Olen tilannut 3 kirjaa UK sta Ebayn kautta vuoden aikana . Todella helppoa , Ebay laskee ja tilittää ennen kaikkea alvin ja ilmoittaa sen Postille , joka välittää tiedon tullille hoidetuista maksuista . Systeemi on sama kaikissa EU n ulkopuolisissa tilauksissa . Tullia ei pienistä tilauksista mene ollenkaan ja muutenkin sen osuus jää vähäiseksi . Ennen tilauksen hyväksymistä näytetään verojen osuus . Alv maksetaan myös toimituskuluista .
hei !
kiitos kokemus tiedoista...
Ebay'n IOSS numeron olenkin erikseen tarkistanut, oli toisella keskustelufoorumilla ( IM2760000742 )
Olen pikkuhiljaa seurannut keskusteluja aihe alueesta Brexitin jälkeisiltä vuosilta. Vähemmän on ollut juttua eBaysta, enemmänkin muista kuten amazon jne...
Ilmeisesti ainakin kaksi ensimmäistä Brexit jälkeistä vuotta, oli sekamelskaa suomen tullin ja postin käytäntöjen suhteen, ainakin keskustelijoiden oma-koht kokemusten perusteella.
Sen jälkeisestä ajasta minulla ei sitten olekkaan luettua tietoa, ennen *Harri V* kertomaa 2022 ajalta.
tässä minun ebay UK tapauksessa käytetty kännykkä on hinnaltaan sellaisen 13e ja postit 12e (+ ~2-3e valuutta indexin mukaisesti..)
Saan enemmän tietoja vasta ensiviikolla, ma-ti aikana.....
Brexit jälkeisenä aikana siirryin takaisin eBay saksa-espanja-baltian maiden tilauksiin. UK ostokset lopetin silloin toistaiseksi...
Kyse tässä kaikessa pohjimmiltaan henk-koht minulla on, että ei vaan jaksa jatkuvaa uuden opettelua näissä Byrokratia jutuissa, tarvii soft landing, vähän kerrallaan opettelua, kun kaikki käytännöt-protokollat elää ja pyörii "lasten taudeissaan" alkuun...
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Tietolähteenäni olen käyttänyt:
https://bbs.io-tech.fi/threads/aliexpress-ebay-yms-tilaaminen-ja-kokemuksia.4293/muutama poiminto kys ^^ keskustelu ketjusta:
-Posti-Tulli paketin kulku kaavio:
https://bbs.io-tech.fi/attachments/1626788316865-png.647796/
-ebay:
Ei tarvitse maksaa mitään, eBaysta saa ladattua invoicen jossa näkyy eBayn IOSS-numero joka osoittaa että verot on jo maksettu. Sen voi antaa Tullin nettituonti-palvelussa tullattaessa, jolloin maksettavaa ei tule, ja saat vapautuksen myös Postin käsittelymaksusta.
Löysin äsken sen invoicen, sitäkin piti etsiä vaikka kuinka. Löytyi sitten sen: order details -> show additional actions -> tax invoice -> see details tai download pdf.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
En tiedä miksi, mutta Brexit jälkeisenä aikana näyttäisi tapahtuneen niin, että eBay.co.uk listaukset on näkyvissä saksankin eBayssa ebay.de , eli saa ja joutuu lukemaan kaiken saksaksi (ei ongelma minulle) , kuitenkin hieman turhan "sekavaksi on mennyt"...
Ennen sai selata kivasti erikseen vaikka ebay.co.uk ja ebay.de . Ja oli päivän selvää että mistä maasta tavara lähetetään.... nyt pitää kokoajan tupla-tripla tarkistaa...
Yksi "ohi aiheen" mutta sivuava huomio, ovatko muut huomanneet seuraavan :
Olen etsinyt tarakkaa / laukkutelineitä yam xt660r enduroon. Näyttää olevan nyt niin, että 99+% esim XT tarakoista tulee Ukrainasta/postitetaan ukrainasta, kun selaa ebay.de tai ebay.nl
Onkohan tämä nyt sitä sodan seurausta, että liikeet jotenkin tukevat Ukrainaa ja kierrättävät Ukrainan kautta, vai miten ihmeessä voi olla että XT660 tarakat on kaikki Ukrainassa......
Tenereen löytyy AliXprss vaikka mitä, tarakoitakin, mutta XT660 ei oikein mitään... Jos tätä sattuu lukemaan joku XT660 omistaja, joka ostanut Tarakan mistä tahsna maasta, ota yhteyttä minuun YV, kerro kokemuksia...