Kirjoittaja Aihe: Honda CB750K(Z) - Cafe Racer EVO  (Luettu 57218 kertaa)

Syyskuu 26, 2025, 12:58:32 ip
Vastaus #90

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49
1,5 vuotta myöhemmin... 10v rajapyykki saavutettu!
Viime päivityksestä on taas vierähtänyt, mutta projektia ei ole unohdettu.
15.9.2025 tuli virstanpylväs vastaan ja projekti ollut päällä kymmenen (10) vuotta  ;D


Viimeiset pari kuukautta on aktiivisesti viikottain projektia edistetty ja ajattelin päivittää tilanteen myös projektikertomukseen.


TO DO ennen maalausta
- Kytkin- ja kaasuvaijerit
- Ohjainlaitteiden asentaminen ja läpivientireikien poraaminen
- Sivuvilkkujen ja peilien kiinnitys
- Etuvalokatteen muokkaaminen
- Takakatteen rakentaminen
- Sivuihin emblemien rakennus ja toteutus
- Muutamat viimeiset hitsaukset


Takakatteen suunnittelu ja toteutus
Takakatteen (rear cowl) pohjan rakentamista on yritetty jo useasti ja halu olisi tehdä tästä metallinen.
Hitsaus mahdollisuutta ei itsellä suoraan ole, joten tämän toteutus tulee tapahtumaan ulkopuolisella tekijällä.


Mallin suunnittelu päätettiin tehdä alumiinisuikaleista ja teipistä, jotta malli katteella saadaan tehtyä.
En halua takakatteesta pallomaista vaan enemmän virtaviivaisen ja pienen.






Lopullisen takakatteen malli saatiin rakennettua, jota voidaan käyttää lopullisen katteen esimerkkinä ja suuntaviivana.


Jarrunestesäiliöt
Sijoituspaikat ja letkut saatiin suunniteltua jarrunesteen kulkemiselle ja sen osalta on kaikki valmista



Etuvalokate
Ostin uuden Vrod mallisen etuvalon tummaoptiikka-mallisena ja ledi-versiona. Tuo pyörää hyvin nykyaikaan ja valon myötä myös etupää saa enemmän haluttua "EVO"-lookkia.




Katetta tullaan vielä muokkaamaan, jotta se istuu paremmin ja antaa pienen suojan mm. mittaristolle ja peittää johdotukset hyvin.


Kaasukahva
Aiemmin ostettu kaasukahva oli mallia "kiina", joka oli erittäin halvan ja laaduttoman oloinen.
Kävin ostamassa Motion Pro kaasukahvan, joka on sirompi ja huomattavasti laadukkaampi.






Kaasu- ja kytkinvaijerit
Näiden kanssa onkin sitten tapeltu tovi.


Rakensin mallivaijerit ja oletin, että jokin kustomointi/mp-huoltamo voisi toteuttaa vaijerit juottamalla nipat vaijereiden päihin ja sitä kautta prosessi olisi suoraviivainen - no toisin kävi.
En löytänyt yhtäkään paikkaa, joka näitä vielä tekisi.



Etsin valmiita vaijereita, joissa aina osoittautui toinen nippa tai vaijerin kokonaispituus haasteeksi, eikä näin ollen valmiita vaijereita löytynyt.
Ruuvinippoja en halua ainakaan tässä vaiheessa vielä käyttää, joten käännyin Venhillin puoleen briteistä.



Heille on nyt lähtenyt pyyntö rakentaa mittatilauksena halutunlaiset vaijerit ja odotan heiltä vastausta/vahvistusta.


Sivupalojen emblemit (tekijälaatat)
Olen koko projektin toteuttanut yhdessä isäni kanssa ja halusin myös, että omat nimet sekä yksilöintinäkökulma tulee esiin pyörästä.
Päätin suunnitella kylkiin tulevat laatat.


Työ alkoi sopivan mallin tekemisellä pahvista, kuten aina.



Sen jälkeen otin avuksi kuvanmuokkausohjelmat sekä tekoälyn, joka toteutti laatan pohjat ja kuvanmukausohjelmalla suunnittelin tekstit ja tiedot laattoihin.






Laatat tullaan laserleikkaamaan mittoihin ja tekstit tullaan tekemään laserkaiverruksen avulla.


Lisäksi myös ylempään t-palaan tullaan teettämään laatta.

Nämä työnalla jo.




Muita pieni asioita
Hitsauksia on tehty ja vielä muutama pieni korjaus tehdään, ennenkuin kaikki hitsaukset pitäisi olla suoritettu.







Uusi jännitteensäädin tuli, joka on suunniteltu lithium-akun kanssa yhteensopivaksi.



Edellä mainittujen tehtävien jälkeen ollaan pisteessä, jossa pyörä voidaan purkaa atomeiksi, pussittaa jokainen pultti ja mutteri, koota eri tavoin maalattavat osat omiin laatikoihin ja aloittaa maalaustyöt.
Suurin osa maalauksista tullaan teettämään ammattilaisille, jotta lopputulos on myös projektityön arvoinen.


Kuvakäsittelyohjelmilla ja tekoälyn avulla visioitu, että minkälainen värimaailma mahdollisesti pyörään tullaan toteuttamaan, mutta lopullista päätöstä vielä pohditaan.
HUOM! alla olevat suunnitelmakuvat eivät tee oikeutta lopullisella lopputulokselle, koska heijastukset, värisävyt ja yksityiskohdat ovat vain heikkoa ohjelmankäsittelytyötä ja näyttää huonolta "tekeleeltä"  ::)
















What's next?


Työstetään työstetään ja saadaan valmista.
Oon oppinut, että en enää kerro arvioitua valmistumisajankohtaa tai deadlineja, mutta omassa päässä tälläinen on ja siitä pyritään pitämään nyt kiinni.
Olisi hienoa, että projekti saadaan valmiiksi 10v juhlavuotena ja vihdoin pääsisi nauttimaan työntuloksesta.


I'll be back!

Syyskuu 28, 2025, 14:35:52 ip
Vastaus #91

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2373
Hienoa työtä!

PS. Valmiin vaijerin modauksissa ainakin yksi toimenpide onnistuu kotikonstein - vaijerin kuoren lyhennys päätyholkin puolelta.

Syyskuu 29, 2025, 12:37:07 ip
Vastaus #92

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Myös vaijerin nipan valaminen onnistuu kotikonstein, eikä ole näköjään edes kovin monimutkainen toimenpide. Yllättävän vähän käytetty.
Hieman alaspäin scrollaamalla löytyy tuo nipan valaminen.https://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=5&t=1417&p=527388&hilit=vaijeri#p527388

Syyskuu 30, 2025, 11:35:51 ap
Vastaus #93

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1445
Kuvista arvioiden ihan sivustakatsojan silmin tuntuisi, ettei vaijereiden tekeminen itse olisi ollenkaan tuon projektin haastavin vaihe?  Joskus nuoruuteni aikoina irtovaijereita, siis sekä itse vaijeria että vaijerin kuorta, sai metritavarana jopa useita eri paksuuksia, ja juotettavia nippoja monenlaisia, ovatko ne kadonneet markkinoilta?  Jos nyt kuvia oikein ymmärsin, niin kysehän ei ole jarruvaijereista?
Aiheesta vielä sen verran, että vaijerissa tärkein tai siis mahdollisesti ongelmia aiheuttava osa ei ole itse vaijeri, vaan se kuori.  Vaijeri on itsestään periksi antamaton, itse sitkeys, sensijaan huonosti valmistettu suojus, päällivaijeri, kuori, kutsutaan miksi vaan, voi olla rakenteeltaan vieteri.  Esimerkiksi kytkinkahvan liikematkasta jos puolet katoaa vieterisuojukseen matkalla... Nippojen rakenteessa oleellinen asia on, että ne pääsevät pyörähtämään kahvassa tai alhaalla vivussa; jos nippa ei pyörähdä, itse vaijeri tekee jokaisella käytöllä terävän taitteen siinä aivan nipan juuressa, ja katkeaa siitä ennen pitkää.  Nipan täytyy olla kahvan reikään sopivan kokoinen, ja voideltu.  Juotokset pitävät, jos eivät ole kylmäjuotoksia jo alunperin, eli juotteen täytyy sulaa vaijerissa ja nipassa olevassa lämpötilassa, ei vain juotteessa itsessään olevassa lämpötilassa.
- ihmettellee jaakkovaakko -

Syyskuu 30, 2025, 13:13:39 ip
Vastaus #94

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4681
Moro

Vaijereita,kuoria,juotettavia nippeleitä,päätyholkkeja ja säätöosia saa jos jonkinmoisia.Itselleni juuri katselin tohon vanhukseen kun pitäisi tehdä vaijerit kun helskutti sentään ei enään saa varaosana niin esim. tällaista kangaspäällisteistä kuorta saa valmiina  https://www.feked.com/cloth-braided-cable-making-outer-casing-conduit-od-7-32-5-5mm-large.html.
Varmaan muitakin liikkeitä on (saa mainostaa jos on parempia muualla) mutta täältä nyt selailin että mitä osia tarvittaisiin vaijereiden tekoon,näihin vanhuksiin on vaijerit tehtävä ja ainakin ennen olen onnistunut teossa.
Kumpikahan olisi parempi aine jos valaa vaijerinpään juotostina vai lyijy,lyijystä taitaa olla valmiit päät valettuja.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 03, 2025, 14:48:45 ip
Vastaus #95

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49
Kiitos kommenteista ja luottamuksesta mun osaamiseen  :D


Jotenkin näistä vaijereista on tullut itselle kryptoniittiä ja en luota omaan tekemiseen.
Sen verran vahva epäillys kestämiseen itse tekemänä ja perfektionisti-sielu, niin ei ole luottoa alkaa itse väsäämään.


DIY sarjoja löytyy kyllä ja niin vaijereita, kuoria, nippoja ja muita osia saa ostettua, eikä ne ole kadonneet mihinkään, mutta kun ei, niin ei...


Tästä syystä tilataan nyt ammattilaisen tekemät mittatilausvaijerit, niin yksi rasti saadaan to-do-listiin ruksittua.

Lokakuu 03, 2025, 15:55:11 ip
Vastaus #96

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4681
Moro

Kun ei käytä niitä ruuvilla kiristettäviä vaijerinippoja vaan tinaa huolella messinkinipat ohjeiden mukaan tai valaa ne vaijerinpäät niin voi luottaa että toimii jarruvaijereinakin nehän ne tärkeimmät ovat.
Samoista osista se ammattilainenkin ne vaijerit tekee eli luota vaan itseesi kyllä niistä hyvät tulee.
Paljonko muuten maksaa teetettynä ehkä halvimmasta päästä oleva kaasuvaijeri?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 07, 2025, 12:51:16 ip
Vastaus #97

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49

Paljonko muuten maksaa teetettynä ehkä halvimmasta päästä oleva kaasuvaijeri?


https://www.venhill.co.uk/bespoke/cables/
46 puntaa ja 33 puntaa (+ postitus ja tullit).

Lokakuu 17, 2025, 13:42:50 ip
Vastaus #98

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49
Kaasu- ja kytkinvaijerit valmiit Venhilliltä Briteistä. Lähtivät tänään tulemaan kohti Suomea.
Hintaa tuli n. 120eur, joka on kohtalaisesti, mutta saapahan ainakin kunnolliset (jos omat mitat on oikein  ;D )


Pyörä lähtee ensi viikon torstaina Parkanoon, jossa ammattilainen tekee takakatteen alumiinista piilokiinnikkeineen.
Kesto n. viikon.


Tämän jälkeen päästään sovittamaan vaijerit paikoilleen, muokkaamaan etuvalokate sekä tekemään muutamat läpiviennit johdoille.
Kaveri lupasi hitsata pari viimeistä juttua myös kyseisellä viikolla, jonka jälkeen pyörä pitäisi olla siinä kunnossa, että se voidaan purkaa atomeiksi ja aloittaa maalaukset  8)


Maalauksesta puheenollen kikkailun hieman lisää tekoälyn kanssa ja sain huomattavasti realistisemmat ideat maalauksella.
Alla muutama esimerkki, joista voi ehkä pientä osviittaa saada, mutta kokonaan lopullista päätöstä en vielä paljasta  ;)


Projekti näyttää oikeasti edistyvän ja hyvin todennäköisesti myös valmistuvan!!
















Lokakuu 17, 2025, 22:56:18 ip
Vastaus #99

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1445
Näköjään tekoäly tekee jotain ihan oikeinkin, tai ainakin tuossa näyttää tosi hyvältä!

Tuota tuota... mie kun oon vähän tällänen epäilevä tuomas, niin oothan vissiin noita rungon geometriaan liittyviä juttuja tutkaillu huolella?  Esimerkiks keulan casteria ja jättöä, keinuhaarukan kiinnityspistettä, ja kallistusvaroja sillon kun joustovarat on käytetty?  En ymmärrä niistä justkaan mittään, paitsi sen, että niillä on oma vaikutuksensa yksiraiteisen ja ohjaamalla tasapainossa pidettävän ajoneuvon ajamisessa?  Elä missään nimessä ota nokkiis, oon vaan tällänen kyselijä.

Jaakko

Lokakuu 18, 2025, 17:40:56 ip
Vastaus #100

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49
Rungon geometriaan perehdyttiin projektin alkuvaiheessa suunnitelmien pohjalta. Itse en myöskään ole tämän osa-alueen ammattilainen, joten konsultoin useampaa rakentelijaa sekä rapakon toisella puolella rakennettujen CB Hondien rakentajia.
Keulan osalta pitäisi olla kaikki ok. Keulakulma ei muutu ja konversiokitin (GSXR keulan liittäminen vanhaan Hondaan) pitäisi olla ns. bolt-on ja tähän suunniteltu.
Takahaarukan osalta samankaltaisia muutoksia on tehty jo aiemminkin, tosin tämä ei kerro yhtään, että onko ne suunniteltu oikein, mutta tähän luotan ja muutaman rakentelijan konsultoinnin osalta todettu toimivaksi. Pyörällä ei ole tarkoitus ajaa kovaa tai rataa, joka taas tarkoittaa, ettei maksimi voimia kohdistu runkoon / muihin osiin.

Maavara on heikko, mutta normaalissa jousituksen tilassa riittävästi kuten myös kallistusvaraa.
Jousitus pohjassa onkin sitten toinen kysymys, joka ei ole tullut puheeksi mm. muiden rakentelijoiden keskuudessa. Takajousitus on jäykempi kuin alkuperäisesti, joten tämä osaltaan puoltaa, että varat ovat riittävät.

Kuten kirjoitin, niin ammattilainen en ole. mutta konsultoitu muita ja kaiken pitäisi olla riittävällä tasolla huomioitu...

En ota nokkiini, erittäin hyvä vain, että tulee erinäkökulmia ja huomioita

Lokakuu 18, 2025, 19:30:06 ip
Vastaus #101

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1445
Näin olen ymmärtänyt, että nimenomaan caferaceria rakennetaan, ei mitään kilvanajoon tarkoitettua.  Eli silloin mennään ulkonäkö ja fiilis edellä.  Tuo maavara tai sen puute noissa kuvissa oli silmiini pistänyt asia.  Asia on OK, kun se on tiedossa ja hallinnassa; keskipako kaarteissa jo pienemmässäkin kallistuksessa kuitenkin jonkin verran jousia painaa, ja vahvasti maahan ottava, periksi antamaton paikka aiheuttaa ikävän nurinmenon.  Siis ei moite suunnittelulle, vaan muistutus tiettyyn varovaisuuteen testatessa.

Minulta on mennyt jo kaikenlaisten asioitten aikaansaamisen ikä ohi, mutta mielenkiinnolla seuraan ja hattua nostan tällaisen projektin toteuttajalle!

Jaakko

Lokakuu 19, 2025, 21:01:06 ip
Vastaus #102

Marcus Hydén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49
Näin olen ymmärtänyt, että nimenomaan caferaceria rakennetaan, ei mitään kilvanajoon tarkoitettua.  Eli silloin mennään ulkonäkö ja fiilis edellä.  Tuo maavara tai sen puute noissa kuvissa oli silmiini pistänyt asia.  Asia on OK, kun se on tiedossa ja hallinnassa; keskipako kaarteissa jo pienemmässäkin kallistuksessa kuitenkin jonkin verran jousia painaa, ja vahvasti maahan ottava, periksi antamaton paikka aiheuttaa ikävän nurinmenon.  Siis ei moite suunnittelulle, vaan muistutus tiettyyn varovaisuuteen testatessa.

Minulta on mennyt jo kaikenlaisten asioitten aikaansaamisen ikä ohi, mutta mielenkiinnolla seuraan ja hattua nostan tällaisen projektin toteuttajalle!

Jaakko

Nämä ovat erittäin hyviä huomioita ja ehdottomasti tarkasteltava kunnolla turvallisuutta katsoen, kun pyörä ajoon saadaan.
Kiitos siis näistä.

Lokakuu 19, 2025, 21:33:52 ip
Vastaus #103

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1445
Mitenkään tähän rojektiin kuulumattomana tuli vuosikymmenten takaa mieleen eräs koeajo kaverin jaavalla.  Siinä alkoi keskiseisontatuki raapia asfalttia jo paljon ennen renkaiden pidon rajoja.  Se alumiininen tuki alkoi pitää karmeaa rääkyvää ääntä, ja silti antoi sopivasti periksi, ettei nostanut renkaita irti tiestä.  Eli liiallisen kaarrenopeuden varoitin äänisignaalilla...