Kirjoittaja Aihe: Nykänen vaihtannu hiippakuntaa.  (Luettu 17407 kertaa)

Helmikuu 04, 2019, 22:37:57 ip
Vastaus #15

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä muistan Nykäsen enemmän ylivoimaisista saavutuksistaan urheilussa kuin hänen muista toilailuistaan..Ainahan meillä porukoissa täytyy olla yksi joka yrittää jotenkin mustamaalata/vääntää asiat "huonoon valoon"...Kyllähän Matti varmaan kartutti valtion taloutta(ainakin välillisesti) enemmän kuin moni meistä..jos se nyt kerran jollekkin on arvostuksen mittari???Minulle ei.Itse tapasin Nykäsen henk.koht. Jyväskylässä(kapakassa kuinkas muutenkaan) aikoinaan hänen "huippu" vuosinaan eikä pahaa mieltä siitä jäänyt..Kepeitä multia Matille..
Minulle ei ole tärkeintä paljonko ihminen on kerryttänyt valtion taloutta. Hyvä että kertyy, sillä muuten yhteiskunta ei pyöri eikä toimi.
Rehellisesti sanottuna paskamaisimmat ja v...ttumaisimmat ihmiset joita olen tavannut, on just niitä millä ei ole elämässä mitään muita arvoja kuin raha ja sen kerääminen, itselleen.
Matti kuuluu kiistattomasti kansallisten urheilu legendojen joukkoon.
 Kansallis sankari yhtä lailla kuin Paavo Nurmi, Minna Canth, Antti Rokka ja moni muukin kansallis sankari.

Helmikuu 04, 2019, 22:51:42 ip
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

• Vieras
En mie kyllä mitenkään Teukan kirjotusta vastaan hyökännyt; kerroin vain omat ajatukset ja tuntemukset, ja vähän koitin niitä perustellakin.  Teukalla on samanlainen oikeus mielipiteeseensä, ja perusteluitakin esitti, mitkä ei nekkään ihan tuulesta temmattuja olleet.  Ei mielipideasioissa oo oikeita tai vääriä, on vain mielipiteitä.  Sisältä ja tuntemattomista lähteistä kumpuavia.

Näin siis miun mielestä.

jv

Helmikuu 04, 2019, 23:20:08 ip
Vastaus #17

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Olis ihan kohteliasta olla kirjoittamatta julkiseen paikkaan mitään kovin loukkaavaa juuri menehtyneestä ihmisestä.
 Se kuuluu niin sanotusti hyviin tapoihin, että osaa olla vaiti jos ei löydä asiallista sanottavaa kyseiseen hetkeen. Olipa kyse sitten julkisuuden ihmisestä tai ihan tavan pulliaisesta. Saattaa olla että näitäkin jorinoita voi jopa lukea joku lähiomainen tai läheinen?

Helmikuu 04, 2019, 23:30:04 ip
Vastaus #18

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olis ihan kohteliasta olla kirjoittamatta julkiseen paikkaan mitään kovin loukkaavaa juuri menehtyneestä ihmisestä.
 Se kuuluu niin sanotusti hyviin tapoihin, että osaa olla vaiti jos ei löydä asiallista sanottavaa kyseiseen hetkeen. Olipa kyse sitten julkisuuden ihmisestä tai ihan tavan pulliaisesta. Saattaa olla että näitäkin jorinoita voi jopa lukea joku lähiomainen tai läheinen?
Siis eläviäkö saa mollata mielin määrin?
Mattiakin vielä ennen kuolemaansa, niinhän sitä tehtiinkin!
Olis ollut kovin hienoa, kun nämäkin kauniit lauseet olis tulleet julkisiksi Matin elinaikana.

Kuulin vuosia sitten Hennalan kasarmilta jutun, että Matti Nykänen on ollut ainoa siellä palvellut urheilija, joka on hypännyt tasajalkaa lattialta yläpedille istumaan. Muista lahjoistaan en tiedä, kun en urheilua aktiivisesti seuraa.
Olen yrittänyt hankkia oman elämän.

EDIT:
Aamun hesari analysoi hyvin, miksi Matti ( on kansan suosikki):

Yksi teoksen kirjoittajista, Rami Mähkä, pitää Nykästä ajassaan ainutlaatuisena ilmiönä, jossa yhdistyi monia perinteisen suomalaisuuden elementtejä, kuten urheilumenestys, slaavilainen juomatapa ja herroille kumartelemattomuus.
”Nykänen eli yritysten ja erehdysten täyttämän elämän, jota vasten jokainen saattoi reflektoida omaa elämäänsä. Omalta aikakaudeltani en keksi ainuttakaan samanlaista hahmoa”, Mähkä sanoo.

Sopinee tähänkin foorumiin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2019, 07:12:32 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Helmikuu 05, 2019, 07:50:16 ap
Vastaus #19

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niimpä niin, mutta on se hyvä, että itse ollaan niin erinomaisia.

Helmikuu 05, 2019, 07:55:30 ap
Vastaus #20

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kuulin vuosia sitten Hennalan kasarmilta jutun, että Matti Nykänen on ollut ainoa siellä palvellut urheilija, joka on hypännyt tasajalkaa lattialta yläpedille istumaan. Muista lahjoistaan en tiedä, kun en urheilua aktiivisesti seuraa.
Olen yrittänyt hankkia oman elämän.

Mäkikotka hyppäsi vuonna 1984 tasajalkaa lattialta Lahden urheilukoulun yläpunkkaan. Sama temppu on onnistunut myös Iltalehden lukijoilta.
Vaikka Nykäsen temppu on varusmiesten keskuudessa lähes kulttimaineen saavuttanut suoritus, se ei ole erityisen ainutlaatuinen.

Suomen kovimpiin yleisurheilutoivoihin kuuluva korkeushyppääjä Arttu Mattila kertoi Iltalehdelle kesäkuussa, ettei Nykäsen hyppy ole kovin kummoinen suoritus.
- Tiedän monta muutakin, iskäkin on hypännyt vastaavalla tavalla, Mattila sanoi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 05, 2019, 08:16:57 ap
Vastaus #21

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nykäsen poismeno on saanut mediaan vipinää.
Tänään 08:14 Ilta-Sanomat aloitussivu, etusivu, mikä se onkaan.
Kun sen kelaa alas saakka sinne yhteystietoihin, niin 49 juttua Matista.
Toki osa jutuista on ensin siellä ylhäällä ja sitten esim. viihde- tai urheiluosiossa, mutta harva saa 49 uutista...

Helmikuu 05, 2019, 08:58:07 ap
Vastaus #22

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla tuo urheilu ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, ja vaivaannun jos joku aloittaa urheiluaiheen samassa porukassa. Penkkiurheilukaan ei vähäisen järjen ja kehnon selän kanssa oo sykähdyttänyt, eli terveyspuolellakin on rajotteita. Mutta Nykäs-Matin liitelyt ja jopa toikkaroinnitkin, niitä olen aina seurannut jollain tasolla ainakin. Ehkä huumori oli Matin selätyskeino armottoman ujouden suhteen, itekkin joskus joutunut turvautumaan siihen lyömällä kaiken läskiksi, työssä ja vapaa-ajalla. Matti siis oli lähellä sydäntä, ei niinkään urheilijana mutta ihmisenä.Omalla kohdalla urheilusta katosi hohto jo kakarana, kun huomasin, ettei mulla jalat kanna juuri minkäänlaisiin suorituksiin. Rupesin miettimään mitä järkeä on yrittää aina vaan pitemmälle ja korkeemmalle, ja noppeemmin, kun siihen ei kertakaikkiaan ole raameja. Samalla katos hohto koko urheilusta. Joskus miettinyt että hullun hommaa. Sekin rahapuoli. Joku harva pärjää taloudellisesti, joku ihan varakkaaksi asti, mutta miksi? Ei sitten osaa antaa asioitaan ammattilaisen hoidettavaksi.
Tuokin julkisuus, miksihän monet julkisuuden henkilöt katoaa näköpiiristä pitkiksikin ajoiksi, jotkut koko loppuelämäkseen. Huomaavatkohan he ettei missään lopulta ole oikein mitään järkeä.Jollain julkisuuden henkilöllä tais olla usein kädessään kirja, jonka kannessa luki että Turhuuksien turhuus. Olis kiva tietää mistä kirjastosta sen saisi luettavakseen. Ainakaan täällä kotikirjastossa ei näkyny olevan.En halveksi minkään tason urheilijaa, laulajaa, rekkakuskia enkä muutakaan, mutta nuo rahanahneet kyllä joskus sylettää. Elääkseen saa olla sopivasti kiinnostunut valuutasta mutta jos aivo on kokonaan ohjelmoitu massia kasvattamaan, niin sinne ei sitten muuta mahdu.Elämäsi oli värikästä Matti, eikä juonenkäänteitä puuttunut, niin että lepää rauhassa.

Helmikuu 05, 2019, 10:02:49 ap
Vastaus #23

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tilannetajun käyttö olis ihan suotavaa ja erityisesti kuoleman tapauksessa, oli kyseessä kuka tahansa. Mutta meistä jokainen käsittelee nämä asiat ilmeisesti eri tavalla? Voimia ja jaksamista läheisille.
Eipä tähän muuta lisättävää.

Helmikuu 05, 2019, 17:32:37 ip
Vastaus #24

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisi tosiaan hienoa,jos häntä olisi kehuttu ja muistettu myönteisesti hänen eläessään.Paskan levitys on hyväksikäyttöä sekin.
Asustelin kerran hänen kanssa samassa paikassa ja käytiin kävelyllä päivittäin. Mies ei paljon puhunut mutta kävelyvauhti oli ripeää.Hitaampi ukko olisi saanut hölkätä vieressä.
Matti oli varmasti herkkä ja ujo.Uskon,että sitä hän lääkitsi alkoholilla,kuten moni muukin on tehnyt.
Rest In Peace Matti

Helmikuu 05, 2019, 19:16:52 ip
Vastaus #25

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Matilla lienee ollut suuri joukko ” ystäviä”, jotka olivat auttamassa häntä alamäessä.
Minua on mietityttänyt mikä ajaa joitakin ihmisiä tarjoamaan ryyppyjä sellaisille henkilöille, joilla tietää olevan ongelmia alkoholin kanssa.
Olen päätynyt siihen tuloksern, että omat ongelmat näytyävät pienemmiltä, kun mateillakin on sama juttu.
Jopa vielä pahempi. Siis pelkkää oman itsetunnon pönkittämistä ja/ tai pahansuopaisuutta.
Vai mittä muuta se vois olla?

Helmikuu 05, 2019, 19:48:45 ip
Vastaus #26

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Urheiluministeri Sampo Terhon (sin.) mukaan valtioneuvosto harkitsee valtiollisten hautajaisten järjestämistä Matti Nykäselle.

– Selvitän tämän mahdollisuuden, mietin tätä hallituskumppaneiden kanssa ja muutenkin ministeriössä, miten olisi paras menetellä asian suhteen, Terho sanoi Yle Urheilulle.

– Ymmärrän kyllä, että monelle on tullut tällainen vaihtoehto mieleen näin merkittävän urheilijan tapauksessa.

Edellinen urheilija, jolle järjestettiin valtiolliset hautajaiset, oli hiihdon olympiamitalisti Tapani Niku. Niku haudattiin vuonna 1989.

https://yle.fi/urheilu/3-10632236

Helmikuu 08, 2019, 07:54:49 ap
Vastaus #27

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Urheiluministeri Sampo Terhon (sin.) mukaan valtioneuvosto harkitsee valtiollisten hautajaisten järjestämistä Matti Nykäselle.

– Selvitän tämän mahdollisuuden, mietin tätä hallituskumppaneiden kanssa ja muutenkin ministeriössä, miten olisi paras menetellä asian suhteen, Terho sanoi Yle Urheilulle.

– Ymmärrän kyllä, että monelle on tullut tällainen vaihtoehto mieleen näin merkittävän urheilijan tapauksessa.

Edellinen urheilija, jolle järjestettiin valtiolliset hautajaiset, oli hiihdon olympiamitalisti Tapani Niku. Niku haudattiin vuonna 1989.

https://yle.fi/urheilu/3-10632236

Ministeri Terho: Nykäselle ei valtiollisia hautajaisia
Ministeri Sampo Terhon mukaan Matti Nykäsen läheiset toivoivat perhepiirissä järjestettäviä hautajaisia.

https://yle.fi/uutiset/3-10636846

Helmikuu 11, 2019, 08:48:43 ap
Vastaus #28

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kävin lähikaupassa. Oli lehtihyllyssä seiskaa, seuraa, matti-extraa jne.
Joka lehti haluaa siivun mattihypetyksestä. Ja nyt haastatellaan jo matin sellikaveritkin.
Sitte tulee hautajais erikoisnumeroa.
Sitte se varsinainen paskan kaivaminen alkaakin. Markkina alkaa jäähtyä niin tarvitaan aina vaan raflaavampia otsikoita ja lööppejä.

En osta ensimmäistäkään lehteä jossa etusivulla tai lööpeissä mainitaan matti. Tää laji tuli jo valmiiksi mulle.

Helmikuu 11, 2019, 13:49:12 ip
Vastaus #29

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös se ole niin, että taiteilijalle ja julkkikselle taloudellisesti parasta aikaa on kuoleman jälkeen...