Kirjoittaja Aihe: Onko joku ostanut UKsta käytetyn kännykän ? tullaus jne kokemuksia-tietoa ?  (Luettu 4314 kertaa)

Tammikuu 06, 2023, 17:13:06 ip
Luettu 4314 kertaa

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
hei !

onko täällä ketään, joka olisi ostanut UK'sta Brexit jälkeisenä aikana käytetyn kännykän ?

kyselen tässä tullaus jne kokemuksia-tietoa aiheeseen liittyen ?

Se miksi olen UK'sta katsomassa käyettyä puhelinta eBaysta, on syy, se että tarvitsen tietyn mallin-vanhan puhelimen, jota ei euroopasta ole vielä löytynyt (pari meni ohi, kun mokasin aikataulut...)

Osaisiko joku kertoa-avuliaasti omakoht kokemustaan, niin tieto helpottaisi, kuin että etsisin nyt ihan ensi kertaa puskista kaikkea tarvittavaa tietoa.....

En ole itse vielä Brexitin jälkeisenä aikana tilannut UK'sta yhtään mitään, jotain silloin tällöin olen lukenut tullauksesta jne

Mp-kaveri minulla on/asuu UK'ssa, jos sitä kautta kierrättäisin lähetyksen, kutein tein edellisen 10+ vuoden ajan.....
a private Cagiva/Cagiva Group collector-enthusiast since 1997.

Tammikuu 07, 2023, 08:15:07 ap
Vastaus #1

Harri Valtari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen tilannut 3 kirjaa UK sta Ebayn kautta vuoden aikana . Todella helppoa , Ebay laskee ja tilittää  ennen kaikkea alvin ja ilmoittaa sen Postille , joka välittää tiedon tullille hoidetuista maksuista . Systeemi on sama kaikissa EU n ulkopuolisissa tilauksissa . Tullia ei pienistä tilauksista mene ollenkaan ja muutenkin sen osuus jää vähäiseksi . Ennen tilauksen hyväksymistä näytetään verojen osuus . Alv maksetaan myös toimituskuluista .

Tammikuu 07, 2023, 08:16:55 ap
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Duoda...jos on kaveri siellä,niin lahjana tai
semmoissena pyytää laittamaan postiin.

Lahjana miekin sinne yhden mp-osan laitoin.Eikä
tullia kiinnostanut yhtään.Se kun on molemmissa päissä-se tulli.

t. Markku

Tammikuu 07, 2023, 09:39:13 ap
Vastaus #3

Kai Vuori

• Vieras
Tullin sivuilta lainaus:

Lahja tulee EU:n ulkopuolelta, kuten Norjasta tai USA:sta

Lahja täytyy tullata. Jos lahjan arvo on enintään 45 euroa, lahjasta ei tarvitse yleensä maksaa arvonlisäveroa eikä tullimaksua. Jos lahjan arvo on yli 45 euroa, lahjasta täytyy yleensä maksaa arvonlisävero mutta ei tullimaksua. Jos lahjan arvo on yli 150 euroa, lahjasta täytyy yleensä maksaa arvonlisävero ja mahdollinen tullimaksu. Huomioi, että alkoholista ja tupakkatuotteista on niiden arvosta riippumatta maksettava aina arvonlisävero ja valmistevero.

Tammikuu 07, 2023, 10:11:04 ap
Vastaus #4

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Kaikki paketit pitää tullata.Vaikka ei meneis maksua lainkaan .Tulli vapauttaa paketin tulliilmoituksen jälkeen .Posti voi vaatia maksuansa eli 2,90 ekee kuitenkin ,sitä en tiedä

Tammikuu 07, 2023, 11:01:18 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kyllä se 2,90 menee vaikkei alvia tai tullia menisikään. Ja juu, selvitys pitää tehdä (netissä) kaikista paketeista. Mulle tuli just ”lahjana” käytetyt levysoittimen äänivarren laakerit, ei se kaveri Englannissa niistä rahaa halunnut oikeastikaan, eikä edes posteja kun summa oli mitätön hänen mielestään. Minä laitoin selvitykseen osille arvoksi 10£, ja ”lahja”, ei mennyt tullia eikä alvia. Kaveri oli laittanut arvoksi kuoren päälle 1£, ei tullut edes kyselyä ristiriidasta :) Mutta se 2,90€ meni, sehän on Postin käsittelymaksu, ei liity Tulliin sinänsä.

Samalla lailla on tullut sitä sun tätä hifiin liittyvää, eli jossain määrin elektroniikaksi laskettavaa. Samoin motskarin osia ym. Nämä ovat ainakin minun tapauksissa olleet tullista vapaita, alvi menee hinnan mukaan silti, poislukien alle 45€ lahjat.

Eri tavaroilla voi olla erilaiset säännöt, eli vaikkapa matkapuhelimesta voi mennä tullimaksu, vaikkei levysoittimen tai motskarin osista menekään. Tullista voi tätä kysyä, heillä on asiakaspalvelu, joskin jos on kiire, niin voi olla ettei vastaus ehdi.

Ja puhelimessahan on akku, niiden postittelussa voi olla omat kommervenkkinsä. Hyvä jos sulla on kontakti paikan päällä, kaikki myyjät eivät viitsi ulkomaille postitella.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2023, 11:04:33 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 08, 2023, 00:46:18 ap
Vastaus #6

Harri Valtari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä meni hieman puurot ja vellit sekaisin . Ketjun aloittaja ja minä puhuimme tilanteesta , jossa Ebayn kautta tilataan tavaraa EU:n ulkopuolelta . Toki pienehkö tilaus pitää tullata , mutta ostajan ei tarvitse sitä tehdä , mikäli myyjä on mukana IOSS-järjestelmässä . Myöskään tuota 2,90 maksua ei tässä tapauksessa veloiteta .     https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/netista-tilaajalle/kuka-tullaa-paketin/iosstunniste 

Tammikuu 08, 2023, 13:34:00 ip
Vastaus #7

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen tilannut 3 kirjaa UK sta Ebayn kautta vuoden aikana . Todella helppoa , Ebay laskee ja tilittää  ennen kaikkea alvin ja ilmoittaa sen Postille , joka välittää tiedon tullille hoidetuista maksuista . Systeemi on sama kaikissa EU n ulkopuolisissa tilauksissa . Tullia ei pienistä tilauksista mene ollenkaan ja muutenkin sen osuus jää vähäiseksi . Ennen tilauksen hyväksymistä näytetään verojen osuus . Alv maksetaan myös toimituskuluista .

hei !

kiitos kokemus tiedoista...

Ebay'n IOSS numeron olenkin erikseen tarkistanut, oli toisella keskustelufoorumilla ( IM2760000742 )
Olen pikkuhiljaa seurannut keskusteluja aihe alueesta Brexitin jälkeisiltä vuosilta. Vähemmän on ollut juttua eBaysta, enemmänkin muista kuten amazon jne...

Ilmeisesti ainakin kaksi ensimmäistä Brexit jälkeistä vuotta, oli sekamelskaa suomen tullin ja postin käytäntöjen suhteen, ainakin keskustelijoiden oma-koht kokemusten perusteella.
Sen jälkeisestä ajasta minulla ei sitten olekkaan luettua tietoa, ennen *Harri V* kertomaa 2022 ajalta.

tässä minun ebay UK tapauksessa käytetty kännykkä on hinnaltaan sellaisen 13e ja postit 12e (+ ~2-3e valuutta indexin mukaisesti..)

Saan enemmän tietoja vasta ensiviikolla, ma-ti aikana.....

Brexit jälkeisenä aikana siirryin takaisin eBay saksa-espanja-baltian maiden tilauksiin. UK ostokset lopetin silloin toistaiseksi...

Kyse tässä kaikessa pohjimmiltaan henk-koht minulla on, että ei vaan jaksa jatkuvaa uuden opettelua näissä Byrokratia jutuissa, tarvii soft landing, vähän kerrallaan opettelua, kun kaikki käytännöt-protokollat elää ja pyörii "lasten taudeissaan" alkuun...

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Tietolähteenäni olen käyttänyt:
https://bbs.io-tech.fi/threads/aliexpress-ebay-yms-tilaaminen-ja-kokemuksia.4293/

muutama poiminto kys ^^ keskustelu ketjusta:

-Posti-Tulli paketin kulku kaavio:
https://bbs.io-tech.fi/attachments/1626788316865-png.647796/

-ebay:
Ei tarvitse maksaa mitään, eBaysta saa ladattua invoicen jossa näkyy eBayn IOSS-numero joka osoittaa että verot on jo maksettu. Sen voi antaa Tullin nettituonti-palvelussa tullattaessa, jolloin maksettavaa ei tule, ja saat vapautuksen myös Postin käsittelymaksusta.

Löysin äsken sen invoicen, sitäkin piti etsiä vaikka kuinka. Löytyi sitten sen: order details -> show additional actions -> tax invoice -> see details tai download pdf.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

En tiedä miksi, mutta Brexit jälkeisenä aikana näyttäisi tapahtuneen niin, että eBay.co.uk listaukset on näkyvissä saksankin eBayssa ebay.de , eli saa ja joutuu lukemaan kaiken saksaksi (ei ongelma minulle) , kuitenkin hieman turhan "sekavaksi on mennyt"...
Ennen sai selata kivasti erikseen vaikka ebay.co.uk ja ebay.de  . Ja oli päivän selvää että mistä maasta tavara lähetetään.... nyt pitää kokoajan tupla-tripla tarkistaa...

Yksi "ohi aiheen" mutta sivuava huomio, ovatko muut huomanneet seuraavan :

Olen etsinyt tarakkaa / laukkutelineitä yam xt660r enduroon. Näyttää olevan nyt niin, että 99+% esim XT tarakoista tulee Ukrainasta/postitetaan ukrainasta, kun selaa ebay.de tai ebay.nl

Onkohan tämä nyt sitä sodan seurausta, että liikeet jotenkin tukevat Ukrainaa ja kierrättävät Ukrainan kautta, vai miten ihmeessä voi olla että XT660 tarakat on kaikki Ukrainassa......

Tenereen löytyy AliXprss vaikka mitä, tarakoitakin, mutta XT660 ei oikein mitään... Jos tätä sattuu lukemaan joku XT660 omistaja, joka ostanut Tarakan mistä tahsna maasta, ota yhteyttä minuun YV, kerro kokemuksia...

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2023, 13:38:22 ip kirjoittanut markus ojatalo »

Tammikuu 08, 2023, 17:12:29 ip
Vastaus #8

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt tuli tavallaan uusi käänne-mutka asiaan. En ollut tietoinen ollenkaan eBayn systeemin olemassa olosta: "eBay's Global Shipping Programme".

UK myyjä (löytyi toinen samanlainen käytetty kännykkä..) ei tiennyt mitään hintaa postikuluille, jotka eBay määrittlee...

-"We use eBay's Global Shipping Programme so we send to ebay in the UK and they send to the buyer a deal with all the paperwork etc. We haven't had any issues except for prohibited items, but phones should be fine. The cost for shipping is calculated by them though, so we can't tell you what that will be."

Tämä lyhyt lause myynti listauksissa "eBay's Global Shipping Programme", ei ole silmääni huomiota kiinnittänyt aiemmin...vaikka eBaysta olen ostanut ainakin 500+ kertaa, mutta en Jälkeen Brexitin...

Onko jollakin tuosta kokemusta ?

esim hoituuko siinä samalla ebayn IOSS IM2760000742 ALV suomeen ? ainakin jotkin paperit eBay laatii, kaiketi osto erittelyn-peruskuitin tavaran arvosta jne luokittelusta.

EDIT:

välitallennan tähän, ja luen myöhemmin:

Benefits of the Worldwide Shipping Program for buyers:

You pay all shipping, taxes, and import fees (including international carrier fees) upfront, and you don't have to pay any additional fees when your item is delivered.
     All items are provided with tracking information so you can track your item right to your doorstep.
     International shipments through the worldwide shipping program clear customs and you do not need to fill out any additional forms.

After you pay for the item, the seller sends the item to the worldwide shipping center. From there it will be sent directly to you. Your payment will be split into two transactions:

The first payment goes to the seller and covers the item price and all domestic shipping costs for shipping to the worldwide shipping center.
     The second payment includes the international shipping cost and any import duties if applicable.

When you've completed the payment, you can see the total cost and the individual amounts you paid to the seller and global shipping company under Purchase Details.
Purchases from sellers using other shipping programs 

Of course, if the seller doesn't participate in the worldwide shipping program, you can still buy from them. However, the method of payment of the fees and import duties is different in this case. The seller or the international shipping company that the seller works with will take care of the customs forms and charge you for the shipping costs at checkout.
eBay international shipping

If your seller ships the item to you via eBay International Shipping, you pay the shipping fees at checkout. Whether you pay customs, import duties and taxes at checkout or when the item is delivered depends on the selling price of the item or the requirements of your country. If the item is being shipped through the eBay International Shipping program, the appropriate logo will appear on both the listing and checkout.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2023, 17:58:33 ip kirjoittanut markus ojatalo »

Tammikuu 08, 2023, 18:00:12 ip
Vastaus #9

hannu kinnunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen pitänyt aika selkeänä ostaessani mopottimen osia (max hinta olikohan 150 euroa?)  EU:n ulkopuolelta , jos myyjällä on IOSS-numero. Arvonlisäveron maksaa minun puolestani siis myyjä. Tullauksen teen itse ja postin maksua 2,90 ei tarvitse maksaa.
Mielenkiintoinen ja harmittava asia on tietty arvonlisäveron meneminen EU:n tilille!!!! 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2023, 18:05:21 ip kirjoittanut hannu kinnunen »

Tammikuu 09, 2023, 09:56:32 ap
Vastaus #10

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
^^ kiitos J.E , tuota samaa aloin spekuloimaan eilen.

mahdollisimman vähällä työllä ja vähillä sivumaksuilla yritän nyt edetä.

kaiken lisäksi taidan ostaa 2-kpl samaa kännykkää käytettynä, joten extra kulujen karsintaa...

Tuokin ebay global shipping program antaa ainakin 3-eri "toiminta reittiä".... ja taas uuden opettelua "kantapään kautta".

Taidan todellakin kääntyä sen UK kaverinkautta kierrättämiseen "gift" Declaraatiolla jne.

Jossain välissä tulevaisuudessa tulee kyllä minunkin tehtäväksi sitten se omatoimi tullaus jne, kun sen kerran tekee kaikineen, on se sitten helpompaa.

Helmikuu 06, 2023, 20:52:52 ip
Vastaus #11

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No ihan turha valittaa tullauksellista hintaa, jollei kerro itse tuotteen hintaa!
ALV ja tullihan maksetaan CIF-hinnasta, eli tuote plus rahti, eikä pelkkä rahti tai pelkkä tuote.
Rautalangasta: ostat 90 e tuotteen. Postarit on 10 e. Yhteensä satku. ALV on 24 prossaa, satkusta 24 euroa. Siihen (mahdollisesti / noin) pari euroa tullia: 90+10+24+2 = 126 euroa.
Voi tuntua kovalta jos 10 e nousee 26 euroon, mutta kun se tuotteen hinta ratkaisee!

Juu, enää UK ei ole automaattisesti yhtä hyvä paikka ostella kuin ennen. Ei, kaikki ei silti ole ryöstöä.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 06, 2023, 21:28:16 ip
Vastaus #12

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli CIF noin 120 GPB = 140 € ja siitä 24% on noin 33 € joten välistä vetäjä on EU Suomi, ei ebay, joka teki vaan homman helpoksi.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 06, 2023, 21:55:30 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jep, EBayn import charge tarkoittaa sitä että hoitavat alvi- ja tullihommat ostajan ja myyjän puolesta. Amazon tekee saman, ihan kätevää kun näkee jo klikkausvaiheessa että paljonko tulee kokonaishinnaksi. Noinniinku periaatteessa ei-EU-maan alvi taikka VATti pitäisi kyllä vähentää tuotteen ostohinnasta, jos siis myyjä on yritys, ja maksaa se alvi sitten Suomeen. Yksityiseltä ostaessa tietenkään ei alvia ostomaahan makseta eikä sitä silloin voi vähentääkään, mutta Suomeen sen joutuu maksamaan.

Itse ajattelen sen niin että vaikkapa ”harvinainen nippeli ovelle tuotuna 45€” kuin että ”20€ nippelistä meni 25€ kuluja”. Ei tartte kun lähteä tästä johonkin tunnin matkan päähän romppeille ostamaan sama nippeli aihiokuntoisena vastentahtoiselta myyjältä jollain 30€:llä, siis jos sattuu säkällä löytämään, bensaan kymppi-kaks, pysäköintiin/pääsymaksuun vitonen, pari-kolme tuntia aikaa ja kaikenlaisia sivukuluja, kaffetta, heräteostoksia...

Se on ihan että miten nääkin ajattelee.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 06, 2023, 23:32:28 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja taas toistepäin, niin kahvet, ajankäytön ja reissun pensakulut voip laskee pelkästään sosiaalisen kanssakäymisen piikkiin, kun ois sinne kuiteskin menny... ja projektiin tarpeelliset hankinnat kun jakkaa tarpeeks monen vuoden jaksolle, eikä pahemmin merkkaa niitä ylös, niin ei siihen oikeestaan menny yhtään rahaa... ja kun projektista on vihonviimein päässy eroon, kerää ylimääräseksi jääneet kamat mukaan, ajelee taas romppeille, ja myyntipaikan hinta, kahvet ja pensat menee taas sosiaalisen kanssakäymisen menoerään, ja niistä myytävistä romppeista sai niin tuhottomasti rahaa, niin tuotonpuolelle meni sekin projekti!  No mitä nyt niillä saaduilla rahoilla tuli ostetuks kaikenlaista tarpeellista, eikä ihan riittäneetkään, mutta kuitenkin...

Paheksua voip kuitenkin sitä, jos entiset tai nykyset ministerit, varsinkin siitä puolueesta mitä en ite kannata, ei ossaa talousmatematiikkaa alkuunkaan, vaan surutta muuttavat velat saataviks ja syömävelat sijotukseks...  no on siinä aikuisten oikeesti tietty ero, laskeeko väärin omia rahojaan vai yhteisiä!

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2023, 23:34:15 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »