Kirjoittaja Aihe: Havaintoja tieliikennekulttuurin saralta  (Luettu 6881 kertaa)

Maaliskuu 12, 2018, 20:51:14 ip
Luettu 6881 kertaa

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ajelin tänään IC:llä Kangasalta kotiin päin. Muutama kilometri ennen kotia kävi kuitenkin niin, että risteyksestä lähtiessä pyörä sammui, eikä oikein lähtenyt käyntiin. Kaasuttimen ja muiden moottorin lisävarusteiden tarkastelun lisäksi otin havainnointini kohteeksi yhteiskunnassamme vallitsevan liikennekulttuurin. Tarkastelin niitä käytänteitä, joilla autoilijat suhtautuvat hankaluuksissa olevaan tienkäyttäjään.

Ensimmäinen tyyppi suhtautuu risteykseen sammuneeseen sivuvaunupyörään varsin neutraalisti. Hän ajaa ohi, eikä kiinnitä romunsa parissa kyykistelevään henkilöön sen enempää huomiota kuin mitä tiellä olevan objektin ohittamiseen nyt yleensä kiinnitetään.

Toinen tyyppi ottaa sivuvaunupyörän moottorin parissa ihmettelevään henkilöön kontaktia. Risteyksessä on kolme kaistaa menosuuntaan. Moottoripyörä on sammunut näistä oikeanpuoleiselle. Se ja viereinen kaista ovat eteenpäin meneville, äärimmäisenä vasemmalla on vasemmalle kääntyvien kaista. Toisin sanoen moottoripyörän oikealla puolella on lumipenkka ja vasemmalla puolella kaista, jossa ensimmäisen tyypin kanssaliikkujat ohittavat moottoripyörän parissa äheltävän henkilön tiiviissä jonossa. Aktiivisesti kontaktia ottava henkilö on sivuvaunumotoristin takana, ja arvelee tööttäilyn vauhdittavan hänen puuhasteluaan moottoripyörän parissa.

Kolmas tyyppi on myös kontaktia ottavaa sorttia. Kun sivuvaunumoottoripyöräilijä on saanut laitteensa työnnettyä pyörätien varteen, irrottanut bensatankin saadakseen selvyyden moottoripyörän sähkölaitteiden toimivuudesta, saapuu kolmannen tyypin liikkuja paikalle. Hän parkkeeraa kuorma-autonsa tien varteen ja astelee moottoripyöränsä äärellä päätä raapivan henkilön luo. Kolmannen tyypin suhtautuja kysyy, onko isokin ongelma ja tarjoaa kyytiä motoristille ja hänen kulkuneuvolleen. Kun moottoripyörä on lastattu kyytiin, hän ajelee leppoisasti valittua paikkaa kohti ja tarinoi mukavia kertoillen hiukan elämäntarinastaan ja kiinnostuksestaan kaikenlaisiin kiinnostaviin vanhoihin rojuihin. Mainitseepa myös tarkastelleensa tarinamme motoristin sivuvaunumoottoripyörää sen säilytyspaikassa tien varressa, ja miettineensä, että tulee jutustelemaan sivuvaunumoottoripyöristä ja talviajeluista jos näkee sen omistajan kaupan pihassa tai vaikkapa rompetorilla. Perille päästyä kolmannen tyypin kanssaliikkuja vielä toivottaa huolettomia kilometrejä.

Tielläliikkujana arvostan henkilökohtaisesti eniten tyypin kolme kanssaliikkujaa. Tyyppi yhteen suhtaudun jokseenkin neutraalisti ja toisen tyypin tööttäilemällä toteutettua kannustusta en totta puhuen erityisesti arvostanut. En kokenut sen efektiä niin tehokkaaksi kuin itse autoilija ehkä oli sen tarkoittanut.

Kuvassa motoristin kulkuneuvo ja ensimmäisen tyypin kanssatienkäyttäjiä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 12, 2018, 20:57:03 ip
Vastaus #1

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harmi, kun tällä palstala ei ole muualta somemaailmasta tuttua tykkää-nappia.
Painasin sitä nyt peukalo punaisena.

Maaliskuu 12, 2018, 21:31:22 ip
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko se vanha neuvo, eli huivi sarvikon vasemmalla puolella vielä toimiva, kun apua tarvitaan?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 12, 2018, 22:13:18 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

• Vieras
Vanhassa tarinassa pulaan joutunut naisautoilija käveli tyypin kaks auton viereen, pyys tyyppiä avamaan ikkunan, ja esitti tyypille, että jos herra ystävällisesti työntäis tuon minun ajoneuvoni tien sivuun, niin minä voin sen aikaa painaa herran auton äänitorvea...

Sitten pääasiaan:  Kiitokset taas Martille upeasti kirjoitetusta tarinasta; sinussa on kyllä kynätyöläisen ainesta enemmän kuin vähän!

jaakkovaakko

Maaliskuu 13, 2018, 06:35:16 ap
Vastaus #4

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vastaavissa tilanteissa olen törmännyt vain kakkosluokan kanssakulkijoihin.

Maaliskuu 13, 2018, 15:55:21 ip
Vastaus #5

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Joo tuota samaa näkee vesiliikenteessä, jonkun verran tuulee ja konerikko. Olen muutaman hinannu pois kivikolta ja sanonut ettei mun vene sovellu hinaukseen muta pidän sut pois kivikon läheisyydessä ja soitan vapaaehtoisille pelastajille jotka ovat tulleet tosi nopeasti apuun. Tässä hommassa on hyvä lukea navigaattorista tarkka sijainti, kurjaa katsoa perhettä lapsineen hädässä ja sitten on pensa loppu eikä kunnon ankkuria joka tarvii pitkän köydet jotta pitää.

Ihmiset on muuttuneet ihmeen välinpitämiksi, edellis kesänä eräs pyöräilijä kaatunut ja loukannu itsensä. Olin scodella matkassa ja venereppu seljäsa jossa ensiapu laukku, yritin auttaan ja pyysin apua ohikulkijoilta joilla kiirus ja kommentit anna sen juopon maata. No sain pahimmat vuodot tukittua ja lanssi tuli niin tuttu kaveri siinä melkein naapuri, sain kehut, no en tiedä oliko syytä. Seuraavana iltana ovikello soi ja tämä lanssikuski toi mulle uuden ensiapu laukun.

Martti osaa kyllä kirjoittaa hyvin ja pakko vielä mainita vuosien takainen juttu kun mulla oli vielä moottoripyörä, pysähdyin tien varteen tupakille ja kattelin moottoria. Kaikki ajoi ohi paitsi kaksi harrikkamiestä jotka pysähtyi heti ja tarvikko apua, aina pitää auttaa. Kerran Raippaluodon kahvilaan mentiin ja yksi harrikka valutti pensaa, kattelin vähän ja seurue löytyi ja kysyin kenen pyörä se on. Yksi lähti heti ja tuli takaisin olut tuopin kanssa ja antoisen mulle ja kiitti.

Maaliskuu 14, 2018, 12:39:50 ip
Vastaus #6

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun ostin BSAn kävin sillä pari päivää töissä Vantaalla. Luulin että kyllä sillä parin päivän duunireissut heittää tankkaamatta. Toisena päivänä bensa loppuikin vanhalle lahdentielle Jokivarren tienoille. Oli ilta ja matkaa oli liian paljon Järvenpään bensiksille joten aloin työntämään Mäntsälää kohti.
Loivatkin mäet alkoivat nopeasti tuntua kintereissä ja hengitys tihentyä  ???
Sitten siihen pysähtyi pakettiauto ja nuori pariskunta kysyi voiko olla avuksi. Olivat juuri muuttaneet Kellokoskelle ja iloisella päällä. En pannut vastaan kun ehdottivat että laitetaanko Pässi kyytiin. Veivät Mäntsälän bensikselle ja sanoivat että päivän hyvä työ on nyt tehty .. korvauskaan ei kelvannut. Kyllä teki mieleni iloiseksi  :) .. joskus käy hienosti tien päälläkin.         

BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Maaliskuu 14, 2018, 14:10:45 ip
Vastaus #7

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Enpäs tuota tiedä...   Luulen että tyypin 1 tyyppinen tyyppi asustaa samaa taloutta vaimoni kanssa täällä meillä.  :-X

Aja pois, tai jossei se lähe niin poistu itte ! En kyllä alakas mittään vierasta kalstaania kotonani kattelemmaan   :P

Taijanpa omien kokemusten mukkaan kuulua tuohon kolomoskategoriaan, tai no kuorma-autoa minulla ei ole, mutta muutama tienoheen sammunut pyörä on tullut vietyä peräkärryllä talille, ja vielä avustettua korjauksessakin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2018, 14:24:59 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 14, 2018, 16:43:35 ip
Vastaus #8

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli tässä myös mieleen muutaman vuoden takainen moporetki. Jupiterin takakumi pääsi tyhjenemään monenkymmenen kilometrin päässä kotoa eikä pumppua ollut mukana. Siinä oli vieressä talo ja pihatiellä porukkaa. Talutin pihaan ja kysyin onko pumppua lainata että pääsen jatkamaan. Ei ollut, mutta neuvottiin että bensa-asema on noin viiden kilometrin päässä. No sinne lähdin työntämään. Noin kahden minuutin päästä ohi ajoi samaisesta pihasta lähtenyt kookas pick up bensa-aseman suuntaan. Nimensä vastaisesti se ei poiminut minua kyytiin, vaan ohi päristeli. Pani vähän harmittamaan siinä työnnellessä.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 14, 2018, 19:54:34 ip
Vastaus #9

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viime kesänä orottelin kaveria linkkaripysäkillä, -55 mallisella motskarilla olin liikkeellä. Siihen pysäs joku uurehkolla motskarilla ja kysy ett onks kärjettömään sytkään tullu vikaa. Vastasin että kaverii oottelen, lisäsin sitten että itteasiassa siinä on kärjetön sytkä. sano ett luuli sen olevan hyväkin sutkautus.

Maaliskuu 14, 2018, 20:43:54 ip
Vastaus #10

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä itse pyrin aina siihen että motoristia tai vanhalla ajokilla pulassa olevaa autetaan aina. Kaveria ei jätetä periaatteella, karman lakiin luottaen. Merkkiin ja malliin katsomatta.
 Ja tietysti nais ihmisiä.  ::)

Maaliskuu 14, 2018, 20:53:23 ip
Vastaus #11

Risto Saastamoinen

• Vieras
Kyllä itse pyrin aina siihen että motoristia tai vanhalla ajokilla pulassa olevaa autetaan aina. Kaveria ei jätetä periaatteella, karman lakiin luottaen. Merkkiin ja malliin katsomatta.

Naisihmistä käskee iso kirjakin auttamaan.
Tänään, pahimman lumipyryn aikaan, huomasin silmänurkastani pellon keskellä kaksi naisihmistä heilumassa lapion kanssa, auto siellä kinoksessa sata metriä väylältä sivussa. Heräs siinä jonkinlainen auttamisenhalu kaikista varoituspuheista huolimatta, pikaisesti osasin päätellä että naisilla täytyy olla todellinen hätä kun ovat tuolla pellon keskellä. Hätähän siellä oli, kolme koiraa autossa ja kaksi naista melko kevyissä tamineissa, tunnin olivat jo töitä tehneet mutta auto ei tullut tielle.
Mikähän se pakottaa ajamaan kevyellä autolla mökkitielle, jossa lunta kolmisenkymmentä senttiä? Ei osanneet naiset syytä kertoa mutta kiitollisia olivat kun auto lopulta oli maantiellä.

Maaliskuu 14, 2018, 21:41:52 ip
Vastaus #12

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Naisihmistä käskee iso kirjakin auttamaan.
Tänään, pahimman lumipyryn aikaan, huomasin silmänurkastani pellon keskellä kaksi naisihmistä heilumassa lapion kanssa, auto siellä kinoksessa sata metriä väylältä sivussa. Heräs siinä jonkinlainen auttamisenhalu kaikista varoituspuheista huolimatta, pikaisesti osasin päätellä että naisilla täytyy olla todellinen hätä kun ovat tuolla pellon keskellä. Hätähän siellä oli, kolme koiraa autossa ja kaksi naista melko kevyissä tamineissa, tunnin olivat jo töitä tehneet mutta auto ei tullut tielle.
Mikähän se pakottaa ajamaan kevyellä autolla mökkitielle, jossa lunta kolmisenkymmentä senttiä? Ei osanneet naiset syytä kertoa mutta kiitollisia olivat kun auto lopulta oli maantiellä.
Vanha viidakon sanonta:
Tutkimattomia ovat nais ihmisten tiet. Siksi niitä pitää auttaa. :-[

Maaliskuu 15, 2018, 11:02:28 ap
Vastaus #13

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
olen kyllä monta kertaa pysähtynyt auttamaan, kerran kun olin tohon kioskille menossa niin oli ihan tähä kodin lähelle pysäyttänyt semmonen rakennettu harrikka ja kaveri kyykki vieressä no pysähydyin, oli pudonnut vaihdeen siirrosta yksi pultti pois no hain kotoa pultti lajitelman ja kuntoon tuli, hauskat jutut oli kaverilla, varsinkin kun soitti omalle kaverille ja kertoi missä mennään

toisen kerran oli a-fordi tien poskessa juuri risteyksen liikenteen jakajan kohalle, no hinasin sen lähihuoltsikalle ja ruvettiin kattelemaan, pyöritti niin ilosesti että arvelin että josko on kipinää, tosin ei se ihan tutun kokonen ja näköne kone ollut, selkeä kuitenkin, no mulla oli alffan takaluukussa ylimääränen tulppa niin koitettiin että tuleeko kipinää, tulpanjohdotkin oli kuparfliisua, ne ei tullut, seuraavaksi tuleeko puolalle virtaa no ei tullut, siitä sitten "johtosarjaa" seuraamaan sitä ainoaa johtoa joka meni rintapellin läpi, no siellä oli se ainoa sulake jälkiasennetussa muovi boxissa ja rikki tietysti, sen kun vaihto nii alko taas paukuttaa, kaveri sano että auto oli naapurikylän kesäteatterissa roolissa ja sillä oli ajettu joka ehtoo 30 metriä että oli päättänyt lähteä vähän antaa matka-ajoa ei vissiin sulake kestänyt oli lamput päällä . . .

Maaliskuu 15, 2018, 16:34:38 ip
Vastaus #14

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kurapyöräilijöillä on lista apua tarvittaessa antavista motoristeista. Ilmoitin sinne tietoni ja miten voisin auttaa. Eräänä lauantaina tuli soitto, että ryhmä oli lähistön poluilla ajamassa ja yhden kaverin pyörä tarvitsi hitsausta. Hommasin heille paikan ja välineet. Viisi pyörää tuli paikalle ja joukosta löytyi korjaustaitoa. Pyörä tuli kuntoon ja ryhmän harrastus sai jatkua. Mukava oli heidän kanssaan rupatella. Kiitosta tuli vuolaasti palstalla.

TA
Toihan on hieno homma että löytyy tuollainen lista. Harraste vermeiden kanssa voi aina sattua ja tapahtua. Ei varmaan yhtään pahitteeksi vaikka samantapainen apulista löytyisi muistakin harraste ajokeista? Itsekin auttaisin hyvin mielelläni jos joku tarvitsisi näillä kulmilla äkki apua.
 Oma mp-matka on kerran tyssännyt 5 mm kuusiokoloavaimen puutteeseen. Onneksi paikalle pysähtyi avulias kanssamotoristi jolta se avain löytyi, ja matka jatkui.
 Tästä viisastuneena, nyt löytyy penkin alta pikku työkalusatsi jossa on hylsyjä, kuusikoloja, ruuvikärkiä, ..yms., ja erkkaa ja nippusiteitä. Ja pari varatulppaa.