Kirjoittaja Aihe: Mustat kilvet  (Luettu 6220 kertaa)

Elokuu 13, 2021, 15:36:35 ip
Luettu 6220 kertaa

Hannu Aaltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Luin jostain lehdestä, olisiko ollut jopa Huimapyörä, artikkelin, jossa mainittiin mustia kilpiä saatavan uudelleen rekisteröinnissä vain -72 ennen rekisteröityihin. Omistin kuitenkin takavuosina -73 tuutin, RT-691, jossa oli mustat. Kävisikö nyt niin, että rekisteröidessä uudestaan samaa pyörää, ei siihen saisikaan enää mustapohjaisia. Tämä siis teoriaa, tiedän, että pyörä on vielä rekisterissä, ja tässä samalla voisin kysyä, mitä sille kuuluu, jos joku asian osainen viestin lukee. Mahdolliset kuvat ja viestit hannuo.aaltonen@luukku.com, tai tänne yv:nä.

Lokakuu 15, 2021, 10:33:44 ap
Vastaus #1

Fiskis Ekman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vuonna 1968
R-alkuisia mustia kilpiä oli vielä 1974 jaossa. Viimeiset annettiin sen perusteella, ettei pystyklpi sopinut paikalle. Mulla oli '74 pyörä, jossa vanha, paksupeltinen RU-alkuinen kilpi.
Kun teininä valitsee hyvää laatua ja tunnettua merkkiä olevan moottoripyörän, siitä on vaarinakin vielä iloa.

Lokakuu 15, 2021, 10:38:59 ap
Vastaus #2

Hannu Aaltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Sehän selittää sitten sen, miksi minunkin pyörässä oli RT alkuinen kilpi. Kiitos tiedosta!

Lokakuu 15, 2021, 11:49:36 ap
Vastaus #3

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rekisteröin uutena ostamani Honda CB350 -74 kesäkuussa. Mustapohjainen kilpi HM-alkuinen.
Mustia kilpiähän jaettiin niin kauan kuin niitä riitti.
Käsittääkseni joka nimismiehen toimistossa oli niitä muutama varastossa.
Sen takia pienillä paikkakunnilla niitä sai vielä paljon myöhemmin kuin kaupunkipaikoissa.

Lokakuu 15, 2021, 11:54:40 ap
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nimismiehiltä ne kilvet yleensä haettiin- ja mulle toi konstaapeli
Hyvönen kotiinsa,josta sen kilven hain-sillä Rojalilla tietysti,
jossa ei siis haun alkumatkasta ollut mitään kilpeä- ja rekisteriinkin
se meni vasta silloin,kun Hyvönen ensin piti moraalipuheenvuoron ja
sitten vasta tehtiin paperit . Kilpi oli ZE-348 ja vuosi 1973 .

Hyvönen sanoi,kun paprut oli valmiina: Mennään katsomaan pojan
laatikosta tuolta vajasta ruuvit...kehvana- ei kilvettömällä moottoripyörällä
saa tiellä ajaa...tulee vielä poliisi... ja on perin vihainen siitä...

t. Markku

Lokakuu 15, 2021, 12:00:19 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä oli ennen vanhaan maalaisjärkeä - jopa Orimattilan kokosessa kaupungissakin, vai Myrskylässäkö se oli!  Mistä sitä sais ostaa vaikka noille politiikan parissa ährääville nyt?

Lokakuu 15, 2021, 13:05:42 ip
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Myrskylässä tämä tapahtui-ja tästä Hyvösestä
on monta komeaa tarinaa- ja joitain tapauksista kerkesin itsekin näkemään-
mutta on niitä enemmänkin,koska poliisinura taisi hällä alkaa jo heti sotien jälkeen täällä.

Oli tarvittaessa myös tosi  ankara poliisi- voimia käytti- ja voimaa myös riitti isolla
äijällä.

t. Markku

Lokakuu 15, 2021, 16:05:51 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Rekisteröin uutena ostamani Honda CB350 -74 kesäkuussa. Mustapohjainen kilpi HM-alkuinen.
Mustia kilpiähän jaettiin niin kauan kuin niitä riitti.
Käsittääkseni joka nimismiehen toimistossa oli niitä muutama varastossa.
Sen takia pienillä paikkakunnilla niitä sai vielä paljon myöhemmin kuin kaupunkipaikoissa.

Mullakin ylivuotisena vuonna 1974 (Tampereella) rekisteröity kolmepuolikas, HN-aikuinen rekkari ja valkoinen kilpi. Eräänlainen ”rajatapaus” kai sitten :) Kyllähän niitä mustapohjaisia kai jotkut vaihtoivat uusiin ”moderneihin”, mutta tää mun kilpi on vanhalla fontilla ja vähän patinoitunutkin, olen ajatellut että on alkuperäinen just tuon ylivuotisuudenkin takia.

Piikkihondassa (k5, 1973) oli musta kilpi, ZH... Olikos se jotain Keski-Suomen lääniä?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 15, 2021, 16:33:59 ip
Vastaus #8

antero nuuttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Takavuosina koitin 75:een Commandoon saada mustaa vaakakilpeä.Trafin rouva sanoi ettei onnistu,-74 on viimeinen mihin saa.
Selvitin jotta pyörä tehty -74 muttei auttanut.
Rouva kehoitti museoimaan johon sitten ryhdyinkin saaden tuon himoitun kilven.

Lokakuu 15, 2021, 17:24:00 ip
Vastaus #9

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle kävi hyvin, kun rekisteröin 62-vuoden CZ:tiä.Paperit oli tehty katsastuskonttorilla, ja mies meni hakemaan takahuoneesta uutta kilpeäsamalla numerolla kuin viimeksikin oli rekisterissä ollut.Perältä kuului kauhea kiroominen ja katsastusmies tuli pahana: Ne on lähettäny väärän numeroisen kilven.Hetken hän mietti, ja sanoi: Eikös siinä ole kilpi paikallaan. Johon minä, että on, on ja siisti onkin. - Pidä se, ei me ruveta enää uutta tilaamaan. Kilpi on vielä vanhan mallin fontilla.

Silloin kun olin selvittänyt, että onko vanha numero vapaana, minulle vakuutettiin, että aina tilataan uusi kilpi, vaikkavanha ollisikin hyväkuntoinen.
Olen tästä jutusta kaikille osapuolille kiitollinen.Paavo

Lokakuu 15, 2021, 17:37:28 ip
Vastaus #10

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuon tempun meinaan tehdä itsekin- eli käyn pyytämässä vanhan
kilven numeroilla mustapohjaista- ja sekin on muuten -62 Cezeta.

Kesällä kun se skootteri mulle tuli- laitettiin se konttorilla kilpiin jollain
nykynumerolla,koska nimiin se piti kumminkin ottaa-kun se vanha kilpi oli palautettu
joskus muinoin.

Josko olisi vapaana se entinen numero....

Ja etenee se kunnostuskin hissuksiin...

t. Markku

Lokakuu 15, 2021, 21:56:53 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Piikkihondassa (k5, 1973) oli musta kilpi, ZH... Olikos se jotain Keski-Suomen lääniä?

Noita ihmekirjaimia otettiin käyttöön, kun luonnolliset loppu.  Z oli Uudenmaanläänin kirjain, kun U-kilvet loppu.  Keski-Suomen läänin ihmekirjain oli X.  Eikä siellä tainnu luonnollista kirjainta olla ollenkaan.  Ja Kymen läänin alkuperäsen R:n loputtua tuli ihmekirjain G.

Tästä löytyy kaikki:  https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_rekisterikilpi#Vanhat_l%C3%A4%C3%A4nitunnukset

Lokakuu 16, 2021, 07:50:19 ap
Vastaus #12

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Takavuosina koitin 75:een Commandoon saada mustaa vaakakilpeä.Trafin rouva sanoi ettei onnistu,-74 on viimeinen mihin saa.
Selvitin jotta pyörä tehty -74 muttei auttanut.
Rouva kehoitti museoimaan johon sitten ryhdyinkin saaden tuon himoitun kilven.

Onkohan tuo sitten ihan virallinen tulkinta ja Trafin ohjeeseen perustuva, että museotarkastettuun saa mustan kilven? Iästä riippumatta! Näkyyhän niitä mustia lappuja tosiaan 80-luvun laitteissakin, vaikka ei kyllä pitäisi...
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Lokakuu 16, 2021, 08:05:16 ap
Vastaus #13

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo on muuten mielenkiintoinen asia-
periaatteessahan nyt tuoreimmissa museopyörissä
ei ole ollut rehellisesti alkujaan mustia kilpiä.

Mutta joo..niin?

t. Markku

Lokakuu 16, 2021, 09:21:31 ap
Vastaus #14

antero nuuttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laki mua ennen syntynyt myös jälkeheni jää.....
On se hyvä että näistä huolehditaan.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/museoajoneuvo?toggle=Museoajoneuvon%20rekisterikilvet