Kirjoittaja Aihe: Kiinnileikkautuminen, kokeneempien vinkkiä/mielipidettä kaivataan  (Luettu 11144 kertaa)

Syyskuu 02, 2020, 22:13:55 ip
Vastaus #30

Janne Ahonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meinasinkin, että minulla oli vaan kahdet jäljet imu- ja pakoaukon linjalla eikä neljästä nurkassa tasaisesti jarrutusjälkiä. Samoin minun männän pää ei ollut edes musta vaan oli lähinnä täysin kirkas ja hyvässä öljyssä, eli ei ollut varmaan edes normaaleissa lämmöissä.Samoin männäntapissa ei minulla ollut mitään lämpöjälkiä. Sitä en muuten älynnyt mitata, mikä on männäntapin asennuksen vaikutus männän mittaan, minulla se männäntappi oli niin tiukka laittaa paikalleen ettei toivoakaan ilman vetotyökalua. Oletan että ainakin vähän turpoaa kun sen sinne vetää.

Mietin tuota männän mittauskohtaa, ja jotenkin minusta tuntuisi loogiselta mitata ja sovittaa välys siitä kohti mistä välys ekana loppuu kun männän lämpötila nousee. Miksi näin ei käytännössä tehdä, en tiedä.

Minun ja sinun kuvia kun katselee, niin kyllä se leikkautumisjälki on levein juuri ennen männänrenkaita. Siihen on varmaan joku historiallinen syy miksi mitataan männän helmasta. Jos mittaa helmasta, niin riippuu sitten kartioikkuudesta, mikä mitta on siinä kuumimmassa kohti. Onkohan siihen joku standardi. Sikäli minun insinöörinlogiikallani välys olisi järkevä mitata siitä mistä se ensiksi loppuu jos loppuu. Jos tämä päätelmä ei ole oikea niin kuulisin mieluusti miksei näin ole.

No tämä on vaan mopo-maallikon pohdintaa.

Laitetaan loppuun vielä koeajojen lämpötilamittausten päivitys, nyt on ajettu pari lenkkiä tuolla #64-suuttimella ja voi todeta että mopo kulkee aika mainiosti. Ei tuolla mitään ennätyksiä rikota mutta noilla normaalia pitemmillä välityksillä kuitenkin varmaan 47-48 parhaimmillaan kun oikein saa houkuteltua. Riittää minulle. Kierrosluvusta en osaa tarkkaan sanoa mutta luulisin että jossain 8 kRPM tuntumassa ollaan. Taisin joskus tehdä excelin missä oli kaikki ratasluvut laitettuna ja sain sillä guesstimoitua mikä kierrosluku tulee milläkin vaihteella ja nopeudella.

t. Janne

Syyskuu 02, 2020, 22:35:07 ip
Vastaus #31

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tällaisen kaksitahtisen ja miksi ei nelitahtisenkin männän välys mitoitetaan helman mukaan koska helman välys ei saa olla liian suuri vaan "sopiva" ja sitten jää männän valmistajan harteille tehdä männästä sopivan muotoinen jottei ahdista oletetuilla maksimilämmöillä ja helmasta mitatulla välyksellä. Tähän männän laajentumiseen vaikuttaa männän materiaali, muodot, männänrenkaiden malli, sijainti ja määrä, pinnoitus jne. 
Aivan hyvin sen välyksen voisi mitata myös siitä kohtaa mistä se yleensä eniten ahdistaa mutta silloin männän valmistajan pitäisi antaa jokaiselle hiemankin erilaiselle männälle erikseen jokin toleranssi ja soppa olisi valmis. Nyt kun välys ilmoitetaan helmasta mitattuna ja jätetään männän muut mitat sen valmistajan harteille niin päästää huomattavasti helpommalla.
Oletko mitannut mäntäsi mitan helmasta?

Tuo vakiopakoputki rajoittaa tehokkaasti kierrokset ja veikkaan että meillä ei ole kovinkaan suurta eroa huippunopeudessa jos on vakiovälitykset vaikka mulla on viritysaste vakiota pykälää ylempänä.
Mikä olisi hyvä keino kierrosluvun mittaamiseksi?

Syyskuu 03, 2020, 06:57:16 ap
Vastaus #32

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yksi "hyväksi" testattu mittaustapa on valurautapytyssä työntää 0,05 rakotulkki helman ja pytyn väliin.   Jos se ei mene niin ainakin tunturi tahtoo narskahtaa kiinni... 
Myös jos on ohuthelmainen pytty, niin ne tahtoo "rympätä" porauksen jälkeen, eli alahelmasta menee välykset lähelle nollaa.  Tämä saattaa unohtua tarkistaa.

Tulipahan tavattua sellainenkin, että meteor mäntä oli koneistettu väärin.  Kaveri ihmetteli kun ei mahtunut porauksen jälkeen sylinteriin vaikka välys oli oikea. 
Ei mahtunut koska se oli ristitapin kohdalta leveämpi...

Syyskuu 03, 2020, 08:47:34 ap
Vastaus #33

Janne Ahonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oletko mitannut mäntäsi mitan helmasta?

Tuo vakiopakoputki rajoittaa tehokkaasti kierrokset ja veikkaan että meillä ei ole kovinkaan suurta eroa huippunopeudessa jos on vakiovälitykset vaikka mulla on viritysaste vakiota pykälää ylempänä.
Mikä olisi hyvä keino kierrosluvun mittaamiseksi?

Muistelen mitanneeni sen, mutta en kirjannut sitä ylös, kun tuijotin minarellin ohjetta ja mietin vaan tuota renkaitten alapuolen mittaa. Minulla on kyllä toinen samanmoinen mäntä (tietty eri yksilö), mutta silti. Voisin sitä vielä mittailla. En viitsisi nyt enää aukoa tuota konetta jos ei ole pakko, kun se nyt kerran tuntuu toimivan ihan ok. Eilen tuli ajettua varmaan "koviten ikinä" ja suht pitkäänkin, eikä mitään ongelmaa.

Epäilemättä tuo helman mitta on sitä varten, ettei mäntä heilu liikaa siellä sylinterissä ja käy samalla tavalla kuin mitä minun mopon männälle tapahtui, eli helma pirstaloitui ja meno loppui siihen kun alumiinipalaset tukki palotilan :) Ehkä täysin optimaaliseen tulokseen pitäisi molemmat mitata. Toisaalta ei mitta männänrenkaiden kohdalta voi siitäkään olla kauhean väljä.

Itse asiassa nyt voisi paljastaa, että vuosikymmenten saatossa tuo minun pakoputki on kadottanut sisuksensa, eli siellä ei ole mitään haittalevyjä jarruttamassa virtausta. Sikäli se varmaan kiertää paremmin kuin normi Raisu.

Kierrosluvun mittauksen parhaus riippuu varmaan minkälaisia mittareita on käytössä. Epäilemättä helpoin on semmoinen mittari minkä haistelujohto laitetaan tulpan johdon ympärille ja se suoraan näyttää kierrosluvun.

Sitten taas jos tällaista ei ole, mutta löytyy yleismittari joka näyttää taajuutta ja voi elää sen kanssa, että ihan suoraa RPM:ää ei näe (en kyllä tässäkään näe suurta ongelmaa), niin sitten laittaisin vaan valopuolalle sen mittaamaan taajuutta ja mittari kiinni tankoon ja menoksi :) Raisussa valopuolan taajuus on kaksinkertainen kipinän tahtiin nähden, eli kierrosluku on mittarin näyttämä taajuus kertaa 60 jaettuna kahdella eli yksinkertaisemmin taajuus hertseinä kertaa 30. Esim. jos mittari näyttää 300 Hz, niin se olisi 300 Hz*30 = 9000 RPM. Kätevin kytkeytymispiste on alkuperäisessä johtosarjassa töötin toinen johto (se missä on 2 johtoa), minkä kautta "pluspuoli" kulkee, ja siinä on runkoon nähden aina sähköt, riippumatta siitä onko valot päällä vai ei.

t. Janne

Syyskuu 03, 2020, 12:40:37 ip
Vastaus #34

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mittasin Alumak sylinteristä välyksen ,07mm mäntä ja sylinteri on vanhoja kuluneita,tämähän on se alumiini sylinteri jossa valurauta putki,55cc 18mm imukurkulla "parempi" sylinteri

Syyskuu 03, 2020, 15:42:16 ip
Vastaus #35

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Pari kommenttia.
Kun öljy on 2T laitteessa bensan seassa, menee moottorijarrutuksessa voitelu huonoksi.
Myöskin terävä pakopuolen männänhelma pyyhkii sylinteristä alas mennessään öljyä. Kevyt viiste pakopuolen helmaan auttaa.

Jos männänlaen alla on kuivaa palaneen näköistä karstaa on syytä olla huolissaan männänlaen lämpötilasta.

Syyskuu 03, 2020, 21:58:26 ip
Vastaus #36

Janne Ahonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilinpa nyt tuota mainittua kierrosluvun mittaustapaa, yleismittari siis kiinni valopuolan johtoon, mittari taajuusmittaukselle ja loggaus käyntiin, ihan hyvin pelittää kyllä. Tuosta saa jotain käsitystä missä kierrokset huitelee, vaikka huiput  näyttääkin olevan 8500, niin useimmiten ollaan kyllä vähän pienemmissä luvuissa. Mukana myös 30 s liukuva keskiarvo. (Joo, olen tottunut töissä piirtelemään näitä ns. liukuhihnalta). Yleismittari ei tietenkään kierrosluvusta tiedä mitään, mutta excelissä taajuus on helppo kertoa 30:llä ja saada kierrosluku.

Moottorijarrua on kyllä tullut välteltyä kuin ruttoa. Yleensä kyllä rullailen yhtään pitemmät/jyrkemmät alamäetkin kytkin pohjassa, kun huudattaminen tuntuu niin pahalta.

t. Janne
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2020, 22:03:27 ip kirjoittanut Janne Ahonen »

Lokakuu 11, 2020, 20:43:28 ip
Vastaus #37

Janne Ahonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli tehtyä tuommoinen laskuri LibreOfficella raisun välityksille ja teoreettiselle nopeudelle. Laitoin sen kotiverstaalle Logrénin Antin moponviritystopicciin, mutta laitanpa tännekin, kun täälläkin voi joku pystyä tätä hyödyntämään: http://jahonen.kapsi.fi/Bike/Raisu%20gearing.ods

Onhan näitä toki valmiitakin, kuiten https://www.gearingcommander.com/ , mutta tämä minun on täsmäviritetty Raisulle. Ei tietenkään liene turhan vaikea editoida mille tahansa manuaalivaihteiselle mopolle.

t. Janne

Lokakuu 14, 2020, 22:26:53 ip
Vastaus #38

Antti Logren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla yhdellä italian mopofoorumilla https://50iniepoca.forumfree.it/ yhdessä keskustelussa kuvailivat hyvin tätä männän välystä viritetymmässä valurautasylinterissä ja pitäisi olla ihan helmasta mitattuna se minarellin speksin mukainen 0,08-0,09mm jos kierrätetään pidenpään kova ja korkealta ja 0,1mm ei sekään kuulemma ole vielä mahdottomasti liikaa. :)
Taisin jo mainitakin että omaani hoonasin 0,07mm välyksen ja on toistaiseksi pysynyt kuosissa vaikka nyt pienten viritysten jälkeen kiertää maksimissaan lähemmäksi 13000rpm... Kulkee noilla lähes vakiovälityksillä nyt 65km/h.
Männäksi tuli metrakitin L-profiili mäntä kahdella männänrenkaalla. Koko 38,8mm oli hieman vaikeasti löydettävissä. 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2020, 22:32:25 ip kirjoittanut Antti Logren »

Lokakuu 14, 2020, 23:43:07 ip
Vastaus #39

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ranskan automaatti kilpureissa joissa vesijäähdytys nicasil alumiini pytyissä kaveri käyttää 0,08mm

Lokakuu 17, 2020, 10:14:50 ap
Vastaus #40

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa