Moro
Mistä Kari otit ton IVLP:in,minkä tehoinen,onko varaaja vanha pannu vai uusi pytty,onko monoplokki vai splitti ,otitko itse osaa asennukseen tai vanhojen öljyvermeiden purkuun???
Mulla hakemus tosta maailmanpelastusrahasta
ja pari tosi ylihinnoiteltua tarjousta tässä ylikuumassa markkinassa olen saanut,vähän olen miettinyt että jos koittaisi itse asentaa,saa nähdä sitten miten esim. takuut ym. lutviutuisi.
Moro,
Tällaisen tarjouksen sain pohjoisen naapurikaupungin Hanakat-liikkeestä:
Nibe F2040-12 lämpöpumppu + Nibe VVM310 varaaja pakettihintaan 8.000;-e
- asennustarvikkeet -25%
- asennustyö 62;-e/h
- autokulut 25;-e/pv
- kaikki hinnat sis. ALV 24%
Tarvikkeita tais mennä reilulla tonnilla ja se putkimies hääri siinä päivän ja tais poiketa vielä seuraavanakin päivänä lyhyesti. Itte laitoin lämpöeristeet putkiin ja talkoilin nostohommissa ja vastaavissa. Lisäksi tuli ulkoyksikölle teline, mielestäni aika kallis, ja kondenssiveden poiston sulanapitokaapeli joita en älynnyt spekata ja tingata tilausvaiheessa.
Sähkäri oli vajaan päivän, ”paikallisesta”. Tekn tilassa oli jo valmiiksi 20 vai 25A keskus josta sähköt sai nopsaan, ainoat isommat hommat oli vetää piuha eteiseen talon pääkeskukselle virtavahteja varten (kattila ja kompura pienentää itsekseen tehoaan jos lähestytään pääsulakkeiden max ampeereja), samassa nipussa tuli sisälämpöanturin piuha. Taas, jos olisin älynnyt, olisin pyytänyt samalla vetämään ethernetin, Nibessä on valmius sillekin etävalvontaa, pörssisähköä ym varten.
Tuo ulkoyksikkö on sellainen että vesi kiertää sen kautta, kylmäainepiiri on siis ainoastaan ulkoyksikön sisällä, eli ei tarvinnut kaasuhommia tehdä. Ja kone on 1-vaiheinen. Hyvin se on toiminut, mutta jos olisin uudestaan hankkimassa, saattaisin päätyä kolmivaiheiseen ja sellaiseen jossa kaasu kiertää kattilassa. Tuossa mun kattilassa kyllä on kaasukierukkakin, sitä vaan ei nyt käytetä mihinkään. Ulkoyksikössä on kompurassa invertteri ja ropellissa ainakin 4 eri nopeutta vai oliko viisikin. Monoplokeista ja spliteistä en tiedä, paitsi eiks toi monoplokki oo kaasutin

Vanhan laitteiston pistin Tori-verkkoon myyntiin kun se oli vielä käytössä, muuan mies soitteli ja kyseli koska voisi tulla noutamaan, tulee apumiehen kanssa ja sovittiin että itsekin siinä jeesailen. Pistin pannun edellisenä iltana sammuksiin ja Äijät tuli aamusta Savonlinnan kupeesta koppikuormurilla, työkalut mukana ja ostohousut jalassa. Takalaitanostin, pumppukärryt, rosvosaha jne. Meni siinä jokunen tunti mutta saatiin huone tyhjäksi. Seuraavana vai sitä seuraavana päivänä tuli sitten nuo pumppuvehkeet ja asentajat.
Kyllä tässä kannatti omaa työtä ja aikaa käyttää. Kaikki ”avaimet käteen”-paketit suurinpiirtein vastaavilla laitteilla oli luokkaa 17000, vanhan purku veloitetaan erikseen ja ”viemme romut maksutta pois”-lisäyksellä. Mulla tietenkin oli aika hyvä laitteisto, puu-öljy-Arimax, varaaja, muovisäiliö jne, ikää joku 15 vuotta. Ostaja meinasi laittaa tämän polttamaan haketta, ilmeisesti on omaa metsää, hakettimet ym olemassa. Mulla taasen ei ole puuta omasta takaa eikä moinen mottisouvi nappaa muutenkaan joten vaihtoon meni.
Niin, tästä mun urakasta on nyt vähän päälle 5 vuotta eli hinnat ja laitteet ovat varmaan muuttuneet.