Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808652 kertaa)

Marraskuu 27, 2010, 18:35:45 ip
Vastaus #540

Ville Vehkakoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt on hommattuna tyhjä koppa vahvarille, saas nähdä mitä saa aikaiseksi.

Tästä lähdetään:
http://kuvat.huuto.net/e/08/a4def235288307ebc06ef08812886-orig.jpg

Marraskuu 27, 2010, 19:55:46 ip
Vastaus #541

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Ompa hienoa kuulla että harraste vahvaria suunnitellaan ihan puhtaalta pöydältä.
Näin minäkin sen tekisin.
Kaikkea jo keksittyä ei kannata kuitenkaan uudelleen keksiä.
En tiedä Ville mitä saundia haet, mutta Fenderin saundi on pitkälle 6L6 putken pohjalla.
Suhteellisen pieni katodiemissio ja korkea anodijännite saavat aikaan loivan putken kanssa pehmeän saundin.
Vastakytkentä saa olla myös kohtuullisen voimakas, mutta sen voimakkuus saundiin kannatta kuuntelemalla kokeilla.
Katoppa vaikka:Fender Vibrolux 45W vahvistimen schemaa.
Siihen vielä kaiku, vibra ja oikea putkitasuri, niin eikö ois makee peli soitella kitaralla bluesia, tai vaikka hamonikkaa?
Ja teho riittää keikoillekkin.
Nostan hattua Ville.
Kerro kuvien kera projektin etenemisestä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2010, 20:27:35 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 27, 2010, 19:59:49 ip
Vastaus #542

Harri Kauranen

• Vieras
Seitkyt luvulla meidän "bändillä" oli oikein marshallin putkivahvareita kaksi kappaletta.Myöhemmin meillä oli oikein hurriganesin marshal kaapit (2kpl).Ei noista radioista saa kun kotitarpeiksi.

Marraskuu 27, 2010, 20:38:37 ip
Vastaus #543

seppo-heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • vmpk jäsen n:ro 1961
Seitkyt luvulla meidän "bändillä" oli oikein marshallin putkivahvareita kaksi kappaletta.Myöhemmin meillä oli oikein hurriganesin marshal kaapit (2kpl).Ei noista radioista saa kun kotitarpeiksi.
Saahan sen ration sitte lavalla mikitettyä PA-han/laulukamoihin, ellei volat riitä.
En nyt muista kuka!? joku suomalainen blues kitaristihan käyttää putkiratioo lavalla.
Väli-mallin mies.

Marraskuu 28, 2010, 01:51:56 ap
Vastaus #544

Timo Grönberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Jo`Buddy (Jussi Raulamo) + viiskyetluvun Salora!

Marraskuu 28, 2010, 13:37:59 ip
Vastaus #545

Ville Vehkakoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toi Raulamon lava-setti voi olla just se syy että nyt on itsellekin tehtävä samanlainen. Jo Buddylla taitaa vaan olla ihan oikeasti siitä radiosta tehty 1xEL-84 vahvari jolla vetää mikitettynä kaikki keikat. Mä haen vähän sivistyneempää soundia mutta hyvin maanläheistä soundia tästäkin on tarkoitus saada.

Mulla on tosiaan ideana tehdä ihan katodi-biasoitu 2x6V6 push-pull-pääte, 5Y3 tasasuuntaus ja etuaste oktaaliputkilla = 6SL7 ja 6SN7. Vaiheenkääntäjäksi teen paraphase-invertterin yhdellä 6SL7:lla koska mulla on sellainen veikkaus että siellä asuu se taika mikä vanhoissa Valco/Supro-vahvareissa on. 6L6 push-pull 450V jännitteellä alkaa olla jo turhan kova-ääninen useimpiin paikkoihin kun nyt soittelen Fender Deluxe-pohjaisella myöskin itse kolvatulla laitteella jossa on arviolta jotain 12-14W tehoa.

Joulukuu 06, 2010, 19:27:20 ip
Vastaus #546

Markku Paavilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus ammattikoulun jälkeen kun pääsi tinaileen vähän uudempia ratioita tuli päätettyä että näihin höyrykoneisiin en enää ota kantaa, enkä kajoa. Mutta ajat näköjään muuttuu. Kaverille tarttui antiikkiliikkestä matkaan tuollainen liinavaatekaapin kokoinen minulle täysin tuntematonta merkkiä oleva laite. Hyvyyttäni lupasin sitä "vähän" vilkaista. No kuntoon se taidetaan saada.
Laitanpa tähän vähän tuntomerkkejä. Takakannesta löytyy liimalappu jossa teksti G.I.R.A. Asteikkolasissa ei ole minkäänlaista merkintää valmistajasta, mutta tuon radion ja levysoittimen välisssä sellainen salmiakkipastillin muotoinen merkki jossa teksti "Siera" .Basso-potikassa teksti LAGE TONEN / NOTES GRAVES ja diskanttipuolelle on kirjoitettuna HOGE TONEN / NOTES AIGUES. Am-alueet on merkitty LG / GO, MG / PO, KG / OC, sitten on vielä LOCAL joka on siitä erikoinen että viritysnuppi on takaseinässä ja ilman mitään asteikkoa. FM löytyy myös mutta on vielä mykkänä, korjaantunee jahkas saan siihen uuden ECC83-putken. Niinkuin kuvasta näkyy am-alueita varten on tuollainen sisäänrakennettu ferriittiantenni, jota voi suuntailla ulosvedetyllä volume-napilla. Suuntailua helpottaa volumepotikasta klo 11 suuntaan oleva pyöreä asteikko jonka takana liikkuu punainen merkki antamassa osviittaa ferriitti-antennin asennosta. Pääteaste on toteutettu kahdella EL84:llä ja ainakin sillä perusteella mitä keskipitkiltä on musiikitarjontaa niin tuo pääteaste on ainakin jonkinlaisessa kunnossa.
Miten on onko arvon asiantuntijoista kukaaan törmännyt aiemmin tälläiseen?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 06, 2010, 19:42:55 ip
Vastaus #547

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kokolailla tommonen oli mun isällä, Philips ja vuosimalli 1958 eli mun syntymävuosi. Siinä oli isot kaiuttimet kummassakin reunassa, oli sopimus isäni kanssa et saan sen perinnöksi. Isä kun kuoli tässä pari vuotta sitten niin en sitä lähteny ruotsista hakemaan kun mulla ei ole kotona paikkaa sijoittaa moista mammuttia, saa olla äitipuolen hoidossa vaikka onkin mun. Ehkä joskus haen jos siskon lapset vaikka haluaisi.

Joulukuu 06, 2010, 19:45:59 ip
Vastaus #548

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Näitä kaappiratioita oli melkein jokaisella isolla valmistajalla.
Tämä näyttää kyllä oudolta.
Pistäppä piruuttaan tuonne ratiomiesten foorumille kysely.
Siellä on tosi tietäjiä.
http://radiohistoria.fi/beta/yabb/YaBB.pl

Tammikuu 02, 2011, 18:48:00 ip
Vastaus #549

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos joskus käytte eteläruottis niin tommonen putkirariomuseo löytyy  http://www.radiolars.se/
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2011, 12:07:43 ip kirjoittanut lasse roholm »

Helmikuu 02, 2011, 10:13:46 ap
Vastaus #550

Harri Kauranen

• Vieras
Juuri poikkes naapurin poika.Oli eilen ostanut hyvänäköisen radion kirpparilta kolmella kympillä.No tässä katottiin akkord-radion sivuilta kyseistä radioo ja se oli vuodelta -37.Timppa lähti kotioon koittaan,onko siinä yhtään henkeä koko toosassa.Oli vaan päältäpäin pirun siisti,oikein komee.

Helmikuu 12, 2011, 21:11:57 ip
Vastaus #551

Harri Kauranen

• Vieras
Tää nyt vähän lipsuu aiheesta,mutta mulla kun on tollanen kidekone.Kone on ABA vuodelta 1928,valmistettu berliinissä.Tänään asensin siihen oikein maan,eli karva patterinputkeen,sekä noin metrisen anteenin.No mulla on tietysti kidekoneen omat kuulokkeet,eli kaiken pitäisi olla kunnossa.Mutta kun en saannu laitteesta kuin muutaman rasahduksen kuulumaan ja pienen aikaa sellasta "tähtien sota musiikkia".Elikkä onko jollakulla tietoo,riittääköhän kyseisen laaitteen taajuudet kuunnella tänä päivänä yhtään mitää.Asteikossa kun ei ole taajuuksia merkattu.

Helmikuu 12, 2011, 22:11:21 ip
Vastaus #552

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Todennäköisesti toimii pitkilläaalloilla, eli sitä antennilankaa pitäis olla 200m tai sitten vahvistimella oleva ferriittiantenni, kidekoneen herkkyys ei yleensä riitä vaatimattomalla antennilla kuunteluun kuin aivan lähiasemia ja niitähän ei enää ole.

Helmikuu 12, 2011, 23:34:06 ip
Vastaus #553

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tuo tuli kunnostettua. Vaikka ei putkiratio olekaan niin putkiakin siellä on.

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 13, 2011, 15:46:58 ip
Vastaus #554

Harri Kauranen

• Vieras
No tosiaan pitkillä aalloillahan toi kidekone varmaan toimiikin.Mutta kun ei siinä varmaankaan edes uutena tarvinnu olla kahtasataametriä anteenilankaa.Anteenin pituushan  pitäis olla jaollinen kyseiseen aallonpituuteen.Ja tosta putkitoosastakin olen jotain saannu kuulumaan,eiköhän sekin ole pitkien aaltojen koje,vuodelta -38.