Kirjoittaja Aihe: Museorekisteröinnin mielekkyys nykypäivänä  (Luettu 44809 kertaa)

Elokuu 12, 2018, 13:12:54 ip
Vastaus #105

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Sitte alkaa pilkunviilaus ja ihmettely.

Saako ajaa enemmän kuin 30 päivää vuodessa? Onko 30 päivää siis 720 tuntia ajoa vuodessa vai kolmenakymmenenä päivänä pikkasen joka päivä? Trafi ei ole kiinnostunut asiasta, vaan vakuutusyhtiö. Jos sovit vakuutusyhtiösi kanssa ajopäiviksi 365 niin asia on OK. Sillä on hintalappu. Museorekisteröinti ei aseta ajopäivärajoitetta, vakuutus kylläkin.

Talvirengaspakko? No ei ole.

Turvavyöt autossa? No sen mukaan mitä se on siihen aikaan ollut säädäntö kun vehjes on rekisteröity.
Mulla 1952 Fergusonissa pitää olla edessä valkoinen valo, ja takana punainen. Ei vilkkuja, ei jarruvaloa. Etuvalo voi olla ihan mikä vaan tuikku jota voidaan valoksi sanoa.
Pilkunviilauksesta tuli mieleen, jotta pissapoika pitää olla, vaikka sellaista ei alunperin ole varustukseen kuulunutkaan.
En tiedä onko se pakollinen, jos varustukseen ei ole kuulunut edes tuulilasia.

Jos ei pissapoika ole silloisten määräysten mukaan ole ollut tarpeen, ei se ole vieläkään. Mutta onhan näitä kummajaisia. Pakettiautossa on oltava taustapeili vaikkei olis takaikkunoitakaan.

Elokuu 12, 2018, 15:22:56 ip
Vastaus #106

Jaakko Latvanen

• Vieras
Aikonnaan vuonna 2005 oli Prius vuokra-autona kolomen viikon ajan ja se oli kyllä kokonaisuutena aika karmiva kokemus. Sähkömoottorissa ei riittäny teho katukivetyksen ylittämiseen ja alusta oli niin vetelä, että pelotti ajjaa moottoritiellä täydellä kuormalla. Siihen vielä päälle kaikki muut tojotamaisuudet. Minkähän tähen se ulukomuotoki on pitäny matkia rikkaimurista?

Kun tuo Toyotan hybridi tuli markkinoille, se oli varmaankin suunniteltu sen ajan viherpiiperöille, ja nuukailijoille.  Suunnittelun tavoitteena oli saada sille mahdollisimman pieni mitattu, eli standardin mukainen kulutus, ja siihen pyrittiin monin keinoin.  Autossa on runsaasti alumiinia painon alentamiseksi, ja ilmanvastus yritettiin saada mahdollisimman pieneksi.  Ja kyllä siitä sitten persoonallisen näköinen tulikin...

Noita kehitettyjä kulutuksen alentamisen keinoja ei sitten Toyotakaan käyttänyt ainakaan täyspainoisesti hyväkseen muissa malleissa.  Eli mikähän pelkästään pensakoneisen Priuksen kulutuslukema olisi, kun vielä voisi jättää ne akut ja sähkömoottorit laittamatta?

En epäile Ossin kokemusta Priuksesta, mutta kyllä minun poika 2004 mallin Priuksella tuosta pihasta autokatoksen sivun varjopaikasta kotiin lähtiessään pääsee tielle sellaisen kinkaman yli, mikä on varmasti katukiveystä korkeampi, eikä pensamoottori vielä kuulomatkalla käynnisty?

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää hybridin järkeä.  Yleensä kaikessa muunnoksessa on hyötysuhde ykköstä pienempi, niin miten se voi olla taloudellista, että tekee pensakoneella sähköä, ja sitten ajaa sillä sähköllä?  Pieniä ovat kuitenkin mittaustulokset hybrideillä, kuten myös mainitun pojan todelliset kulutuslukemat.  Aikaisemminkin olen kyllä todennut, että onneksi ei minun tarvi perässään ajella...

Alkuperäiseen aiheeseen:  Viherpiiperrys ja pussihousuveteraanit ovat toistensa sukulaiskansoja.  Vain se on sallittua ja hyväksyttävää, mitä minä teen, kaiken muun pitää olla kiellettyä!  Mutta jos harrastuksen ainoa tai edes tärkein perustelu on halvat vakuutukset, voisi koko museorekisteröinnin haudata suohon.  Ja toisaalta, kaikki mahdolliset ohituskaistat käyttävä museokatsastukseen kelpaava entisöinti maksaa sen verran lähes aina, että siihen käytetyllä rahalla maksaa muutaman kympin vuodessa suurempaa vakuutusmaksua vielä seuraavankin sukupolven ajan.

jv
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2018, 15:27:41 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 12, 2018, 17:41:05 ip
Vastaus #107

Markku Pyörre

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitte alkaa pilkunviilaus ja ihmettely.

Saako ajaa enemmän kuin 30 päivää vuodessa? Onko 30 päivää siis 720 tuntia ajoa vuodessa vai kolmenakymmenenä päivänä pikkasen joka päivä? Trafi ei ole kiinnostunut asiasta, vaan vakuutusyhtiö. Jos sovit vakuutusyhtiösi kanssa ajopäiviksi 365 niin asia on OK. Sillä on hintalappu. Museorekisteröinti ei aseta ajopäivärajoitetta, vakuutus kylläkin.

Talvirengaspakko? No ei ole.

Turvavyöt autossa? No sen mukaan mitä se on siihen aikaan ollut säädäntö kun vehjes on rekisteröity.
Mulla 1952 Fergusonissa pitää olla edessä valkoinen valo, ja takana punainen. Ei vilkkuja, ei jarruvaloa. Etuvalo voi olla ihan mikä vaan tuikku jota voidaan valoksi sanoa.
Pilkunviilauksesta tuli mieleen, jotta pissapoika pitää olla, vaikka sellaista ei alunperin ole varustukseen kuulunutkaan.
En tiedä onko se pakollinen, jos varustukseen ei ole kuulunut edes tuulilasia.

Jos ei pissapoika ole silloisten määräysten mukaan ole ollut tarpeen, ei se ole vieläkään. Mutta onhan näitä kummajaisia. Pakettiautossa on oltava taustapeili vaikkei olis takaikkunoitakaan.
Jaa, no sitten tulkitsin väärin Katsastajan käsikirjaa.

"01.12.1957
tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan
- autossa tuli olla
- vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus vähintään 18 cm
- tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin
- huurteenpoistolaitteet. "   

Elokuu 12, 2018, 19:08:09 ip
Vastaus #108

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Terve!

Toi "pussihousu-henkilö" -termi alkaa olemaan aika kulunut. En juuri tunne sellaisia vaikka olen puuhastellut VMPK:ssa aktiivisti. Kaippa muutama löytyy, mutta tämän kerhon porukasta (n 7500 jäsentä) minimaalinen osa.
Se siitä.

Tuosta enstisöinnistä ja "oikaisuista". Uskon enemmänkin, että kyse ymmärtämättömyydestä tai laiskuudesta. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa "Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia sekä tekniseltä rakenteeltaan, että ilmiasultaan."
mm. ajoneuvo maalataan ja sisutus tehdään mieleisen värin mukaan. Osia vaihdetaan tai uusitaan vääristä vuosimalleista koska ei jakseta nähdä enempää vaivaa jne. Tämän jälkeen myyntiin "alkuperäiseksi entisöity" eli mr-rekisteröity.
Itse asiassa kaikki vanhat ajoneuvot kuuluvat harrasteajoneuvoluokkaan. Osa niistä voidaan rekisteröidä "alkuperäinen" tai "alkuperäiseksi enstisöity" tai "konservoitu" eli mr-ajoneuvo.

BSA "Buzy Beeza"

Elokuu 12, 2018, 19:18:46 ip
Vastaus #109

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aikonnaan vuonna 2005 oli Prius vuokra-autona kolomen viikon ajan ja se oli kyllä kokonaisuutena aika karmiva kokemus. Sähkömoottorissa ei riittäny teho katukivetyksen ylittämiseen ja alusta oli niin vetelä, että pelotti ajjaa moottoritiellä täydellä kuormalla. Siihen vielä päälle kaikki muut tojotamaisuudet. Minkähän tähen se ulukomuotoki on pitäny matkia rikkaimurista?

Siis parasta museoautoainesta, kun kamaluuden takia hävitetty maapallolta ;D
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Elokuu 12, 2018, 19:21:29 ip
Vastaus #110

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää hybridin järkeä.  Yleensä kaikessa muunnoksessa on hyötysuhde ykköstä pienempi, niin miten se voi olla taloudellista, että tekee pensakoneella sähköä, ja sitten ajaa sillä sähköllä?  Pieniä ovat kuitenkin mittaustulokset hybrideillä, kuten myös mainitun pojan todelliset kulutuslukemat.  Aikaisemminkin olen kyllä todennut, että onneksi ei minun tarvi perässään ajella...

Mutta kun ei sitä sähköä tehdä bensakoneella, vaan otetaan talteen kiihdytyksiä varten silloin kun tarvii vauhtia tiputtaa, mutta ei käytetäkään siihen jarruja.
Okei, on niitäkin, joissa moottori on agregaatti, mutta siinä käytössä se on optimoitu toimimaan siinä tehtävässä.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Elokuu 12, 2018, 21:00:31 ip
Vastaus #111

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

En epäile Ossin kokemusta Priuksesta, mutta kyllä minun poika 2004 mallin Priuksella tuosta pihasta autokatoksen sivun varjopaikasta kotiin lähtiessään pääsee tielle sellaisen kinkaman yli, mikä on varmasti katukiveystä korkeampi, eikä pensamoottori vielä kuulomatkalla käynnisty?

Eipä vaan noussu tuosta perruuttamalla, tai sitte en vaan osannu. Kuva on kyllä otettu nelijä vuotta myöhemmin, että oohan tuohon voitu laittaa lissää pikiä.
https://www.google.fi/maps/@53.7380781,-7.8074399,3a,62.9y,127.23h,63.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdrdmrsPaG1R_hxpU0ka7aQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 12, 2018, 23:16:45 ip
Vastaus #112

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitenkä nämä helevetinkoneet liittyy museorekisteröinnin mielekkyyteen.....

Elokuu 13, 2018, 06:25:32 ap
Vastaus #113

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitenkä nämä helevetinkoneet liittyy museorekisteröinnin mielekkyyteen.....

...Tai koko autoilun mielekkyyteen?

t. Markku

Elokuu 13, 2018, 07:26:34 ap
Vastaus #114

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asia tuppaa aina laajenemaan.
Onko se hyvä vai huono asia, niin sekin jakaa mielipiteitä.
Täydellistä ja kaikkia miellyttävää ei ole missään muodossa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 13, 2018, 07:42:33 ap
Vastaus #115

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-mielekkyyksistä viis' .

Mutta ei tuo perin halpa vakuutus museoajoneuvoille
ainakaan vähennä sen museoinnin kiinnostavuutta.

Ainakaan tämmöiselle pienen budjetin hepuilla.

t. Markku

Elokuu 13, 2018, 10:55:32 ap
Vastaus #116

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miekii oon pienen budjetin mies.  En vaa viitti siitä jatkuvasti ruikuttaa.  Ko en nää olotillaan kettään muita syyllisiä ko itteni.

Ja riippuu se budjetin suuruus siitäkin, mihin vertaa.  Esimerkiks jos vertailuun ottaa miun vanhemmat ja esivanhemmat kautta aikojen, mie oon kuin oonkin ison budjetin mies.  Siks en oikein siihenkään kantaan taivu, että nykysin on kaikki asiat huonommin.  Tai on se yks vehe joskus toiminu paremmin, tai ainakin usseemmin... ja maa oli ennen lähempänä.  Kengännauhoja solmiissa.  Vaan ei noissakaan muutoksissa taija syyllinen olla sen enempää katainen ko tuppikaan, eikä ees sippilä.

jaakkovaakko

Elokuu 13, 2018, 11:10:38 ap
Vastaus #117

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Ei ollu ennen asiat paremmin.Oli ulkovessat,kylmät vedet,pitkät koulumatkat ilman kyydityksiä,raskaat työt huonolla palkalla,ahtaat asunnot,pienet ellei olemattomat eläkkeet,hiekkatiet,puhelinta ei ollut kuin rikkailla...Onhan näitä.Miten niin ennen oli paremmin?Aika vaan kultaa muistoja.

Elokuu 13, 2018, 13:02:47 ip
Vastaus #118

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Juuri näin kuin Risto kertoo,lista olisi pitkä kun vaan kirjoittaisi,ainoa mikä oli ennen paremmin olin nuori ja komia,enää vaan komia ( peili tarttis putsata ).
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Elokuu 13, 2018, 13:12:22 ip
Vastaus #119

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Hypättiin aiheesta toiseen. Menkööt!
Mikä oli ennen paremmin? Kaikilla halukkailla oli duunia ja kaikkien piti tehdä jotain. Kesätöitäkin riitti kaikille koululaisille. Duunia ja ammatin sai nekin, jotka ei pärjänneet koulussa tai kiinnostanu opiskelu. Lorvijat sai potkut persuksiinsa. Tavoitteet oli nuorilla aika selkeitä. Talkootyö toimi.
Jotain sentään oli paremmin. Paskalista on siten huomattavasti pitempi.
BSA "Buzy Beeza"