Kirjoittaja Aihe: Honda CB1100F -84  (Luettu 12762 kertaa)

Heinäkuu 10, 2018, 12:53:33 ip
Luettu 12762 kertaa

Olli Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mulla on tommonen loppupään ilmajäähdytteinen Honda. Siinä oli CB900F2 tyylinen kate keulalla, minkä poistin ja kasailin semmosilla osila mitä on tehtaalta lähtiessä ollu.

Haluaisin museoleimaan tän pelin. Muuten on aika valmis, mutta mulla on probleema näitten putkien kanssa. Mulla on kiinni alkuperäset putket mitkä on pilattu. Niihin on varmasti ihan syystä vaihdettu loppupäähän sisuksia, mutta jälki on kauhea. Viimeinen osa änäristä on maalattu mattamustaksi ja päätylappu ei ole muutamalla popniitilä, vaan 8:lla isolla täkkipultilla sikin sokin epäsymmetrisesti kiinni. Liitteenä huono kuva päätylapusta.

Toisaalta mulla olis CB900F:n kromisia putkia kohtuu hyvä setti tossa. Kelpaisko ne museomiehille? Ajan henkeenhän ne on ja kokolailla oikeanmalliset. Tässä CB1100F:n putkistossa on keskellä tommonen H-putki, mitä näissä 900F:n putkissa ei näyttäs olevan. Tuo änärin pää näissä onkin vähän pyöreä, onkohan pari vuotta vanhempi tai CB750F:n änärit? Myyjä vakuutti olevan CB900F:stä nämä, jolloin deck height olisi sama ja pakosarjat käy.

Mitä mä teen? Laitanko kromit alle vai pitääkö nää mustat entrata? Mustakromisia noista tuskin enää saa, eli niistä tulisi vaan vähän siistimmin maalatut mustat.  Miten tarkkoja museotarkastajat näistä on? Voinko tarkastaa nykykuosissa - meneekö läpi, ja voinko sen jälkeen vaihtaa kromit jos siltä tuntuu?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2018, 16:41:55 ip kirjoittanut Olli Turunen »

Heinäkuu 10, 2018, 23:39:25 ip
Vastaus #1

Antti Lappalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En ole museotarkastaja, mutta sanoisin että ei mene läpi. Alkuperäisenmalliset tulee olla.

Heinäkuu 11, 2018, 12:27:29 ip
Vastaus #2

jukka örn

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Marving tekee vielä mustia 4-2 putkia ja ne ovat hyvin lähellä alkuperäisiä ja varmaan kelpaavat museotarkastajalle. Myös MAC tekee putkia, mutta ovat hieman erimallisia.Nuo 900:n putket käy teknisesti, mutta tässä pyörässä täytyy olla mustat.

Heinäkuu 12, 2018, 10:14:53 ap
Vastaus #3

Olli Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuo Marvingin mustat putket lienee kuitenkin mustaksi maalattuja, ei mustakromisia? Itse arvostan alkuperäisvalmistajan aikakauden putkea enemmän kuin 2018 mallin tarvikeosaa.

Mutta jos tosiaan niin, että museolle ei kelpaa pikkusiskon putkia käyttämällä, niin jotain pitää tehdä. Taidan laittaa kromiänärit paikalleen, siis pelkät takapöntöt, ja pajoitan nuo orkkispöntöt uuteen uskoon. Sitten ensi kesänä museolle =)

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2018, 10:17:14 ap kirjoittanut Olli Turunen »

Heinäkuu 12, 2018, 11:21:56 ap
Vastaus #4

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistä päättelet ettei Marving valmista mustakromattuja putkia?

Heinäkuu 12, 2018, 11:29:48 ap
Vastaus #5

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä noita mustakromattuja putkia löytyy mm.Marvingilta,eivät ole edes hinnan kiroissa. mm. www.m4tuning.com. löytyy hintaan 540 euroa ja toimitus on ilmainen yli 400 ostoksista.

Ps. Pelkät vaimentimet näkyis olevan alle 300 euroa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2018, 11:33:31 ap kirjoittanut Ipi Laaksonen »

Heinäkuu 12, 2018, 13:02:45 ip
Vastaus #6

Olli Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä oon ollu siinä käsityksessä, että ne marvingin on maalattuja :O
Ehkäpä noi pöntöt sit pitää ostaa, jos ne kelpaa museolle!

Heinäkuu 12, 2018, 20:56:59 ip
Vastaus #7

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sun kromiset äänenvaimentajat on 750:n. Myös 900:n putkissa on se yhdysputki.

Marving tekee mustia 4-2 putkistoja ja mulle vastasivat tässä keväällä, että ovat mustakromiset. Tosin se ei ole samanlaista mustakromia kuin silloin aikanaan on tehty. Sitä kun voidaan tehdä monenlaisella pohjustuksella. Marvingin putket ovat hyvin tehtyjä ja vastaavat alkuperäisiä, eikä niiden kanssa pitäisi olla ongelmia saada pyörää museoon. Jostain syystä heidän putkissa on hieman sellaista hajontaa, voi joutua hieman sovittamaan, että saa paikalleen. Mun 750:n pakoputkisto meni heittämällä paikkaan ilman mitään ongelmia, mutta 1100:n kanssa tilanne ei ollut ihan sama. Voin silti suositella, mistään ei tällä hetkellä ole parempia saatavalla ja ongelmat oli kuitenkin korjattavissa.

Alkuperäisten löytäminen on mahdottomasta heti seuraava. Joskus olen nähnyt kolhittuja myytävänä, mutta viimeisen kahdeksan vuoden aikana olen törmännyt vain yhteen 1100/900:n NOS putkistoon ja sen hinta nousi aika ylös. Mulla ei ollut siihen varaa.
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Heinäkuu 13, 2018, 00:33:35 ap
Vastaus #8

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mustakromi on aina mustakromia,ei juurikaan riipu pohjustuksesta,laatu ja väri yleensä heittelee johtuen prosessista.

Heinäkuu 13, 2018, 10:27:57 ap
Vastaus #9

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Mulla on sama ongelma -82 GSX 1100 Katanan kanssa.
Sivuposkiin olen saanut hankittua TSCC lätkät ja voisin sen museoon laittaa mutta nuo takapöntöt estävät sen.

Ne ovat Marvingin pömpelit ja ja olivat maalatut. Maali oli lohkeillut ja olen ne itse maalannut Mipan superblack maalilla, ja sitten kirkaslakka päälle.
Näyttävät kyllä hyviltä ja maali on pysynyt vuodesta 2002.
Kukaan ole vikaa huomannut tai jos on huomannut niin ei ole siitä puhunut.

Mutta eivät ole kromatut. Käyrät tuossa ovat originaalit kromatut ja upeassa kunnossa.

Jos jollakin olis virheettömät Katanan mustakromi vaimentimet niin ostaisin pois.

Kawasakeihin tekivät myös näitä viheliäisiä mustakromi putkia.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2018, 11:12:29 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Heinäkuu 13, 2018, 11:28:04 ap
Vastaus #10

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on sama ongelma -82 GSX 1100 Katanan kanssa.
Sivuposkiin olen saanut hankittua TSCC lätkät ja voisin sen museoon laittaa mutta nuo takapöntöt estävät sen.

Ne ovat Marvingin pömpelit ja ja olivat maalatut. Maali oli lohkeillut ja olen ne itse maalannut Mipan superblack maalilla, ja sitten kirkaslakka päälle.
Näyttävät kyllä hyviltä ja maali on pysynyt vuodesta 2002.

Jaahas, minkähän takia sitten sanoivat niiden olevan kromatut. Ipi, sä kun tiedät paljon noista pinnoitusjutuista, niin onko olemassa jotain tapaa testata onko pinta kromia vai maalia? Kovin se maalatulta puoli-himmeältä vaikuttaa.

Tietääkö muuten joku saako mustakromausta edelleen tehdä EU:n alueella? Olen kuullut myös sellaista, että se ei enää olisi sallittua. Tosin olen kuullut myös sellaista että sitä ei tee juuri kukaan, koska sen onnistuminen on aina vähän niin ja näin, eikä firmoilla ole varaa tehdä juttuja montaa kertaa. Mikäköhän on se oikea syy...
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Heinäkuu 13, 2018, 14:52:16 ip
Vastaus #11

Hermanni Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samaa katsellut oman GSX:n mustakromisten äänenvaimentimien kanssa. Käytettynä olen yrittänyt metsästellä kotimaasta, vaan kyllä ruostepeikko on kahmaissut suurta osaa niin, ettei pelastettavaa oikein ole. Yhdessä parissa oli mustakromi parista paikkaa salaperäisesti "kuoriutunut" pois jättäen kirkkaan pinnan näkyviin. Muuten ois oikein hyvät!   ;D

Saattaisi muuten löytyä varastosta käyttämätön Katanan putki, muistaakseni oikealle puolelle, kiinnostaisikohan ketään?

Heinäkuu 13, 2018, 15:56:08 ip
Vastaus #12

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mustakromausta ei tietääkseni tee kukaan Suomessa,syy on kysynnän vähäisyys,homma sinänsä on ihan simppeli tehdä.
Se,mistä erottaa maalin ja mustakromin,voi olla hankalaa ainakin maallikolle,nykypäivän maalaustekniikka on simmoista ettei sitä helpolla erota.

Heinäkuu 14, 2018, 00:13:55 ap
Vastaus #13

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Loimaan kromaus tekee jotain mustaa kiiltävää pinnoitetta,lähetin kyselyn sinne,katsotaan selviääkö jotain.
Tuo mustakromi sinänsä on helppo tehdä,ei tarvita kuin kylmempi kylpy ja helvetisti virtaa enemmän. Olen näitä joskus 30 v sitten tehnyt.

Heinäkuu 14, 2018, 20:15:41 ip
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Mie fundeerasin että jos pyörä on kuin uusi, ja äänenvaimentimet on entistetty maalaamalla niin
hyvin, että eipä kromatuista erota, kuin ammattilainen.
Niin miksi ei vois mennä museoon?
Jos uusia ei saa

Käyrissä ei tietysti maalaus kestä, mutta vaimentimissa on kestänyt jo 16 vuotta.
En ole Katanaa käyttänyt ratalla kuin pari kertaa ja silloin oli tosi kylmät kelit.

Eihän tuota voi ajaa kuin pintakaasulle yleisessä liikenteessä ja silloin ei vaimentimet kuumene.