Kirjoittaja Aihe: Ei taida liittyä aiheeseen, mutta ehkä vmpk:n kuitenkin..  (Luettu 5317 kertaa)

Heinäkuu 23, 2018, 20:55:16 ip
Luettu 5317 kertaa

petrirautio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko vanhojen Soliferien osat alkaneet muuttumaan pikkuhiljaa kullaksi, kun eräs henkilö on tämän vuoden aikana hamstrannut erilaisia Soliferien osia yli 25000euron arvosta eri foorumeilta, vuoden alusta tähän mennessä, myyntiin ne eivät ole takaisin tulleet. Huutiksessa tunnus alkaa B:llä.
Imeisesti jonkinmoinen sijoitustoiminta kyseessä, kun ei missään tapauksessa edes viisikään asentajaa päätoimisena ehdi asennettaa niin valtavaa määrää osia mopoihin samassa ajassa.Eli johonkin kertyy useita kontillisia Soliferien osia..mielenkiintoista odottaa kuinka kauan menee että ne putkahtaa takaisin myyntiin.Ei muutoin mua henk koht haittaisi tippaakaan, mutta yksi ostaja nostanut osien keskihintoja noin 30%-50% tämän vuoden aikana, joka lähes samalla prosentilla nostanut oman rakenteluharrastuksen "osienostokustannuksia"..

Syyskuu 29, 2018, 20:14:08 ip
Vastaus #1

Taito Nuutinen

• Vieras
Niin..ostaisin itsekkin jos rahaa olisi..tuskinpa hänellä osien hinnan nousu ainoa kriteeri..jospa hänellä markkinoita löytyy osille niin miksei..tai sitten saattaa olla "hamsteri"..siihenhän me kaikki varmaan joskus syyllistytään..

Syyskuu 30, 2018, 14:36:58 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Joopa, vanhaa SMA:n rähjääni kun meinasin viitisen vuotta sitten alkaa entisöimään, niin huomasin että mopohommat ovat äveriäämpien touhuja. Myinpä sitten moporaasun pois. Sain rahoilla kannun öljyä, jarrukengät ja ketju-ratassarjan Hondaan :) Budjettirajoitteisen kannattaakin pysytellä pienissä vanhoissa japanilaisissa moottoripyörissä, ja niissäkin jos välttää ”kaikkien” haluamia malleja (CB750, XS650 jne) niin saa harrastella ihan kohtuubudjetilla.

Vähän tuon Solifer-järkytyksen jälkeen etsiskelin maitokärryyn pyöriä, ajattelin että semmoiset vanhat mopon pyörät olisivat just hyvät, kantavuutta aika hyvin ja leveä kumi ei uppoaisi niin helposti nurmikkoon. Vaan nekin kaikki ruosteiset, vipattavat ja laakerivikaiset olivat kaikki just niitä harvinaisia ties minkä prännäfaanin navoilla tai muuten vaan maailman viimeisiä ja hinnat sen mukaisia. Veikkaanpa että ne vanteet kulkevat peräkärryssä vielä aika monelle rompetorille ja takaisin kunnes kauppiaasta aika jättää  :-\

Saa nähdä missä vaiheessa mopojen ja osien hinnat palautuvat järkevälle tasolle, vai palautuvatko koskaan.

Mutta enpä olisi aavistanut että markkinoilla edes liikkuu noin paljon osia, että joku pystyy niihin 25 tonnia laittamaan ja vielä jää muillekin. Ihan kohtuullisen kokoinen bisnes näemmä. Saikohan se yksi rannikon mies, Rainer mikäsenyoli, myytyä ne rekkalastillisensa mitä täällä ja huutonetissä kauppaili joku vuosi sitten?

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2018, 14:42:51 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 30, 2018, 17:52:44 ip
Vastaus #3

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Saattaa tulla yllätyksenä mutta maailmassa on "muutama" muukin mopomerkki olemassa kuin tunska ja solifeeri ;) ja tapauksesta riippuen paljonkin mielenkiintoisempia mutta ollen täysin makuasia ja moni on eri mieltä tästäkin kanssani joka sekin hieno juttu.
Niissä ei suomipojan osahamstraukset paljon paina,maailmalla riittää tavaraa isommallekkin massille kuivata markkinat,toki löytyy erittäinkin harvinaisia johon osapuoli on kortilla ja myyjän markkinat määrätä hintansa(ota tai jätä) mutta se ainakin minun mielestäni enempikin antoisaa kaivella vaihtoehtoja kun pitää vähän vaivoitella ja antaa haastetta harrastukseen vaikka mopoistahan tässä vaan kyse eikä sen ihmellisimmistä ajopeleistä joissa harrastus ihan eri hintatasossa.
Tämä minun projekti 1964 Crescentti on helppo juttu siinä suhteessa että harrastavat näköjään mopoja myös Ruotsissa,varsinkin omia merkkejään ja lähestulkoot kaikkea löytyy uutena,uustuotantona tai ainakin käytettynä.
Suomimopot(jotka pitkälti  alihankkijoiden yleisosista moottoria myöden+ koottu omaan ulkokuoreen)ei häävin haluttuja&tyyriitä ole ulkomailla mutta näyttää vaikkapa Ruotsiin viedyn koska niillähän sotimatta ollut rahaa   ostaa ajopelejä joka lähtöön joten hyvä paikka jahdata järkihintaan niitä tyyriiksi moitittuja osia on esim tradera.se jossa samaa perinteistä Puchia,Sachia,vipuja ja sähkönippeliä ynnä lampunlaseja tai rattaita jne mitä täälläkin ja paljon myös niihin meilläpäin outoihin mopoihin mutta siellä onkin kilpailua&tavaraa eli ylihintaiset jää myymättä .   Toki vastavuoroisesti täällä väheksyttyihin ruotsinmopoihin voi tehdä alelöytöjä kotimaassa ,esim uusi Flintan käyrä joka löytyi 20e hintaan eräästä  pienehköstä mopopuljusta (ollen samaa hintatasoa kuin länsinaapurissa) vaikka ei senpuoleen on tällä hirmutyyriitäkin paikkoja köyhtyä,sama käyrä olisi maksanut 45e eräässä palstalaisten hyvin suosimassa osafirmassa eli hyvät on voittoprosentit jos tuo toinenkaan varmasti tappiolla myynyt...kannattaa ainakin nuukan vertailla ja samassa firmassa toisena esimerkkinä Flintan hammashinha oli 95e+pk kun Ruotsista tilasin 50e kuluineen saman hihnan.

Jos harrastaa laajemmalla skaalalla niin ei tämä välttämättä niin kauhean kallis harrastus ole koska rutkasti erimoisia suomiaihoita löytyy projektiksi kohtuuhintaan joista valita taitojen+kukkaron mukaan mistä aloitella jos vaan erilaisuus kelpaa jolloin mielestäni saa kaupanpäälle myös lopputulokseksi jotain muuta kuin "kymmenen tusinassa"  ja puhutaan vanhoista eikä nykyajan muovimopoista.
Nyt kun tuontipuolikin on auki ja kaikki onnistuu niin mikä estää tuomasta todella erikoisia ja jopa urheilumallisiakin harvinaisia mopoja vaikka länsinaapurista jossa niitä piisaa ja hinta ihan muuta kuin perus-pappiksissa täällä mutta toki jos haluaa olla tässäkin kuin muut niin toki se myyjien osienkin hinnoissa näkyy.

Tuo pienet moottoripyörät on hyvä veto,itse huomannut saman asian ja nimenomaan sinne 125cc asti ongelmajätettä( enduroita+joitain eksoottisia merkkejä&malleja lukuunottamatta),niistä ei tapella ja 80- kuin 70-lukuisia löytyy "tarjoo jotain" hintaan,todella mielenkiintoisia pikkujapsejakin 60 luvulta alle mopohintojen mutta kiinostusta ei häävisti ole,silti jos sen MR vehkeeksi laittelee niin kulut pienet ja pääsee vauhdin hurmaankin toisin kuin vakiomopolla.
Tuon ikäiset piikit pukkaa tehoa toiseen malliin kuin nämä kuristetut,esim tuo mun mökkimopoksi hommaama 2t ja 1 pyttyinen Kawa AR125 noin 22hv joka 6pykälän voimin oiva peli,osat halpoja ja maksoinko n200e käyntikuntoisesta mutta totaalisesn rähjääntyneestä ja kunnostusta kaipaavasta yhdestä aikansa kulkevimmasta japskipiikistä.
Ongelma minun silmissäni on se että kovin muovinen plastiikkiajan tuote,en tykkää siltäosin mutta osui sopivasti kohdalle+kelpaa tarkoitukseensa,70 lukuisissa vielä mp näköä+kiiltoa.

Pikkujapskien osia löytyy kohtuuhyvinkin maailmalta Ebaysta jne,hinnat hyvinkin kohtuullista tasoa kun kysyntää ei ole.

Tienistimielessä tällä moponruuvausella tai piikkienkään tms kanssa ei todellakaan palkoille pääse ,harrastukset enempikin maksaa mutta ainakin minä tykkään pelkästään ajankulukseni ja mielenvirkistykseksi näitä romuja värkätä ja myydessä tahtoo tulla negatiivinen voitto eikä työlle+ajalle passaa laskea penniäkään.
Toiset on erimieltä ja voittoa pitää tulla joten siksi tunturi-soliferosaston hintatasokin voi olla mitä se nyt on.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2018, 18:40:50 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 09, 2018, 10:34:40 ap
Vastaus #4

petrirautio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yli 60 000euroa tänä vuonna nyt ko. yhdellä ostajalla mennyt mopo osiin pelkästään huutonetissä, kaikki merkit kelpaa.Kyllä sillä sitten varmaan itsensä kohtuudella elättää, ostaa osia nettitoreilta ja myy rompetapahtumissa kalliimmalla.

Marraskuu 09, 2018, 11:27:51 ap
Vastaus #5

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Bopalle (kuka sitten lieneekään) kelpaa kaikki....
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Pappa Tunturi 1976 vihreä muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984  keltainen ja oma design varustus mm. levyjarrukeula

Marraskuu 09, 2018, 12:26:45 ip
Vastaus #6

Tommi Tammisto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pappa laakin runkokin on nykyään huuto.netissä poikkeuksetta yli 100€ kampe. Bopalla on lompakko kunnossa. Toisaalta eihän nää osat mitään kalliita oon, köyhästä vaan tuntuu siltä :)

Marraskuu 09, 2018, 17:10:04 ip
Vastaus #7

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paremmin mopot menee kaupan osina ja edesmennyttä Vähäkainun Karia lainatakseni ensin myydään paskat osat harrastajille halvalla ja sitten silputetaan valmiit ja myydään kalliimmalla.
En muutenkaan ymmärrä noiden pappatuntureiden hintoja kun mun mielestä romusta ei enää kannata alkaa tekemään kun ajokuntoisia saa pilkkahintaan.

Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Marraskuu 09, 2018, 20:39:51 ip
Vastaus #8

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Taitaa olla hiljentymään päin tämä mopojen kunnostaminen,ainakin minusta tuntuu niin.
Jos hamstraa hintojen nousun toivossa niin voi olla että jää perikunnalle ihmeteltävää. ::)

Marraskuu 11, 2018, 16:06:13 ip
Vastaus #9

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En muutenkaan ymmärrä noiden pappatuntureiden hintoja kun mun mielestä romusta ei enää kannata alkaa tekemään kun ajokuntoisia saa pilkkahintaan.

Ei siinä varmaan rahallisesti mitään järkeä olekaan, mutta kaikki se tekemisen riemu jää pois jos ostaa valmiin. Ainakin minulle se rakentaminen on iso osa tätä harrastusta, ja sitten kun laite on ajossa, niin voi sanoa, että se on itse tehty eikä mikään valmiina ostettu. Toisaalta eipä tässäkään koko harrastuksessa taida mitään järkeä olla muutenkaan, mutta hauskaa on ja sehän riittää. ;)
-1980 Tunturi Trial
...Ja muutamia nelipyöräisiä...

Marraskuu 15, 2018, 21:20:09 ip
Vastaus #10

Jouko Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Renkohill Dude
Paremmin mopot menee kaupan osina ja edesmennyttä Vähäkainun Karia lainatakseni ensin myydään paskat osat harrastajille halvalla ja sitten silputetaan valmiit ja myydään kalliimmalla.

eihän ne oo edes mitään hyviä ajettavia ja (varsinkaan) automaatteja eivät saa kulkemaan edes lakisääteistä nopeutta..... ja kaikki samanlaisia ….. itse kun tekee jonkun mopon, niin saa tehdä ihan omanlaien (ja väistellä kommentoijia); kommentoijien väistely onkin sitten mukavaa, kun moni ottaa nuo hommat niin tosissaan....
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Pappa Tunturi 1976 vihreä muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984  keltainen ja oma design varustus mm. levyjarrukeula

Marraskuu 21, 2018, 16:21:57 ip
Vastaus #11

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
 >:(Olen nähnyt tämän saman kehityksen kulun ja olen lopettanut " raatojen " keräilyn . Kunhan  saan kaikki puolivalmiit myyntiin niin harrastus loppui sitten siihen. Suomalais mopot eivät ole enää vähään aikaan kiinnostaneet minua ja se on juuri tuo hintakysymys joika saa jarrut tähän toimintaan !!!