Kirjoittaja Aihe: Museoajoneuvot katsastetaan 4 vuoden välein  (Luettu 6195 kertaa)

Toukokuu 17, 2020, 08:28:35 ap
Vastaus #15

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
"..., mutta todettakoon nyt tilastollinen tosiasia: mitä enemmän ajoneuvossa on woimaa, sitä todennäköisemmin sillä joutuu onnettomuuteen."   

Entäs nuo parisataa hv omaavat, eri tavoilla kyhäillyt Bemarit, ainakin ovat onnettomuusuutisissa hyvin edustettuina?
Ehottomasti yli 40 vuotiaat Bemarit, karvanoppakorollat ja raggariautot oes pitäny vappauttaa katastuspakosta. ;D
-pena-

Toukokuu 17, 2020, 09:01:32 ap
Vastaus #16

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja esim Kuplaa ei saa kulkemaan kovaa vai?
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Toukokuu 17, 2020, 09:14:59 ap
Vastaus #17

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuo minun vanha kesäauto taitaa olla ainoa auto mitä minulla on tähän mennessä ollut, joka menee yleensä aina ja heti ekalla katsastuksesta läpi, jopa ilman huomautuksia. Kaikenlaista vipstaakia ja tekniikkaa siinä alkaa kumminkin olemaan jo kuin nykyautoissa. Löytyy jopa hätäjarru avustinta yms... ja oikein päästöjä vähentäviä saastelaitteita jotka on käytössä, eikä ohitettu, niinko yleensä ne on ohitettu. Nyt siihen pitää näemmä vaihtaa yksi vilkun polttimo ennenko vien leimalle.

Toukokuu 17, 2020, 09:17:28 ap
Vastaus #18

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ja esim Kuplaa ei saa kulkemaan kovaa vai?

Suapi toki, vuan ne ei ou johossa kolaritilastoessa.
-pena-

Toukokuu 17, 2020, 10:13:34 ap
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

• Vieras
Eppäilen ettei Pena nyt ymmärtäny jutun juonta.  Ei siinä laissa tarviais mittään merkkejä mainita, ja yhellä yksinkertaisella lauseella on kirjotettavissa teksti:

Miun autoa ei tarvi katsastaa, kaikkien muitten kahiste vuodessa.  Ainut poikkeus vois olla, että jonkun miun kaverinkaan autoa ei tarviais katastaa.

jv

Toukokuu 17, 2020, 10:19:58 ap
Vastaus #20

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei oo enää katsastus nykypäivänä suurikkaan ongelma.

Ennen oli kaikki "paremmin"-silloin kun katsastusmiehillä oli
sellaisia lempinimiä kuten "Kuraläppä-Andersson"...tai "Täystuho".. :laugh:

t. Markku

Toukokuu 17, 2020, 10:36:34 ap
Vastaus #21

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Aikoinaan täällä Lahessa toimi katsastusmies nimeltään Puustio.
Vahva huhu kertoo edelleen, että joku olisi joskus nähnyt Puustion hymyilleen.

Toukokuu 17, 2020, 10:39:22 ap
Vastaus #22

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei hymyillyt ainakaan silloin,kun herran eteen
autoni joskus syynättäväksi vein.

Mutta tarina kertoo,että tuore Puustion leima nosti
heti auton arvoa ainakin 500 markkaa-sen uskon hyvin,sillä
sitä katsastusta ei monikaan auto kerralla läpäissyt-melko
moni ei edes kolmannella...

t. Markku

Toukokuu 17, 2020, 11:00:38 ap
Vastaus #23

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Eppäilen ettei Pena nyt ymmärtäny jutun juonta.  Ei siinä laissa tarviais mittään merkkejä mainita, ja yhellä yksinkertaisella lauseella on kirjotettavissa teksti:

Miun autoa ei tarvi katsastaa, kaikkien muitten kahiste vuodessa.  Ainut poikkeus vois olla, että jonkun miun kaverinkaan autoa ei tarviais katastaa.

jv

Oekeessa out Jaska, ei ou liijalla ymmärryksellä minuva siunattu. ::)

Joetae vuosija taappäen kysyin katastuskonttorilta että tarviiko minun tuuva Rouvan Volovo katsastukseen, kun siinä pallaa apsiin merkkivalo. "Ei tarvii", oli yksiselitteinen vastaas. Rouva alako sitten ajjoo jatkossa ajosa minun Volovolla, ja minä tuas saen ajjoo sillä sen Volovolla.
Ja kuitennii kun polliisit tuli uuvella Ransportterilla vastaan, ni nehän hällyytti toesen partijon jahtoomaan meitä jälestä, ja kun saevat kiinni, ni sanovat että auto on jiäny katsastamata. Minä siihen että "on se jo jiäny kolomena vuotena, kun katsastuskonttorilla sanovat ettei sitä tarvii sinne tuuva".
Ja eikun kilivet irti ja 160 euron sakot piälle. :-\

Eilen se sitten meiltä lähti, lähti toenennii, vuan kaekeksi onneksi vielä yksi Volovo jäe. :P

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Toukokuu 17, 2020, 11:41:24 ap
Vastaus #24

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllähän katsastus pitäis saada tehdä ihan itse, ja katsastaa myös kaverin auto jos se ei itse osaa.
Potkii renkaat, käy vähän jarruttelemassa hiekalla ja katsoo minkälainen viiva jää mistäkin renkaasta, ja lopuksi katsoo että suurinpiirtein kaikki lamput palaa. Ravistelee penkkejä kun sillähän se selviää onko lattia pehmeä ja laho.
 Sitten vaan päivämäärä rekisteriotteeseen ja menoksi.

Eikä mitään obd töpseleitä tarvita kun eihän ne kerro kuin jostain turhista antureita ynnä muista höpö höpö turhuuksista.

Toukokuu 17, 2020, 13:38:04 ip
Vastaus #25

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"..., mutta todettakoon nyt tilastollinen tosiasia: mitä enemmän ajoneuvossa on woimaa, sitä todennäköisemmin sillä joutuu onnettomuuteen."   

Vale – emävale – tilasto. Tilastoja usein sovelletaan ja väsäillään  mielikuvien tarpeiden mukaan.  5,5hv mopoauto joutuu erittäin harvoin onnettomuuteen, mutta 500hv Mustang, tai Chevy sitten sitäkin useammin?  :o
Liikennekäytössä on   vanhoja amerikkalaisia, kuten myös uudempia joissa on 400 – 500 hv, mutta kuinkas ne komeilevat onnettomuustilastoissa, erittäin harvoin osuvat kuitenkaan uutisiin?
 Entäs nuo parisataa hv omaavat, eri tavoilla kyhäillyt Bemarit, ainakin ovat onnettomuusuutisissa hyvin edustettuina?

Nokkelaa...

En suinkaan väitä, että teho olisi ainoa määräävä tekijä, ei tietenkään ole. Keskimäärin teho kuitenkin korreloi onnettomuusriskin kanssa. Minulla ei ole syytä uskoa, etteikö tämä olisi pätevä korrelaatio myös jenkkirassien kanssa. Jos kiukaasta kutitetaan 600 hp, sitä aina joskus myös käytetään (miksi sellainen muuten rakennettaisiinkaan) ja silloin riskitaso nousee.

Eivätkä nämä toisaalta ole edes uskon asioita. Vakuutusyhtiöltä saa tämäntyyppisiin kysymyksiin varmasti vastauksen - laskun muodossa.