Kirjoittaja Aihe: Facebook  (Luettu 4555 kertaa)

Maaliskuu 06, 2020, 12:33:49 ip
Luettu 4555 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Täälläko on yleensä tietoa löytyny mihin hyväänsä aiheeseen, ni kyselenpä tällästäkkii.  Kait täällä joku facebook-tilin omaa, ja ehkä pohtinu samoja julkisuuskysymyksiä?

Taannottain liityin facebookkiin, monta vuotta sitten.  Tarkotus oli vaan päästä yhen harrastusryhmän, eli yhen tietyn Mikkelin seudun makkaranpaistoenduroporukan, viestitysryhmään mukkaan, eli saaha tietoja mihin ja millon on ajelijoita ajelemassa.  No en sillo sen enempää syventyny asiaan, eli niihin facen asetuksiin, ja sitten alko tulla sitä kautta monenlaista viestiä, mistä osan koin aika häirinnäks.  Lopetin lopullisesti koko facetilin, vaikka sieltä sanottiin, että kuuna päivänä et tuolla sähköpostiosoitteella voi sen jälkeen uutta avata.  Sanoin, että en tarvi.

No nyt on kuvausharrastuksen kanssa sama tilanne käsillä; paikallisen kameraseuran tiedottaminen kulkee facessa, ja haluaisin mukkaan.  Luin äsken ohjeita facetilin avaamisesta; ne mistä eniten ymmärsin, löyty ET-lehen sivuilta, kuulun kait siihen viiteryhmään nykysin...

Siellä suositeltiinkin sellasen sähköpostitilin avaamista, mitä ei käytä missään muualla ko facessa, eli se ei vissiin ongelma?  Mutta onko tuon tilin asetuksissa mahollista laittaa se niin, että se ei näy eikä kuulu missään muualla kuin tuossa mainitussa ryhmässä?  Tai jos sitten haluan johonkin muuhunkin ryhmään mukkaan, ni on miun vallassa, ei facen, missä se näkkyy?  Kun en kuitenkaan varsinaisesti ole etsimässä kavereita - en entisiä enkä uusia - tään kautta.

Jos nyt teen uuven sähköpostitilin, ja sen kautta luon facetilin, ja vielä onnistun liittymään tuohon haluamaani ryhmään (tai johonkin muuhunkin haluaamaani ryhmään), niin näkevätkö kaikki kyseisen ryhmän jäsenet minun tietoni, tai mikä olisi minimimäärä tietoja, mitkä joudun siellä avaamaan toisille?  Eli onko mahdollista olla facessa niin, että pääsen porukan viestintään mukaan levittämättä omia tietojani oikeastaan mihinkään tai mahdollisimman niukasti?  Tai onko muut kokeneet haittaa tai häirintää facetilinsä kautta?

- ihmettelleep jaakkovaakko tälläkertaa -

Maaliskuu 06, 2020, 13:59:35 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie oon ollut FB:n jäsen ainakin monta vuotta, varmaan kymmenen.
Miula on alle 50 kaveria ja tiukimmat yksityisyysasetukset.
Ei koulutus, asuinpaikka, parisuhde tai muitakaan tietoja.
Kaikki on niin minimissä kuin on vain mahdollista.

Tavaraa tulee ja menee, mutta olen pärjännyt sen kanssa.
Esim. VMPK:n FB-ryhmästä poistuin, koska se tuotti liikaa tavaraa ruudulle.

Se mitä ryhmän sivulle laittaa, näkyy kaikille ryhmäläisille ja jokainen ryhmäläinen voi halutessaan sitä tietoa jakaa eteen päin.
Henkilötiedot voi blokata nimeä ja profiilikuvaa lukuunottamatta.

Siis näin luulen ja toimin. En ole tarkistuttanut asetusten pitävyyttä feikki- tai jollain muulla ei kaveri-profiililla.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 06, 2020, 18:01:44 ip
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tavaraa tulee ja menee, mutta olen pärjännyt sen kanssa.
Esim. VMPK:n FB-ryhmästä poistuin, koska se tuotti liikaa tavaraa ruudulle.

Siellä ryhmissä voi laittaa sen rastin pois ruudusta "seurataan"-> ei tule sitä tavaraa vaikka on ryhmässä jäsenenä.

Joo, mutta ei se tavara niin paljoa kiinnosta ja ainahan siellä voi käydä kurkkimassa.

Maaliskuu 06, 2020, 20:18:22 ip
Vastaus #3

Stefan Holmström

• Vieras

Lainaus
Mutta onko tuon tilin asetuksissa mahollista laittaa se niin, että se ei näy eikä kuulu missään muualla kuin tuossa mainitussa ryhmässä?

Tilin asetuksista voi piilottaa sähköpostin kaikilta, muttei se silloin todellakaan näy kenellekään missään.

Mutta: jos Fb-kavereina on vain samassa ryhmässä olevia, niin s-postiasetuksena voi olla "vain Fb-kavereille". Kukaan muu ei näe.

Siinä varsinaisessa ryhmässähän sun s-posti ei tietty näy mitenään, se näkyy vaan kun joku menee sun profillisivulle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2020, 20:19:59 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Maaliskuu 07, 2020, 22:24:13 ip
Vastaus #4

Stefan Holmström

• Vieras

Lainaus
No en sillo sen enempää syventyny asiaan, eli niihin facen asetuksiin, ja sitten alko tulla sitä kautta monenlaista viestiä, mistä osan koin aika häirinnäks.

Nyt mietin vielä, koska jäi epäselväksi, ku kerran kyselit siitä sähköpostista: tuleeko viestejä siis sähköpostiisi? Eihän FB.stä tulee mitään sähköpostiin, ellei halua.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2020, 22:26:46 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Maaliskuu 08, 2020, 00:04:23 ap
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ensinnäkin kiitokset kaikille tähän asti vastanneille, enkä kokemuksia ja ohjeita vieläkään kiellä lähettämästä.  Ja asiat pikku hiljaa valkenee, tää päivä vaan meni poissa ruudun äärestä.

Yritin muistella sitä aikaisempaa kokemusta, mistä Stefan tuossa kaipaili lisää tietoa.  Laitoin varmaan kaikki silloin oletusasetuksilla, syventymättä mihinkään, ja luultavasti silloin oli ollut niin, että facelle annoin noin toimien luvan käydä katsomassa oman sähköpostitilin yhteystiedot, ja sitä kautta etsiä minulle kavereita, ja ehdottaa niitä.  Kun sitten menin facetililleni, sieltä alkoi puskea kaveripyyntojä tuutin täydeltä.  Luultavasti facen, eikä näiden kavereiden toimesta?  Koin sen jotenkin hankalaksi, ja lopetin koko tilin, niinkuin kerroin.  Ajattelin, että haitat ovat suuremmat kuin hyödyt, kun tuon hakemani ryhmän tiedotuksenkin sain toimimaan toisin, eli yks kaveri joko soitti tai laittoin tekstarin tai meilin.

Enimmäkseen ne ongelmat siis johtuivat siitä, etten itse jaksanut syventyä koko asiaan oikein ollenkaan.

En ole vielä kokeillut, onko tuo oma vakituinen sähköpostiosoitteeni bannattu lopullisesti facesta, enkä ole uutta sähköpostitiliä facea varten vielä avannut, mutta eihän sekään ongelma ole.  Yritän joku kaunis päivä syventyä asiaan.

Kiitokset vielä kaikille, asiat pikku hiljaa selviävät; vanha mies vain tarvitsee aikaa ymmärtämiseen... Siis kiitokset tähän astisesta opastuksesta, eikä lisäkään pahaa tee.

Jaakko

Maaliskuu 08, 2020, 08:29:22 ap
Vastaus #6

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaveripyyntöjä lähettää kaverit, ei FB
FB:ssä tulee kaveripyyntöjä semmoisilta ihmisiltä, joita ei edes tiennyt olevan olemassa.
Toisilla on tarve haalia kyläkaupan asiakkaan naapurin kaimasta lähtien kaikki kerran elämässä tavatut ja myös ne, ketä ei ole tavannut kavereiksi (yli tuhat kaveria).
Sitten on se normiporukka, joiden kavereina on kaverit, yhteistyökumppanit ja eri sosiaalipiirit (150-300 kaveria)
Sitten miunlaiset erakot, joille työkaveruus, koulukaveruus ei riitä siihen, että pääsee FB-kaveriksi.
Piti ihan tarkistaa, että 10 vuoden FB:n jälkeen olen saanut haalittua kasaan säälittävät 32 kaveria...

FB pukkaa "ihmiset, jotka saatat tuntea" ilmoituksia.
On siellä pieni rasti, jolla voi vähentää ko. ilmoituksia, mutta ei se mitään vähennä.
Riittävän usein kun tekee eston, niin FB ilmoittaa, että virhe toteutuksessa... :)

Mainokset.
Niitä FB tuppaa "sponsoroitu" nimikkeellä ja katseluhistorian perusteella.
Siellä on "piilota" ilmianna" jne vaihtoehtoja.
Esim. äsken, kun avasin FB:n, niin olen sen jälkeen ruksannut toistakymmentä mainosta HBO Nordicista työvaatteisiin.
Monta päivää meni ilman mainoksia, mutta tänään taitaa olla mainosten moniajopäivä...
Onhan siinä moderobotille tekemistä, kun se miettii, miksi työvaate on ilmiannettu seksuaalisesti sopimattomana.
Teettäähään se töitä ja ko. mainokset vähenee, mutta kyllä maailmaan mainoksia mahtuu, joten kokonaismäärä ei vähene.

FB saa kytätä miun selaushistoriaa ja mainostaa minulle ja tarjota "kiinnostavia tarinoita", mie jaksan rastia niitä.
Koen oman kriittisyyden ja medialukutaidon riittävän.

Se mitä sisältöä luon FB:n (tarinat ja kuvat), niin ne on semmoista halpaa höttöä, että niitä saa käyttää seuraavissa U, S ja A:n pressavaaleissa.

Toki itse ei voi ihan kaikkeen vaikuttaa.
Jos kaveri lisää teidät (tägää) omaan tarinaan tai lisää teidät valokuvaan tai sijaintipaikkaan, niin sitä ei vissiin saa pois, tai en ainakaan ole kokeillut.

Kaikki mahdolliset estot päälle, niin kyllä FB:n kanssa pärjää.
Eihän se ihannemaailma ole, mutta itse koen saavani sieltä enemmän kuin sinne antavi.
Feikki SP-osoite, sekava ja tunnistamaton profiilikuva eikä muita tietoja nimen lisäksi, niin hyvin pärjää.

Maaliskuu 08, 2020, 10:01:11 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Minäkin olen ollut Facebookissa jo vuosia, vähän Petrin linjoilla, paitsi ihan omalla sähköpostilla ja naamakin näkyy kuvassa. Kaverilistan olen pitänyt lyhyenä, en hyväksy tuntemattomia enkä kaikkia tuttujakaan ja itse olen laittanut vain muutaman pyynnön. Sukulaisia ja vanhoja sekä uusia ”tosielämän” kavereita ja tuttuja. Ihan hyvä tällaiselle joka on huono ottamaan yhteyksiä ja on ikänsä enempi-vähempi inhonnut puhelimessa rupattelua.

Siitä sähköpostista, silloin liittyessäni n 7 vuotta sitten, taisi oletuksena olla että kaikista tapahtumista tulee sähköpostiin ilmoitus. Mutta sen sai pois kun sääti asetuksia. Mulle tulee nyt ilmoitukset vain Facebookiin, eli jos joku sattuisi nimeni mainitsemaan, tai tykkäämään oikein napin painalluksen arvoisesti jostain mun kommentista, niin Facebookin ruudun alareunassa näkyy punainen täppä. Eikä ilmoittele turhista.

Mainoksia mulle ei kovin paljoa tule, yleensä rullaan yli, mutta jotkut toistuvat kiellän jatkossa. Tää mainoshomma riippuu luultavasti paljon siitäkin mitä kaverit puuhailee. No, en minä näistä tiedä, mutta kun en kovin altis ole mainoksille enkä vaikutteille niin en kovin paranoidiksi ole näiden kanssa alkanut. Nimi ja naama kun on esillä ja muutama perustieto niin helpottaa luottamuksen rakentamista esim tuntemattomien kanssa kauppaa etänä tehdessä. 
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 08, 2020, 19:24:32 ip
Vastaus #8

Stefan Holmström

• Vieras
Joo, alkuasetukset voi olla meilin suhteen huonoja. Fb todellakin lähettää sähköpostia joka päivä, jos sähköpostitiheyden asetuksissa on valintana "kaikki".

Silloin tulee meilissä kaikki nämä, jatkuvalla syötöllä: kommentit, merkinnät, muistutukset, muuta sinua koskevaa toimintaa, päivitykset kavereilta, kaveripyynnöt, ihmisiä, jotka saatat tuntea, syntymäpäivät, ryhmät, video, tapahtumat, seuraamasi sivut, Marketplace, varainkeruukampanjat ja kriisit sekä muut ilmoitukset.

Kaikki siis omaan sähköpostiin, myös Fb:n ehdottamat ystävät (ei siis vaaan pyynnöt)

Jos valitaan asento "suositeltu", niin tulee vähemmän, mutta jos valitsee "vain käyttäjätiliä koskevat", niin lähes loppuu (mulle tuli viimeksi meili joulukuussa, kun kirjauduin vieraalta koneelta, eli käytännössä tosi harvoin).

Eli valikko yläoikealta:
Asetukset > Ilmoitusasetukset > Sähköpostitiheys > Vain käyttäjätiliä koskevat

Maaliskuu 10, 2020, 21:51:13 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

• Vieras
Onkos herroilla käytössä selaimen tarjoama laatikko, mihin Facebook laitetaan piiloon, eli facebook container?  Se mainostaa itseään sillä, että ulkopuolisten tahojen on huomattavasti vaikeampi päästä seuraamaan minua?

Maaliskuu 10, 2020, 22:22:02 ip
Vastaus #10

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkos herroilla käytössä selaimen tarjoama laatikko, mihin Facebook laitetaan piiloon, eli facebook container?  Se mainostaa itseään sillä, että ulkopuolisten tahojen on huomattavasti vaikeampi päästä seuraamaan minua?

En tiedä, mutta pitää tutustua aiheeseen, kun seuraavan kerran FB on auki, joka tarkoittaa omaa pöytäkonetta.

Maaliskuu 10, 2020, 23:06:00 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• Vieras
Löytyy tietoa ihan googlella, kun laittaa hakuun "facebook container", jopa suomeksi.  Jos yhtään ymmärsin, se on ohjelma, mikä laittaa kaiken facen käytön ommaan laatikkoon, eikä päästä sieltä urkkijoita muualle.  Tai mainostaa laittavansa ja pitävänsä urkkijat loitolla.  Mie en tiijä, toimiiko se niin, että jättää itelleen yksinoikeuden siihen urkkimisseen, vai miten...  Jos sen ohjelman päättää ladata, sitte on oltava sillä koneella kait, millä facea käyttää; tietoa siitä voip lukkee millä vaan vehkeellä, millä nettiin pääsee.  Toimii usseilla eri selaimilla, ite huomasin listalta ainakin firefoxin ja chromen.

jv

Joulukuu 04, 2025, 19:15:08 ip
Vastaus #12

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
LAINAAN tässä vanhaa ketjua, koska Facebook aihe alueena....

Tietääkö kukaan hyvää ja virallista/epävirallista FB support-teknisten ongelmien ratkonta keskustelu ryhmää ?

Epäilyttää hakutulokset ryhmistä, että joukossa on huijaus ryhmiä(kin) ....

FB on ainakin kuuluisa siitä, että heidän virallista it-tukea on tosi vaikea tavoittaa, saati löytää...

Itselläni ongelmana on, että FaceBookin YV inboxin lisäturva ominaisuus, eli pin-koodi systeemi on rikkonut inboxini pysyvästi, eikä asetuksista sitä enää saa pois päältä, muuttui asetusten tekstitkin jne.
Kyseessä siis FB ihan virallinen pin-toiminto, kun kirjautuu omalle fb-tililleen useammalta eri laitteelta, eli liian monelta eri ip-osoitteelta... omalla kohdalla pakottivat pin-koodi toimintoon, kun tuli jotain 5~7 eri laitetta käytettyä.....
a private Cagiva/Cagiva Group collector-enthusiast since 1997.