Tuskin kuulee edes nuorikaan kuuntelija.
Noita putkivahvistimia hehkuteaan hienoiksi, mutta niiden särö on 1-3% tasoilla, kun nykyvehkeillä se on 0,1% tai jopa 0,01%!
Mutta 60-70 vuotias kuuntelija kuulee tuon ison särön nostalgisena; ääni kuullostaa samalta, kuin lapsuuden radiossa!
Itse olen testannut (vaimolla) erilasia putkivahvistimia: single ended ja vuoroavaihevahvistinta triodina ja ultaralineaarisena.
Tämä "puolueeton" 62 vuotias kuuntelija totesi single-end-vahvistimen äänen mielyttävimmäksi (lämpimäksi), sitten tuli triodi ja viimeisenä ultralineaarinen.
Taas poikani piti tuota single-edn-vahvistinta nautittavana klassisen musiikin kuuntelussa, mutta ei taas rokkiin tms.
Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että kaikki nuo High-End-jutut ovat uskonasioita. Onhan maailmalla myynnissä kaikenlaisia kallita punottuja kaiutinkaapeleita, verkkokaapeleita yms joiden vaikutuksen jotkut kuulevat.
Mutta eivät kuitenkaan ole valmiita lähtemään sokkotestiin.
Vahvistimista puhutaan joka puolella (mm HiFi-lehti), kaiuttimista kuitenkin vähemmän.
Mutta jos panostaa vahvistimeen 1000E, pitää panostaa kaiuttimiin 10.000E että ketju olisi tasainen.
Olen tässäkin tullut päissäni ajatukseen, että tuon hintaisille kaiuttimille ei juuri löydy ostajia, mutta tonnin vahvistille kyllä, joten niitä kannatta testata ja puhua.
Esitin tällaisia kerettiläisiä ajatuksia eräällä high-end-foorumilla ja sain varoituksen häirikkökäyttäytymissetä!
Asia koski vahvistimen verkkojohtoa (punottu ja hopeapinnoitettu verkkojohto) ja ryhmäjohtoa (oma ryhmä pääkeskuselta lähtien), sekä talon maadotusta: niidenkin vaikutuksen kuulemma voi kuulla vahvistimen toiminnasta!
Päätin sitten itse erota ko keskutelupalstalta.
Toivottavasti täällä ei käy samoin!