Monoblock on siitä kätevä että tekijämies (kuten kumpi vaan Markku) laittaa semmoisen itsekin ilman sen kummempia, tavallisia vesiputkiliitoksia. Jos on kovin sähkökatkoaltis alue niin sitten on splitti parempi. Ja voi siinä olla parempi siirron hyötysuhdekin, en tiedä. Mulla on erotus- ja tyhjennyshanat että saa vedet pois ulkoyksiköstä, eikäpä tässä ole yli viiden minuutin sähkökatkoja ollutkaan moneen vuoteen.
Mulla oli ensin harkinnassa josko koplaisi pumpun niihin olemassaoleviin pannuihin ja systeemeihin, mutta ulkoyksikkö vaatii erillisen ohjainyksikön, ja sitten tarvitaan se lämmönvaihdinsysteemikin. Nämä asennuksineen ja niiden vaatimat muutokset olemassaolevaan laitteistoon olisivat maksaneet jo lähelle sen mitä sähköpannu (joka sisältää kaikki tarvittavat ohjaukset, anturit, kiertopumput, shuntit ym kikkareet paisuntasäiliötä lukuunottamatta) ja lopputulos sähköpannun kanssa on parempi, joten ei mun tarvinnut sitä paljoa miettiä. Tää pumppu on täystehomitoitettu, eli pumpulla mennään aika pitkälle, jossain -15 asteessa vasta menee vastukset välillä päälle, ja parissakympissä pumppu huilii ja mennään vallan vastuksilla.
Tuo sähköpannu kerrostaa lämpimän veden, eli alhaalla on viileämpää ja ylhäällä lämpimämpää. Lattialämmityksen vesi lämpiää kierukalla joka on aika alhaalla vesitilassa, käyttövesi taas isommalla kierukalla joka alkaa alhaalta ja jatkuu ylös asti. Näin pumpun ei tarvitse tuottaa yleensä kuin noin 40-asteista vettä, jolloin COP pysyy hyvänä. Olemassaolevia systeemeitä jos olisin hyödyntänyt, niin olisin joutunut tekemään muutoksia olemassaolevaan 1200 litran varaajaan niin että se olisi kerrostanut veden, tai sitten pitänyt sen systeemin noin 35-40-asteisena ja ”tulistanut” lämpimän käyttöveden erillisellä sähkökäyttöisellä varaajalla. Näitä räknäilin jonkunkin verran, olin jopa vähällä hankkia käytetyn tavallisen öljypannun, ei nekään huonoja ole, ja ovat liki puoli-ilmaisia. Eli olisin laittanut lattialämmityskierron ilpillä ja lämmönvaihtimella, pannun kautta, ja pannun kierukasta käyttövesi (tai käyttöveden esilämmitys ja loput sähköllä), ja pakkasilla sekä muuten huippukuormilla olisi mennyt öljyllä. Mutta toisaalta halusin eroon öljystä, onhan se tehokkain ja muutenkin hyvä, mutta se öljyn hommaaminen, laitteiston huolto ja yhden hormin nuohous jäi nyt pois ja painoi vaakakuppia öljystä luopumisen suuntaan.
Jo joo, ei noi mun laitteiden hinnat olleet mitään erityisen tingattuja, eka tarjous oli korkeampi, kerroin mihin hintaan sen saa netistä ja mätsäsivät hinnan sitten siihen. Virosta varmaan olisi saanut halvemmalla tai jos olisi oikein pirusti tingannut, mutta ero olisi ollut muutamia satasia korkeintaan.
Ja tosiaan, tässä hommassa olin itse urakoitsija, olisin voinut hommata laitteet muualtakin, mutta kävi kätevästi tästä läheltä. Asennukset tehtiin tuntitöinä, veloitukset toteutuneen mukaan. Osallistuin asennustöiden itse hieman, mutta enimmäkseen yritin pysyä pois tieltä

Ja purku itse kuten sinäkin olet suunnitellut.