Vuoden 2016 kesän jälkeen projektiin tuli tauko. Johtuiko motivaation puutteesta vai jostain muusta niin sitä ei osaa kukaan sanoa...
Keväällä 2017 projektia painettiin taas hyvällä sykkeellä yrittäessä saada pyörää valmiiksi 2017 kesäksi... Kuten tässä jokainen voi arvata kun tätä projektia nyt vasta tänne kirjoitan, niin ei. Ei valmistunut ei

Kone saatiin kasattua, muttei sitä ole vielä koekäynnistetty.
Yksi kriittisimmistä asioista projektin lopulliseen ulkonäköön liittyen on takakatteen muoto ja ulkonäkö.
Tästä googlettelin useita päiviä, että miten se kannattaisi tehdä.
TakakateEnsimmäisenä kokeiltiin helpomman kautta eli uretaanivaahtoa ja sen kuivuttua, siitä pitäisi veistellä oikea muoto... No jälkeenpäin mietittynä se oli tuhoon tuomittu idea jo alkuunsa


Tällainen köntti kuivuneesta uretaanivaahdosta jäi jäljelle, jota alettiin veistelee


Tässä vaiheessa hommasta luovuttiin ja palattiin piirrustuspöydän ääreen.
Seuraavassa vaiheessa kokeiltiin kukkavaahtoa (tms.)

Ongelmaksi muodostui tämänkin kanssa pohjan kohtuu haastava muoto. Brat-tyyliseen soveltuu hyvin kun pohja on tasainen, tässä ei.
Tein myös muovista pohjan mallisen palan, joka voisi työtä helpottaa, mutta ei siitäkään tullut oikein mitää


Tässä kuvassa näkyy millaisen muodon perään haluaisin

Seuraava vaihe oli kokeilla savea. Savi toimi loistavasti muotoilun kannalta, mutta kaksi päivää myöhemmin savesta haihtuu kosteutta ja se kutistuu reilusti. Joten tämänkin kanssa tuli haasteita vastaan...

EtulokariGixxerin keulan mukana tuli myös orkkis lokari. Siitä saa leikattua ihan siistin näkösen loksun.
Veisteltyä hetken muoto alkoi miellyttämään silmää

MUTTA, edestä päin katsottuna tuli leikattua liikaa, josta syystä edessä olevat aukot paljastivat aivan liikaa ja näytti tökeröltä

Tällä hetkellä talliin on ilmestynyt uusi gixxerin lokari, joka pitäisi leikellä paremmin ja siistimmäksi. Palataan tähän kun pääsen sen kimppuun.
SähköboksiOlin jo alkuvaiheessa päättänyt, että satulan ja takakatteen alle tehdään mahdollisimman siisti lokero sähköille ja akulle.
Halusin kaikki sähköt piiloon, joten tämä oli keino siihen.
Pahvimalli on ykköstykki suunnittelussa



Tämän vaiheista on kuvia heikosta, joten hypätään suoraan lopputulokseen


Sähköboksiin tehtiin etureunaan reiät johtojen läpiviennille ja merkattiin paikat tuleville sähköosille.

Pohjalla laitetaan itseliimautuva kumieriste, joka vaimentaa tärinää.

Rungon pitkittäisputkien väliin hitsataan kaksi lattarautaa, joihin mm. satula tulee kiinnittymään

Sähköboksin sisälle saatiin tarvittavat hitsaukset hoidettua ja se alkaa olla valmis

Suunnitelmia uusiksiEtuvalon muoto ja koko ei miellyttänyt lopulta silmää laisinkaan. Myin valon pois ja löysin todella hirveellä munkilla pitkään etsimäni ja monen muunkin haluama Harrikan V-Rodin etuvalon.
Muodoltaan kyseinen valo on huomattavasti modernimpi, mutta kuitenkin pyöreä.
Alkusovittelua

Tämän valon kiinnitys ei onnistunut aiemmin ostamillani kiinnikkeillä, joten tilasin uudet

Näidenkään kanssa ei menty helpoimman kautta vaan vain putken ympärille tulevat kiinnikkeet käytettiin ja teimme itse (työnalla) uudet kiinnikkeet itse valolle
Mittaristo myytiin myös pois ja tilalle tulee siro Koson mittaristo
Lähes nykyhetkessäSivusta päin katsottaessa, sähköboksi näkyy tyhmästi rungon välissä, joten sivupalat suunniteltiin ja hitsattiin kiinni


Rekisterikilven paikka?? Siinäpä vasta kysymys...
Vaihtoehtoja ei ole useita...
Tällä tavoin vannon, että aina poliisit nähtyäni oon tien sivussa ottamassa lappua vastaan. Tämä on ainut paikka, jossa pyörän linjat eivät rikkoonnu

Yksi vaihtoehto on tehdä teline kilvelle takapyörän taakse. Tämä ei oikein miellytä silmää, koska suomikilvet on massiivisia...

Sivulla oleva kilpi on ehkä paras vaihtoehto, mutta kallistuskulma pienenee ja jotenkin tämäkään ei miellytä (vaikee ihminen

)

Jalkatappien sijoitukseen käytettiin reilusti aikaa ja soviteltiin ennenkuin paikka lopullisesti päätettiin.
Testipalat, joilla ajoasentoa päästiin kokeilemaan

Jalkatappien kiinnikkeet hitsattuna. Lisäksi teimme useita tukirautoja ympäri runkoa varmistaaksemme rungon kestävyyden

Jalkatapit kiinnitettynä


Ajoasento on makaava, mutta silti ainakin kuivatestauksen tuloksena ihan ok mukava.
Tankkia muokattiin lisää, jotta rako rungon ja tankin välistä saatiin pienemmäksi

Takavalo tulee olemaan takapään loopin alla. Ledinauha, jossa vilkut valmiina päissä.


Projekti etenee nyt kovaa vauhtia ja tavoita on saada pyörä valmiiksi vuoden 2018 kesään mennessä.
Työtä on paljon, mutta nyt fiilis korkealla, joten ei muutaku sorvin ääreen

PS. kommentoikaa, antakaa palautetta, kritiikkiä mitä vaan. Mielipiteitä ja vinkkejä on mukava kuulla!