Teemun esimerkki nyt alkoi oikeasti kiinnostaa. Avaatko vielä, vaikka summittaisena arviona, tehtiinkö teillä kuinka paljon töitä tai muutettiinko käyttäytymistä, kun siirryitte pörssisähköön? Onko vedenlämmitystä ohjattu hinnan mukaan, saunomisaikoja muutettu ja niin edelleen? Onko esimerkiksi takkaa käytetty enemmän kuin aikaisemmin? Nuo kait merkittävimmät tekijät, missä voi vaikuttaa. Suorassa sähkölämmityksessä, ilman mitään varaavia kivikasoja, on aika hankala muuttaa mitään, tai tietysti voisi kalliin sähkön aikana totutella sisälläkin palttoon päällä pitämiseen...
Siis nyt ihan vakavissani kysyn. Kyllä vanha, laiska ja mukavuudenhaluinenkin voi käytöstapojaan muuttaa, jos porkkana on riittävän suuri.
No kyl se pitää Jaakolle vastata, kun kerran kohteliaasti kyseleepi hän.🙂
Mulla oli vuosikausia kiinteitä määräaikaisia soppareita alle 6 cnt/kWh. Siihen aikaan kun viimeisin määräaikainen meni katkolle, oli tarjolla uusia määräaikaisuuksia hintaluokassa yli 15 cnt/kWh. Tällä kulutuksella semmoinen ei kiinnostellut, joten pörssisähköön mentiin vähän niinkuin pakosta. Toteutunut pörssisähkön hinta mun huushollissa on sittemmin ollut koko ajan alle 6 cnt/kWh. Siis kulutuksesta laskettu toteutunut hinta. Se on pikkuisen noussut, mutta nousu on vähemmän kuin 1 cnt/kWh. Kuten aikaisemmin laitoin, niin säästö verrattuna määräaikaisiin on ollut huomattavan suuri siitä huolimatta, että pari kuukautta vuodesta kulutus on hyvin korkea ja hinta kallis.
Kulutuksen pienentämiseksi en ole tehnyt käytännöllisesti katsoen yhtään mitään. Osittain laiskuuttani, osittain siksi, etten tiiä kauanko tässä kämpässä vielä ruhtinattaren kanssa meinataan asua, enkä viitsi epätietoisuuden varassa investoida mihinkään. Kulutus on kuitenkin pienentynyt vähän niinkuin itsestään, kun jälkikasvu on nostanut kytkintä. Rahanmenoon tämä tapahtuma ei ole vaikuttanut pienentävästi, mutta sähkönkulutukseen on. Koska nuorisolla on ollut, tuota, hieman eri vuorokausirytmi kuin minulla ja ruhtinattarella, epäilen, että toteutunut sähkönhinta per kWh on nuorison poismuuton jäljiltä toisaalta kasvanut.
Suorassa sähkölämmityksessä on tosiaan se ongelma, että aika vaikeaa tehdä mitään, millä olisi kovin suuri vaikutus. Jos investointi maksaa viistoista donaa ja sillä säästää viissataa vuodessa, niin ei siinä ole mittään järkeä. Jos tästä päädyn uutta vielä rakentamaan, niin aika paljon ajatusta täytyy käyttää energiaan, sen tuotantoon, kulutukseen ja varastointiin. Kotitalouskäyttöön soveltuva ydinvoimala kiinnostelisi.
Mutta pää pystyyn: kohta pääsen nauttimaan uudesta tehomaksusta! Sen vastineeksi mikään mun huushollissa ei muutu, mutta saan maksaa aikaisempaa enemmän. Mikäpä sen mukavampaa!