Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä kaksisylinterisestä IC:stä  (Luettu 18053 kertaa)

Heinäkuu 26, 2019, 22:00:43 ip
Vastaus #15

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, olen noista IC:n 6 volttisista tosiaan kuullut usein, etteivät toimi hyvin. Mitä ongelmia niiden kanssa sitten voi odottaa kohtaavansa ja miten näihin hankaluuksiin voi varautua?
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 27, 2019, 00:40:21 ap
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

• Vieras
Siinä mielessä olen taas täällä häiriköimässä, että IC on minulle täysin tuntematon vehjes.  16 tai 17 vuotiaana yhden kaverin ykspyttysellä koeajoin pari kilometriä, ei muuta kokemusta.  Mutta 350-Jawalla olen ajanut 32.000 kilometriä 8 vuoden aikana vuostuhannen vaihteen tienoilla, ja alkuperäisillä sähöillä.  Jawakokemus minulla - siis tuolla yhdellä yksilöllä hankittu, että ei siinäkään otantaa sen enempää - on sellainen, että esimerkiksi ennakon säätö ei ole ollenkaan tarkka, jos vain kulkemista ajattelee.  Sen sijaan nättiin tyhjäkäyntiin, hyvään kaasuun vastaavuuteen (?) pieniltä kierroksilta, ja herkkään käynnistymiseen on ennakoiden oltava paitsi kohdallaan niin varsin tarkasti samat molemmissa sylintereissä.  Ja ainakin Jawan kohdalla niissä säätöurissa ja kaikissa kiinnitysrei'issä oli sen verran toleranssia, että kun oli saanut sytkät mieleisiksi, ei pitänyt enää mennä kiristämään eikä edes kokeilemaan yhtäkään ruuvia...

Muutaman kerran hieman Jawa temppuili minullakin matkassa, joskus ei käynnistynyt kuin pitemmän kaavan mukaan, joskus hukkasi toisen sylinterin hetkeksi.  Tien päällä käynnistyi sitten vikaa löytämättä.  Kun kotona tarpeeksi tarkkaan syynäsi, oli syy varsin simppeli ja maallinen; joku johto huonosti kosketuksessa!  Kuusvolttinen sähkö tuupertuu vielä helpommin hapettuneeseen tai löysään liitokseen kuin 12 volttinen.  Jawassa puolilta katkojalle tulevat johdot jakautuivat siinä laturin päällä konkalle ja kärjille sellaisessa oudossa liitinkompleksissa, ja sen takaapäin kiristettävät pikkuruuvit olivat yksi ongelman lähde.

Edellä oli johdanto siihen, että tuollainen perinteinen sytytysjärjestelmä ei ole ongelmallinen.  Kun siinä on kaikki osat kunnossa olevia ja kaikki johtoliitokset hyvin tehtyjä - siis tarkoitan nyt hyvin, ei vähän sinne päin - ei se oikein voi olla toimimatta?  Jos kaikki johdot uusii, ettei maavuotoja voi olla, ja kaikki liitokset puhdistaa ja kiinnittää, eikä vain luule kiinnittävänsä, niin se toimii.  Luulen minä...

Moottorin ja rungon, ajovalon ja rungon - siis rungon, ei etupään - ja takavalon maadotukset jos jaksaa tehdä johdoilla akulle asti, ja valojen virransyötön suoraan ja ohjauksen releillä, saa valoihin jonkin verran tehoa lisää.  Ei niistä loistavia tule, mutta varsin paljon jää valokatkaisijan vastuksiin ja esimerkiksi ohjauslaakerin kautta kulkevaan maadoitukseen voltteja matkalle... ja löysällä oleva moottorin kiinnitys on myös ongelman aiheuttaja sähköille, jos erillistä maadoitusta ei ole.  Ja kaikki sytytyksen maadoitukset johdoilla yhdelle pisteelle, mistä edelleen johdolla akulle?  Vai ajattelenko nyt oikein, miten on sähkögurut?

Ehkä kaikki johdot kannattaisi myös tehdä paksummasta kuin originaalit?  Tai kuten sanoin, en tiedä, onko nuo asiat jo tuossa noinkin uudessa issikassa tehtaan jäljiltä kunnossa?  Mutta joka ainut liitos kannattaa irroittaa, puhdistaa ja kiinnittää huolella.  Vaikka ei ihan kultaisikaan kosketuspintoja...

Mutta yleisesti, jos kone temppuilee käynnistyksen kanssa, ja taas välillä toimii, vika on suurella todennäköisyydellä yksinkertainen kosketushäiriö tai maavuoto jossain.  Jos puola on huono, kone ei käynnisty lämpimänä, jos konkka on huono, kärjissä loimuaa ja kone käy räkien.  Kärjet näkee, ovatko ne kunnossa, lataustilanteen näkee mittarilla.  Jos kone välillä toimii, välillä ei, vika ei ole komponenteissa, se on johdoissa!  Luulen minä...

Terv. Jaakko

Heinäkuu 27, 2019, 07:55:58 ap
Vastaus #17

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä tuli Jaakolta epäilemättä hyvää näkemystä asiasta. Minulla on tuossa vähän sama ajatus ollut, eli kun tietää sudenkuopat ja osaa pitää tietyt asiat kunnossa niin sähköjen on periaatteessa pakko toimia. Käytännössä yllätyksiä varmasti tulee, mutta varautumalla sekä tiedollisesti että materiaalisesti niihin voi reagoida tavalla tai toisella.

Tällä hetkellä pyörä tahtoo sammua kun laittaa ajovalot päälle. Parkkivalon kanssa kyllä kulkee hyvin ilman mitään ongelmaa. Valo kyllä toimii ja on kirkas, eikä polta sulaketta. Harkitsen noiden releiden laittoa. Jos vieläpä löytyisi halogeenipolttimo nykyisen tilalle.

Heinäkuu 27, 2019, 09:21:21 ap
Vastaus #18

Juhani Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jännitteensäädin on Issikoissa ollut se heikoin lenkki. Mää vaihdoin omaani -75 IC Jupiter 3:een heti kärjettömän niin sähköongelmia ei oikeastaan ehtinyt olemaan varsinkin kun löysi vielä oikeat tulpat. Toisella lähtee aina käymään. Nuo IC:n vanhat virtavehkeet ovat mulla vielä hyllyssä joutilaana, jos ja kun tarvitset Martti varaosia. En mää niillä enää mitään tee.

Heinäkuu 27, 2019, 10:07:59 ap
Vastaus #19

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

Jos laittaa kärjettömän Vape virtalaitteen IC:n moottoriin niin kannattaa tarkastaa että pohjalevy tulee suoraan kulmaan kampiakselin keskilinjaan nähden. Nimittäin IC:n staattori ottaa ohjauksen koneistetusta pinnasta ja Vape valutappien päistä jotka eivät ole välttämättä yhtä pitkät. Tutkimalla asia selviää, olen näitä moniaita laittanut eri moottorimerkkeihin.

L&K.

Heinäkuu 27, 2019, 11:59:13 ap
Vastaus #20

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jännitteensäädin on Issikoissa ollut se heikoin lenkki. Mää vaihdoin omaani -75 IC Jupiter 3:een heti kärjettömän niin sähköongelmia ei oikeastaan ehtinyt olemaan varsinkin kun löysi vielä oikeat tulpat. Toisella lähtee aina käymään. Nuo IC:n vanhat virtavehkeet ovat mulla vielä hyllyssä joutilaana, jos ja kun tarvitset Martti varaosia. En mää niillä enää mitään tee.

Varaosat kyllä kelpaa. Laittelen yksityisviestiä.

Mutta niin, yksisylinterisessäni on Vapen sähköt ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Toimintavarmat ovat ja säädöt pysyvät kun ne kerran huolella laittaa. Takana jo joitakin kymmeniä tuhansia ilman mitään ongelmia. Paitsi kerran tulpan ja kerran tulpan johdon kanssa.

Alkuperäisiin suhtaudun nyt vähän niin kuin haasteena. Olen nyt aika hyvällä menestyksellä oppinut kasaamaan koneen toimivaksi, mutta tosiaan nuo alkuperäissähköt on minulle vielä tuntemattomat. Jos tätä IC-harrastuneisuutta saisi syvennettyä edelleen noihin kämäsähköihin vihkiytymällä. Pyörä on muutenkin sen verran siistissä alkuperäiskunnossa, että tekniikankin alkuperäiskunnossa pitäminen ehkäpä luotettavuuden kustannuksella on minusta paikallaan. Lisäksi niiden kanssa painiminen on osa niin sanotusti autenttista IC-kokemusta. Toisekseen se on opettavaista, joka ei koskaan ole pahasta. Jos pyörä hyytyy tien varteen niin siitä selvitään, olen siitä tähän mennessäkin aina kotiin selvinnyt. Ja onpa ne tien pientareella tehdyt remontit olleet luomassa hienoja muistoja ja niiden myötä olen myös tutustunut muutamaan hienoon tyyppiinkin.

Heinäkuu 28, 2019, 09:28:59 ap
Vastaus #21

Juhani Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vastasin yksityisviestiisi.

Heinäkuu 30, 2019, 15:22:03 ip
Vastaus #22

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvää vauhtia tämä etenee.

Nyt on pyörä katsastuskunnossa ylimääräisen runkonumeron hävittämistä lukuun ottamatta. Töötti osoittautui rikkinäiseksi, mutta otin kasasta toisen tilalle. Vilkut toimii vielä pientä kytkimen kosketushäiriöherkkyyttä lukuun ottamatta. Korjaantunee käyttämällä. Latausjännite oli vielä toissa päivänä parhaimmillaan vain jotain 6,7 volttia, mutta eilen avasin kaikki lataukseen liittyvät liitokset. Putsasin ja varmistin että on hyvä yhteys. Alkoi ladata vähän reilulla seitsemällä voltilla kuten kuuluukin. Jarrut pelaa, jarruvalo pelaa, vaihteet löytyy, nätiltä kuulostaa, Jawan latausmittari toimii, tähän mennessä käynnistynyt joka kerta toisella polkaisulla ja niin edespäin. Vapaan merkkivalo ei syty, siinä taitaa olla tällä hetkellä ainoa varsinainen vika.

Trafilta sain runkonumeroasiassa avustusta, eivätkä tuntuneet olevan asiasta oikein millänsäkään. Ilmoittivat vain, että kummallakaan numerolla ei ole IC:tä rekisterissä eikä heillä ole mitään tietoja olemassa. Totta puhuen hiukan jänskätti tietoja näistä laittaa. Vähän oli sellaista pelkoa, että tulee vain kapuloita rattaisiin, mutta niin ei onneksi käynyt. Myyjän kanssa sovittiin, että hän käy allekirjoituttamassa luovutuskirjan alkuperäisen omistajan leskellä ja sitten on 1970-luvulta saakka minuun saakka tiedot.

Toisin sanoen nyt vaan toivotaan että myyjä on sanansa mittainen mies. Skarpilta ja luotettavalta vaikutti, että ei sinänsä epäilytä. Sitten kun on paperit kourassa niin ei kun vaan katsastukseen. Odottavan aika on pitkä varsinkin jos tallissa on tuollainen mahottoman hieno prätkä. Hukkaan menee hyvää ajoaikaa kun illat istuskelee tallin nurkassa kaljatörppö kourassa loppukesän retkistä haaveilemassa.

Heinäkuu 30, 2019, 19:14:38 ip
Vastaus #23

Jaakko Latvanen

• Vieras
Taas häiriköin, eli tiedä en tästäkään asiasta mitään.  Mutta ainakin Jawassa tuo vapaan merkkivalon kytkentä oli hieman erikoinen, tai pikemminkin erilainen.  Kuten tiedetään, polttimon läpi pitää mennä sähkövä, jotta valo hiiluisi.  Ja yleensä tuon ajan vehkeissä kaikissa tapauksissa polttimolle johdetaan sähköä, kun valon halutaan palavan.  Eli jossain valoa ennen on katkaisija, siitä johto polttimon eristettyyn keskinapaan, ja maadoitus polttimon kuoresta suoraan.  Vaan kun se vapaan merkkivalon katkaisin on siellä vaihelootassa.  Voitaisiin viedä sinne katkaisijalle sähöä, katkaisin olisi auki-kiinni tyyppinen, ja sitten sieltä tuoda johdolla vapaan merkkivalon polttimolle.  Eli menisi kaksi eri johtoa lootaan ja itse katkaisin lootassa olisi eristetty.  Toinen tapa on viedä sähkö johdolla polttimolle, tuoda polttimon toiselta puolelta edelleen maasta irrotettuna johdolla ja viedä lootaan, missä maadoittava katkaisin, kun vaihde vapaalla.  Silloin lootaan viedään yleensä vain yksi johto.

Enemmän kuin kerran olen nähnyt, että tuo kytkentä on söhlätty siellä mittaristossa; polttimo on maissa runkopuoleltaan, ja sähköä menee maihin koko ajan.  Siis siinä kytkentämallissa se vapaan merkkivalon polttimo pitää olla eristettynä rungosta myös polttimon ulkokuoren osalta, maadoitus tapahtuu lootassa olevan katkaisimen kautta.  Tässä mallissa se vapaan merkkivalon polttimo on yleensä jossain omassa kehikossaan, mikä on jonkin eristelevyn kautta kiinni mittaristossa tai lampun kopassa.

- muisteli tällä kertaa jaakkovaakko -

Heinäkuu 30, 2019, 20:03:37 ip
Vastaus #24

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

Se menee juuri näin, virta johdetaan polttimon kuoreen ja navasta menee johdin vaihteistossa olevaan maadoittimeen. Poltin on eristetty rungosta. Samalla tavalla toimii latausvalo, navasta menee johdin virtahiilelle jonka kautta maadoittuu niin pitkään kun hiileltä alkaa tulla jänitettä takaisinpäin. Siis jännite on suurempi kuin akun napajännite.

L&K.

Heinäkuu 31, 2019, 23:47:06 ip
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

• Vieras
... ja jos se poltin on jossain kehikossa, sen kehikon eristys on hoidettu jollain kiinnitysruuvien alle ja ympärille tulevilla bakeliittirikoilla tai vastaavilla.  Kun ne rikat ovat väärinpäin, väärällä puolella tai hävinneet tallin lattialle tai pihan hiekkaan, ei pala vapaan valo, ei.  Ja vapaavalon puute kun ei ajoa estä, ja johto ja kaikki pinnat on sopivan hapettuneet, saadaan sellanen sopiva maavuoto, mikä ei heti tyhjää akkua, mutta jonkin aikaa kun ajetaan, tuhoaa koko ajan maihin virtaa puskevan ja ylikuormalla työskentelevän laturin... ja taas voi sanoa, että on ne paksoja!

- vai oliko se näin?

jv

Elokuu 01, 2019, 07:15:18 ap
Vastaus #26

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla tuossa on lamppu palanut. Mittaus osoitti, että jotain mätää kytkennässä on, koska lampulle tulee virta koko ajan. Pitää paneutua asiaan joku päivä. Missään nimessä välttämätönhän tuo ei ole, mutta olisihan se mukava saada toimimaan. Ja jossain tilanteissa jopa hyödyllinenkin.

Lamppu on vaan aika erikoinen. Laitan kuvan myöhemmin.

Elokuu 01, 2019, 10:21:14 ap
Vastaus #27

Risto Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa olla tällainen lamppu

https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18947725

Vaikka on nimeltään latauksen merkkivalon lamppu, toiminee myös vapaavalossa.

Näitä ei ole yleensä saatavissa tavallisissa varaosaliikkeissä.

Rikkoutuneen lampun runkoa käyttäen saa kyllä askarreltua sovitteen tavanomaisemmallekin 6V lampulle.

Elokuu 01, 2019, 10:54:43 ap
Vastaus #28

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole tuollainen, vaan jonkin sortin sovite ja mikä-lie Philipsin polttimo. Vaan samahan siihen on alkuperäisvaraosa hankkia. Kiitokset vinkistä.

Elokuu 01, 2019, 11:48:23 ap
Vastaus #29

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Tuota,eikös lampulle pidä tullakin virta koko ajan,vapaavalon kytkin vaihteistossa antaa maan ja vot,lamppu syttyy...