Siinä mielessä olen taas täällä häiriköimässä, että IC on minulle täysin tuntematon vehjes. 16 tai 17 vuotiaana yhden kaverin ykspyttysellä koeajoin pari kilometriä, ei muuta kokemusta. Mutta 350-Jawalla olen ajanut 32.000 kilometriä 8 vuoden aikana vuostuhannen vaihteen tienoilla, ja alkuperäisillä sähöillä. Jawakokemus minulla - siis tuolla yhdellä yksilöllä hankittu, että ei siinäkään otantaa sen enempää - on sellainen, että esimerkiksi ennakon säätö ei ole ollenkaan tarkka, jos vain kulkemista ajattelee. Sen sijaan nättiin tyhjäkäyntiin, hyvään kaasuun vastaavuuteen (?) pieniltä kierroksilta, ja herkkään käynnistymiseen on ennakoiden oltava paitsi kohdallaan niin varsin tarkasti samat molemmissa sylintereissä. Ja ainakin Jawan kohdalla niissä säätöurissa ja kaikissa kiinnitysrei'issä oli sen verran toleranssia, että kun oli saanut sytkät mieleisiksi, ei pitänyt enää mennä kiristämään eikä edes kokeilemaan yhtäkään ruuvia...
Muutaman kerran hieman Jawa temppuili minullakin matkassa, joskus ei käynnistynyt kuin pitemmän kaavan mukaan, joskus hukkasi toisen sylinterin hetkeksi. Tien päällä käynnistyi sitten vikaa löytämättä. Kun kotona tarpeeksi tarkkaan syynäsi, oli syy varsin simppeli ja maallinen; joku johto huonosti kosketuksessa! Kuusvolttinen sähkö tuupertuu vielä helpommin hapettuneeseen tai löysään liitokseen kuin 12 volttinen. Jawassa puolilta katkojalle tulevat johdot jakautuivat siinä laturin päällä konkalle ja kärjille sellaisessa oudossa liitinkompleksissa, ja sen takaapäin kiristettävät pikkuruuvit olivat yksi ongelman lähde.
Edellä oli johdanto siihen, että tuollainen perinteinen sytytysjärjestelmä ei ole ongelmallinen. Kun siinä on kaikki osat kunnossa olevia ja kaikki johtoliitokset hyvin tehtyjä - siis tarkoitan nyt hyvin, ei vähän sinne päin - ei se oikein voi olla toimimatta? Jos kaikki johdot uusii, ettei maavuotoja voi olla, ja kaikki liitokset puhdistaa ja kiinnittää, eikä vain luule kiinnittävänsä, niin se toimii. Luulen minä...
Moottorin ja rungon, ajovalon ja rungon - siis rungon, ei etupään - ja takavalon maadotukset jos jaksaa tehdä johdoilla akulle asti, ja valojen virransyötön suoraan ja ohjauksen releillä, saa valoihin jonkin verran tehoa lisää. Ei niistä loistavia tule, mutta varsin paljon jää valokatkaisijan vastuksiin ja esimerkiksi ohjauslaakerin kautta kulkevaan maadoitukseen voltteja matkalle... ja löysällä oleva moottorin kiinnitys on myös ongelman aiheuttaja sähköille, jos erillistä maadoitusta ei ole. Ja kaikki sytytyksen maadoitukset johdoilla yhdelle pisteelle, mistä edelleen johdolla akulle? Vai ajattelenko nyt oikein, miten on sähkögurut?
Ehkä kaikki johdot kannattaisi myös tehdä paksummasta kuin originaalit? Tai kuten sanoin, en tiedä, onko nuo asiat jo tuossa noinkin uudessa issikassa tehtaan jäljiltä kunnossa? Mutta joka ainut liitos kannattaa irroittaa, puhdistaa ja kiinnittää huolella. Vaikka ei ihan kultaisikaan kosketuspintoja...
Mutta yleisesti, jos kone temppuilee käynnistyksen kanssa, ja taas välillä toimii, vika on suurella todennäköisyydellä yksinkertainen kosketushäiriö tai maavuoto jossain. Jos puola on huono, kone ei käynnisty lämpimänä, jos konkka on huono, kärjissä loimuaa ja kone käy räkien. Kärjet näkee, ovatko ne kunnossa, lataustilanteen näkee mittarilla. Jos kone välillä toimii, välillä ei, vika ei ole komponenteissa, se on johdoissa! Luulen minä...
Terv. Jaakko