Likkeri (flickr.com) on ilmainen tiettyyn kuvamäärään asti, oiskos joku noin tuhat kuvaa? Miulla on siellä yli 10 000 kuvaa, eli oon maksava jäsen. Suomalainen kuvat.fi on monen vakavamman kuvauksen harrastajan käyttämä palvelu, mutta se taitaa olla maksullinen alusta pitäen?
Niinkuin Kari edellä totesi, aina näissä on palvelimen armoilla; jos ehdot muuttuvat tai palvelin lakkaa toimimasta, et voi tehdä mitään. Jos lakkaan maksamasta likkerille, minulla on tietty aikataulu poimia kuvani muualle, mutta siis kaupallinen palvelu on kyseessä, ja ehdot ovat ne mitä he tarjoavat. On minulla kaikki kuvat omilla kovalevyillä, mutta toisaalta, jos on tuhat kuvaa talitintistä, niin ei taida kenenkään elämä vaikeutua, jos niistä yksi katoaa lopullisesti...
Yksittäinen kuva on aina bittijono, aika pitkä sellainen, tietoteknisessä mielessä. Se jono on oltava jossain tallennuspaikassa fyysisesti, ja oltava sieltä haettavissa sen koneen ruudulle, missä sitä halutaan katsoa. Sen bittijonon tallentaminen, löytäminen ja siirtäminen vaatii resursseja, mitkä maksavat aina jotain. Suoraan käyttäjältä, tai mainostajilta saatuina. Tämä kannattaa sisäistää, siis vaikka bittijono on näkymätön, se ei ole ilmainen eikä itsestään siirtyvä.
Jaakko