Nyt olis nuorella pojanklopilla tietotaidon sekä kokemuksen syvän rintaäänen tarvetta, meinaan tuli hankittua tuommoinen alkupään IC Planeta, eli siis yksipyttyinen jossa vielä nuohousluukut ja puolipuristin. Ongelmana olisi kaasun hirvittävä ryntäily itsekseen, koneen joutuu sammuttamaan vetämällä avain virtalukosta ja päästämällä "ilmat pihalle" puolipuristimen kautta kunnes kone vihdoin kuolee, muuten huutaisi kiinnileikkaamiseen asti, ja kyse on tosiaan kovista kierroksista.
Ensimmäisenä epäilin ilmavuotoa sylinterissä, liitoksiahan siinä riittää kun on nuo luukut kyljissä. Moottorin kaikki tiivistykset on näemmä tehty entisen omistajan toimesta tiivistesilikonilla, ja olihan se kahdenkymmenen vuoden jälkeen aika hyvin kadonnut väleistä. No biggie, tilasin minskpartsilta tiivistesarjan (luukkujen tiivisteet jouduin tosin itse tekemään

) puhdistin pinnat ja pistin sylinterin uudestaan läjään. Omasta mielestäni tiivistepinnat olivat suht suorat, vaikka osittain oli vähän sanomista joissain kohtia.
Edelleen sama ongelma, ja ilmenee kutakuinkin näin:
Kylmänä käynnistettäessä tarvitsee antaa puolipuristimen kautta bensaa, muuten saa polkea helvetin pitkään että saa käyntiin, lämpimänä lähteekin usein jo ekasta polkaisusta.
Puhdistin kaasarin osat, tulppa antaa hyvää kipinää, bensaa tulee kohokammioon vaivatta.
Akku on uusi, ja virtaa on riittävästi.
Kun moottorin saa käyntiin, niin hetken voi säädellä tyhjäkäyntiä kohdilleen, jolloin jopa käy ihan nätisti, mutta jos kaasuun koskee niin sitten se nostattaa kierrokset nopeasti tappiin ja pyörä on pakko sammuttaa ennenkuin tuhoaa itsensä. Välillä nostattaa kierrokset kaasuun koskemattakin, kun pyörä on ollut vähän aikaa käynnissä.
-Olen kokeillut säätää ajoitusta ja kärkiä, ei vaikuttanut asiaan. Epäilin olleen aikaisella kun välillä potki takaisin kun yritti käynnistää.
-Kaasarin säätöjä kokeillut suuntaan ja toiseen (k-28 orggiskaasutin), neulaa nostellut ja laskenut, ruuveja kierrellyt auki ja kiinni, vaijereitten kiristystä muuttanut. Tyhjäkäynnin voi saada suht hyvin kohdilleen, mutta eihän tuota ikinä pääse ajamaan kun se jo pintakaasusta sekoaa täysin

-luisti liikkuu hyvin, koho on myös ehjä, vaijerit ei minun mielestä ainakaan jumita, kaasukahvahan on näissä muutenkin vähän hidas palauttamaan? Myöskään seosvivun vaijeri tai lärpäke vaikuta vialliselta.
-Kahta eri ilmansuodatinta kokeillut, ei vaikuta asiaan.
-Tankin ja kraanan olen puhdistanut, ei pitäisi tulla roskaa tai sakkakupin olla jumissa.
Kun moottori lähtee ryntäämään, niin ainoa tapa saada se rauhoittumaan edes vähäsen on vetää kahvasta kaasu täysille, silloin se ei jaksa kiertää kovilla kierroksilla ja käy raskaasti.
Menee pahasti sormi suuhun ja haluaisin saada kaksitahtimoottoreiden kanssa enemmän tehneiden spekulaatioita ja vinkkejä mistä alkaa etsiä vikaa! jokseenkin vaikuttaisi kaasutinongelmalta, mutta...
Kerran sylinteristä oli tiivisteliimat kadonneet, niin voiko myös itse vaihdelaatikon ja kammiontiivisteiden häviäminen aiheuttaa käynnissä tuollaisia ongelmia? Entä jos stefat falskaa, aiheuttaako se laihalla käymistä?
Jostain luin että vuotavat pakotiivisteet voisi aiheuttaa tätä, kun päästäisivät ilmaa sylinteriin?
Luin myös että normiluistissa ei kuuluisi olla imupuolella n. 10 mm reikää (seosvivun läppä peittää sen reijän kiinni ollessaan), mutta tässä on, pitääkö se paikkaansa vai onko näissä aina tuo reikä luistin "takapuolella"?
Muita asioita mitä tulisi katsoa?
Niin ja jos uudeltamaalta löytyy jostain joku IC-guru, niin olisi tervetullutta jos tulisi ihan paikan päälle katsomaan pyörää, korvausta vasten toki!