Oletko mitannut mäntäsi mitan helmasta?
Tuo vakiopakoputki rajoittaa tehokkaasti kierrokset ja veikkaan että meillä ei ole kovinkaan suurta eroa huippunopeudessa jos on vakiovälitykset vaikka mulla on viritysaste vakiota pykälää ylempänä.
Mikä olisi hyvä keino kierrosluvun mittaamiseksi?
Muistelen mitanneeni sen, mutta en kirjannut sitä ylös, kun tuijotin minarellin ohjetta ja mietin vaan tuota renkaitten alapuolen mittaa. Minulla on kyllä toinen samanmoinen mäntä (tietty eri yksilö), mutta silti. Voisin sitä vielä mittailla. En viitsisi nyt enää aukoa tuota konetta jos ei ole pakko, kun se nyt kerran tuntuu toimivan ihan ok. Eilen tuli ajettua varmaan "koviten ikinä" ja suht pitkäänkin, eikä mitään ongelmaa.
Epäilemättä tuo helman mitta on sitä varten, ettei mäntä heilu liikaa siellä sylinterissä ja käy samalla tavalla kuin mitä minun mopon männälle tapahtui, eli helma pirstaloitui ja meno loppui siihen kun alumiinipalaset tukki palotilan

Ehkä täysin optimaaliseen tulokseen pitäisi molemmat mitata. Toisaalta ei mitta männänrenkaiden kohdalta voi siitäkään olla kauhean väljä.
Itse asiassa nyt voisi paljastaa, että vuosikymmenten saatossa tuo minun pakoputki on kadottanut sisuksensa, eli siellä ei ole mitään haittalevyjä jarruttamassa virtausta. Sikäli se varmaan kiertää paremmin kuin normi Raisu.
Kierrosluvun mittauksen parhaus riippuu varmaan minkälaisia mittareita on käytössä. Epäilemättä helpoin on semmoinen mittari minkä haistelujohto laitetaan tulpan johdon ympärille ja se suoraan näyttää kierrosluvun.
Sitten taas jos tällaista ei ole, mutta löytyy yleismittari joka näyttää taajuutta ja voi elää sen kanssa, että ihan suoraa RPM:ää ei näe (en kyllä tässäkään näe suurta ongelmaa), niin sitten laittaisin vaan valopuolalle sen mittaamaan taajuutta ja mittari kiinni tankoon ja menoksi

Raisussa valopuolan taajuus on kaksinkertainen kipinän tahtiin nähden, eli kierrosluku on mittarin näyttämä taajuus kertaa 60 jaettuna kahdella eli yksinkertaisemmin taajuus hertseinä kertaa 30. Esim. jos mittari näyttää 300 Hz, niin se olisi 300 Hz*30 = 9000 RPM. Kätevin kytkeytymispiste on alkuperäisessä johtosarjassa töötin toinen johto (se missä on 2 johtoa), minkä kautta "pluspuoli" kulkee, ja siinä on runkoon nähden aina sähköt, riippumatta siitä onko valot päällä vai ei.
t. Janne