Kirjoittaja Aihe: Pyörän akselin ja laakerin väljyys  (Luettu 5728 kertaa)

Marraskuu 26, 2024, 17:27:42 ip
Luettu 5728 kertaa

olavi taanila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko jollakin tietoa mitkä on 17 mm ja 20 mm pyörän akselien standardin toleranssi! Olen saanut 20 mm akselin mitaksi 16.93 ja 20 mm akselille 19.85 ja kun vanhan ja uuden laakerin asettaa akseliin niin sovite on väljä se solahtaa läpi. Minun mielestä akselin ja laakerin sovite pitäisi olla nihkeä. Olisko jollain akseleiden valmistus toleransitaulukoita.

Marraskuu 26, 2024, 19:53:50 ip
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Marraskuu 26, 2024, 20:09:19 ip
Vastaus #2

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eihän tuollaiselle pyörän akselille mitään standarditoleranssia ole olemassa. Valmistaja on katsonut, että 17mm laakerille 7 satkua välystä on sopiva ja 20mm akselille 15. Eri sovitteita akseleille löytyy joka lähtöön väljästä liukusovitteesta lujaan puristussovitteeseen. Tässä tapauksessa on katsottu, että sopiva välys on sellainen, että akseli menee kahden tarkkamittaisen laakerin läpi kevyesti akselia pyörittämälla tai kumivasaralla napauttamalla. Onko tuosta "väljyydestä" seurannut jotain ongelmia?

Marraskuu 26, 2024, 20:22:57 ip
Vastaus #3

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla sovitaulukolla ollaan ihan hakoteillä. 17mm ja 20mm laakerin sisäreikä on tasan nimellismitta. Akseli ei voi olla samalla halkaisijalla puhumattakaan, että se olisi suurempi. Edes samalla halkaisijalla olevaa akselia ei käytännössä saa paikalleen.

Marraskuu 27, 2024, 16:17:20 ip
Vastaus #4

Ilpo Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Onko jollakin tietoa mitkä on 17 mm ja 20 mm pyörän akselien standardin toleranssi! Olen saanut 20 mm akselin mitaksi 16.93 ja 20 mm akselille 19.85 ja kun vanhan ja uuden laakerin asettaa akseliin niin sovite on väljä se solahtaa läpi. Minun mielestä akselin ja laakerin sovite pitäisi olla nihkeä. Olisko jollain akseleiden valmistus toleransitaulukoita.

Tässä taulukko josta voit vertailla sovitteita.  Puoltoistakymppiä välystä on liikaa, seittemän satkuakin on rajalla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2024, 16:20:41 ip kirjoittanut Ilpo Ikonen »

Marraskuu 27, 2024, 16:18:13 ip
Vastaus #5

olavi taanila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt etuakseli irti ja mitta on 19,81 mm paitsi oikean puolen laakerin kohdalla ura 19,77 mm niin eiköhän nyt jos on ,laakeri 20,01 ja akseli 0,19:eli yht 0,20 mm aivan liikaa. Itse olettaisin sopivaksi kokonais välys 0,01-0,05.

Marraskuu 27, 2024, 16:26:38 ip
Vastaus #6

Ilpo Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Tallissa oli  fjr:n etu- ja takapyörien irtoakselit. Pitihän ne mitata etu 19,96 taka 19,95.

Marraskuu 27, 2024, 16:29:02 ip
Vastaus #7

olavi taanila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos taulukosta sieltä näkee mitkä on toleranssit eikä ole vaan minusta tuntuu että ….on oikea. Tästä minun aiheesta kiistellään muissakin foorumeissa. T Olli

Marraskuu 27, 2024, 19:37:49 ip
Vastaus #8

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tuntuu että laakeri on väljä akselille niin lukitetta väliin .

Marraskuu 27, 2024, 19:49:33 ip
Vastaus #9

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tuntuu että laakeri on väljä akselille niin lukitetta väliin .

Ei hitossa, jos aiot joskus avata!

Marraskuu 27, 2024, 19:54:19 ip
Vastaus #10

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei se sen avaamista estä täyttää vaan sen välyksen . olen useissakin höyläkoneen laakereissa käyttänyt eikä se ole estänyt uudelleen avaamista

Marraskuu 27, 2024, 20:13:33 ip
Vastaus #11

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulle ei ole vielä tässä keskustelussa auennut, että missä kohtaa se välys pyörän laakeroinnissa esiintyy sen jälkeen kun akseli on paikallaan ja akselin mutteri on kiristetty.

Marraskuu 27, 2024, 22:34:34 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainakin vanhassa Jawassa koko laitos on tönkkö paketti kun akselinmutteri kiristetään.
Laakereiden sisäkoolien välissä on putki johon koolit kiristyvät. Toinen laakeri on lukkorenkaiden
välissä ja toinen ui pesässä kiristyksen verran. Välystä on akselin ja laakerinsilmien välissä
sen verran että akselin voi rasvata niin että se ei janttaudu kiinni laakereihin.

L&K.

Marraskuu 28, 2024, 08:42:57 ap
Vastaus #13

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulle ei ole vielä tässä keskustelussa auennut, että missä kohtaa se välys pyörän laakeroinnissa esiintyy sen jälkeen kun akseli on paikallaan ja akselin mutteri on kiristetty.

Samassa paikassa tuo puhuttu välys on ennen mutterin kiristämistä ja sen jälkeen, ei siellä mikään turpoa niin paljoa, että välys katoaisi. Rakenne tosin muuten on sellaista sorttia, että ei se nyt ihan niin justiinsa ole sen välyksen kanssa. Pääasia että on välys.

Marraskuu 28, 2024, 09:33:55 ap
Vastaus #14

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ei ole koskaan tullut vastaan sellaista, että alkuperäisten toisiinsa suunniteltujen pyörän kiinnityksien kanssa olisi tullut muuta ongelmaa kuin , että akseli on pitkän ajan kuluessa jumiutunut väliputkeen. Jopa akselin katkaisuun olen joskus joutunut, ennen kuin on pyörä lähtenut haarukasta.
Kyllä se akseli oikein kiristettynä tekee laakeroinnista tiukan paketin ja akselin rasvaus aina ennen paikalleen laittoa on tärkeää, vaikka pikkuisen käsiä sotkisikin.
Laakerit kestää nykyään huomattavasti vähemmän aikaa kuin ennen, koska niihin ei enää tehtaalla laitetaa tarpeeksi rasvaa. Olen suojia aukonut jo jonkin aikaa ja merkistä tai valmistusmaasta riippumatta vastaan on tullut lähes täysin tyhjiä kuulalaakereita. Kannattaa siis pienellä meisselillä sisäkoolin puolelta varovasti kangottella suoja irti ja täydentää tarvittaessa laakerirasvalla puuttuva voitelu. Napsahtaa sormin painamalla helposti takaisin.