Syyskuu 23, 2012, 18:09:04 ip
Vastaus #941

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onnistuu konetta purkamatta. Nokkapukin/nokka-akselin stefan vaihdossa joutuu ottamaan irti ko. nokkapukin.

Syyskuu 23, 2012, 18:39:32 ip
Vastaus #942

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onnistuu konetta purkamatta. Nokkapukin/nokka-akselin stefan vaihdossa joutuu ottamaan irti ko. nokkapukin.

Tapsa, kiitoksia tiedosta! Olen jo valmistellut itseäni yläpään purkuun, joten stefan vaihto menee siinä yhteydessä.

Syyskuu 23, 2012, 21:06:08 ip
Vastaus #943

Matti Hallapuro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys kaikille!
Ensimmäinen viesti tälle foorumille!

Juuri hankin CB350 vm 73 ;D, sellaisen omistin n 30 v sitten ja tässä välissä on ollut kaikenlaisia pyöriä.
Tämä nykyinen Honda on kohtuullisen alkuperäinen, saatan museoida.
Tankin ja kaasareiden putsauksen jälkeen sain jo kulkemaaan ihan mukavasti.
Koeajolta tullessa vaan  polkasin keskituen poikki siitä polkaisuvarren kohdalta.
Siis kysymyksiä:
Onko kellään myynnissä keskitukea?
Saako sitä hitsattua muuntajakoneella? Vaikuttaa kyllä kevytmetallille, olisko?
Pakoputket on alkuperäiset, mutta vähän on ruostetta ja reikääkin, mahtaako semmoset mennä museokatsastuksen läpi?
Onko kellään myytävänä tai löytyykö mistään kaupasta museointiin käypiä?

T Matti!
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2012, 21:11:18 ip kirjoittanut Matti Hallapuro »

Syyskuu 23, 2012, 21:13:45 ip
Vastaus #944

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys kaikille!
Ensimmäinen viesti tälle foorumille!

Juuri hankin CB350 vm 73 ;D, sellaisen omistin n 30 v sitten ja tässä välissä on ollut kaikenlaisia pyöriä.
Tämä nykyinen Honda on kohtuullisen alkuperäinen, saatan museoida.
Tankin ja kaasareiden putsauksen jälkeen sain jo kulkemaaan ihan mukavasti.
Koeajolta tullessa vaan  polkasin keskituen poikki siitä polkaisuvarren kohdalta.
Siis kysymyksiä:
Onko kellään myynnissä keskitukea?
Saako sitä hitsattua muuntajakoneella? Vaikuttaa kyllä kevytmetallille, olisko?
Pakoputket on alkuperäiset, mutta vähän on ruostetta ja reikääkin, mahtaako semmoset mennä museokatsastuksen läpi?
Onko kellään myytävänä tai löytyykö mistään kaupasta museointiin käypiä?

T Matti!

David silverillä on ollut noita änkkäreitä myynnissä, jotka on alkuperäisen näköiset.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973