Kirjoittaja Aihe: Jalankulkija...  (Luettu 12218 kertaa)

Marraskuu 10, 2017, 16:08:54 ip
Vastaus #15

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla on nyt kirkkaan keltainen skode ja autoilijat antaa usein tietä vaikka heillä olisi oikeus ajaa.

Marraskuu 10, 2017, 16:14:41 ip
Vastaus #16

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
.....
Kun nyt käyttäisivät niitä heijastimia, ja ylittäisivät ajoradan suojatien kohdalta nämä jalankulkijat

Miten ihmeessä ne puusilmät voi nähdä pienen heijastimen, kun eivät näe edes isoa heijastavaa  suojatiestä kertovaa  liikennemerkkiä.
Kyllä nämä ”sokeat” ajaa päälle on sitten  kirkas kesäpäivä tai syksyinen pimeys.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005431677.html

Juna ja Rekka-auto on myös liian pieniä esineitä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2017, 16:24:59 ip
Vastaus #17

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jos nyt ihan asiaakin. Tuolla liikenteessä on taajama-alueella niin paljon kaikenlaisia valoja että se yksittäinen heijastin hukkuu siihen kaiken muun valon sekaan.
 Siellä pitää nyt olla tarkkana kun maa on mustaa ja märkä imee kaiken näkyvyyden, valot heijastelee lätäköistä yms... Oli liikkeessä jalan tai ajokin ohjaksissa.

Marraskuu 10, 2017, 16:58:46 ip
Vastaus #18

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Mulla on nyt kirkkaan keltainen skode ja autoilijat antaa usein tietä vaikka heillä olisi oikeus ajaa.
Oot vissiin niin tunnettu kaveri paikkakunnalla, paree antaa tietä.  ;D
Jussi 044 7212497

Marraskuu 10, 2017, 17:44:55 ip
Vastaus #19

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kaupassa pitäs olla vierekkäisinä ja vaihtoehtoisina tuotteina heijastimet ja elinluovutustestamentit.

Marraskuu 10, 2017, 18:14:14 ip
Vastaus #20

jussi koskinen

• Vieras
Onkos kukaan huomannut eroa itsessään kun muuntautuu autoilija/motoristi/fillaristi/jalankulkija-rooleihin?
Motoristit (isolla ämmällä), kulkevat sitten millä pelillä tahansa, huomioivat ja  kunnioittavat myös muita  tienkäyttäjiä, niin valoisana kuin pimeänäkin aikana. 8)
Nykypäivän kotilokuskit yrittävät siirtää taitamattomuutensa toisten vastuulle. :police:

Marraskuu 10, 2017, 18:28:00 ip
Vastaus #21

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Ai niin,kevyeen liikenteeseenkin pitää saada kaistavahti,taskupysäköinti sun muut automatiikat..Bernerin firmasta?

Marraskuu 10, 2017, 20:11:45 ip
Vastaus #22

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oulussa ME pyöräilijät ajetaan miten halutaan ja kaikki muut väistää  8)

Ongelmana on muut pyöräilijät jotka ajattelee samalla tavalla.  :o

Osa jalankulkijoista haluaa valita kulkusuunnan vastavirtaan ja se on laillista. Kerran tuli alamäen jälkeen notkelmassa mutka ja vasenta kaistaa tuli vastaan lastenvaunut + äiti, minun kaistalla tuli vastavirtaan koira + isäntä.  ??? Mulle jäi aika kapea väylä keskelle.

Olen laittanut kypärään heijastinteipit, takin päälle heijastinliivi. Kirkkaat napadynamovalot on eteen sekä taakse. Edessä uusi nastakumi.

Osa pyöräilijöistä ajaa ilman käsiä ja valoja, käyttää samalla kännykkää kahdella kädellä, joillain lisäksi tupakki suussa. Siinä toteutuu nykyajan luonnonvalinta kun kopsahtaa.

Linja-autopysäkkialueet ne vasta villiä aluetta on, linjurin tuloon keskittyneet kulkee kuin sumussa, jotkut tököttää keskellä väylää. Kun linjuri saapuu ja ihmisiä pullahtaa pihalle, on kuin lauma vasikoita päästettäisiin laitumelle.

Autoilijoitten kanssa kyllä pärjää...kiitos heille (meille) Aika moni Oulussa nimittäin sekä pyöräilee paljon että autoilee.

Minä ajan kesällä mahollisimman paljon matkoja Jawalla ja talvet kulen töihin sähköpyörällä. Hyvin harvoin autolla töihin.

Marraskuu 10, 2017, 20:49:15 ip
Vastaus #23

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No mites meillä, 10 km kapiaa tietä isommalle ja siitä vielä 17 km leviämpää 15-tietä. Aja siinä rekkojen hivotellessa pyärällä töihin. En ala..

Minä päästelen 10 km valaistua pyörätietä, Oulussa ei o pahemmin mäkiä vastuksena. Hankalana talvena kelit humppaa eestaas kaljamasta paukkupakkaseen. Paksu räntälumi ehkä pahin, pyörä alkaa heittelehtimään. Urille jäätynyt sohjo on myös paha.

Mutta kyllä se 1/2 tuntia pyöräilyä aamuin illoin virkistää mukavasti oli keli mikä vaan.

Marraskuu 10, 2017, 20:50:13 ip
Vastaus #24

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ilman valoja ajavat nuoret ja ei edes pyörätiellä, tien yli oikojat ei suojatien kohdalla tummat vaatteet päällä. En osta edes kukkia hautajaisiin. Hommaan niin kieron lakimiehen et sen pitää ruuvata lakki päähän ja vaadin mun vaarantamisesta korvauksia. Ei siittä linnaan joudu, meilläpäin menee semmosia oikopolkuja joita käyttävät ja sadan metrin päässä on suojatie. Yhden päivän energiajuoma annoksella saa led lampun tai monta heijastinta. Suuri osa on ihan omaa tyhmyyttä ja autoilijaa jonka valot imeytyy märkään pimeään asfalttii ei voi syyttää jos kyseessä autotie jonka vieressa jotenkuten valaistu pyörätie. Ja nämä uudet autot joiden takavalot ei pala lumisateessa, on munki autossa auto asento ja käännän kaksi pykälää jotta palavat aina.

Marraskuu 10, 2017, 21:10:22 ip
Vastaus #25

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kyllä mie ymmärrän kuka kaupungin urbaanissa sykkeessä assuu ni pyärällä männöö tai jopa jalan. Kunto pyssyy parempana ja ei muistuta valasta ulkomuodoltaan ku tulloo liikuntaa. Oon kokkeilu sellasta sähköpyärää männä suvena ja jännä oli ajjaa. Ite en kyllä ostas ku sillä hinnalla saap jo hyvän henkilöauton.

No mites meillä, 10 km kapiaa tietä isommalle ja siitä vielä 17 km leviämpää 15-tietä. Aja siinä rekkojen hivotellessa pyärällä töihin. En ala..

Kuinka kaukana se on se afrikka?
No ei voi olla kovin kaukana, kun meillä on verstaalla töissä yks neeker, ja se tulee pyörällä töihi.

Marraskuu 10, 2017, 21:59:27 ip
Vastaus #26

Tarja Montonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Heti piti peljästyneenä miettiä mistä kohden sitä on katuja ylitellyt noissa mainituissa maalikylissä Orimattilassa, Hyvinkäällä ja Kouvostoliitossa. Että jos vaikka kuinka näkyvästi törppöillyt. En tunnusta. Autoillessa oppii arvostamaan heijastimia, huomiotakki on syrjäkylillä ihan paras ulkoiluvaate, ja kulkee takapenkillä jos on parempaa karderoobia päällä. Suojateillä pelkään eniten pyöräilijöitä, osa on niin kingejä ettei hengestään paljon huolta kanna.

Marraskuu 11, 2017, 08:53:22 ap
Vastaus #27

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse liikun jalankulkijana aika paljon ja mun kokemusten mukaan autolla keskustassa liikkuessa kannattais ajella rauhallisemmin. Ja kattella myös ympärilleen. Monasti pieni, mutta selvä, kevennys kaasupolkimesta mahdollistaa kadun ylittämisen, ilman auton pysähtymistä...

Pyöräilijät onkin sitten ihan oma lajinsa! Ja ne autolla liikkuvat, jotka antavat tietä jalkakäytävillä ja suojateillä pyöräileville, he vasta vaaraa aiheuttavat! Fillaristit pian tottuvat siihen, että saavat tietä ja vauhti vaan kiihtyy!
Juurikin näin. On oikein ilo joskus kun pääsee käymään Ruotsin puolella ja on jalan liikkeellä, ei tartte varoa autoilijoita suojatien kohdalla. Siellä tää liikennekulttuuri on vaan niin paljon edellä mitä täällä meillä jossa tuijotetaan omaan napaan.
Silti peräänkuulutan kaikilta liikenteessä liikkuvilta pikkasen keskittymistä ja sitä että tajutaan missä milloinkin ollaan. Kauhulla seuraan tummissa vaatteissa liikkuvia jalankulkijoita, ilman valoja meneviä pyöräilijöitä. Kevyenliikenteenväylä ei ole leikkipaikka tai seurustelupaikka, fillaristellakin on liikennesäännöt. Lisäksi fillaristien väistämissääntöä tulisi muokata niin että saa joko aina mennä etuoikeudella tais sitten että aina väistää, ei näin kuin nyt on. Itse ajan vuodessa prätkällä vuosittain 9-18tkm, autolla 25tkm ja fillarilla 2-3tkm sekä lisäksi liikun jalan joka päivä, joten näkemystä on kaikesta muista paitsi rollaattorista (vielä).
Sitten jos asiaa haluaa hämmentää toiselta kantilta niin ilmaston kannalta autolla pitäisi aina olla etuoikeus, sillä joka kerta kun auto joutuu pysähtymään ja lähtemään uudelleen liikkeelle niin auto saastuttaa huomattavasti enemmän kuin tasaisesti ajaen. No tähänhän on tulossa muutos kun suunnitellaan jo muutamissa paikoissa autoilun kieltämistä tai olenko ymmärtänyt väärin.

Marraskuu 11, 2017, 09:27:51 ap
Vastaus #28

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Jeps. Aloitukseni lähti siitä että kyllä jalankulkijallaki pitää olla joku oma vastuu mihin ittesä työntää. Esim täällä hyvinkäällä oon kattellu kun ihmiset pomppii tielle kuin rusakko puskista. Ja on pyöräilyn suhteen selkee pyöräilykaupunki. Pyöräilijät ei ymmärrä väistämissäännöistä yhtään mitään. Jalankulkijoita on kamala katella kun ne vaan tulee tielle kuin hauki rannasta. Pää ei edes käänny yhtään, ne vaan tulee.
Poliisi yllyttää tähän toimintaan mainostamalla että kun jalankulkija on astumassa tai aikeissa astua suojatielle niin sille on annettava esteetön kulku. No perke, nyt istun verstaalla, lähen kohta maatalousoppilaitokselle. Minulla on jo aie kohta astua suojatielle, kunhan ulos kerkeen.

Muistutan vielä.

TLL 44 §

Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.

Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Marraskuu 11, 2017, 09:43:40 ap
Vastaus #29

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Sepäs se...paljon on vaan porukkaa,jolla hoksottimet eivät riitä
edes itsensä suojeluun.Ei siinä tieliikennelait silloin
auta,jos knuppi pyörii joutokäynnillä.

t. Markku