Kaveripyyntöjä lähettää kaverit, ei FB
FB:ssä tulee kaveripyyntöjä semmoisilta ihmisiltä, joita ei edes tiennyt olevan olemassa.
Toisilla on tarve haalia kyläkaupan asiakkaan naapurin kaimasta lähtien kaikki kerran elämässä tavatut ja myös ne, ketä ei ole tavannut kavereiksi (yli tuhat kaveria).
Sitten on se normiporukka, joiden kavereina on kaverit, yhteistyökumppanit ja eri sosiaalipiirit (150-300 kaveria)
Sitten miunlaiset erakot, joille työkaveruus, koulukaveruus ei riitä siihen, että pääsee FB-kaveriksi.
Piti ihan tarkistaa, että 10 vuoden FB:n jälkeen olen saanut haalittua kasaan säälittävät 32 kaveria...
FB pukkaa "ihmiset, jotka saatat tuntea" ilmoituksia.
On siellä pieni rasti, jolla voi vähentää ko. ilmoituksia, mutta ei se mitään vähennä.
Riittävän usein kun tekee eston, niin FB ilmoittaa, että virhe toteutuksessa...

Mainokset.
Niitä FB tuppaa "sponsoroitu" nimikkeellä ja katseluhistorian perusteella.
Siellä on "piilota" ilmianna" jne vaihtoehtoja.
Esim. äsken, kun avasin FB:n, niin olen sen jälkeen ruksannut toistakymmentä mainosta HBO Nordicista työvaatteisiin.
Monta päivää meni ilman mainoksia, mutta tänään taitaa olla mainosten moniajopäivä...
Onhan siinä moderobotille tekemistä, kun se miettii, miksi työvaate on ilmiannettu seksuaalisesti sopimattomana.
Teettäähään se töitä ja ko. mainokset vähenee, mutta kyllä maailmaan mainoksia mahtuu, joten kokonaismäärä ei vähene.
FB saa kytätä miun selaushistoriaa ja mainostaa minulle ja tarjota "kiinnostavia tarinoita", mie jaksan rastia niitä.
Koen oman kriittisyyden ja medialukutaidon riittävän.
Se mitä sisältöä luon FB:n (tarinat ja kuvat), niin ne on semmoista halpaa höttöä, että niitä saa käyttää seuraavissa U, S ja A:n pressavaaleissa.
Toki itse ei voi ihan kaikkeen vaikuttaa.
Jos kaveri lisää teidät (tägää) omaan tarinaan tai lisää teidät valokuvaan tai sijaintipaikkaan, niin sitä ei vissiin saa pois, tai en ainakaan ole kokeillut.
Kaikki mahdolliset estot päälle, niin kyllä FB:n kanssa pärjää.
Eihän se ihannemaailma ole, mutta itse koen saavani sieltä enemmän kuin sinne antavi.
Feikki SP-osoite, sekava ja tunnistamaton profiilikuva eikä muita tietoja nimen lisäksi, niin hyvin pärjää.