Kirjoittaja Aihe: IC 350 Planeta vm.62 käyntiongelma (kiertää pirusti)  (Luettu 11542 kertaa)

Kesäkuu 05, 2019, 01:32:54 ap
Luettu 11542 kertaa

markus.eskman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt olis nuorella pojanklopilla tietotaidon sekä kokemuksen syvän rintaäänen tarvetta, meinaan tuli hankittua tuommoinen alkupään IC Planeta, eli siis yksipyttyinen jossa vielä nuohousluukut ja puolipuristin. Ongelmana olisi kaasun hirvittävä ryntäily itsekseen, koneen joutuu sammuttamaan vetämällä avain virtalukosta ja päästämällä "ilmat pihalle" puolipuristimen kautta kunnes kone vihdoin kuolee, muuten huutaisi kiinnileikkaamiseen asti, ja kyse on tosiaan kovista kierroksista.

Ensimmäisenä epäilin ilmavuotoa sylinterissä, liitoksiahan siinä riittää kun on nuo luukut kyljissä. Moottorin kaikki tiivistykset on näemmä tehty entisen omistajan toimesta tiivistesilikonilla, ja olihan se kahdenkymmenen vuoden jälkeen aika hyvin kadonnut väleistä. No biggie, tilasin minskpartsilta tiivistesarjan (luukkujen tiivisteet jouduin tosin itse tekemään  ::) ) puhdistin pinnat ja pistin sylinterin uudestaan läjään. Omasta mielestäni tiivistepinnat olivat suht suorat, vaikka osittain oli vähän sanomista joissain kohtia.

Edelleen sama ongelma, ja ilmenee kutakuinkin näin:
Kylmänä käynnistettäessä tarvitsee antaa puolipuristimen kautta bensaa, muuten saa polkea helvetin pitkään että saa käyntiin, lämpimänä lähteekin usein jo ekasta polkaisusta.
Puhdistin kaasarin osat, tulppa antaa hyvää kipinää, bensaa tulee kohokammioon vaivatta.
Akku on uusi, ja virtaa on riittävästi.
Kun moottorin saa käyntiin, niin hetken voi säädellä tyhjäkäyntiä kohdilleen, jolloin jopa käy ihan nätisti, mutta jos kaasuun koskee niin sitten se nostattaa kierrokset nopeasti tappiin ja pyörä on pakko sammuttaa ennenkuin tuhoaa itsensä. Välillä nostattaa kierrokset kaasuun koskemattakin, kun pyörä on ollut vähän aikaa käynnissä.

-Olen kokeillut säätää ajoitusta ja kärkiä, ei vaikuttanut asiaan. Epäilin olleen aikaisella kun välillä potki takaisin kun yritti käynnistää.
-Kaasarin säätöjä kokeillut suuntaan ja toiseen (k-28 orggiskaasutin), neulaa nostellut ja laskenut, ruuveja kierrellyt auki ja kiinni, vaijereitten kiristystä muuttanut. Tyhjäkäynnin voi saada suht hyvin kohdilleen, mutta eihän tuota ikinä pääse ajamaan kun se jo pintakaasusta sekoaa täysin :D
-luisti liikkuu hyvin, koho on myös ehjä, vaijerit ei minun mielestä ainakaan jumita, kaasukahvahan on näissä muutenkin vähän hidas palauttamaan? Myöskään seosvivun vaijeri tai lärpäke vaikuta vialliselta.
-Kahta eri ilmansuodatinta kokeillut, ei vaikuta asiaan.
-Tankin  ja kraanan olen puhdistanut, ei pitäisi tulla roskaa tai sakkakupin olla jumissa.

Kun moottori lähtee ryntäämään, niin ainoa tapa saada se rauhoittumaan edes vähäsen on vetää kahvasta kaasu täysille, silloin se ei jaksa kiertää kovilla kierroksilla ja käy raskaasti.

Menee pahasti sormi suuhun ja haluaisin saada kaksitahtimoottoreiden kanssa enemmän tehneiden spekulaatioita ja vinkkejä mistä alkaa etsiä vikaa! jokseenkin vaikuttaisi kaasutinongelmalta, mutta...

Kerran sylinteristä oli tiivisteliimat kadonneet, niin voiko myös itse vaihdelaatikon ja kammiontiivisteiden häviäminen aiheuttaa käynnissä tuollaisia ongelmia? Entä jos stefat falskaa, aiheuttaako se laihalla käymistä?
Jostain luin että vuotavat pakotiivisteet voisi aiheuttaa tätä, kun päästäisivät ilmaa sylinteriin?
Luin myös että normiluistissa ei kuuluisi olla imupuolella n. 10 mm reikää (seosvivun läppä peittää sen reijän kiinni ollessaan), mutta tässä on, pitääkö se paikkaansa vai onko näissä aina tuo reikä luistin "takapuolella"?

Muita asioita mitä tulisi katsoa?

Niin ja jos uudeltamaalta löytyy jostain joku IC-guru, niin olisi tervetullutta jos tulisi ihan paikan päälle katsomaan pyörää, korvausta vasten toki!

Kesäkuu 05, 2019, 08:57:46 ap
Vastaus #1

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katsoppa Kaasarinneula onko väärinpäin. Ainakin mun pyörässä noi oireet johtui tuosta. Se neula on isonmaan toleranssiin tehty, et sopii kumminpäin vaan. Toivottavasti kierrokset asettuu ja pääset nauttimaan 2-tahdin voimasta.  ;D

Kesäkuu 05, 2019, 09:45:37 ap
Vastaus #2

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
     Tyhmä kyssäri  onko lukkorengas urat molemmissa päissä ?

Kesäkuu 05, 2019, 09:51:53 ap
Vastaus #3

markus.eskman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä minäkin tässä aloin miettimään, en muista että olisi? En mene varmuudellakaan sanomaan kun en sitä nyt tällä hetkellä pääse katsomaan. Mikä se ero niissä päissä sitten olisi, kun eikös tuo neula ole tasapaksu koko matkaltaan?

Kesäkuu 05, 2019, 10:33:54 ap
Vastaus #4

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla Pannonia teki tuota samaa. Menee hehkusytytykselle, eli laihalle ja hehkuva karsta alkaa hoitaa sytytyksen virkaa. Sulla on tosiaan IC:ssä tuo puolipuristin, millä homman saa kuriin. Mulla piti tukahduttaa kone vaihteella. Mulla auttoi kaasuttimen vaihto. Luisti vain yksinkertaisesti oli mennyt väljäksi ja päästi liikaa ilmaa läpi. Kerran on käynyt myös niin, että toinen pakoputki irtos vauhdissa juurimutterista ja nopea vastapaineen muutos taisi saada saman ketjureaktion aikaiseksi. Eli jos jotain neuvoja pitää antaa, niin ensin poista palotilasta (ja pakokanavista) kaikki karsta. Sitten kaasarin luistin kimppuun. Voi olla, ettei pelkkä luistin uusiminen riitä, jos myös runko on kulunut.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Kesäkuu 05, 2019, 11:22:08 ap
Vastaus #5

markus.eskman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Karstan kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, putsasin kannen kiiltäväksi asti ennenkuin pistin sylinterin läjään. Luistin falskaamisen voisi toki testata, sain kaupan mukana ylimääräisen kaasarinrungon. Mikäänhän ei tietty estä sitä että itse luisti olisi kulunut, tai tuo toinen runko olisi mennyt ovaaliksi, jolloin sekään ei auta, mutta kokeilla kannattaa. Ei kenelläkään sattuis löytymään issikan kaasaria myytävänä, voi olla uudemmastakin  ;D
Edit: Niin ja toki myös kanavat sekä männän puhdistin, kun nyt kaikki oli atomeina
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2019, 11:24:40 ap kirjoittanut markus.eskman »

Kesäkuu 05, 2019, 12:15:59 ip
Vastaus #6

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle kävi oman Yamaha Trailmasterin kanssa samoin. Kone varmaankin sai ylimääräistä ilmaa jostain ja kierrokset nousi nousemistaan. Katkaisin virrat virta-avaimesta, niin ei mitään vaikutusta, kierrokset vaan nousivat. No sitten sain kakkosen kovan rutinan kanssa päälle ja koneen sammuksiin. Mitään vaurioita ei onneksi ehtinyt tulla.Silloin 60/70-luvun taitteessa kun tuo Yamaha YL2C oli uusi malli, niin yleisenä vitsinä oli, että tuo Jammu tarvii kolme mäntää.   Yksi on kiinni koneessa, toinen hitsattavana mäntäpistiäisen jäljiltä ja kolmas odottamassa hyllyssä asennusta koneeseen.

Kesäkuu 05, 2019, 12:57:31 ip
Vastaus #7

MarkkuRyhänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Vikakuvaus vaikuttaa siltä että kampiakselin stefat voivat olla tiivistepinnaltaan kovettuneet ja koneen käynnissä vetää ilmaa sisään.
Kierrosten kohotessa kampikammioon alipaine myös kohoaa ja vetää myös enemmän ilmaa stefojen välistä ja kierrokset kohoaa edelleen.
Kannattaa paineistaa sylinteri ja kampikammio.. pakoaukko ja kaasarin-aukko tukkoon ja tulpanreiästä adapterilla painetta hieman päälle. Kuulee kyllä suhinan jos stefat vuotaa.

t, Markku

Kesäkuu 05, 2019, 18:54:15 ip
Vastaus #8

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Olen Markun kanssa samoilla linjoilla.
Minun ICssä oli samaa vikaa. Kun vaihdoin uudet laakerit ja stefat, niin ongelma poistui.
Vanhat stefat olivat kovettuneet tiivistepinnoilta.
Nyt IC käy kuin kello.
https://www.youtube.com/watch?v=hU_dcC3pvcU
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2019, 18:55:55 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Kesäkuu 05, 2019, 20:00:01 ip
Vastaus #9

markus.eskman

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Sitähän minä vähän "pelkäsinkin"  ::)
laakereita ei toivon mukaan tarvitsisi vaihtaa, on rempattu vuonna -99 jolloin pistetty skf:n laakerit ja sen jälkeen on ajettu sen ~500km.

Kesäkuu 06, 2019, 08:31:47 ap
Vastaus #10

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkista nyt ensin se neula, et se todella on oikeinpäin. Itsellä piti ottaa toinen silmäpari toteamaan, et kumminpäin kuuluu olla. On meinaan neula senverran tasapäinen, et vaikeaa on "sanoa" kumminpäin on oikein, ainakin mun Planetassa. Sama vuosimalli. Todistettavasti ajettu yli 7000km ja on pelannut kuin länsiaarre Buick. Voisan sun koneessa olla nuo muut viat, mut aina ensin kannattaa lähteä pienenmästä suurempaan ongelmaan  ennenkuin moottori on levällään ja oluet loppu.  ;)

Kesäkuu 06, 2019, 08:57:14 ap
Vastaus #11

kari nurminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
itellä oli samankaltaista ryntäilyä 49sissä ja stefojen ja laakerin vaihdolla tokeni....kampiakselin stefat kuivuu ja haurastuu  jos on kone pitkään käyttämättä...valitettavasti stefaa ei löydy länsivalmisteena, alkuperäisiä kannattaa kysellä Uralfoxilta Tampereelta tai Easthighwaylta Virosta...
jäykkäperä ja suorat putket

Kesäkuu 06, 2019, 10:24:04 ap
Vastaus #12

markus.eskman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tottakai sen pienemmän  riesan kautta ensin, vaikkei nyt iso homma olekaan niin ei mua huvin vuoksi kiinnosta purkaa moottoria  ;) Onneksi olin kaukaa viisas ja otin samalla stefasarjan kun tilasin nuo tiivisteet. Kaasarinosia ei minskpartsilta saanut, eli edelleen, jos joltain löytyy ylimääräisiä osia tai kaasareita niin ottakeehan yhteyttä!

Kesäkuu 11, 2019, 12:42:16 ip
Vastaus #13

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aivan ensimmäisenä kokeilisin toista kaasuttimen luistia. Mainitsemaasi reikää ei kuulu olla kaasuttimen moottoripyöräversiossa. Reiällinen luisti on käsittääkseni generaattoriin, vesipumppuun tai johonkin sen kaltaiseen käyttötarkoitukseen suunnitellussa kaasuttimessa.

Pitääpäs viikonloppuna katsoa löytyisikö itseltä joutavaa luistia.

Ja kampiakselin stefan voi korvata laittamalla pari kappaletta läntistä 25x52x7 -koon tiivistettä. Löytynee lähes kaikista alan liikkeistä. Näin olen itse toiminut eikä sen suhteen ole ollut mitään ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2019, 16:22:21 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 11, 2019, 16:19:33 ip
Vastaus #14

markus.eskman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin muistin lukeneeni! Arvostaisin suuresti jos löytäisi oikeanlaisen luistin tuohon kaasariin. Tosin Tuusulasta löytyisi 28mm jikovi, onko jollain kokemusta niiden käyttämisestä Issikassa?