No ei täällä kukaan tosissaan ole...
Tai sen verran, että nostan hattua Arille; aina kannattaa asioita miettiä! Mie olin ehkä kymmenen vanha tai niillä main, kun isä, joka siis työkseen omassa korjaamossa polkupyöriä ja miun aikana enemmän mopoja korjaamalla piti perheen leivässä, selvitti miulle sen, että eri kierteet on noissa polkusimissa, ja siks, ettei pysy muuten kiinni. No sitä mielessäin ja taisin ihan siinä pyörässä pyöritellä jossain vaiheessa, ehkä vähän myöhemmin, ja tulin samaan päätelmään kuin Ari tuossa aiemmin; näähän on just väärin päin? Isä yritti miulle selittää sitä, miks ne pittää olla noin päin. Siitä jäi mieleen se, että en ymmärtäny ollenkaan, siitä en oo varma, ymmärskö isä - kaks luokkaa kiertokoulua käyny mies, eli vuodesta 1905 vuoteen 1970, mutta joissain tekniikan asioissa oon myöhemmin huomannu, että hän ymmärs aikanaan enemmän ko mie huolimatta miun teknisen korkeekoulun tutkinnosta... Mutta sen mie isältä opin, että L tullee vasemmalle ja R oikeelle puolelle.
Niiko tuolla jo aiemmin eppäilin, luulen, että se ensimmäinen seppä on laittanu molempiin polkusimmiin oikeekätiset kierteet, ja toinen on kohta tipahtanu. Sitte se on ajatellu, että saateri jäi kiristämättä. Ja sitte ko se samalta puolelta on tippunu kolmannen kerran, on laittanu siihen vasemman kätiset kierteet. Ja huomannu, että nyt se pyssyy. Sitte paljon myöhemmin on joku muu alkanu pohtii, että miks. Ja kehittäny sen käsittämättömän precession-teorian kehävoimineen ja mikroskooppisine muodonmuutoksineen kampeen tiukatussa polkimen akselissa. Samannimisellä voimalla selitetään sitäkin, miten maan akseli keinuu tai hyrrä ruppee vispaamaan muttei kumminkaan kaatuse. Netistä löytyy enklanniks artikkeleita tuosta precession ilmiöstä, myös ihan bicycle pedals threats -hauillakin, jos joku kiinnostu, suomeks en löytäny?
Jos joku innostuu kokkeilemmaan käytännössä laittamalla nuo osat väärinpäin, jos rakenne sen sallii, niin kehotan suureen varovaisuuteen, vahvasti ja vauhissa polkiessa puttoova petalli saattaa aiheuttaa vaarallisen kaatumisen ja vakavan loukkaantumisen.
Elämä on helpompaa, jos vaan hyväksyy kaiken, mitä muut opettaa. Mutta elämä on joskus palkitsevampaa ja ainakin mielenkiintosempaa, jos yrittää ymmärtää ihan ite, että miks joku on näin. Respektiä Arille minulta!
jaakkovaakko