Äänestys

Millä talveen ?

nastarenkaat
35 (63.6%)
kitkarenkaat
15 (27.3%)
olen motoristi, en käytä autoa
5 (9.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 50

Kirjoittaja Aihe: Aika talvirenkaiden...  (Luettu 31583 kertaa)

Lokakuu 12, 2017, 09:38:56 ap
Luettu 31583 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro!

Kauhistus! Orimattilassa on juuri nyt mittarit -1C...pakkasella.

Sehän tarkoittaa sitä että aamuliprakoidenkin aika liikenteessä lähestyy myös
täällä etelässä.Nyt ei olleet kannut jäässä-vaan kohta
lienevät.

Muutaman viikon päästä alkanee konttaus auton ympärillä-selkä
veisaa hoosiannaa ja sitten onkin talvipyörät alla.

Millaisilla versioilla liikenteeseen talviaikaan meinaatte
mennä? Kitkaa vai nastaa? perusteluja valinnalle olisi myös mukava kuulla.

Minä avaan:  Nastoilla,koska ne ovat ainoat oikeat talvirenkaat.

t. Markku

Lokakuu 12, 2017, 09:54:25 ap
Vastaus #1

Harri Kauranen

• Vieras
Nastoilla ehdottomasti,kyllä kitkat on ihan vitsi.

Lokakuu 12, 2017, 10:02:18 ap
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Molemmissa autoissa nastarenkaat.

Aika paljon esiintyy talven aikana työmatkalla jäätävää tien pintaa ja siellä nasta pitää paremmin kuin kitka.
Toki on siellä luntakin, kun aura-auto saattaa tulla vastaan, kun aamuvuorosta kotiin ajelee...

Tästä olisi voinut laittaa äänestyksen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2017, 10:04:28 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 12, 2017, 10:39:17 ap
Vastaus #3

Ismo Hakamäki

• Vieras
Juu voihan sitä rengasta syyttää, jos ei pysy ojien välissä, tai ei muuten suju. Tulis vaan ne robottiautot, niin jäis pois noi inhimilliset tekijät.

Tulevaisuudessa auto varmaan herättääkin, että tarvis varmaan töihin tms.  lähtee, vai mitä meinaat? Kello on jo ...

Ainiin, ääni kitkoille.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2017, 17:51:42 ip kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Lokakuu 12, 2017, 10:53:55 ap
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Hyvä...keskustelu on avattu!

Ja jos joku osaa äänestyksen tänne asentaa-niin siitä vaan.

Itte en osaa-enkä viitsi edes opetella.

t. markku

Lokakuu 12, 2017, 11:15:59 ap
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ja jos joku osaa äänestyksen tänne asentaa-niin siitä vaan.

Itte en osaa-enkä viitsi edes opetella.

t. markku

Se olisi viestin aloittajan hommia... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 12, 2017, 11:24:34 ap
Vastaus #6

heikki fors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mc bloodsuckers
nastat koska tehokas takavetoinen pakettiauto lukolla.toki kitkalukko

Lokakuu 12, 2017, 11:57:33 ap
Vastaus #7

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ekat kitkat omassa autossa. Uuden saan maanantaina ja siihen tuli valittua kitkat. Töissä ole ajellut pukumiehiä kitkoilla, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Kunhan katsoi vähän mihin kohtaan risteystä tai valoja pysähtyi. Ei siihen mitä kaikki oli jo kiillottanut.

Lokakuu 12, 2017, 12:07:25 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miulla on kiijaa varten ne nastalliset talvipyörät, mitkä sain halvimmalla mukkaan uuteen autoon keväällä... vaimon poloseen on nastalliset renkaat Kantolan renkaan hallissa; sieltä hyvissä ajoin ottavat yhteyttä, että kannattas vaihtaa tässä hiljasena aikana vanteille uuvet kumit ens talvea varten.  Ja yllättäen eivät joka talveksi, vaan ihan asiallisilla argumenteillä.  Kevväällä vein kiijiankin talvipyörät sammaan varastoon; laiskottaa niin... kohtuuhinnalla varastoivat, pesevät, tasapainottavat, vaihtavat alle ja kattovat paineet syksyin - kevväin. Ja suorittavat jälkikiristyksenkin niille, kenen ego vaatii valuvanteet...

Renkaita testataan noitten autolehtien toimesta.  Mitataan kitkoja, verrataan nastoihin.  Tään päivän parrailla kitkoilla pääsee melkein samoihin tuloksiin ko nastoilla, melkein missä vaan olosuhteissa.

Yks asia tahtoo unohtua:  Kitkan luonne, vain määrää mitataan.  Renkaan ja tien kosketuksessa tapahtuu asioita.  Iso osa kitkasta - myös esim. kuivalla asfaltilla - on muodonmuutoksen vastusta: renkaan kumi painuu tien pinnan epätasasuuksiin.  Nastoillahan kitka perustuu nastan uppoumaan.  Aika oleellinen asia on, mitä tapahtuu, kun se renkaan luistamattomana pitävä kitkavoima ylitetään.  Jos luisun alkamisen hetkellä, tai luisun ylittäessä jonkun tietyn luistonopeuden tai luistosuhteen, kitka yhtäkkiä vähenee oleellisesti, on sellainen rengas liikenteessä vaarallinen.  Ajoneuvo karkaa totaalisesti käsistä.  Turvallisin olisi kitka, joka lisääntyisi luiston lisääntyessä.  Kitkarengas menettää pitonsa kovalla lumella ja jäällä, kun luisto menee vähänkin reilummaksi, nasta raapii jossain määrin lisää pitoa luiston lisääntyessä.  Kun mitataan liikkeellepääsyä lumella tai jäällä, tai pysähtymismatkaa ABS-jarruin varustetulla ajoneuvolla, ei kitkan luonne tule millään tavalla esille mittauksissa.  Talvionnettomuuksissa on kuitenkin aika ussein tilanne, missä ajoneuvo on karannut kuskinsa käsistä.  Painava, nelivetonen auto ja kitkarenkaat on ehkä eniten kuskille väärää tietoa olosuhteista ja väärää turvallisuuden tunnetta ylläpitävä yhdistelmä.  Meijän nuoruuden aikanen kevytperänen ja takavetonen auto huonoin renkain taas kerto ensimmäisessä kiihytyksessä, että on aika liukasta...

Noilla argumenteilla nastarengas on kitkarengasta turvallisempi vaihtoehto suurimmalle osalle autoilijoita, vaikka nykynastoilla ei ero kovin suuri olekaan.  Teitä nastat kyllä kuluttavat enemmän, ja taas aiheuttavat vesiliirtoa urasiksi kuluneilla teillä ja meteliä autoon karkeaksi kuluneella asfaltilla.

Jos talvirengaspakkoa ei olisi, ajaisin luultavasti omalla autollani kesäkumein kesät talvet... kun ei ole mitään pakkoa lähteä minkään aikataulun mukaan liikkeelle.  Mutta jos samalla autolla ajjaa vaimo, siinä on nastat.

perustel jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2017, 12:12:01 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 12, 2017, 12:19:01 ip
Vastaus #9

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen tuli nyt ostettua nastarenkaat kun näissä näytti ne olevan. Kuulin että oudommat merkitkin ovat usein jonkun tunnetun rengasvalmistajan omistuksessa ? Näistä en tiedä .. mutta kulutuspinnan kuvio on sama kuin nokialaisissa.
Saksasta tilasin Perjantaina ja Tiistaina olivat jo mäntsäläläisessä rengasliikkeessä (yhteistyökumppani)  vanteilla.   

[ylläpito on poistanut liitteen]
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Lokakuu 12, 2017, 12:32:43 ip
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Nastoilla mennään, Volvo V70 ja Saab 9-5. Periaatteessa miksei kitkatkin kävisi. Ikäni olen nastoilla ajellut, mahtaisinko muistaa olla vielä tarkempi ja ennakoivampi jos vaihtaisin kitkoihin? Nykyiset hyvät nastarenkaat (kuut jöör) eivät juuri metelöi ainakaan noissa autoissa.

Mutta Markku, selällä ei kannata huudattaa hoosiannaa tämmöisen asian takia. Hommaat Bilhelvetestä tai Moto-Njetistä semmoisen sähkökäyttöisen pulttipyssyn, se maksaa jotain neljä kymppiä, ja hallitunkin jos ei ole jo. Katso semmoinen tunkki joka nostaa korkealle, ihan halvimmat tunkit ei saa esim noita mun rakkineiden renkaita irti maasta kun on pitkät ulosjoustot (kuten talvikelpoisissa peleissä tuppaa olemaan). Toi mun hallitunkki tuntuu aavistuksen huteralta jos koittaa nostaa koko keulan ylös kerralla, olen nostanut sitten vaan joka kulman erikseen. Polvien alle pala leiripatjakumia tai ihan paras jos on haalareissa taskut polvipehmusteille niin ei kastu eikä muutenkaan ota koville.

Näillä eväillä renkaanvaihto sujuu niin helposti että melkein tuntuu ettei ole palkinto-olutta ansainnutkaan. Melkein.

Niin ja tosiaan pitää olla verkkovirtakäyttöinen se pyssy. Akkukäyttöisessä on akut kuitenkin aina tyhjänä tai tärvääntyvät käyttämättömyyttään jos ja kun tarvetta on ainoastaan kahtena päivänä vuodessa.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 12, 2017, 15:05:11 ip
Vastaus #11

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kahdet kitkat olen ajanut loppuun eli kaksi vuotta kesät talvet ja syksyllä uudet alle, meni hyvin. Nyt tuli mukana toosi leveät nastapyörät alumentti vanteilla ovat suht uudet ja pintaa ja nastoja on, Nokialaiset ja huonoimmat mitä ikinä ollut. Ihan liian leveät ja parkista ei pääse pois kuin kytkemällä luiston eston pois ja parkissa vain lunta.

Lokakuu 12, 2017, 15:27:08 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kitkarenkailla olen ajanut monia vuosia, ei ongelmia. Etelä-Suomessa pärjää hyvin.
Samoilla renkailla käyn Pohjois-Karjalassa ja aina olen pois päässyt.

L&K.

Lokakuu 12, 2017, 16:44:27 ip
Vastaus #13

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kahdet kitkat olen ajanut loppuun eli kaksi vuotta kesät talvet ja syksyllä uudet alle, meni hyvin. Nyt tuli mukana toosi leveät nastapyörät alumentti vanteilla ovat suht uudet ja pintaa ja nastoja on, Nokialaiset ja huonoimmat mitä ikinä ollut. Ihan liian leveät ja parkista ei pääse pois kuin kytkemällä luiston eston pois ja parkissa vain lunta.

Niin se vain on. Kapea talvirengas pitää pitää ja puree liukkaaseen paremmin. Ralliautojenkin nastarenkaat ovat aika kapeat. Olen hiukan ihmetellyt oman autoni 7 " leveitä vanteita .. tuo 205/60 on oikeastaan kapein mitä niihin voi laittaa.   
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Lokakuu 12, 2017, 16:48:13 ip
Vastaus #14

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Lumessa ja sohjossa ne on ykköset, koko talvi ajetaan täällä länsirannikolla suolalla kuivatetutta pikateitä. Ihan ottaa korviin kuunnella vaimon nastojen rapinaa. Sille tuli rengas hotellista tekstari et pitäis vaihtaa taas kummit, ihmeellistä kun koko vuoden ajokilsat on 6000Km ja ihan kaupunki ajoa. Kävin katsomassa niitä vaihtoon ehdotettuja kummeja ja 7mm oli pintaa mutta nastat kuluneet, no saa työnantajansa kautta hyvät alennukset. 280€ uudet noksut alle niin antaa mennä.