Yhdet kärjet siinä on, molemmissa mukeissa sytty yhtaikaa, siis hukkakipinä, ja tuplapuola. CB125K5 on vuosilta 72-73, B6 eli 74-76 on käytännössä sama peli. Samoin olikse K3 vai mikä, noin 70-71 on samankaltainen. Jostain syystä googeli ei kovin paljon näistä tarjoile. Liekö syynä se että USAssa ja Briteissä suht tuntematon peli, ja kaakkois-Aasiassa myös. Melkein kaikkialla paitsi Euroopassa CB125 oli yksmukinen, ”vaatimattomampi” peruspyörä.
6V systeemi, seleenitasuri, ei regulaattoria. Kaksi käämiä staattorissa. Pienempi käämi pelissä yksinään, jos ei oo valot päällä. Valot kun laittaa päälle, tulee toinenkin staattorikäämi mukaan. Ajovalo pitää jännitteen aisoissa.
Ittekin tuon kanssa tappelin aikoinaan, akun lataustaso on tärkeä käynnille tämän ja muidenkin pikkuhondien kanssa. CB350 ihan sama juttu. Jos ei kierrä kuin 8000, niin kannattaa katsoa (järjestyksessä) nokka-akselin ajoitus ja ketjun kireys, venttiilivälykset, sytytyshetki (koetinkynällä tms, ei silmämunalla), kärkiväli, kaasuttimien synkkaus. Kokeilee vaikka jollain varmasti ladatulla akulla että kiertääkö kunnolla. Tulpathan noissa menee helposti, kannattaa tsekata.
Latauksessa nyt voi olla kaikenlaista, itsellä mm huonot virtalukon liitokset kiusasivat. Ja muistaa että kaikki virta akkuun ja sieltä pois kulkee valokytkimem, virtalukon, tusinan liittimen ja sen yhden pienen piuhan kautta, jossa on vielä sulakekin häiritsemässä. Liitoksia matkalla vaikka kuinka monta.
Itse olen suunnitellut (ja suunnittelun asteella vieläkin) hommata regulaattori-tasasuuntaajan, ja laittaisin sen läpi molempien staattorikäämien virrat suoraan akulle kiertämättä virtalukon ja valokatkaisijan kautta.
12V systeemin on joku Suomessakin laittanut, hommasi ulkomailta (UK tai USA) CB175 virtavehkeet, ilmeisesti käyvät suoraan. Huhut kertoo että 12V regu/tasuri tekisi 12 volttia noista käämeistä, tiedä sitten. Nehän kyllä ilman kuormaa työntävät monta kymmentä volttia, ja 12V nimellisjännite puolittaa käämien jännitehäviöt jos teho pysyy vakiona. Mutta nää on kuulopuheita nää. Paitsi siis se CB175:n osista tehty, siitä olen nähnyt kuvankin