Kirjoittaja Aihe: Autokuuma  (Luettu 23555 kertaa)

Lokakuu 31, 2019, 02:49:04 ap
Vastaus #60

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaimon edellinen oli Kia Ceed ja ei huurreongelmaa, toki on ilmanotto ulkoa ja suuttimet oikein. Ohjekirja suosittaa huurteenpoistoon ilmastointia myös ja sattumoisin olen EX autonasentaja ja tämä Rio on uusi kesällä ostettu. Tulee kohta eka 5000Km huolto niin pitää pyytää poikia katsomaan. Kyllä valmistaja on kylmääkin aatellu kun rattikin sähkölämmitteinen, itse epäilen lämppärin kennoa ettei olis vahingossa tullut etelä euroopan mallinen. Ajot on lyhyitä pyrähdyksiä kun työmatka on 3Km ja muu ajo samaa luokkaa, kyllä noin pieneen moottoriin sais laittaa mopon rekkarit. Eipä enään halua pientä ja punaista.
Oletteko koskaan ajatellut kappalejakoa?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 31, 2019, 06:20:52 ap
Vastaus #61

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Oletteko koskaan ajatellut kappalejakoa?
Ollaanhan myö sitä joskus aateltu, ja jopa on jaettukkii joetae kappaleita eikä pelekästään aateltu.  8)
Kato vaekka tuolta: https://forum.vmpk.fi/index.php?topic=43599.0
-pena-

Lokakuu 31, 2019, 11:36:54 ap
Vastaus #62

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huonoja kokemuksia on mulla,jos jokin kauppa (muukin kuin autokauppa) on sovittu
suupuheella tyyliin "huomenna tuun ja ostan"...

On jäänyt se huominen jonkun kerran tulematta-ja siinä
välissä olisi myytävä jo muillekin kelvannut.

No tutuille voi varata-jos on semmoinen tuttu,jonka
kanssa hommat on toiminut.

t. Markku

Lokakuu 31, 2019, 12:22:09 ip
Vastaus #63

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Torissa joskus ilmoittelen tavaraa ja mua ottaa päähän kun kysellään usealla tekstareilla asioita vaikka ilmoituksessa on puhelinnumero ja yhdellä soitolla saisi asian hoidettua muutamassa hetkessä niijja naiset ne vasta siinä suhteessa ovat vielä pahempia.
Ei siihen ilmoitukseen voi oikein sitäkään laittaa että vain soittoihin vastataan kun voisi vain sen takia jäädä esine myymättä.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Lokakuu 31, 2019, 12:28:12 ip
Vastaus #64

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo-ja vaikka luen nuo tekstiviestit kyllä-
niin koskaan en ole yhtään ainukaista itte lähettänyt.
Johtuu toki puhelimestani,jossa on itikan persiin kokoiset kolmitoiminäppäimet...

Mutta en silti ala mitään perheraamatun kokoista tekstiviestien lähettämiseksi jommata..

Soittamalla asiat hoituu-tai täällä YV:nä tai sitten sähköpostilla.

t. Markku

Lokakuu 31, 2019, 13:07:55 ip
Vastaus #65

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Torissa joskus ilmoittelen tavaraa ja mua ottaa päähän kun kysellään usealla tekstareilla asioita vaikka ilmoituksessa on puhelinnumero ja yhdellä soitolla saisi asian hoidettua muutamassa hetkessä niijja naiset ne vasta siinä suhteessa ovat vielä pahempia.
Ei siihen ilmoitukseen voi oikein sitäkään laittaa että vain soittoihin vastataan kun voisi vain sen takia jäädä esine myymättä.
Eihän nuoret osaa puhua puhelimeen, eikä kaikki ostajat ole meijän ikäsiä gubbeja. Nehän sipasee kysymyksen parissa sekunnissa ja käyttää aikansa pelaamisseen, ei ne jaksa soittaa. Hupun suojista mumisevat ja mulkoilevat epäluuloisesti jos yrittää tuttavuutta hieroa. Tietysti poikkeuksia on mutta ne on epänormaaleja, uusi normaali on tuo edellämainittu.

Marraskuu 04, 2019, 06:45:21 ap
Vastaus #66

Rauno Härkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Jotkut ostajat häviävät kuin peru saharaan tai mustaan aukkoon kun menevät "pikaisesti" käymään pankkiautomaatilla...?  :P
-Tosin ei ole käynyt omalle kohdalle...  ;D
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
-Myytävänä; https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Marraskuu 04, 2019, 07:34:00 ap
Vastaus #67

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Emännyksen pojalla tuntuu olevan nyt autokuuma.

Uutta pitäisi saada-ja silmät ovat hakeutuneet joko
Volvon citymaasturiin-mikä se tyyppi lieneekään-tai sitten
Folkkarin Tigaaniin. Hybridikin mainittiin. Ja neliveto.Automaatti
tulee kai välttämättömänä pahana?

Mutta koska paikalla oli kaikentietävä raati-joku vetäsi esiin
sen leasing-kortinkin. Kuuntelin korvat ymmyrkäisinä,kun en siitä
oikeastaan paljoakaan ymmärrä.

Puhuttiin vanhan auton käsiraha-arvosta ja loppuhinnasta ja muustakin.
Ja asiasta ymmärtävä kertoi,että vanha auto käy hyvin käsirahasta...no
joo-varmaan kävisikin...semmoinen 20000 euron vähän käytetty.

Mitä pirua-jos vuokraan autoliikkeeltä 3 vuodeksi auton vaikkapa
hintaan 500e/kk...niin mihin siinä käsirahaa tarvitaan? Eihän sitä liisingikärriä
ole tarkoitus ostaa nyt-eikä sitten 3 vuoden päästäkään-silloin kumminkin nuoriso taas
tarvitsee ihan uuden auton...

Jotain se asiasta ymmärtävä selitti,että sen vaihdokin arvon voi sitten siirtää
seuraavaan autoon. Jaa? No ehkä voi-mutta jospa ei haluakkaan siitä firmasta
seuraavaa autoa? Mihin se 20 donaa silloin joutuu?

Jotain siinä oli puhetta,että se hinta voisi olla hyvitettynä kuukausimaksusta. Mutta
jos kuukausimaksua huojennetaan vaikkapa 200e/kk (jota eppäilen),niin jollain matematiikalla
sen vaihtoauton arvon saa hyödykseen kuoletettua  sitten n. 8 vuodessa ja 4 kuukaudessa.

Vaan eihän se toimi,jos sopimus on 3 vuotta. Tappiolle menee ja rumasti.

Vai saako sen 20 tonttua takaisin silloin,kun on täyshintaisen vuokranmaksun maksaneena
3 vuoden päästä työntää avaimet tiskin yli ja sanoo,että tämä oli tässä?

Toki voi myydä sen auton ensin pois-ja sitten liisaamaan. Mutta ei noita ostajia
jonoksi muodostune,jos pitäisi 20 kiloo euroja eteen laskea myyjälle.

Kaikkea kummaa sitä onkin...juu...

t. Markku

Marraskuu 05, 2019, 08:38:02 ap
Vastaus #68

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On tässä ollut vähän sellaista ilmaa, että meinasi mustakin tulla sellainen "normaali" autoilija. Lataushybridikuumetta pukkasi.Viikonloppuna sitten tutkin asiaa, kun ajettiin muijan kaa pitkä, loppuun 500 kilsan piusta. Siitä on kohta 30 vuotta, kun olen noin "pitkän" pätkän voinut liikkua muutamalla istumalla, hermokivun takia.Tarkkailin keskikulutusmittaria tarkalla silimällä. Mennessä meni sen mukaan rankasti diiseliä, 4,1 litraa sataselle. Tullessa kiinnitin huomioo pedaalin asentoon ja ajelin pitemmät välit vakkarilla, niin pihalle kurvatessa mittari näytteli 3,7 litraa. Piti kaivaa viralliset tehtaan saamat lukemat esiin. Siellä mainittiin matka-ajon lukemaksi tasan 4 litraa. Tämä siis vaimon 1,6 duratorq ford-pösö diiselillä ilman mitään sähkölisukkeita.
Miksi laittaisin pirusti tuohta saadakseni uuden hybridiauton? Varsinkaan kun sitä ei ole kertynyt. Tietysti voisi jotain koittaa myydä, mutta miksi? Ikinä en ole ollut "normaali" autoilija, vaan harrastaja.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2019, 10:54:50 ap kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Marraskuu 05, 2019, 09:54:36 ap
Vastaus #69

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Emännyksen pojalla tuntuu olevan nyt autokuuma.

Uutta pitäisi saada-ja silmät ovat hakeutuneet joko
Volvon citymaasturiin-mikä se tyyppi lieneekään-tai sitten
Folkkarin Tigaaniin. Hybridikin mainittiin. Ja neliveto.Automaatti
tulee kai välttämättömänä pahana?

Mutta koska paikalla oli kaikentietävä raati-joku vetäsi esiin
sen leasing-kortinkin. Kuuntelin korvat ymmyrkäisinä,kun en siitä
oikeastaan paljoakaan ymmärrä.

Puhuttiin vanhan auton käsiraha-arvosta ja loppuhinnasta ja muustakin.
Ja asiasta ymmärtävä kertoi,että vanha auto käy hyvin käsirahasta...no
joo-varmaan kävisikin...semmoinen 20000 euron vähän käytetty.

Mitä pirua-jos vuokraan autoliikkeeltä 3 vuodeksi auton vaikkapa
hintaan 500e/kk...niin mihin siinä käsirahaa tarvitaan? Eihän sitä liisingikärriä
ole tarkoitus ostaa nyt-eikä sitten 3 vuoden päästäkään-silloin kumminkin nuoriso taas
tarvitsee ihan uuden auton...

Jotain se asiasta ymmärtävä selitti,että sen vaihdokin arvon voi sitten siirtää
seuraavaan autoon. Jaa? No ehkä voi-mutta jospa ei haluakkaan siitä firmasta
seuraavaa autoa? Mihin se 20 donaa silloin joutuu?

Jotain siinä oli puhetta,että se hinta voisi olla hyvitettynä kuukausimaksusta. Mutta
jos kuukausimaksua huojennetaan vaikkapa 200e/kk (jota eppäilen),niin jollain matematiikalla
sen vaihtoauton arvon saa hyödykseen kuoletettua  sitten n. 8 vuodessa ja 4 kuukaudessa.

Vaan eihän se toimi,jos sopimus on 3 vuotta. Tappiolle menee ja rumasti.

Vai saako sen 20 tonttua takaisin silloin,kun on täyshintaisen vuokranmaksun maksaneena
3 vuoden päästä työntää avaimet tiskin yli ja sanoo,että tämä oli tässä?

Toki voi myydä sen auton ensin pois-ja sitten liisaamaan. Mutta ei noita ostajia
jonoksi muodostune,jos pitäisi 20 kiloo euroja eteen laskea myyjälle.

Kaikkea kummaa sitä onkin...juu...

t. Markku

Excelillä selviää vähiten kallein tapa ostaa uusi auto.

Itse en väheksy ollenkaan leasing-touhua.
Uusia autoja ei mene kaupaksi sitä tahtia kuin myyjät haluaisi, joten jos ei autoja haluta ostaa, niin yritetään vuokrata niitä.
Sitten kun ne palautuu vuokranantajalle, niin ne on haluttuja käytettyjä autoja, josta oin ajettu jo kalleimmat kilometrit pois... :)

Leasing on leasing ja soppariin kannattaa tutustua. Niitä on hyviä ja huonoja, siis soppareita.

Volvo harjoitti kesällä 2018 todella asiakasystävällistä yksityisleasing-touhua, kun tunki markkinoille T8-lataushybridejä (XC60/90 V60/90) isolla volyymillä ja jos katsoo tilastoja, niin siinä myös onnistui.
Tuttava tarttui tarjoikseen ja vaikka miten yritettiin laskea, niin ei löydytetty huonoja puolia siitä tarjouksesta.
Lyhyesti kolmen vuoden soppari tarkoitti sitä, että XC60T8 vuokraus maksaa kolmen vuoden aikana n. 25 000€.
Se on aika vähän, kun auton hinta kesällä 2018 oli n. 75 000€ ja jos sellaisen olisi ostanut käteisellä, niin olisiko auton arvo ollut kolmen vuoden jälkeen 50 000?€ ? Luulen, että ei.

Joten jos leasing-autoa haluaa, niin kannattaa tutustua soppariin tarkasti.
Esim. miten kalliiksi tulee sopimuksen purkaminen keksen sopimuskauden tai sopparin muutokset esim. kilometrimäärässä. Ne on asioita, joilla sitten rahastetaan.

Vielä henkilökohtainen kommentti.
Miksi sitoisin uuteen autoon sanotaan vaikka 35 000€ pääomaa pankkitililtä, kun voin vuokrata sen saman auton semmoisella summalla, mihin minulla on varaa, vaikka jäisin työttömäksi.
Silti lopputulos olisi vähintään sama, eli vuorka vs. arvon aleneminen. Molemmat on rahaa.

Jos oisin omalla rahalla omaa autoa ostamassa esim. kolmeksi vuodeksi, niin tärkein kritreeri olisi CO2-luku.
Syystä siitä, että se määrittää autoveron ja ajoneuvoveron.
En näe kolmen vuoden päähän, mutta voi olla, että silloin se CO2-luku on suuremmassa arvossa kuin nyt.
Jos autovero poistuu, niin se 5000€ maksettu autovero katoaa auton arvosta "puff" ja olipas kallista autoilua.
Kun taas patteriautossa vero voi olla alle 1000€, niin autoilu ei ollutkaan niin kallista.
Lisäksi jatkossa alhaisempi CO2-lukema tarjoaa pienempää ajoneuvoveroa ja suurempaa haluttavuutta käytettyjen autojen markkinoilla.

Tämä tarkoittaa uuden auton ostoa, joten sitä 1997 Datsun Civikkiä on turha tulla vertaamaan... ;)

Marraskuu 05, 2019, 10:29:29 ap
Vastaus #70

Jaakko Latvanen

• Vieras
Lainaus tuosta edeltä Petriltä:

"Tuttava tarttui tarjoikseen ja vaikka miten yritettiin laskea, niin ei löydytetty huonoja puolia siitä tarjouksesta.
Lyhyesti kolmen vuoden soppari tarkoitti sitä, että XC60T8 vuokraus maksaa kolmen vuoden aikana n. 25 000€.
Se on aika vähän, kun auton hinta kesällä 2018 oli n. 75 000€ ja jos sellaisen olisi ostanut käteisellä, niin olisiko auton arvo ollut kolmen vuoden jälkeen 50 000?€ ? Luulen, että ei."

Tästä taijettiin joku aika sitten jo pämistä täällä.  Yritysliisauksessa on yleensä jälleenmyyntihintaan sisältyvä riski auton toimittavalla yrityksellä.  Siis se auto palautuu liisingajan loputtua sinne mistä se saatiin, käyttävä yritys on maksanut liisingmaksut ja sillä siisti.  Auton omistava yritys - autoliike - arvioi liisaushintaa määrittäessään, mitä autosta saa, kun liisingaika päättyy.  Ja jos ei saa sitä, kärsii nahoissaan.

Mutta eikos se ollut niin, että näissä yksityis"liisingeissä" onkin aika usein tarjolla se vaihtoehto, että jälleenmyyntihinnan riski onkin ostajalla?  Sovitaan vanhan auton hyvitys, sovitaan kuukausierä, ja sovitaan jo heti aluksi, että viimeinen maksuerä tapahtuu vuokra-ajan loputtua, ja se maksuerä on kuviteltu auton arvo vuokra-ajan päättyessä.  Jos arvo onkin pienempi, ostaja maksaa erotuksen, tai maksaa sen sovitun summan kokonaan ja saa pitää auton; eli kysymys on vain rahoitusmuodosta.  Pätkäkauppa, jossa loppuerä maksetaan vasta auton mennessä eteenpäin markkinoille.  Eli se jälleenmyyntihinnan riski onkin auton ostajalla.

Petri varmaan alan ammattilaisena tämän asian tietää.  Ja niinkuin hänkin tuossa juuri kirjoitti, sopimusta ei kannata allekirjoittaa ennenkuin on ymmärtänyt kaikki tekstit.

Pankithan tyrkytti joitakin vuosia sitten talolainoillekin sellaista samanlaista korviketta.  Ota talosi arvo rahaa pankkitilille, maksa vain korot kymmenen vuoden ajan, ja sitten kerralla laina pois.  Tuttavapiirissä on joku, joka tuohon tarttui, kun pankkitilin saldo tahtoi aina olla miinuksella; nyt on rahaa.  Kymmenen vuoden päästä ei ollut taloa eikä rahaa, mutta runsaasti ulosottoon mennyttä velkaa, kun ei sen talon myyntihinta vastannutkaan lähimainkaan sitä vastaan annettua lainaa.  Tuossa tapauksessa kritisoin pankkia; oli tyrkytetty ja annettu lainaa asiakkaalle, jonka elämänhallinta oli jo selvästi pois raiteiltaan, kohtuullisen hyvä eläke ei riittänyt elämiseen, mikä aiheutti lainan tarpeen.  Ei ollut vaikeaa ennustaa, miten siinä käy.  Oikeus ja kohtuus olisi ollut laittaa lainan myöntänyt pankkihenkilö maksamaan erotus...

Jos ei noita asioita jaksa siitä paperista selvittää, on viisainta ostaa kaikki jo olemassa olevalla rahalla, ei pety.

jaakkovaakko

Marraskuu 05, 2019, 11:09:56 ap
Vastaus #71

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos ei noita asioita jaksa siitä paperista selvittää, on viisainta ostaa kaikki jo olemassa olevalla rahalla, ei pety.

Tuo on erittäin hyvä neuvo, jos talousasiat ei kiinnosta tai ne tuntuu vaikeilta.

Monesti tavallinen kuluttaja maksaa enemmän, kun "nyt mulle kaikki heti" ja kauhea kiire elintasokilpailussa.
Sitten maksetaan niitä 6% korkoja, kuluja ja loppueriä.

Talousviisas laittaa tunteet syrjään, avaa Excelin ja lukee pienellä painetun...

Marraskuu 05, 2019, 15:54:57 ip
Vastaus #72

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Nyt mulle avautui mahdollisuus ostaa uusi auto halvalla, lekurin todistus vaaditaan ja siirtyisin automaatti vaihteiston omistajaksi ja saisin valtion tukea, tai mä tiedä kuka tukee. Pieni sen kummiksi pitää olla että mahtuu katokseen, katon kun joulukuussa muutetaan. Eka ostaja muuten maksoi sen sakkonsa eli sain reilu 4000€ josta puolet menee kiinteistovälittäjälle mut saan ilmalämpöpumpun nyt niinku ilmaiseksi. Emäntä ottais mun Touotan ja melkein ajamaton Kia Rio kiertoon.

Marraskuu 05, 2019, 16:00:43 ip
Vastaus #73

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt mulle avautui mahdollisuus ostaa uusi auto halvalla, lekurin todistus vaaditaan ja siirtyisin automaatti vaihteiston omistajaksi ja saisin valtion tukea, tai mä tiedä kuka tukee. Pieni sen kummiksi pitää olla että mahtuu katokseen, katon kun joulukuussa muutetaan. Eka ostaja muuten maksoi sen sakkonsa eli sain reilu 4000€ josta puolet menee kiinteistovälittäjälle mut saan ilmalämpöpumpun nyt niinku ilmaiseksi. Emäntä ottais mun Touotan ja melkein ajamaton Kia Rio kiertoon.

Sehän on sitten ostettava Seat Miio sähköauto.
Se korvaa kiia riion täydellisesti, mutta on paljon halvempi käyttää.

Marraskuu 05, 2019, 16:03:15 ip
Vastaus #74

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Toinen juttu on että harvalla on 25000 euroa kolmessa vuodessa kuluttaa autoon. Ite kun on yleensä saanu useimmista autoista melko maltillisesti myydessä turpaan vaan yleensä jonkun tonnin korkeintaan vaikka olis ollu kuinka pitkään. Joistain on saanu jopa myydessä maksettua enemmänkin mutta ammattimies on aina ammattimies.

Aika monella on, joka omistaa / maksaa +60 000€ auton ja niitä on aika monta.
Itse näin tänään kaksi sellaista autoa.