Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 118495 kertaa)

Marraskuu 12, 2020, 17:23:06 ip
Vastaus #225

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä kiky kannattaa-etenkin omissa hommissa! :D

t. Markku

Marraskuu 12, 2020, 22:25:38 ip
Vastaus #226

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Monoblock on siitä kätevä että tekijämies (kuten kumpi vaan Markku) laittaa semmoisen itsekin ilman sen kummempia, tavallisia vesiputkiliitoksia. Jos on kovin sähkökatkoaltis alue niin sitten on splitti parempi. Ja voi siinä olla parempi siirron hyötysuhdekin, en tiedä. Mulla on erotus- ja tyhjennyshanat että saa vedet pois ulkoyksiköstä, eikäpä tässä ole yli viiden minuutin sähkökatkoja ollutkaan moneen vuoteen.

Mulla oli ensin harkinnassa josko koplaisi pumpun niihin olemassaoleviin pannuihin ja systeemeihin, mutta ulkoyksikkö vaatii erillisen ohjainyksikön, ja sitten tarvitaan se lämmönvaihdinsysteemikin. Nämä asennuksineen ja niiden vaatimat muutokset olemassaolevaan laitteistoon olisivat maksaneet jo lähelle sen mitä sähköpannu (joka sisältää kaikki tarvittavat ohjaukset, anturit, kiertopumput, shuntit ym kikkareet paisuntasäiliötä lukuunottamatta) ja lopputulos sähköpannun kanssa on parempi, joten ei mun tarvinnut sitä paljoa miettiä. Tää pumppu on täystehomitoitettu, eli pumpulla mennään aika pitkälle, jossain -15 asteessa vasta menee vastukset välillä päälle, ja parissakympissä pumppu huilii ja mennään vallan vastuksilla.

Tuo sähköpannu kerrostaa lämpimän veden, eli alhaalla on viileämpää ja ylhäällä lämpimämpää. Lattialämmityksen vesi lämpiää kierukalla joka on aika alhaalla vesitilassa, käyttövesi taas isommalla kierukalla joka alkaa alhaalta ja jatkuu ylös asti. Näin pumpun ei tarvitse tuottaa yleensä kuin noin 40-asteista vettä, jolloin COP pysyy hyvänä. Olemassaolevia systeemeitä jos olisin hyödyntänyt, niin olisin joutunut tekemään muutoksia olemassaolevaan 1200 litran varaajaan niin että se olisi kerrostanut veden, tai sitten pitänyt sen systeemin noin 35-40-asteisena ja ”tulistanut” lämpimän käyttöveden erillisellä sähkökäyttöisellä varaajalla. Näitä räknäilin jonkunkin verran, olin jopa vähällä hankkia käytetyn tavallisen öljypannun, ei nekään huonoja ole, ja ovat liki puoli-ilmaisia. Eli olisin laittanut lattialämmityskierron ilpillä ja lämmönvaihtimella, pannun kautta, ja pannun kierukasta käyttövesi (tai käyttöveden esilämmitys ja loput sähköllä), ja pakkasilla sekä muuten huippukuormilla olisi mennyt öljyllä. Mutta toisaalta halusin eroon öljystä, onhan se tehokkain ja muutenkin hyvä, mutta se öljyn hommaaminen, laitteiston huolto ja yhden hormin nuohous jäi nyt pois ja painoi vaakakuppia öljystä luopumisen suuntaan.

Jo joo, ei noi mun laitteiden hinnat olleet mitään erityisen tingattuja, eka tarjous oli korkeampi, kerroin mihin hintaan sen saa netistä ja mätsäsivät hinnan sitten siihen. Virosta varmaan olisi saanut halvemmalla tai jos olisi oikein pirusti tingannut, mutta ero olisi ollut muutamia satasia korkeintaan.

Ja tosiaan, tässä hommassa olin itse urakoitsija, olisin voinut hommata laitteet muualtakin, mutta kävi kätevästi tästä läheltä. Asennukset tehtiin tuntitöinä, veloitukset toteutuneen mukaan. Osallistuin asennustöiden itse hieman, mutta enimmäkseen yritin pysyä pois tieltä ;) Ja purku itse kuten sinäkin olet suunnitellut.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2020, 22:38:39 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 13, 2020, 09:13:14 ap
Vastaus #227

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mulla on yksi aika hyvä tarjous mutta sitä ei ole vielä ihan tarkennettu että kuuluuko siihen kaikki mistä oli katselmuksessa puhe.
Mulla harkinnassa split ja kai senkin kylmäaine putket itse saisi juotettua hopealla mutta sitä olen miettinyt että käykö migin hiilidioksidi juurikaasuksi jottei sauman seutuville putken sisäpuolelle tulisi sitä mustaa karstaa joka sitten irrotessaan kiertäisi siellä kylmäaineen mukana ja ehkä tekisi hallaa joillekkin osille.Vesiputket sisäyksiköltä jossa kiertovesipumppu,lämmönvaihdin ym. vermeet pitäisi varmaankin tehdä kuparilla niillä puristusliitoksilla,sen työkalun lainaaminen pitäisi jossain vaiheessa tutkia.
Energian mittausta olen ajatellut sisäyksikön ja pannun välille jotta saisisitä COP:pia laskettua vähän tarkemmin eikä sähkön erillinen mittaus ILVL:ille olisi pahitteeksi saisi siitä vielä vähän tietoa samaan tapaan kuin tiesi öljynkulutuksenkin.
Putket sisäyksiköltä vanhalle öljypannulle tulisivat ylös paisuntayhteelle ja alas tyhjennysventtiilille eli itse lämmityskiertoon ei tulisi mitään muutoksia eli perin yksinkertainen toteutus.
Varaajapannussa ei tarvitse pitää kuin ehkä 40 asteista vettä koska suunnitelmiin kuuluu lisäksi käyttöveden n. 100 litranen tulistusvaraaja kuten Karikin oli asiaa miettinyt.Mun toi käyttöveden lämmityshän poikkeaatavanomaisesta siinä että tuolla katolla on noi aurinkokeräimet ja sieltä lämmönkeruu neste kierukan avulla lämmittää 300 litrasta käyttövesivaraajaa josta taasen vesi menee pannun läpi käyttöön ja jatkossa vielä pannun jälkeen tulistusvaraajalta käyttöön.Vesi käyttövesivaraajalla on riippuen tietysti auringon paisteesta huhtikuulta lokakuulle eli yli puoli vuotta kuumempaa kuin varaajapannun vesi eli se lämmittää käyttövettä käytettäessä sitä varaajapannua,parhaimmillaan vesi varaajassa on lähes 90 asteista.
Tuolta Virosta ei saa juurikaan halvemmalla kuten kaverini joka on asunut Virossa ja tietää hyvin paikalliset hankintakanavat myös totesi ja vielä kun hän paritalon taannoin rakensi hommasi IVLP:it täältä osaksi mahdollisten takuujuttujen takia,eli saavat vurulaiset pitää pumppunsa.

Tässä kysymys näille meidän kylmäasentajilla ja mieluusti vielä kommentteja suunnitelmistani.
Lainaus
käykö migin hiilidioksidi juurikaasuksi jottei sauman seutuville putken sisäpuolelle tulisi sitä mustaa karstaa joka sitten irrotessaan kiertäisi siellä kylmäaineen mukana ja ehkä tekisi hallaa joillekkin osille
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 13, 2020, 11:02:48 ap
Vastaus #228

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Sen verran vielä lisään tuosta sähköpannusta, että siinä on kaasukierukan lisäksi myös vesikierukka joka käy just vaikka aurinkokeräimelle. Mulla ton ulkoyksikön vesi kiertää nyt sen kautta mutta jos laitat splitin kuten olet ajatellut ja kuten varmaan parempikin on, niin voisit periaatteessa käyttää sitä vesikierukkaa niinkin että kierrätät tuon aurinko- ja tuulivaraajan vettä sen kautta. Sähköpannusta tulisi silloin koko systeemin keskusyksikkö. En nyt muista onko siinä valmius valmiiksi ohjata lämpöpumpun lisäksi myös aurinkokeräimen pumppua vai onko se lisävaruste. Olisi yksinkertainen järjestelmä kuitenkin, vähillä osilla ja kohtuullisen kehittyneellä automaatiolla.
Kari

Marraskuu 13, 2020, 12:42:11 ip
Vastaus #229

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Laita Kari aurinkokeräimet jos paikka on sellaisille otollinen eli ei paljon puita varjostamassa,ei olisi kallis systeemi kun sinulla on jo varaaja jonka tilavuuskin alkaa riittämän ( 270 litraa) siihen keräimet esim. 3-4 m²,putkistot ja pumppu-ja ohjausyksikkö valmiina tai DIY,itse asentaen ei paha rasti.Sieltä käyttöveteen ilmaisenegiaa yli puoli vuotta.
Ja tälle nyt taas joku laskemaan takaisinmaksuaikaa ;D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 13, 2020, 14:40:56 ip
Vastaus #230

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Vähä hankalan mallinen katto kun on kolme ”poikkiharjaa” vai mitä ihmeen lyhtyjä/jiirejä just aurinkoisemmalla puolella. Eikä sekään ihan etelään päin. Sammalen määrästä päätellen ei ihan jatkuvasti paahda katolle :-[  Ja pannuhuone just luoteiskulmassa taloa, eli putketkin pitäisi vetää ties mistä kautta. Muuten kyllä mielenkiintoinen ajatus, on sitä puntaroitu. Ehkä jos joskus rakennan (rakennutan) tai muutetaan pienempään, niin sitten pitää ottaa tällaiset huomioon. Sähkökennojahan tuonne saisi kun laittaisi noiden poikkiharjojen etelänpuoleisille kyljille, varmaan sähköjohtoa on helpompi vetää kuin kuuma-aineputkia eikä häviöitäkään juuri tule.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2020, 14:50:22 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Tammikuu 28, 2021, 11:10:26 ap
Vastaus #231

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä juttu ja rautalanka-animaatio aiheesta.

Aurinkopaneelien omistajia suututtanut mittaustapa korjattiin vuosien odotuksen jälkeen – professori: “Vääryydet on nyt korjattu”
Aurinkosähkön pientuottajat ottavat harppauksen eteenpäin, mutta lähivuosina on tulossa myös pieni askel taaksepäin.

https://yle.fi/uutiset/3-11750233
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 28, 2021, 12:18:01 ip
Vastaus #232

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tätä netottavaa mittaustapaa on odoteltu ja oltuani meidän sähköntoimittaja Eleniaan yhteydessä lupasivat että Q2:sen aikana tulisi.
Tuossa Petrin linkin kolmannessa animaatiossa on hyvin selitetty kuinka tämä netotus toimii.Aina on jotain pielessä eli aluksi on tuntinetotus joka sekin on lyhyt aika,vuorokausinetotus olisi hyvä mutta kun se on lähes heti muuttumassa varttin mittaiseksi niin aina tällaisen pientuottajan osakkeet huononevat.
Silloin kun paistaa niin sähköä käyttävät toiminnot pitäisi käyttää sinä aikana ja paisteettomana aikan vaan ihan pakolliset sähkövemeet päällä jolloin pääsisi parempaan lopputulokseen mutta onko se jo liian orjuuttavaa säästämistä.Kun pian tulisi halpoja akkuja joihin voisi varastoida aurinkosähköä mutta sellaista aikaa varmaan saadaan vielä odotella.

PS:    TM:ssa muuten oli mielenkiintoinen artikkeli aurinkolämmön varastoinnista maahan.

Tammikuu 28, 2021, 19:47:43 ip
Vastaus #233

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Muutama kasettikuorma päiväntasaajan kuumaa santaa pihaanko? ;D

Olisko vähän sama juttu kun lapin puikulan kasvatus,lapista vaan paaaaaljon lyhkäsempi matka.

Tammikuu 28, 2021, 20:36:01 ip
Vastaus #234

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kyllä mä Markku luulen että Yyteristä saisi ihan riittävän lämmintä santaa, kun hakee siinä heinä-elokuun vaihteessa. Paljon lähempänä, ainakin täältä meiltä katsoen.

Mulle edelliseen taloon kaupattiin maalämpöä, sanoin että tässä on kallio jotain 30-40 metriä syvällä. No keräyskenttä... Jaa tähän tuhannen neliön vaivalla rakennetulle puutarhatontille? No veti ässän hihasta, semmoinen uutuus kuin kompaktikerääjä. Semmoinen parin kuution öljytankin kokoinen putkisysteemi, vähän niinkuin lämmönvaihdin joka haudataan maahan, ei kamalan syvälle mutta kai routarajan alle kumminkin. Sieltä sitten lämpöä pumpulla. Ja kun kämpässä on sopivan lämmintä niin sitten kääntyy hanat ja tehdään pumpulla lämpöä joka tuupataan sinne kerääjään. Ehkä en ihan täysin ymmärtänyt, tai sitten myyntipyssy vedätti, mutta ei menny mulla jakeluun että niinku lämmittäisin maapalloa lämpöpumpulla että saisin sieltä maalämpöä.

Ei tullu kauppoja, öljyllä jatkettiin, sitä trimmasin ja optimoin mm. uusi Oilonin poltin, shuntille Ouman, uudet konvektiopatterit että voi tiputtaa kiertoveden lämpöä 10-15 astetta, parametrien hierominen Oumaniin ja kattilatermariin. Noilla pienillä säädöillä sai tehokkuutta sen verran että öljynkulutus putosi vajaasta kolmesta kuutiosta johonkin 1600-1800 kuutioon. No, takka laitettiin myös, pieni noin 1000 kilon kermansavi.

Mutta hei, jos sieltä päiväntasaajalta lähtee hiekkakuormia tuomaan niin mieluiten riittävän iso satsi ja semmoiselta seudulta että voi laittaa oman öljynporaustornin.
Kari

Tammikuu 28, 2021, 22:03:46 ip
Vastaus #235

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula on sivupihalla öljysäiliö maan alla.
Se on ollut käyttämättä ainakin 20 vuotta en ole koskaan sinne kurkannut.
Lämmin siellä tuntuu olevan, koska lumi ei viihdy sen kannen kohdalla.

Tammikuu 29, 2021, 15:40:11 ip
Vastaus #236

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Miula on sivupihalla öljysäiliö maan alla.
Se on ollut käyttämättä ainakin 20 vuotta en ole koskaan sinne kurkannut.
Lämmin siellä tuntuu olevan, koska lumi ei viihdy sen kannen kohdalla.

Tee sinne mancave.

Joo, roikkalamppu ja pari kaveria mukaan niin vois leikkiä ”Das Boot”:ia. Kevyt dieselinkäry ja lattialla litisevä vesi-öljyseos toisi autenttisen tunnelman. Ei tarvi kuin periskoopin, sen vois laittaa täyttöputken reikään.

Kari

Tammikuu 30, 2021, 20:50:54 ip
Vastaus #237

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miksi aurinkopaneelien omistajien piti odottaa vuosikausia epätasa-arvoisen mittaustavan korjausta? Yle selvitti, mikä kesti

Uudistusta jumitti tulkinta vanhasta EU-direktiivistä, nyt se tehdään direktiivistä huolimatta.

https://yle.fi/uutiset/3-11760713

Tammikuu 30, 2021, 22:38:01 ip
Vastaus #238

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisi mukava tavata joku, joka on saanut aurinkopaneeleiden tuottamaa sähköä myymällä sijoittamansa rahat takaisin ja tekee nykyään pelkkää voittoa.

Tammikuu 31, 2021, 09:11:34 ap
Vastaus #239

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Olen tästä luultavasti aiemminkin kirjoittanut mutta tässä tuottoja,ensteks mun omia,toissavuonna kun paneelit olivat vasta alkukesästä paikallaan tuotto oli 2584 kWh,viimevuosi oli hyvä kun sellainen laskuri lupaisi meille 2668 kWh niin meillä tuotto oli 3108 kWh.Luulisi että mitä lähemmäksi päiväntasaajaa mennään tuotto lisääntyisi rajusti mutta esim. keskieurooppaan em. laskuri lupaa vain 3418 kWh ja päiväntasaajalle 5800kWt no sehän onkin jo kova "saalis".Tämä minun paneelisto on 3,3 kWp ja suuntaus suoraan etelään 25 astetta kallistettuna.Näin talvella tuotto on onnetonta esim. nyt tammikuussa on tullut 477 kWh ja tuo keskieuroopan isompi tuotto kertyy vain viiden talvikuukauden isommista tuotoista kesäkuukaudet ova suurimpiirtein samoja johtuen Suomen pidemmistä kesäpäivistä.Viimevuonna omaan käyttöön sähköä meni 1450kWh ja myyntiin 1750 kWh ja ostosähköä kului 2700 kWh.
Tämä mainitsemani laskuri on täällä:    https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Onhan tällaisessa systeemissä TMA:kaa ja aikaa siihen että niitä rahoja voisi sijoittaa ja ehkä sijoitukset voisivat mennä sen siliän tien kun oli huono diili.Itse olen laskenut sijoitetulle pääomalleni korkoa joksi olen saanut n. 8 %,ei huono kun vielä ottaa huomioon että diili ei voi kusta kuin siinä tapauksessa että laitteistoon tulee jotain vikaa ja tuottoprosentti mitä luultavammin nousee koko ajan kiitos sähkön ja siirtomaksujen korotuksista vaikka linttala yritti ketoa että siirtomaksut niinkuin laskisivat kun siirtomaksujen korotukset pienenevät :-\ tyhmäksi kansalisia luulee >:(

Tavataan Rauno n. 10 vuoden kuluttua kun olen saanut laitteet maksettua ja tuottoa alkaa ketymään,tämä 10 vuotta 12 vuoden sijaan siksi että nyt tulee tuo netottava mittaustapa joka nostaa omakäyttöosuutta ehkä 20-25 % ja näin TMA pienenee  :)