1,5 vuotta myöhemmin... 10v rajapyykki saavutettu!Viime päivityksestä on taas vierähtänyt, mutta projektia ei ole unohdettu.
15.9.2025 tuli virstanpylväs vastaan ja projekti ollut päällä
kymmenen (10) vuotta
Viimeiset pari kuukautta on aktiivisesti viikottain projektia edistetty ja ajattelin päivittää tilanteen myös projektikertomukseen.
TO DO ennen maalausta- Kytkin- ja kaasuvaijerit
- Ohjainlaitteiden asentaminen ja läpivientireikien poraaminen
- Sivuvilkkujen ja peilien kiinnitys
- Etuvalokatteen muokkaaminen
- Takakatteen rakentaminen
- Sivuihin emblemien rakennus ja toteutus
- Muutamat viimeiset hitsaukset
Takakatteen suunnittelu ja toteutusTakakatteen (rear cowl) pohjan rakentamista on yritetty jo useasti ja halu olisi tehdä tästä metallinen.
Hitsaus mahdollisuutta ei itsellä suoraan ole, joten tämän toteutus tulee tapahtumaan ulkopuolisella tekijällä.
Mallin suunnittelu päätettiin tehdä alumiinisuikaleista ja teipistä, jotta malli katteella saadaan tehtyä.
En halua takakatteesta pallomaista vaan enemmän virtaviivaisen ja pienen.



Lopullisen takakatteen malli saatiin rakennettua, jota voidaan käyttää lopullisen katteen esimerkkinä ja suuntaviivana.
JarrunestesäiliötSijoituspaikat ja letkut saatiin suunniteltua jarrunesteen kulkemiselle ja sen osalta on kaikki valmista
EtuvalokateOstin uuden Vrod mallisen etuvalon tummaoptiikka-mallisena ja ledi-versiona. Tuo pyörää hyvin nykyaikaan ja valon myötä myös etupää saa enemmän haluttua "EVO"-lookkia.


Katetta tullaan vielä muokkaamaan, jotta se istuu paremmin ja antaa pienen suojan mm. mittaristolle ja peittää johdotukset hyvin.
KaasukahvaAiemmin ostettu kaasukahva oli mallia "kiina", joka oli erittäin halvan ja laaduttoman oloinen.
Kävin ostamassa Motion Pro kaasukahvan, joka on sirompi ja huomattavasti laadukkaampi.

Kaasu- ja kytkinvaijeritNäiden kanssa onkin sitten tapeltu tovi.
Rakensin mallivaijerit ja oletin, että jokin kustomointi/mp-huoltamo voisi toteuttaa vaijerit juottamalla nipat vaijereiden päihin ja sitä kautta prosessi olisi suoraviivainen - no toisin kävi.
En löytänyt yhtäkään paikkaa, joka näitä vielä tekisi.

Etsin valmiita vaijereita, joissa aina osoittautui toinen nippa tai vaijerin kokonaispituus haasteeksi, eikä näin ollen valmiita vaijereita löytynyt.
Ruuvinippoja en halua ainakaan tässä vaiheessa vielä käyttää, joten käännyin Venhillin puoleen briteistä.

Heille on nyt lähtenyt pyyntö rakentaa mittatilauksena halutunlaiset vaijerit ja odotan heiltä vastausta/vahvistusta.
Sivupalojen emblemit (tekijälaatat)Olen koko projektin toteuttanut yhdessä isäni kanssa ja halusin myös, että omat nimet sekä yksilöintinäkökulma tulee esiin pyörästä.
Päätin suunnitella kylkiin tulevat laatat.
Työ alkoi sopivan mallin tekemisellä pahvista, kuten aina.

Sen jälkeen otin avuksi kuvanmuokkausohjelmat sekä tekoälyn, joka toteutti laatan pohjat ja kuvanmukausohjelmalla suunnittelin tekstit ja tiedot laattoihin.


Laatat tullaan laserleikkaamaan mittoihin ja tekstit tullaan tekemään laserkaiverruksen avulla.
Lisäksi myös ylempään t-palaan tullaan teettämään laatta.

Nämä työnalla jo.
Muita pieni asioitaHitsauksia on tehty ja vielä muutama pieni korjaus tehdään, ennenkuin kaikki hitsaukset pitäisi olla suoritettu.



Uusi jännitteensäädin tuli, joka on suunniteltu lithium-akun kanssa yhteensopivaksi.

Edellä mainittujen tehtävien jälkeen ollaan pisteessä, jossa pyörä voidaan purkaa atomeiksi, pussittaa jokainen pultti ja mutteri, koota eri tavoin maalattavat osat omiin laatikoihin ja aloittaa maalaustyöt.
Suurin osa maalauksista tullaan teettämään ammattilaisille, jotta lopputulos on myös projektityön arvoinen.
Kuvakäsittelyohjelmilla ja tekoälyn avulla visioitu, että minkälainen värimaailma mahdollisesti pyörään tullaan toteuttamaan, mutta lopullista päätöstä vielä pohditaan.
HUOM! alla olevat suunnitelmakuvat eivät tee oikeutta lopullisella lopputulokselle, koska heijastukset, värisävyt ja yksityiskohdat ovat vain heikkoa ohjelmankäsittelytyötä ja näyttää huonolta "tekeleeltä"




What's next?Työstetään työstetään ja saadaan valmista.
Oon oppinut, että en enää kerro arvioitua valmistumisajankohtaa tai deadlineja, mutta omassa päässä tälläinen on ja siitä pyritään pitämään nyt kiinni.
Olisi hienoa, että projekti saadaan valmiiksi 10v juhlavuotena ja vihdoin pääsisi nauttimaan työntuloksesta.
I'll be back!