Kirjoittaja Aihe: Vanhat lehdet  (Luettu 7489 kertaa)

Huhtikuu 06, 2020, 20:15:21 ip
Luettu 7489 kertaa

Rauno Koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys!

Onko kukaan keksinyt jotain ratkaisua tähän vanhojen lehtien ``ongelmaan``? En ole varmaan ainoa, jolle on kertynyt paljon auto-, mp- ja tekniikanlehtiä kotiin. Ongelmahan tämä on siksi, kun ei raaskisi heittää ko. lehtiä roskiin. Itsellä on mm. teknareita, tuulilasi- ja cycle World -lehtiä 60-luvulta alkaen isot pinot ja joku ratkaisu niiden suhteen pitäisi löytyä, täyttävät vaan varastoa tällä hetkellä.
Eli onko kellään kokemusta asiasta..onko mikään taho, divari tai henkilö nykyisin kiinnostunut ko. kaltaisista lehdistä vai onko ne käytännössä keräyspaperia?
T.Rade

Huhtikuu 06, 2020, 20:50:11 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa olla käytännössä keräyspaperia, ellei vastaan tule joku hörhö, joka haluaa täyttää kotinsa vanhoilla lehdillä.

Minulla on kuusi hyllyllistä miestenlehtiä mökillä 60-luvulta tähän päivään ja posti kantaa koko ajan lisää uusia.
Hylly tarkoittaa semmoista esim. motonetissä myytävää n. 100€ varastohyllyä.

Laitoin ne aikoinaan talteen, kun "perintönä" niitä tuli aika paljon ja kysyin divareista niiden arvoa ja eipä niitä oikeastaan haluttu sinne divariin edes huonolla vaihtokaupalla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 06, 2020, 22:53:18 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Minä yritin tarjota Tekniikan Maailman vuosikertoja, siistejä, täydellisiä, oliko vuodesta 85 eteenpäin, muutamaankin paikkaan ja ilmoituksilla, mutta aikani kun niitä olin siirrellyt paikasta toiseen, niin keräykseen laitoin sitten lopuksi. Aikamoinen läjä niitä oli, liki 30 vuoden kertymä. Nyttemmin olen luopunut melkeinpä kaikista paperilehtien tilauksista.

Saab-klubin lehdet onneksi kelpasivat erään harrastajan arkistoon, niitä oli numerosta 2 alkaen melkein täysi sarja, jotain satakunta lehteä. Jouduin lähettämään, mutta kulut korvattiin.

Luulisi motskariaiheisten tai Mobilisti-tyyppisten tekevän kauppansa esim tällä foorumilla. ”Tekevän kauppansa” tarkoittaa tässä yhteydessä että jos ilmaiseksi antaa, joku saattaa ne noutaa.

Ja päätellen aikaisemmista keskusteluista, Petrin alati täydentyvälle ”kirjastolle” löytyisi varmaan ottajia myös  ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 06, 2020, 23:38:47 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Parikymmentä hyllymetriä miestenlehtiä on hyvä käytännön pila perikunnalle...

Vinyylit pitää myydä sitten kun vapinalta ei saa enää neulaa laskettua levyn alkuun.

Huhtikuu 07, 2020, 06:41:16 ap
Vastaus #4

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
60-70 lukuiset Tekniikan maailmat varmaan kelpaa jollekin harrastajahörhölle, kun yksittäisiä numeroitakin näyttää menevän yli kympin hinnalla kaupaksi. Varsinkin nyt kotieristysten aikana luulisi lukemisen kelpaavan. Möin minä joskus kymmenien kilojen läjän mobilisteja ja klassikot -lehtiä jollain harrastajafoorumilla, ja taisi niistä tulla ihan rahaakin takaisin. Joskus ostinkin vanhoja teknareita vuosikerroittain, olikohan kymppi/vuosikerta. Jos sattui olemaan minun omistama laite jossain lehdessä testissä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2020, 06:43:41 ap kirjoittanut Henri Riekki »

Huhtikuu 07, 2020, 07:22:11 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Vinyylit pitää myydä sitten kun vapinalta ei saa enää neulaa laskettua levyn alkuun.

Lisäpilana laitat testamenttiin,että niihin lehtiin on piiloitettu vaikkapa
kymmenen vihjettä, jotka sitten yhdessä avaavat tiedon, missä kulta-aarteesi
on piilotettuna-ja kaikkien perikunnassa tulee toimittaa ne vihjeet erikseen pesänhoitajalle-
ja kun kaikki ovat ne löytäneet-sitten pesänhoitaja avaa kuoren...kulta-aarre on saatavilla..

Oi sitä intoa,kun niitä lehtiä perikunta selailee...

t ; Markku

Huhtikuu 07, 2020, 07:45:27 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Mulla on semmoinen suunnitelma, että suoraveto-Technicsin automatiikka pitää korjata ennen kuin vapinat yltyvät semmoisiksi että ei pysty hienomekaanisiin hommiin. Äänivarren automaattinen nosto ja palautus toimii hyvin, mutta starttinapissa on ollut häiriötä siitä asti kun sen ostin (1985 tai -6, käytettynä toki).

Mutta meinaan siis että levareita on automaattisiakin :)
Kari

Huhtikuu 07, 2020, 08:29:36 ap
Vastaus #7

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on puoliautomaatti-siis palauttaa
varren levyn lopussa...muuten pitää hoitaa itse
....kepillä ja käsipelissä. :laugh:

t. Markku

Huhtikuu 07, 2020, 10:00:28 ap
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• Vieras

t. Markku

Minkähänlainen levykokoelma mahtaa Markulla olla soitintaan varten... ja liekö mahollisuutta vaikka joskus saaha naapurista lainaan, jos saman levyn soittaminen alkaa kyllästyttää?

jv

Huhtikuu 07, 2020, 10:39:42 ap
Vastaus #9

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Moi kundit ja pimut. Ny on mielenkiintoista, koska mullakin täyttyy "kirjasto" lehdistä sekä kirjoista. Eli löytyy ainakin nämä: Mobilisti. Lähes kaikki. Mobilisti senior. Kaikki. Retro. Kaikki. Huimapyörä. Melkein kaikki. Masinisti. Kaikki. Jawasakki. Lähes kaikki. Klassikot Kaikki? Vanhat Koneet. Kaikki? Musiikkilehdistä löytty Blues News, Musa. Fansine. Kutakin läjä. Metsästys ja kalastus lehtiä 40-luvulta  80-luvulle. Levysoitin on myös Technics type SL-B3. Hihna vaidettu kerran. Neuloja enämpi. Lp-levyjä noin 1000. Esim. Eilen saunan jälkeen kuuntelin Big Joe Turneria. Kahdeksan lattiakaiutinta. Ne ja Big Joe "pisti " parastaan. Ihan kiveksissä tuntui.  ;D . Niin ja on myös puoliso. Ainakin aamulla kun tähti toimeen saas nähdä illalla. Elämme nääs jänniä aikoja.  Noi kundien levari tyypit kiinostais tietää, vain uteliaisuudesta. Technics on vaan yks hyvä levarimerkki.

Huhtikuu 07, 2020, 13:25:34 ip
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mulla on Technics SL-Q3, sitä on valmistettu vuosina 78-79 muistaakseni. Voisi sanoa että ylempää keskiluokkaa, ei se ollut huippukallis tai mikään ammattilaislaite mutta laadukas kuitenkin. Käytettynä ostin, halavalla, vuonna 85 tai 6. Suoraveto, joku kvartsisysteemi nopeudensäädössä ja stroboskooppi jolla nopeutta voi valvoa. Täysautomaatti (joka ei nyt toimi täydellisesti), ja erikoisuutena semmoinenkin että voi mekaanisella liukusäätimellä asettaa levyn toistumaan 1-6 kertaa tai jatkuvasti. 33/45rpm nopeudet. Levyn koko 7 tai 12 tuumaa pitää itse valita ennen startin painallusta että varsi osaa mennä oikeaan kohtaan. Mutta mulla tosiaan ei tuo starttinappi toimi, palautus ja tuo uudelleentoistohomma kyllä ovat kunnossa. Äänivarsi on semmoinen loivan S-kirjaimen mallinen, rasiakelkka pikakiinnityksellä. Normaalit säädöt löytyy, eli anti-skate ja neulapaino, vielä paremmissa voi olla äänivarren korkeuden säätökin. Tälle soittimelle on olemassa "pikkuveli", SL-Q2 joka on vastaava mutta ilman tuota toistotoimintoa.

Nyt on menossa kolmas äänirasia, Ortofon OM-10 muistaakseni. Hommasin alkuperäisen tilalle aikoinaan Glanz-rasian mutta siihen ei saanut enää neuloja kun oli vaihdon aika. Tuo Ortofon on ollut varmaan yli kymmenen vuotta, siihen voisi uuden neulan laittaa nyt kun taas olen innostunut näistä hifihommista ja tulee noita älppäreitäkin pyöriteltyä. Levyjä mulla on varmaan joku 150-200, joista kuunneltua tulee ehkä muutamaa kymmentä. Mun laitteistolla ei lahkeet lepata, alkuvuodesta rakentelin rakennussarjasta "Kärpänen"-putkivahvistimen, olisko pari wattia per kanava ;D Kuulokkeilla enimmäkseen kuuntelen, tuo toimii siinä hienosti, mutta soittaa kyllä kaiuttimiakin "riittävästi". Harkinnassa olisi kuitenkin muutama eri rakennussarja paremmin pienelle putkivahvistimelle sopivista (isoista ja herkistä) ämyreistä. 
Kari

Huhtikuu 07, 2020, 13:51:17 ip
Vastaus #11

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
luxman pd-290

Huhtikuu 07, 2020, 15:46:06 ip
Vastaus #12

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

t. Markku

Minkähänlainen levykokoelma mahtaa Markulla olla soitintaan varten... ja liekö mahollisuutta vaikka joskus saaha naapurista lainaan, jos saman levyn soittaminen alkaa kyllästyttää?

jv

On n. 300 LP:tä...lähinnä 60-70 luvun
parempaa ulkomaista-Purplea,Chigagoa, Led Zeppeliniä.

Mutta on myös saman ajan kotimaisia staroja-mutta ei Katri Helenaa eikä Koivuniemen naista.

Mutta Hektoria...Kirkaa...jne...

Sitten klassista hiukasen-ja savikiekot erikseen. Kikylevyjä ei tuolloin vielä prässätty.
Semmoinen musiikki lasketaan meillä  "telttahousumusiikiksi" eli hiphopiksi-joka on ihan silkkaa pa**kaa.

t. Markku

Huhtikuu 07, 2020, 17:52:37 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

t. Markku

...mutta sähköllä varmaan pelaa ;D
Kari

Huhtikuu 07, 2020, 18:00:32 ip
Vastaus #14

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Taitaa olla käytännössä keräyspaperia, ellei vastaan tule joku hörhö, joka haluaa täyttää kotinsa vanhoilla lehdillä.

Minulla on kuusi hyllyllistä miestenlehtiä mökillä 60-luvulta tähän päivään ja posti kantaa koko ajan lisää uusia.
Hylly tarkoittaa semmoista esim. motonetissä myytävää n. 100€ varastohyllyä.

Laitoin ne aikoinaan talteen, kun "perintönä" niitä tuli aika paljon ja kysyin divareista niiden arvoa ja eipä niitä oikeastaan haluttu sinne divariin edes huonolla vaihtokaupalla.
6 hyllyllistä miestenlehtiä. Herranen aika, menin sanattomaksi. Onkos ne niinko niitä miestenlehtiä mitä sanotaan miestenlehdiksi?