Saattaa tulla yllätyksenä mutta maailmassa on "muutama" muukin mopomerkki olemassa kuin tunska ja solifeeri

ja tapauksesta riippuen paljonkin mielenkiintoisempia mutta ollen täysin makuasia ja moni on eri mieltä tästäkin kanssani joka sekin hieno juttu.
Niissä ei suomipojan osahamstraukset paljon paina,maailmalla riittää tavaraa isommallekkin massille kuivata markkinat,toki löytyy erittäinkin harvinaisia johon osapuoli on kortilla ja myyjän markkinat määrätä hintansa(ota tai jätä) mutta se ainak
in minun mielestäni enempikin antoisaa kaivella vaihtoehtoja kun pitää vähän vaivoitella ja antaa haastetta harrastukseen vaikka mopoistahan tässä vaan kyse eikä sen ihmellisimmistä ajopeleistä joissa harrastus ihan eri hintatasossa.Tämä minun projekti 1964 Crescentti on helppo juttu siinä suhteessa että harrastavat näköjään mopoja myös Ruotsissa,varsinkin omia merkkejään ja lähestulkoot kaikkea löytyy uutena,uustuotantona tai ainakin käytettynä.
Suomimopot(jotka pitkälti alihankkijoiden yleisosista moottoria myöden+ koottu omaan ulkokuoreen)ei häävin haluttuja&tyyriitä ole ulkomailla mutta näyttää vaikkapa Ruotsiin viedyn koska niillähän sotimatta ollut rahaa ostaa ajopelejä joka lähtöön joten hyvä paikka jahdata järkihintaan niitä tyyriiksi moitittuja osia on esim tradera.se jossa samaa perinteistä Puchia,Sachia,vipuja ja sähkönippeliä ynnä lampunlaseja tai rattaita jne mitä täälläkin ja paljon myös niihin meilläpäin outoihin mopoihin mutta siellä onkin kilpailua&tavaraa eli ylihintaiset jää myymättä . Toki vastavuoroisesti täällä väheksyttyihin ruotsinmopoihin voi tehdä alelöytöjä kotimaassa ,esim uusi Flintan käyrä joka löytyi 20e hintaan eräästä pienehköstä mopopuljusta (ollen samaa hintatasoa kuin länsinaapurissa) vaikka ei senpuoleen on tällä hirmutyyriitäkin paikkoja köyhtyä,sama käyrä olisi maksanut 45e
eräässä palstalaisten hyvin suosimassa osafirmassa eli hyvät on voittoprosentit jos tuo toinenkaan varmasti tappiolla myynyt...kannattaa ainakin nuukan vertailla ja samassa firmassa toisena esimerkkinä Flintan hammashinha oli 95e+pk kun Ruotsista tilasin 50e kuluineen saman hihnan.Jos harrastaa laajemmalla skaalalla niin ei tämä välttämättä niin kauhean kallis harrastus ole koska rutkasti erimoisia suomiaihoita löytyy projektiksi kohtuuhintaan joista valita taitojen+kukkaron mukaan mistä aloitella jos vaan erilaisuus kelpaa jolloin mielestäni saa kaupanpäälle myös lopputulokseksi jotain muuta kuin "kymmenen tusinassa" ja puhutaan vanhoista eikä nykyajan muovimopoista.Nyt kun tuontipuolikin on auki ja kaikki onnistuu niin mikä estää tuomasta todella erikoisia ja jopa urheilumallisiakin harvinaisia mopoja vaikka länsinaapurista jossa niitä piisaa ja hinta ihan muuta kuin perus-pappiksissa täällä mutta toki jos haluaa olla tässäkin kuin muut niin toki se myyjien osienkin hinnoissa näkyy.Tuo pienet moottoripyörät on hyvä veto,itse huomannut saman asian ja nimenomaan sinne 125cc asti ongelmajätettä( enduroita+joitain eksoottisia merkkejä&malleja lukuunottamatta),niistä ei tapella ja 80- kuin 70-lukuisia löytyy "tarjoo jotain" hintaan,todella mielenkiintoisia pikkujapsejakin 60 luvulta alle mopohintojen mutta kiinostusta ei häävisti ole,silti jos sen MR vehkeeksi laittelee niin kulut pienet ja pääsee vauhdin hurmaankin toisin kuin vakiomopolla.
Tuon ikäiset piikit pukkaa tehoa toiseen malliin kuin nämä kuristetut,esim tuo mun mökkimopoksi hommaama 2t ja 1 pyttyinen Kawa AR125 noin 22hv joka 6pykälän voimin oiva peli,osat halpoja ja maksoinko n200e käyntikuntoisesta mutta totaalisesn rähjääntyneestä ja kunnostusta kaipaavasta yhdestä aikansa kulkevimmasta japskipiikistä.
Ongelma minun silmissäni on se että kovin muovinen plastiikkiajan tuote,en tykkää siltäosin mutta osui sopivasti kohdalle+kelpaa tarkoitukseensa,70 lukuisissa vielä mp näköä+kiiltoa.
Pikkujapskien osia löytyy kohtuuhyvinkin maailmalta Ebaysta jne,hinnat hyvinkin kohtuullista tasoa kun kysyntää ei ole.
Tienistimielessä tällä moponruuvausella tai piikkienkään tms kanssa ei todellakaan palkoille pääse ,harrastukset enempikin maksaa mutta ainakin minä tykkään pelkästään ajankulukseni ja mielenvirkistykseksi näitä romuja värkätä ja myydessä tahtoo tulla negatiivinen voitto eikä työlle+ajalle passaa laskea penniäkään.Toiset on erimieltä ja voittoa pitää tulla joten siksi tunturi-soliferosaston hintatasokin voi olla mitä se nyt on.