Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808708 kertaa)

Marraskuu 29, 2014, 19:30:59 ip
Vastaus #1080

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla oli konkat kuivuneet ja osa pursunnu ulos, ne kun vaihtoi ei asema enään ryöminyt. Tilalle tuli nykyaikaisemmat ku semmosia paperi pötkylöitä mistään löytynyt, oli sisällä kytkin kaavio josta sai arvot.

Joulukuu 08, 2014, 21:55:01 ip
Vastaus #1081

Jukka Prinkkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löytyykös lukijoiden joukosta halukasta/osaavaa/kohtuu hintaista korjaajaa mun ASA 100-radiolle + ula-lisälaitteelle.
Yhteyden saa yv:llä tai nolla4sataa95o92o

Joulukuu 11, 2014, 20:04:26 ip
Vastaus #1082

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Tilan ahtaus vaivaa. Tällainen liikennevastaanotin olis jouten Eli National NC98, josko tuosta jotain rahallista korvausta saisi?
Neuvotellaan Puh:050-5853232

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 12, 2014, 14:51:58 ip
Vastaus #1083

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ei tuomosella ossais vissiin mittään kuunnella.

Ja nyt ois taas yksi Pioneer SM Saksan epayssä. Mutta taitaa olla jo valamiiksi räpelletty vehe. http://www.ebay.de/itm/Pioneer-SM-83-Vintage-hifi-Verstarker-/171579508610?pt=DE_TV_Video_Audio_Einzelteile&hash=item27f2ef8782#ht_82wt_1220
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 12, 2014, 17:30:35 ip
Vastaus #1084

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuon saa varmasti halvalla!
Putket puuttuu, mutta ne ei ole kalliita, paitsi pääteputket (7189A).
Pääteaste on suhteellisen korkeajänniteinen (460V) ja siksi nuo putket ovat jokseenkin harvinaisia ja hinnaltaan n 50-70 E/ Kpl.
Tuota puteka on käytetty mm Tetronixin skoopissa ja niitä on ollut VTT:lläkin. Siksi Suomessakin on noita putkia  myynnissä.
Tuossa etupanein takana on jokin elektroniikkaräpellys, liittynee äänen voimakkuuden tai värin säätöihin.
Olisko potikoissa ollut ongelmaa?
Pioneerissa on ns fysiologinen äänen voimakkuuden säätö, eli potikassa on erikoinen väliulosotto. Sellaisia ei ehkä enää saa.
Konkat näyttävät ainakin vaihdetuilta, samoin osa vastuksista näyttää uusilta.
Siinä on mielenkiintoine projekti, josta saanee edullisti vahvistimen, jos ei laske tuntejaan.

Kysy onko:
- vanhat putket tallessa
-onko potikoiden nupit tallessa (ne on siistit ja vaikea korvata samanlaisilla).
-miksi prejketi on myynnissä

T. j
PS: Minulle "tuli eteen" yksi kaveri Pasilasta, joka oli korjailut SM 83:sta ja homma  meni ketuiksi.
Lupasin tutkia sitä ja otin pöydälleni: kaveri oli juottanut toisen kanavan yhden putken hilaetuvastuksen putken viereiseen nastaan, joten se kanava oli mykkä. Helppo korjata, tutkimiseen meni pari tuntia.

PPS: Näytti sanovankin, että putket ja napit puuttuu.

Kuvassa SM-83:n esite ja sen päällä vaihtamani komponetit.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2014, 18:05:30 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Joulukuu 12, 2014, 21:20:47 ip
Vastaus #1085

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä sätöstystä minäkin katselin ja niitä vaihdettuja komposantteja. Tuumailin siinä, että olisikohan käynyt niin, että edellinen seppä ei ole saanut konetta kuntoon tai olisi jopa rikkonut jotain. Potikat voi olla tosiaan hankala löytää ja se meinaisi sitä, että pitäisi ostaa vielä toinenkin, jossa on ehjät potikat....

Ei tuosta kyllä paria kymppiä enempää viitsi huutaa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 12, 2014, 22:01:08 ip
Vastaus #1086

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei kai ne potikoiden fysiologiset korjaukset ole kovin oleellisia?
Eikös se ole äänen värin säätö.
Koska ihmisen korva kuulee eri taajuuksia eri tavalla suurilla ja pienillä voimakkuuksilla, niin tuolla  fysiologisella (Loudness) korjauksella pyrittiin eliminoimaan tämä korvan ominaisuus. Siksi potikan alusa n 40% liu'un paikkeilla oli ulosotto, jossa oli  tuo suodatin (RC-piiri).
Jos vain päätemuuntajat ja verkkomuuntaja ovat kunnossa, niin loppu varmasti menee "helposti".
Tuskin lähtee parilla kympillä; uskoisin, että menee jonnekin 50-100E:n välille.

Alla kytkentäkaavion osa, jossa nuo potikat.
Lisäksi siinä on Loudness-kytkin, jolla ko potikan väliulosottoon kytetty suodatin saadaan päälle/pois.  Myös Low- ja High-suotimien kytkimet näkyy kaaviossa (mustat palkit).

Nuo Lloudness- suodattimen komposantit on juotettu ahtaasti suoraan potikoiden juotoskorviin, joten ne voi olla siirretty tuohon uudelle printille.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2014, 22:04:20 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Joulukuu 12, 2014, 22:24:18 ip
Vastaus #1087

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomaako tavallinen nuorempi musiikin kuntelija tai oikeen Hifi harrastaja jolla ikää alkaa olla sanotaan vaikka 40-70 jos on noin keskihintainen - kallis vahvistin tai peräti putkivahvistin niitä eroja jos on vaikka muuten hyviä kaiuttimia niin paljon äänessä eroja että se on olenaista musikin laadun suhteen ?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2014, 22:30:07 ip kirjoittanut lasse roholm »

Joulukuu 13, 2014, 10:22:55 ap
Vastaus #1088

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuskin kuulee edes nuorikaan kuuntelija.
Noita putkivahvistimia hehkuteaan hienoiksi, mutta niiden särö on 1-3% tasoilla, kun nykyvehkeillä se on 0,1% tai jopa 0,01%!
Mutta 60-70 vuotias kuuntelija kuulee tuon ison särön nostalgisena; ääni kuullostaa samalta, kuin lapsuuden radiossa!
Itse olen testannut (vaimolla) erilasia putkivahvistimia: single ended ja vuoroavaihevahvistinta triodina ja ultaralineaarisena.
Tämä "puolueeton" 62 vuotias kuuntelija totesi single-end-vahvistimen äänen mielyttävimmäksi (lämpimäksi), sitten tuli triodi ja viimeisenä ultralineaarinen.
Taas poikani piti tuota single-edn-vahvistinta nautittavana klassisen musiikin kuuntelussa, mutta ei taas rokkiin tms.

Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että kaikki nuo High-End-jutut ovat uskonasioita. Onhan maailmalla myynnissä kaikenlaisia kallita punottuja kaiutinkaapeleita, verkkokaapeleita yms joiden vaikutuksen jotkut kuulevat.
Mutta eivät kuitenkaan ole valmiita lähtemään sokkotestiin.
Vahvistimista puhutaan joka puolella (mm HiFi-lehti), kaiuttimista kuitenkin vähemmän.
Mutta jos panostaa vahvistimeen 1000E, pitää panostaa kaiuttimiin 10.000E että ketju olisi tasainen.
Olen tässäkin tullut päissäni ajatukseen, että tuon hintaisille kaiuttimille ei juuri löydy ostajia, mutta tonnin vahvistille kyllä, joten niitä kannatta testata ja puhua.
Esitin tällaisia kerettiläisiä ajatuksia eräällä high-end-foorumilla ja sain varoituksen häirikkökäyttäytymissetä!
Asia koski vahvistimen verkkojohtoa (punottu ja hopeapinnoitettu verkkojohto) ja ryhmäjohtoa (oma ryhmä pääkeskuselta lähtien), sekä talon maadotusta: niidenkin vaikutuksen kuulemma voi kuulla vahvistimen toiminnasta!
Päätin sitten itse erota ko keskutelupalstalta.
Toivottavasti täällä ei käy samoin!  :embarassed:

Joulukuu 13, 2014, 12:58:12 ip
Vastaus #1089

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos on uskossaan fanaattinen niin ei siinä paljoa kerettiläisiä kuunnella. :)

Minulla ei ole koskaan ollut hifivehkeitä, mutta jollain laillahan sen kuitenkin kuulee kuullostaako hyvältä vai ei. Muutamaan otteeseen Pekalla kuunnellut SM83:a ja sen kyllä osaan sanoa, että kuullostaa oikein h***vetin hyvältä. Kaiuttimena mulla on semmottiset HiFi 85/3 ja toisena parina vielä vanhemmat Scan Dynat. Eli alle kymppitonnin luokassa vielä jonkin matkaa. :)

Laitoin illalla Pioneeriukolle viestiä postikuluista ja kysyin samalla josko tietäisi ovatko muuntajat kunnossa. Pitää seurata alkaako hinta pompsahella. Olisihan tuossa tietysti aihiota varsinkin jos päätemuuntajat olisivat ehjät. Säästyisi melkoinen työ sassiksenkin teossa, vaikka tuossa näyttää olevan ehkä korroosiotakin.

Sellainen tuli mieleen, että olisikohan mahdollista muokata (helposti) kytkentää jotta saisi edukkaammat EL84:t pääteputkiksi? Ja jos niin tekisi niin olisiko kuinka iso muutos odotettavissa?

Joulukuu 13, 2014, 13:11:13 ip
Vastaus #1090

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En osa sanoa, ainakin anodijännite täytyisi alentaa.
Sitten menee päätemuuntajien mitoitus alakanttiin ja tehot putoaa.
Itseläni on Gradienti 1.2 (päivitetty) käytössä Beomster 5500:ssa  ja sitten joitain OR ja Dantax laatikoita.
Myös yksi Dluokan päätevahvistimella (digitaalinen) B&O. 

Googletin eilen noita pääteputkia: Kanadassa näytti oleva neljä "identtistä" putkea myynnissä.
Aikaa on jäljellä vielä useita päiviä, joten en tiä minne hinta nousee.
Mutta näytti niitä siellä olevan pareittainkin myynnissä.

Alla pääteasteen kytkentä.

Joulukuu 13, 2014, 16:09:59 ip
Vastaus #1091

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ok. Silloin vaihtoehdoksi realistisesti oisi vissiin venäläisten EL84M eli 6P14P-EV. Noita näyttäisi olevan tarjolla varsinkin jos vaan uskaltaa itämailta tilata.

Joulukuu 13, 2014, 16:21:39 ip
Vastaus #1092

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, jos vaihtaa tilalle venäläisien 6P14P-EV on tarkistttava että pinnit 1-2 ja 6-8 ovat kannassa yhdistetty.
Ne on  7189A:ssa yhdessä, mutta venäläisissä on 1 ja 6 ilmassa.
Siis jos Pioneerin kannoissa piuhat tulee noihin pinneihin, venäläiset putket ei pelitä.
Mutta kantaan jumpperin juottamine ei ole ongelma.

Mielestäni ainakin Virosta niitä voi ostaa, ovat NL:n armeijan käyttämättömiä varaosaputkia (NOS).

Joulukuu 13, 2014, 21:05:49 ip
Vastaus #1093

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuskin kuulee edes nuorikaan kuuntelija.
Noita putkivahvistimia hehkuteaan hienoiksi, mutta niiden särö on 1-3% tasoilla, kun nykyvehkeillä se on 0,1% tai jopa 0,01%!
Mutta 60-70 vuotias kuuntelija kuulee tuon ison särön nostalgisena; ääni kuullostaa samalta, kuin lapsuuden radiossa!
Itse olen testannut (vaimolla) erilasia putkivahvistimia: single ended ja vuoroavaihevahvistinta triodina ja ultaralineaarisena.
Tämä "puolueeton" 62 vuotias kuuntelija totesi single-end-vahvistimen äänen mielyttävimmäksi (lämpimäksi), sitten tuli triodi ja viimeisenä ultralineaarinen.
Taas poikani piti tuota single-edn-vahvistinta nautittavana klassisen musiikin kuuntelussa, mutta ei taas rokkiin tms.

Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että kaikki nuo High-End-jutut ovat uskonasioita. Onhan maailmalla myynnissä kaikenlaisia kallita punottuja kaiutinkaapeleita, verkkokaapeleita yms joiden vaikutuksen jotkut kuulevat.
Mutta eivät kuitenkaan ole valmiita lähtemään sokkotestiin.
Vahvistimista puhutaan joka puolella (mm HiFi-lehti), kaiuttimista kuitenkin vähemmän.
Mutta jos panostaa vahvistimeen 1000E, pitää panostaa kaiuttimiin 10.000E että ketju olisi tasainen.
Olen tässäkin tullut päissäni ajatukseen, että tuon hintaisille kaiuttimille ei juuri löydy ostajia, mutta tonnin vahvistille kyllä, joten niitä kannatta testata ja puhua.
Esitin tällaisia kerettiläisiä ajatuksia eräällä high-end-foorumilla ja sain varoituksen häirikkökäyttäytymissetä!
Asia koski vahvistimen verkkojohtoa (punottu ja hopeapinnoitettu verkkojohto) ja ryhmäjohtoa (oma ryhmä pääkeskuselta lähtien), sekä talon maadotusta: niidenkin vaikutuksen kuulemma voi kuulla vahvistimen toiminnasta!
Päätin sitten itse erota ko keskutelupalstalta.
Toivottavasti täällä ei käy samoin!  :embarassed:
Kiitos Jouko  todella hyvästä vastauksesta! Jos on vähänkin kiinnostunut hifistä niin melkein kaikki tietää että putkivahvistimet ja esim. 80 luvun maranzit ovat tunnettuja siitä että niillä on sitä lämmintä saundia ja tietävät mitä se tarkoittaa.  Olen aika paljon ostellut ennen esim. hifi lehteä ja hämmästellyt noita testaajia kuinka jollain on niitä superkultakorvaa että pystyy mitä ihmeellisimpinä eri vivahteita kuulemaan ja vieläpä sanalliseksi niitä muuttamaan mistä tavallinen kuolevainen ei ymmärrä yhtään mistään,,? esim. mitä nyt äkkiä koitin kattoa netista kun en jaksanut noita vanhoja lehtiä alkaa ettimään;)  Äänessä ei ole sitä parhaiden highend-laitteiden viimeistä uskottavuutta, jykevyyttä ja jäntevyyttä sekä elävyyttä ja läpikuultavuutta. Korkeimmat äänet tulevat vapautuneesti, nuhaisuutta ei ole havaittavissa eikä rajoitteita yläpään toistolle. Vapautuneisuus ja sitä kautta rauhallisuus kuvaa yläpään toistoa parhaiten. Basson sävyt erottuvat hienosti, tarvittaessa basari tömähtää, välillä pamahtaa, osaa jopa jyrähtää jos äänitteellä näin on haluttu.  Keskialueella vokaalit aukeavat upeasti koko seinän suuruudelta, mutta silti yhdestä pisteestä. j.n.e.  No mitä minä olen ketään kritisoimaan kun en omista mitään kultakorvia.  Onneksi vois alkaa ärsyttää kun huomais että äänessä on nuhaisuutta  :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2014, 10:25:13 ap kirjoittanut lasse roholm »

Joulukuu 14, 2014, 00:06:30 ap
Vastaus #1094

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nämä ovat omia ajatelmiani, ja opiskelinhan minä vielä 60-luvulla putkitekniikkaakin.
Mutta tuo särö lähtee aukenemaan yliaaltoteoriasta  (Fouirier-analyysi) ja parillista sekä parittomista yliaalloista.
Ääni voidaan jakaa perustaajuuteen ja sen erilaisiin yliaaltohin. Siis parillisiin ja parittomiin yliaallotoihin.
Parittomia esiintyy hyvin yleisesti sähköverkossamme nykyisten elektroniikkalaitteiden aiheuttamina.
Parillisia ei niinkään yleisesti.
Tutkimuksilla on todettu, että ihminen kuulee nuo äänen parittomat yliaallot epämielyttävinä, parittomat parilliset miellyttävinä.Edit 14.12.-14
Putkivahvistimissa A-luokan singel-ended vahvistin saadaan tuottamaan noita parillisia yliaaltoja, B-luokan vuorovaihevahvistimet tuottavat pääasiassa parittomia.
Tunnettuahan on, että kitaristi pitävät putkivahvistinta osana kitaran äänenmuodostajaa. Siis he ohjaavat putken toimimaan sille alueelle, jossa se hila menee jo johtavalle alueelle (lähelle nollapotentiaalia). Tällöin hilalle alkaa menemään virtaa ja silloin suuri hilan etuvastus leikkaa syöttöjännittettä mudostaen toispuoleista leikkausta. Tämä vaihtovirran toispuoleinen leikkaus merkitsee parillisia yliaaltoja.
Eli miellyttävää säröä.
Tähän lopputulokseen olen tullut ja ainakin itse uskon siihen. ;)

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2014, 20:46:57 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »