Kirjoittaja Aihe: Sähkökiuas  (Luettu 9840 kertaa)

Syyskuu 22, 2019, 10:23:20 ap
Vastaus #15

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Kesäkuussa vaihdettiin kiuas tämmöseksi
https://harvia.fi/tuote/cilindro-ee/

Taloon.com:sta sen sai edullisimmin kotiintoimitettuna (ilman kiviä).
Ohjausyksikköön tilasin 5 m:n kaapelin kun alkuperäinen ei olis ylttänyt
sinne minne ohjaimen halusin.

Kiviä meni 80 + kiloo. Sauna lämpee 80 asteiseksi n. 50 - 60 min.
kiukaan ohjeissa oli että jos vanhalla kiukaalla tykkää saunoa 80 C asteessa niin tällä riittää 70 C.
Ko. väittämä ei pidä paikaansa. Meillä on nyt asetettu lämpötilaksi 80 C ihan niinkun ennenkin.

Tästä kiukaasta saa parhaat löylyt tähänastisista.... kestävyys jää nähtäväksi.

Takuu perhekäytössä 2 vuotta ja yhteisökäytössä 1 vuosi.
Meillä sauna lämpee useimmiten 5 kertaa viikossa  :o

Tässä vielä taloon.comin tilausvahvistuksen tiedot ko. tuotteesta.

Tuotekoodi: HAR8261280[/size]Tuotenimi: Sähkökiuas Harvia Cilindro PC70EE 6,8 kW 6-10 m³ erillinen ohjausValinnat:- Ei kiuaskiviäMäärä: 1 KPLNettohinta: 329Yhteensä: 329.00Arvioitu toimitusaika: n. 5-10 arkipäivääTuotekoodi: HARWX251Tuotenimi: Ohjauspaneelin kaapeli Harvia WX251 5 metriäMäärä: 1 KPLNettohinta: 24.9Yhteensä: 24.90Arvioitu toimitusaika: n. 5-10 arkipäivää[/color]
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Syyskuu 22, 2019, 19:22:08 ip
Vastaus #16

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kiukaassa kannattaa satsata kivien määrään. Meillä on kotona IKI kiukaan 7,5 kW:n sähkömalli, johon menee kiviä 120-140 kg ladonnasta riippuen. Kiuasta on lämmitetty kymmenen vuoden aikana arviolta 3500 kertaa ja vastukset ovat edelleen alkuperäiset. Myös löylyt on aika paljon makoisammat, kuin tavallisella seinägrillillä.

https://www.ikikiuas.fi/tuote/pilari-iki-75kw/

Juur eilen otettiin ensimmäiset löylyt uudesta mökkisaunan kiukaasta. Tässäkin satsattiin kivien määrään, joita menee 160 kg. On aika huima ero 30 vuotta vanhaan Kota kiukaaseen, niin löylyssä, kuin puun kulutuksessakin.

Näyttää jäävän tuo kuva vinksalleen, vaikka kuinka koittaa pyöritellä...

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2019, 19:28:23 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 22, 2019, 23:06:34 ip
Vastaus #17

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla 25V vanha pytinki ja kiuas rupes putoon lattialle, oli vaan paneelissa kiinni. No laitoin haapalaudat seinään ja kiukaan kiinni, rikoin kun keraamiset kivet ei mahtuneet ilman väkivaltaa vastustenväliin. Uusi kiuas halvempi kuin vastukset, ainakin toimii hyvin.

Syyskuu 23, 2019, 07:26:20 ap
Vastaus #18

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
joo..taitaa tuo pyykin kuivaus olla yleisin tulipalon aiheuttaja saunan puolella..

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pelastuslaitos-sauna-ei-ole-vaatteiden-kuivattamista-varten-saunapalo-ehtii-usein-voimistua-pitkaan/787707/

Saunaanhan vois laittaa termostaatin joka sytyttää jonkun valon(joka nyt vaikka olohuoneessa) jos lämpötila nousee vaikka yli 110 asteen..saunaan kun ei oikein voi palohälytintä asentaa..kumma ettei kukaan ole sellaista keksinyt??Vai onko?

Kannattaa tuo valoidea lähettää Fingerporin piirtäjälle, kyllä se siitä hyvän jutun vääntää.

Syyskuu 23, 2019, 10:16:04 ap
Vastaus #19

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Toisaalta, kyllä kait siellä kiukaan sisässä tai pohjassa pittää kanssa jottain elektroniikka olla, että se ossaa totella sitä datapiuhaa pitkin tulevaa komentoa, ei siinä kaikki elektroniikka tuu ulkopuolelle?

Tähän jäi kommentoimatta... Tokikaan en tiedä miten Harvia on systeemin toteuttanut, mutta jos olisin itse ollut mokomaa suunnittelemassa niin olisin tehnyt sen näin: Kiukaaseen tuodaan kolme vaihetta kontaktoreille, ja yhdestä vaiheesta otetaan käyttöjännite ohjauspurkille. Saunan seinään kiinnitetyn lämmönmittauselukan piuha tuodaan myös kiukaan alaosaan, samaan laatikkoon jossa kontaktoritkin ovat. Lootasta lähtee kaapeli ohjausyksikköön, ja kaapelissa kulkee siis ohjaimen suuntaan käyttöjännite ja lämpötilatieto. Lämpöelukka voi olla vaikka joku pt tai sellainen, eli täysin passiivinen komponentti. Ohjaimessahan ei paljon älyä ole, siellä on ajastinkello ja sen verran valikkoa että saa säätää halutun lämpötilan ja koska lämmitys menee päälle ja koska pois. Kaikki tämä päättely tapahtuu ohjaimessa ja sen perusteella ohjain ohjaa kiukaan kontaktoreita. Ohjaussignaali on ihan vaan jotain 24 tai 12 volttia, on/off. Periaatteessa voisi ohjata vaikka vaihe kerrallaankin, eli ylläpitää löylyä yhdellä vastuksella, ja jos meinaa lämpötila tippua, laittaa yhden tai kaksi vastusta lisää päälle.

Näin siis itse määrittelisin tuon. Joku, joka oikeasti jotain ymmärtää elektroniikoista, osaa kertoa kannattaisiko ohjaimen käyttöjännitteen muuntaja sijoittaa ohjaimeen vai kontaktorilaatikkoon kiukaan alle.

Niin, ja noita kontaktoreita ja riviliittimiä en varsinaiseksi elektroniikaksi laske, enempi sähkömekaanisia kojeita ne :)

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 23, 2019, 12:25:28 ip
Vastaus #20

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kiitokset Kari valistamisesta!  Vähän enemmän ymmärrän taas jostakin asiasta.  Minun dilemmahan on se, että olen DI (kuten olen useasti kehunut) ja minun luullaan ymmärtävän tekniikkaa.  Mutta kun koulutus on tuotantotalouden laitokselta, se tarkoittaa siis talouspainotteista tekniikan opiskelua.  Ja seuraus on eräänlainen teollisuusmerkonomin koulutus; siis ei varsinaisesti ymmärrä ei tekniikkaa eikä taloutta.  Kovasti sitä koulutusta arvostetaan (tai arvostettiin ainakin ennen) kuitenkin työnantajien parissa, onneksi.  Ja vielä enemmän onneksi ei arvosteta kotona, eli varsinaisesti omaan pärjäämiseen vaikuttavat päätökset tekee tuo kanssaeläjä, eikä minua lasketa sähläämään...

Kiuas-asia on hautomossa.

Vaihtoehto 1:  Kattoo ne vastukset, ja mahdollisesti vaihtaa vain ne, tai niistä toimimaton.

Vaihtoehto 2:  Ostaa sellainen malli, missä on edelleen vanhat mekaaniset katkaisimet, mutta siinä kiukaan yläreunassa; ei tarvis kontata eikä rönytä.

Vaihtoehto 3:  Ostaa sellanen, missä tuo ohjaus tapahtuu 3 metrin langan päässä olevalla ohjaimella, minkä voisi sijoittaa samaan tilaan tai pesuhuoneeseen tai apukeittiöön.  Olis teknisemman näkönen, ja ajastin - mitä tosin en muista ikinä käytetyn - ois tarkemmin aseteltavissa edelliseen malliin verrattuna.  Ja haittana olis ettiä sille ohjaimelle mieleinen paikka, ja joutus ehkä tekemään läpivientejä, jopa tiiliseinään.

Vaihtoehto 4:  Vielä teknisemmällä mallilla vois sen ohjaimen viedä vaikka eteiseen, ja sieltä vois sitte myös nähä, millo sauna on kylpykunnossa; säästys siinä vaiheessa kolmen metrin kävelyltä, mutta joutus vielä vaikeemman sijoitusharkinnan tekemään ja vielä vaikeempia läpivientejä.

Vaihtoehto 5:  Ostaa viiminen malli, missä kauko-ohjain on langaton.  Ei tarvis tehä yhtään läpivientiä, mutta se ohjain on vaan on/off katkasin, ei ajastimen eikä lämpötilan säätöä.  Ja ohjain toimii patterilla; helpohko asentaa, mutta patterin vaihtoon joutuu sillon tällön?

Vaihtoehto 6:  Ei tee mittään, ja oottelee entiseen malliin vähän kauemmin ennen saunaan pääsyä... tää on ehottomasti miun suosikki-ratkasu!

Saa nähä, minkä noista vaimo valitsee...

jv

Syyskuu 23, 2019, 13:51:49 ip
Vastaus #21

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noista vaihtoedoista perusinsinööri ( tässätapauksessa Di, joskin tuotantotalous-) tekee taulukon, joissa on plussat ja miinukset.
Miinuksiksi vaihtoehto 1:ssä on työläs vastuksen vaihto. Toissatalvena vaihdoin pojan kiukaaseen vastuksen ja vanhan irtiotto tapahtui lattialla selällään maaten ja kesti toista tuntia. Vanhan vastuksen kiinnityskierteet olivat umpiruosteessa ja tarvitsivat rautasahaa.
Uuden asennus oli sitten helppo juttu.
Joten tuo Kovasmiehen kiuas lienee varteenotettava vaihtoehto, joskin käyttö vaatii nöyrää kumartelemista.

Ps. Työkaverini ( okeasti x-työkaverini, kun minulla ei enää ole työkavereita), tuotantotalous-di, kertoi mitä tuo tu-ta tarkoittaa.
”Sama, kuin on nakkeja ja talousnakkeja.”
Ko kaveri on kyllä hyvä mies, rekrykonsultit sanoivat silloin palkkausvaiheessa, että heillä on harvoin ollut noin hyviä arviointipisteitä saanutta henkilöä.
Joten se, että tuota tu-ta- linjaa sanotaan vuorineuvososastoksi, ei liene aivan perätön.

Syyskuu 23, 2019, 13:57:50 ip
Vastaus #22

Jaakko Latvanen

• Vieras
Jos Joukon rekryytti on etunimeltään Esa ja sukunimi alkaa M:llä, ja Lappeenrannan tutalta, ei Otaniemestä, ollaan kurssikavereita?  Vaikka Esa onkin toistakymmentä vuotta minnuu nuorempi.  Jos näin, kerro terveisiä, kun näät?

Miun mainitsema Esa yhen kaverisa Jussin kanssa autto miut läpi matikan kursseista.  Mie olin talousmies; tarjosin pojille pullakahveet.

jaakkovaakko

PS. Vastuksen tai kiukaan vaihto on miulla päinvastanen toimenpide kuin Joukolla; miulla tullee vanhempi poika tarvittaissa kyllään, könyää lattialla selällään ja mie ojennan työkaluja ja annan ohjeita...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2019, 13:59:24 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 23, 2019, 14:34:48 ip
Vastaus #23

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuli mieleen tuosta koulutuksesta ja saunan kiukaasta. Minä kun oon vaan tämmöinen rakennusalan teknikko, niin ratkaisin oman kiuas mysteerin sillä tavalla että laitoin itselleni puukiukaan. Tulitikut ja kirves on ne teknisimmät vimpaimet mitä saunan lämmittämiseen tarvitaan. Joutuu kumartelemaan, mutta ei se silloin haittaa kun joudun muutenkin kumartelemaan tässä elämässäni. Menköön samalla rahalla ja vaivalla, pienen öhkimisen ja kiroilun saattelemana.  :(

Tekniset vimpaimet, konttaaminen, öhkiminen, insinöörit ja kiroaminen, eli vivaron käsijarru. Käytimpä vivaroa aamulla katsastuksessa, ja eihän se käsijarru taas tänäkään syksynä toiminut insinöörin mieleen. Joka syksyinen jumppa, se tekninen vimpain.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2019, 14:49:54 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Syyskuu 23, 2019, 14:54:21 ip
Vastaus #24

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuomo on osannu kiukaansa kanssa tehdä järkivalinnan.

Mutta pelkkään nöyryyteen perustuu se, että ei oo miulla puulla lämpiivää.  Nimittäin kun sattu vastaan nainen, mieleisen olonen, joka omisti ja asusti omakotitaloa kangasmetsässä; ikkunoista vielä häämöttää Saimaa, ni harkitsin omat maholliisuudet, ja tartuin tarjoukseen.  Jos ois oikeesti itteesä luottanu, ni ois jatkanu ettimistä; kaikki nuo mutta puulla lämpiivä sauna, tai vähintään piippu saunan kuppeessa (se on nytkin) ja piipussa hormi saunankiukaalle (se puuttuu).  Arvelin, että jos vielä puulla lämpiivää lähtee ettimään, saattaa jäädä jostain muusta paitsi, tahe kokonaan nuolemaan näppejään...

jv

PS. Ei oo minnuu vielä pahasti kaduttanu, tuon kumppanin katumisasteesta en oo varma?

Syyskuu 23, 2019, 15:12:43 ip
Vastaus #25

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuomo on osannu kiukaansa kanssa tehdä järkivalinnan.

Mutta pelkkään nöyryyteen perustuu se, että ei oo miulla puulla lämpiivää.  Nimittäin kun sattu vastaan nainen, mieleisen olonen, joka omisti ja asusti omakotitaloa kangasmetsässä; ikkunoista vielä häämöttää Saimaa, ni harkitsin omat maholliisuudet, ja tartuin tarjoukseen.  Jos ois oikeesti itteesä luottanu, ni ois jatkanu ettimistä; kaikki nuo mutta puulla lämpiivä sauna, tai vähintään piippu saunan kuppeessa (se on nytkin) ja piipussa hormi saunankiukaalle (se puuttuu).  Arvelin, että jos vielä puulla lämpiivää lähtee ettimään, saattaa jäädä jostain muusta paitsi, tahe kokonaan nuolemaan näppejään...

jv

PS. Ei oo minnuu vielä pahasti kaduttanu, tuon kumppanin katumisasteesta en oo varma?
Kyllä minä asennutin rakennusvaiheessa sähkövalmiudetkin tuonne laattojen taakse. Pikku pala lasikuitukangasta ja tasotetta ohut kerros sen päälle. Nappaa vaan laattoihin reiän, ja kas, siellä on sähkönarut ja asennuspurkki valmiina, jos se saunassa konttaaminen alkaa tympimään. joistain periaatteista en luovu, ja yksi oli mm. tuossa rakennusvaiheessa, eli laitetaan  ihan ehdottomasti puukiuas. Vaikka sitä muuta ituelektroniikkaa tuonne saunaan silloin laitettiinkin.
 Muusta kumartelusta en oo päässyt vielä eroon. Eipä laita eukko ees sukkia ja kenkiä minulle aamuisin jalkaan. Ihan ite joutuu nekin laittamaan jalkoihinsa ja kumartelemaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2019, 15:15:01 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Syyskuu 23, 2019, 16:12:29 ip
Vastaus #26

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitokset Kari valistamisesta!  Vähän enemmän ymmärrän taas jostakin asiasta.  Minun dilemmahan on se, että olen DI (kuten olen useasti kehunut) ja minun luullaan ymmärtävän tekniikkaa.  Mutta kun koulutus on tuotantotalouden laitokselta, se tarkoittaa siis talouspainotteista tekniikan opiskelua.  Ja seuraus on eräänlainen teollisuusmerkonomin koulutus; siis ei varsinaisesti ymmärrä ei tekniikkaa eikä taloutta.  Kovasti sitä koulutusta arvostetaan (tai arvostettiin ainakin ennen) kuitenkin työnantajien parissa, onneksi.  Ja vielä enemmän onneksi ei arvosteta kotona, eli varsinaisesti omaan pärjäämiseen vaikuttavat päätökset tekee tuo kanssaeläjä, eikä minua lasketa sähläämään...

Kiuas-asia on hautomossa.

Vaihtoehto 1:  Kattoo ne vastukset, ja mahdollisesti vaihtaa vain ne, tai niistä toimimaton.

Vaihtoehto 2:  Ostaa sellainen malli, missä on edelleen vanhat mekaaniset katkaisimet, mutta siinä kiukaan yläreunassa; ei tarvis kontata eikä rönytä.

Vaihtoehto 3:  Ostaa sellanen, missä tuo ohjaus tapahtuu 3 metrin langan päässä olevalla ohjaimella, minkä voisi sijoittaa samaan tilaan tai pesuhuoneeseen tai apukeittiöön.  Olis teknisemman näkönen, ja ajastin - mitä tosin en muista ikinä käytetyn - ois tarkemmin aseteltavissa edelliseen malliin verrattuna.  Ja haittana olis ettiä sille ohjaimelle mieleinen paikka, ja joutus ehkä tekemään läpivientejä, jopa tiiliseinään.

Vaihtoehto 4:  Vielä teknisemmällä mallilla vois sen ohjaimen viedä vaikka eteiseen, ja sieltä vois sitte myös nähä, millo sauna on kylpykunnossa; säästys siinä vaiheessa kolmen metrin kävelyltä, mutta joutus vielä vaikeemman sijoitusharkinnan tekemään ja vielä vaikeempia läpivientejä.

Vaihtoehto 5:  Ostaa viiminen malli, missä kauko-ohjain on langaton.  Ei tarvis tehä yhtään läpivientiä, mutta se ohjain on vaan on/off katkasin, ei ajastimen eikä lämpötilan säätöä.  Ja ohjain toimii patterilla; helpohko asentaa, mutta patterin vaihtoon joutuu sillon tällön?

Vaihtoehto 6:  Ei tee mittään, ja oottelee entiseen malliin vähän kauemmin ennen saunaan pääsyä... tää on ehottomasti miun suosikki-ratkasu!

Saa nähä, minkä noista vaimo valitsee...

jv

Vaihtoehto 7:  Laitat mulle lähimmän matkahuollon osoitteen siellä,
niin lähetän sulle ehjän kiukaan hintaan 25e+PK

t. Markku

Syyskuu 23, 2019, 16:19:23 ip
Vastaus #27

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos Joukon rekryytti on etunimeltään Esa ja sukunimi alkaa M:llä, ja Lappeenrannan tutalta, ei Otaniemestä, ollaan kurssikavereita?  Vaikka Esa onkin toistakymmentä vuotta minnuu nuorempi.  Jos näin, kerro terveisiä, kun näät?

Miun mainitsema Esa yhen kaverisa Jussin kanssa autto miut läpi matikan kursseista.  Mie olin talousmies; tarjosin pojille pullakahveet.

jaakkovaakko

PS. Vastuksen tai kiukaan vaihto on miulla päinvastanen toimenpide kuin Joukolla; miulla tullee vanhempi poika tarvittaissa kyllään, könyää lattialla selällään ja mie ojennan työkaluja ja annan ohjeita...
Taitaapi olla sama Esa!
Monet reissut olen Esan kanssa tehnyt ja kiertänyt ympäri maailmaa.
Kerron terveiset.
Esa tuli taloon joskus 1990 alkuvuosina avaamaan USA- ja Aussimatkkinoita. Homma eteni hyvin, mutta sitten hän lähti Tampereelle. Sain houkutelluksi takaisin Lahteen kymmenkunta vuotta sitten vetämään USA:sta tehtävää yritysostoa. Esa oli Connecticutissa kolme vuotta ja palasi sitten Lahteen. Nyt vetää UK:sta tehdyn yritysoston haltuunottoa, mutta viettää siellä vain puolet työajastaan, loput matkustaa ympäri maailmaa.

Syyskuu 23, 2019, 17:07:13 ip
Vastaus #28

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Katso kiuasta ostaessa ettei vastukset ole kovin lähellä toisiaan, syy että mahtuu ne keraamiset kivet. Saat kontata ja pudottaa tehoa, siis säästää eikä ne murene.

Syyskuu 23, 2019, 17:45:54 ip
Vastaus #29

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katso kiuasta ostaessa ettei vastukset ole kovin lähellä toisiaan, syy että mahtuu ne keraamiset kivet. Saat kontata ja pudottaa tehoa, siis säästää eikä ne murene.
Jotkut kiuasvalmistajat kieltävät keraamisten kivien käyttämisen kiukaissaan. Syytä en tiedä?