Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025064 kertaa)

Elokuu 02, 2012, 22:42:53 ip
Vastaus #915

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysytäänpä täällä, kun ei viitsi uuttakaan aihetta aloittaa;

Kävi tässä sellainen hasardi joitain aikoja sitten, että yritin avata cb350:ni öljynsuodattimen kannen putsausta varten, niin kävikin niin, että yksi ruuveista ei suostunut aukeamaan.

Yritin avata sitä aikani ja nyt kanta on nuljaantunut niin, että poraaminen lienee ainoa vaihtoehto. Vai onko jollakulla tiedossa hyvä kikka tähän vaivaan? ruuvin kantaa on yritetty hakata vasaran ja meisselin kanssa yms. mutta ei apua.

Minkälaisessa paikassa kyseinen ruuvi on? Onko mahdollista asetella ruuvin kannan päälle mutteri ja hitsata se mutterin reijästä kiinni? Paljon olen tuolla konstilla ruuveja irrottanut, jos vain ovat olleet sellaisessa paikassa, että mutteria on mahtunut vääntämään auki.

Elokuu 03, 2012, 14:34:35 ip
Vastaus #916

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kysytäänpä täällä, kun ei viitsi uuttakaan aihetta aloittaa;

Kävi tässä sellainen hasardi joitain aikoja sitten, että yritin avata cb350:ni öljynsuodattimen kannen putsausta varten, niin kävikin niin, että yksi ruuveista ei suostunut aukeamaan.

Yritin avata sitä aikani ja nyt kanta on nuljaantunut niin, että poraaminen lienee ainoa vaihtoehto. Vai onko jollakulla tiedossa hyvä kikka tähän vaivaan? ruuvin kantaa on yritetty hakata vasaran ja meisselin kanssa yms. mutta ei apua.

Minkälaisessa paikassa kyseinen ruuvi on? Onko mahdollista asetella ruuvin kannan päälle mutteri ja hitsata se mutterin reijästä kiinni? Paljon olen tuolla konstilla ruuveja irrottanut, jos vain ovat olleet sellaisessa paikassa, että mutteria on mahtunut vääntämään auki.

Se linkohan on kampiraudan päässä, joten itse en ainakaan hirmuisella mäiskeellä alkaisi päittäistä tälliä sille antamaan. Pikkunaputusta se varmasti sietää. Todennäköisesti poraisin ruuvit, mutta vahingon riskihän siinäkin on. Usein kyllä poraamisen lämpö ja tärinä irroittaa jumittuneen kierteen niin että kannaton jämä lähtee jo suht helposti.

Pultit ovat jotain M4-5 tai sinnepäin, eli tarkkana saa olla hitsin kanssa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 06, 2012, 22:04:18 ip
Vastaus #917

Lauri Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ruuvithan ovat kytkinpuolen kopassa. Onnistuisikohan tämä: koppa irti, pylväsporakoneeseen ristipäämeisseli istukkaan, koppa porakoneen pöydälle, syöttövivulla painaen ja varovaista vääntöä. Pylväsporakoneella olisi myös helpompi porata kanta pois jos tarpeen.

Elokuu 07, 2012, 08:43:51 ap
Vastaus #918

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jaa niin tarkoitettiinkos tässä epitsoodissa sitä lohkossa olevaa pikku kantta? Mää aattelin jotta sitä itteensä eli lingon kantta.

Ja sitäpaitti tosiaan se lingon kansihan taisi kolmepuolikkaassa olla lukkorenkaalla kiinni. Anteex, sekoitin CB125:een, jossa on lingon kannet pienillä risti-uppokantaruuveilla kiinni (ja jotka mulla vaativat hieman konsteja eli kopistelua ja lopuksi porauksen jotta aukesivat).

Pahoittelut sekaannuksen aiheuttamisesta :-[ Noita sivukopan kannen ruuveja voi tottakai murjoa melkein miten vaan eikä siinä tärväänny kuin se ruuvi.
Kari

Elokuu 07, 2012, 22:52:26 ip
Vastaus #919

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tatu: mutterin hitsaus ruuvin kantaan ja Lauri: pylväsporakoneeseen ristipää. Täällä on valtavasti hyviä ideoita. Kiitoksia taas kerran hyvistä vinkeistä! :)
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 08, 2012, 21:14:59 ip
Vastaus #920

Jaanus Ruusman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vinkkejä kytkimen säätöön? Just vaihdoin kesän alussa öljyt ja ajellu muutaman sata kilometriä taas, enää ei luista samalla tavalla kuin ennen. Nyt Motulin 20/50 ölkät märkäkytkimelle. Ei vaan tunnu saavan vieläkään vapaalle jos pyörä on paikallaan ja käynnissä. Nippanappa liikennevaloihin tullessa sen saa, jos on varpaat herkällä. Kytkin ruksahtaa jotenkin kun kahvan painaa pohjaan asti, irroittaa kyllä ennen tuota ääntä jo hyvin.

Eli onko mulla jotain pahasti jo lopussa kytkinpuolelta vai saako vielä säätämällä pelaamaan. Tuo puoli täysin vierasta vielä, paljon muuta onkin jo joutunut alusta asti tekemään, purkamaan, korjaamaan ja opettelemaan...

Elokuu 08, 2012, 22:22:52 ip
Vastaus #921

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vinkkejä kytkimen säätöön? Just vaihdoin kesän alussa öljyt ja ajellu muutaman sata kilometriä taas, enää ei luista samalla tavalla kuin ennen. Nyt Motulin 20/50 ölkät märkäkytkimelle. Ei vaan tunnu saavan vieläkään vapaalle jos pyörä on paikallaan ja käynnissä. Nippanappa liikennevaloihin tullessa sen saa, jos on varpaat herkällä. Kytkin ruksahtaa jotenkin kun kahvan painaa pohjaan asti, irroittaa kyllä ennen tuota ääntä jo hyvin.

Eli onko mulla jotain pahasti jo lopussa kytkinpuolelta vai saako vielä säätämällä pelaamaan. Tuo puoli täysin vierasta vielä, paljon muuta onkin jo joutunut alusta asti tekemään, purkamaan, korjaamaan ja opettelemaan...

Omassa koneessa on sama vika eli ykköseltä vapaalle ei onnistu, mutta kakkoselta ykköselle menee ihan mukavasti, kun painaa varovasti. Olen epäillyt, että edellinen omistaja on käyttänyt moottorissa jotain muuta kuin märkäkytkimelle soveltuvaa öljyä. Kytkin ei luista, mutta kuumana esim. paikaltaan lähtiessä ottaa kiinni takellellen ja ravistaen. Olen hankkinut uudet levyt ja aion vaihtaa ne talvella.

Elokuu 09, 2012, 08:55:00 ap
Vastaus #922

Jaanus Ruusman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mulla ei takeltele eikä hörskytä lähtiessä mut liikennevaloissa jos ei saa vapaalle ja joutuu pitämään kytkintä pohjassa pidemmän tovin, meinaa alkaa kiipeemään eteenpäin puoliväkisin. Yhdellä jalalla sentään saa pidettyä vielä paikoillaan.

Elokuu 10, 2012, 11:39:52 ap
Vastaus #923

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Omassa koneessa on sama vika eli ykköseltä vapaalle ei onnistu, mutta kakkoselta ykköselle menee ihan mukavasti, kun painaa varovasti. Olen epäillyt, että edellinen omistaja on käyttänyt moottorissa jotain muuta kuin märkäkytkimelle soveltuvaa öljyä. Kytkin ei luista, mutta kuumana esim. paikaltaan lähtiessä ottaa kiinni takellellen ja ravistaen. Olen hankkinut uudet levyt ja aion vaihtaa ne talvella.

Onko alkupoeräinen linkistö kiinni? Monesti tulee väljää kopan ja vaihteensiirtoakselin väliin, tai sitten siinä linkistössä jossain väljystä liikaa...Hankaloittaa vapaalle laittoa... Itse sorvautin holkit väljiin kohtiin ja vaihteista tuli napakat ja löytyy todella helposti vapaakin.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Elokuu 10, 2012, 13:02:52 ip
Vastaus #924

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Onko alkupoeräinen linkistö kiinni? Monesti tulee väljää kopan ja vaihteensiirtoakselin väliin, tai sitten siinä linkistössä jossain väljystä liikaa...Hankaloittaa vapaalle laittoa... Itse sorvautin holkit väljiin kohtiin ja vaihteista tuli napakat ja löytyy todella helposti vapaakin.

Mulla oli klappia vaihdevivun ja akselin välissä, ja hommasin hätäpäissäni jo uuden vaihdevivunkin. Vika olikin akselissa joka on hitsattu siihen pakoputkenkannakepalaan. No, vanha vipu tokeni kun leikkasin pilsneripurkista suikaleet väliin, ei hempu enää 8) "Suikaleet", eli kaksi suikaletta, koska akseli oli jäänyt keskeltä vähän paksummaksi, eikä sille kohtaa mahtunut mellaa väliin ;) Muut linkit olivat OK.

Ennen tätä "remonttia" oli polkimen liike pitkä ja moniulotteinen, vapaa tosin löytyi samanlaisella hapuilulla kuin muutkin vaihteet :)
Kari

Elokuu 14, 2012, 17:44:05 ip
Vastaus #925

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasariasiaa osa X: vaihdoin toiseen kaasariin ruttaantuneen uimurin tilalle uuden uimurin ja säädin sen 26 milliin. Kun äskettäin tein muutaman kymmenen kilometrin lenkin, tuntui kiihdytyksissä muutamassa kohdassa aivan kuin kone olisi välillä jarrutellut. Tasaisella nopeudella kahdeksassakympissä ei jarrutuksia tuntunut, mutta pari kertaa satasta ajaessa tuli sama efekti kuin kiihdytyksissä. Ilmiötä ei ole ollut aiemmin. Voisiko se johtua väärästä polttoaineen pinnan korkeudesta uimurikammiossa? Kone kävi värinöitä ja kilinöitä ajatellen jotenkin siistimmin kuin ennen, mutta satasessa alkoi kuulua terävää sirinää. Kovemmassa rasituksessa kone imee enemmän polttoainetta ja kun sitä ei ole tarpeeksi, seos muuttuu laihemmaksi, eikö? Aiheuttaako laiha seos esim. venttiilien kilinää? Kannattaisiko kokeilla säätää bensan pinta milliä ylemmäksi? Jos olisin moottorimies, en kyselisi :-)

Elokuu 21, 2012, 20:00:01 ip
Vastaus #926

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on sitten nykimiset ainakin tällä erää ratkaistu. Uimurien säätö 25 milliin pahensi tilannetta. Tein sitten kunnollisen 26 millin mittatulkin ja istahdin kolmannen kerran kaasarien ääreen. Tein säädön niin moneen kertaan, että uimurin alapinta oli VARMASTI 26 milliä kaasarin rungosta. Koeajolla kone kävi kuin unelma. Kiihdytyksissä ei mitään nykimistä ja tasaisella kaasulla suuremmallakin nopeudella käynti pysyi tasaisena. Koneesta ei kuulunut myöskään ylimääräisiä kilinöitä. Suosittelen kaasarien säädön aloittamista uimureista! :) Eka kesä on mennyt ruuvaillessa ja korjatessa, jospa toinen kesä menisi jo enemmän ajelun merkeissä.

Elokuu 21, 2012, 21:33:48 ip
Vastaus #927

Timo OJ Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei

Olen lauantaina 25.8. Kangasalan Rompepäivillä paikalla 134 ja mukana Honda CB 350 1970 osia (saattaa sopia muihinkin lähivuosien malleihin, mm. takalokari AkuAnkka malli (leveys rengaskoko ei tosin sopinut -70 mallin rengaskokoon), takalokasuoja katkaistuna, uudehko ketjusuoja, vanhat ilmanpiutsarit ja kotelot, työkaluboxi,takakeinu, seisonta- ja sivutuet sekä niiden kiinnitysrauta, jalkatappeja kumeilla ja ilman, sivuheijastimet, huonohkot takaiskarit, satulan kiinnitysrauta, ohjausrauta ? (steering stam), vaihdepoljin välitangolla, käynnistyspoljin, kahvoja ja -runkoja, kytkinpuolen koppa kansineen, korjattu venttiilikoppa kannen ja tiivisteen kanssa, takavalon lasi ja jotain sähkötavaraa.
Lisäksi löytyy jonkun n. -70 mallin pikku Yamahan hyvä etulokari ja yläkate sekä pikku Kawan vilkut varsineen eteen ja taakse.

Timo Heinonen
040 74 63 140

Elokuu 21, 2012, 21:55:51 ip
Vastaus #928

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Löytyisikö Timo etulokaria, huonokin käy, kunhan on se keskimmäinen kiinnikerauta (haarukoiden väliin tuleva) ehjä?
Kari

Elokuu 23, 2012, 00:19:27 ap
Vastaus #929

Timo OJ Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lokari on muistaakseni osin maalattu, mutta kiinnikerauta on hyväkuntoinen (tosin ruostetta siinä kohdassa missä se on ollut sisäpuolelta lokariin kiinni.