Kieltämättä tuota foorumia lueskellessa, joskus tulee mietittyä, että onkohan jannut edes tosissaan.
Eihän tämä mitään totista täyspäisen hommaa ole, ainakaan höyryratioitten kanssa puuhaaminen.
Minulle kuitenkin mukavampaa ajanvietettä kuin telkkarin kattominen.
Olen muutamana iltana tarkastellut ja mittaillut tätä Philips radiota.
Pientaajuusosan etuasteena on EABC80 putken triodi ja pääteasteessa putket EL84 ja UL41 jotka eivät tarvitse mitään päätemuuntajaa ulostuloonsa. UL41 putkea on käytetty tässä kytkennässä sen vuoksi että se toimii pienellä anodijännitteellä ja sen maksimi katodi-hehkujännite on 150V.
Tasavirralle sarjassa olevat pääteputket ovat kuin vuorovaihekytkennässä ja kytketty 800 ohm. kaiuttimiin.
Suurin etu tässä kytkennässä on se, että ei tarvita taajuusalueen ylä- ja alapäätä huonontavaa päätemuuntajaa. Eikä tarvita vaiheenkääntöäkään koska ylempi pentodi saa ohjauksen alemman pentodin anodilta. Aika nerokas ratkaisu, mutta putkien kytkentä ei ole tästä johtuen aivan symmetrinen. Johtuvathan alemman putken säröt suoraan ylemmälle putkelle.
Tämän vian poistamiseksi pääteputkien toimintapisteet on valittava eri kohdista. UL41 putken hilaesijännitteeksi laitoin 7,6V ja alemman putken EL84 -esijännitteeksi 8,1V. UL41 putken katodikondensaattori puuttuu ja virtavastakytkennän vuoksi sen ohjausjännite täytyy olla suurempi. Näin on saatu säröjä kumottua.
Äänen saundia on säädetty myös voimakkuuden säätöpotikalla jossa on kaksi ulosottoa. Tällä on tehty loudnes toiminto. Lisäksi on vielä omat basso- ja diskanttipotikat.
Tämä on monimutkaisin pääteaste mitä olen näissä höyryratioissa nähnyt, ja tätä korjattaessa on tutkittava huolellisesti kaikki mahdollisuudet jotka voivat toimintaan vaikuttaa.
Varaosia ei ole tähän paljoa tarvinnut kolvata. Putket olen testerillä mitannut ja UL41n olen vaihtanut. EM80 näköviritysputkelle tein perinteisen elvytyksen. Muutaman rapeannäköisen paperikonkan olen ulkonäkösyystä vaihtanut. Myös suhdeilmaisimen elko näytti pullistelevan ja sen vaihdoin uuteen. Virranlähdeosan elkot olivat vielä ihan kunnossa, ja ne saivat tietysti jatkaa tehtäväänsä.
Minun periaate on se, että mitään en vaihda jos ei ole syytä.
Ääni on niin hieno kuin se vain tällaisessa pömpelissä voi olla, ja siksi haluttais kytkeä se aivan oikeasti hyvään kaiuttimeen.
Tuo 800 ohm. asettaa kuitenkin sille esteen.
[ylläpito on poistanut liitteen]