Äänestys

Miten käy hintaerolle ja millä keinolla?

Käyttövoimavero laskee tai poistuu dieseliltä
Käyttövoimavero tulee bensalle
mikään ei muutu
Käyttövoimavero tulee bensalle ja dieselin Käyttövoimavero laskee tai poistuu
Bensan veroa nostetaan
Dieselin veroa lasketaan

Kirjoittaja Aihe: Bensa vs. diesel hintaero  (Luettu 25221 kertaa)

Marraskuu 09, 2018, 22:35:19 ip
Luettu 25221 kertaa

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hätkähdyttävät lukemat huoltoasemalla: Diesel ohitti hinnassa bensan - Neste Oilin energia-asiantuntija kertoo, miksi asia ei ole yllätys
Kärnä ei lähde arvuuttelemaan, miten tilanne kehittyy ja onko dieselin kallistuminen Suomessa pysyvämpi ilmiö.
–Jännityksellä jäämme odottamaan.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/63b1dbb1-bb70-4322-8502-e2aae6657a6b_oa.shtml

Harvinainen käänne bensapumpuilla: Dieselin hinta meni bensan ohi – Asiantuntijan mukaan tilanne voi jäädä pysyväksi
https://yle.fi/uutiset/3-10500810

No niin arvon raati.
Tietoa, arvausta, spekulaatiota tai kauhukuvan maalausta.

Jokaisella on kaksi ääntä, joten saa äänestää.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 09, 2018, 22:46:12 ip
Vastaus #1

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
No vot, tälläkin hetkellä liikkeissä melkeempä pelkästään d-autoja tarjolla, suap nähä.
Jussi 044 7212497

Marraskuu 09, 2018, 23:39:13 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Bensalla olen tähän asti ajanut, ajan varmaan vastakin ellei vuosittainen vero oleellisesti alene. Kuormuri olis kiva varmaan mutta tuskin sellaisiakaan hommaan. Eli aivan sama mulle mikä noilla on hintaero ja kumpaan suuntaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 10, 2018, 00:05:27 ap
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvin yleinen diesel-auto Volvo V70 D5 farmari
Käyttövoimavero 441,65€/v. (Vero yhteensä, €/vuosi 776,72)
Saattaa harmittaa, jos dieselin hinta jää pysyvästi bensaa kalliimaksi ja verotus ei muutu...

Marraskuu 10, 2018, 07:33:23 ap
Vastaus #4

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Pienet on harmituksen aiheet, jos son muutamasta satasesta kiinni. Ajetaan nyt kymmenen vuotta tiisselillä ja katotaan, että mihin hinta tasottuu. Toistaseksi tiisselin hyötysuhe on niin palijo parempi, että polttoainekulut ovat edelleen pienemmät ja ero on aika selevä oman auton kokoluokassa. Yksikään pensalla kulukeva 1900 kg painava automaattivaihteinen neliveto, joka kiihtyy 5,7 sekunnissa sataseen ja jonka noppeus on rajotettu 250 km/h, ei kule 6,5 litran keskikulutuksella. Voispa melekein sanua, että tuohon saa lisätä 3 litraa, jos meinaa ajjaa pensalla.

Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 10, 2018, 07:48:05 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-ei tuossa varmaan mitenkään käy hyvin autoilijan
kannalta.

Semmoista se touhu on aina ollut-niin kauan kuin asiaa olen
seurannut-eli n. 45 vuotta autokortillisena.

Eilen joku professori taas lateli ilmastoohjeitaan-ja
niin se uhosi,että jo 20-luvun loppuun mennessä tulee
kaikki polttomoottoriautot kieltää,samoin talojen lämmittäminen
öljyllä.Mainitsi tietenkin myös kivihiilen kieltämisen energiaksi-
taisipa mainita turpeenkin.

Eli loistava tulevaisuus useimmille meistä..Tosin koettu Suomen Malli on
on hilata niitä veroja korkeuksiin,jolloin politikko saa omantuntonsa rauhoitettua.

Siksi epäilenkin,että sekä dieselin- että bensan-veroja nostetaan
ja kaikkia käyttömaksuja korotetaan ja sähkövero ja siirtomaksut nousevat
reippaati,koska sähkö kuuluu Suomessa olevan niin halpaa.

t. Markku

Marraskuu 10, 2018, 08:19:46 ap
Vastaus #6

jussi koskinen

• Vieras
Tarkoitushakuinen äänestys.
Käyttövoimavero tulee bensalle ja dieselin Käyttövoimavero nousee.
Jos autovero pudotetaan pois, autojen muut maksut nousevat tuntuvasti ja dieselin eniten, sitten bensa, seuraavina sähkö ym.

Marraskuu 10, 2018, 10:15:52 ap
Vastaus #7

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
seitkytäluvun alkupuolella kun olin teinipoika ja kattelin niitä ainoita telkkariuutisia kun tuli niin olin sataprosenttisen varma että en saa koskaan ajaa vapaasti autolla lenkkiä kotikaupungin kauneilla kaduilla, niin varmasti sanotaan että öljy loppuu viiden vuoden sisään ja happosade tuhoaa metsät ellei sitten ydinsota ehdin ensin jne jne

kattellaan nyt vielä mitä tapahtuu

Marraskuu 10, 2018, 10:42:40 ap
Vastaus #8

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei sähkö ole Suomessa enään "halpaa" esim. Saksassa kun oli hyvä kesä tuottaa aurinko-ja tuuli energiaa oli sähkön pörssihinta useita kertoja negatiivinen.
Joo toi kuljetusala varmaankin kohta älähtää ellei sitä 1 €/km tai jopa alle rahtimaksua nosteta.
Ulkomaisilta kuljetusyrittäjiltä pitäisi periä Vignette maksu kuten useassa EU maassa ja varmaan muuallakin on tapana,ei yksityisautoilta kun nämä tietkin ovat niin surkeassa kunnossa.

Lähdempä tässä kuluttamaan diisseliä vaikkei sitä paljoa saa tollasella kopperolla menemäänkään.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Marraskuu 10, 2018, 10:53:53 ap
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

No eipä siinä, siirretään kohonneet kulut suoraan kuluttajahintoihin. Saadaan inflaatio, korot, yms. kasvamaan, ja maantie kuljetukset itänaapurin hoidettavaksi. Sitähän tällä ilmeisesti haetaan ja halutaan?
 Äkkiseltään ajateltuna koko touhu vaikuttaa semmoiselta pakkasella housuun kusemiselta.  :(

Marraskuu 10, 2018, 11:36:39 ap
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Pienet on harmituksen aiheet, jos son muutamasta satasesta kiinni. Ajetaan nyt kymmenen vuotta tiisselillä ja katotaan, että mihin hinta tasottuu. Toistaseksi tiisselin hyötysuhe on niin palijo parempi, että polttoainekulut ovat edelleen pienemmät ja ero on aika selevä oman auton kokoluokassa. Yksikään pensalla kulukeva 1900 kg painava automaattivaihteinen neliveto, joka kiihtyy 5,7 sekunnissa sataseen ja jonka noppeus on rajotettu 250 km/h, ei kule 6,5 litran keskikulutuksella. Voispa melekein sanua, että tuohon saa lisätä 3 litraa, jos meinaa ajjaa pensalla.

Jep, pienet on murheet. 3 litraa satasella on 300 litraa kymppitonnilla. Omilla ajoilla siis 500 litraa vuodessa, nykyhinnoilla 750-800€. Siitä puolet veisi dieselvero, ja jos nyt lähtisin vaihtamaan dieseliin niin jotain viidenkin tonnin välirahaa ajelisin kasaan sen mainitsemasi 10 vuotta. Eri juttu jos joutuisi/pääsisi matkatöihin, olen vähän sitäkin harrastellut, sillä saa kivasti kuitattua kohtuullisen osan auton ylläpidosta.

Niin, toi mun automaattivaihteinen (280Nm @1900rpm) bensaa 8 litraa satkulla polttava  kartanovaunu kiihtyisi liikenneympyrästä pakonopeuteen ja siitä kohta edelleen 80km/h rajoitettuun liikennevirtaan nopeammin kuin useimmat edelläajelevat :) Takana pian 335tkm, arvokaan ei juuri alene ellei tule jotain fataalia jonka takia joutuisi paaliin laittamaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2018, 11:41:41 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 10, 2018, 11:39:29 ap
Vastaus #11

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkoitushakuinen äänestys.

Ehkä vähän joo.

Ajatusten tuuletusta, että mihin kaikkeen autoileva kansa voi joutua varautumaan.

Kaikkee paskaa ei pitäisi niellä, mitä ylhäältä kaadetaan.
Ainoa asia, mikä saa suomalaiset tekemään jotain, on että ay-väki suuttuu ja komentaa ihmiset lakkoon.
Miksi ahtaajat ei ole ilmoittaneet, että jos dieselin hintaa tai verotusta ei korjata alaspäin tiistai-aamuun mennessä, niin suomen satamat pysähtyy.

Marraskuu 11, 2018, 09:46:03 ap
Vastaus #12

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jep, pienet on murheet. 3 litraa satasella on 300 litraa kymppitonnilla. Omilla ajoilla siis 500 litraa vuodessa, nykyhinnoilla 750-800€. Siitä puolet veisi dieselvero, ja jos nyt lähtisin vaihtamaan dieseliin niin jotain viidenkin tonnin välirahaa ajelisin kasaan sen mainitsemasi 10 vuotta. Eri juttu jos joutuisi/pääsisi matkatöihin, olen vähän sitäkin harrastellut, sillä saa kivasti kuitattua kohtuullisen osan auton ylläpidosta.
Se on mukava seurata ihimisten "säästämistä", kun ollaan valamiita laittamaan kymppätonni auton vaihtoon, jotta saahan toisenlaista menovettä polttava moottori. :o

Reissuhommat on toisinnaan mukavia, mutta ei se ihan joka kerta oo kiva lähtiä tuuppaamaan toiselle puolelle Suomia. Nyt oon ollu 7 kk uuvessa työpaikassa osittain sen vuoksi, että tuli reissumittari lähes täyteen. Männä viikonloppuna muisti taas reissaamisen ihanuuven, ku käytiin rouvan kans Helsingillä. Koko menomatkan oli pimiää ja vettä tuli enämpi vähempi. Siihen ku laittaa vielä perjantain liikenteen ja talavirajotukset, niin ei se ajaminen oo mittään nautintua.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 11, 2018, 14:25:10 ip
Vastaus #13

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Sain laittaneeksi sen uuven Seekerin 10X led-paneelin siihen ämpäri halogeenien väliin. Kokkeilin pikaisesti ja ei se ainakaan heikennä näkyvyyttä.

Tahtoo nähdä kuvan ko. auton keulasta. Tahtoo...
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Marraskuu 11, 2018, 15:31:26 ip
Vastaus #14

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noissa tehokkaissa LED-lisävaloissa on kuulemma se ongelma, että meleko pitkän tovin saa ajella lyhyet päällä, kun vastaan tulee auto.
Nyt varsinkin se korostuu, kun synkkää, tihkuista, märkää ja pimeää.

Aihe on lukittu. Vain ylläpito voi vastata.